Ik zit toch even met een vraagje en denk dat ik deze hier het beste kan stellen omdat ik s nachts nog bv geef (overdag 2x kv, rest bv). Mijn zoontje is nu 5,5 maand (van 8-11-2012) en hij slaapt nog niet door. Op zich heb ik er geen enkel probleem mee maar voor mijn gevoel doe ik toch iets niet goed... of kan ik t anders doen zodat hij wat meer doorslaapt.. Toen hij 3 maanden was ging hij tussen 22.00 uur een 23.00 uur naar bed en sliep toen door tot 5 uur met uitschieter tot 5.45 uur... dan voeding en sliep hij weer door. Met 4 maanden ging hij tussen 8 en 9 naar bed (heeft hijzelf zo bepaald) en sliep hij tot 2 uur door en daarna tot rond half 6 om daarna tot 7 a 8 uur de nacht door te trekken. nu is het er zo ingeslopen dat hij rond 8 uur naar bed gaat (soms wat eerder, soms wat later, ligt eraan hoe laat hij eind van de middag wakker is uit zijn 3de slaapje) en wordt hij tussen 23.00 en 1 wakker en dan rond 2 a 3 uur en dan weer rond 6 uur... ben dus aardig met hem bezig zo s nachts... het kan ook weleens meer zijn, maar meestal 3 keer (2 weken geleden nog elke 2 uur, dit was een periode van 2 weken maar was hij ook erg verkouden). om 23.00 uur leg ik hem nu eigenlijk altijd standaard aan en drinkt hij goed en kan hem dan weer slapend terugleggen. Maar dan wordt hij na 3 uurtjes (soms al 2 uurtjes) ofzo wel weer wakker.. honger lijkt me eigenlijk stug want overdag laat hij er ook gerust langer tussen, komt hij eigenlijk nooit uit zich zelf... Ik probeer het soms met mijn pink maar hij lijkt nu zo gewend dat hij dan bij me aan de borst mag dat hij dit vaak toch niet pikt en dan blijft huilen... en dit wil ik ook niet.. dus pak ik hem maar weer en leg hem weer aan.... als ik het genoeg vind haal ik hem eraf, soms pikt ie het.. soms raakt hij overstuur en duikt als het waren naar me borst toe en leg ik hem maar weer even aan of leg ik hem wel in bed (als hij echt al tijd aan t drinken was geweest en meer sliep dan wat deed) en geef ik mijn pink en slaapt hij verder.. (hij is geen fan van een speen) Maar ik zou dit zo graag willen doorbreken, juist omdat ik het idee heb dat dit niet elke keer honger is... Volgens mij moet hij leren om de nacht door te slapen... en ik weet niet hoe ik dit het beste kan aanpakken. Toen hij nog elke keer om 2 uur wakker werd had ik met mij zelf afgesproken, iedere week kwartiertje proberen te verleggen.. dus met pink proberen te rekken, net of hij t had gehoord want prompt komt hij nu dus gewoon al eind van de avond/ begin van de nacht... Sorry.. beetje lang verhaal maar wil het zo duidelijk mogelijk uitleggen. Herkent iemand dit? Hoe heb je het 'opgelost" of ging het vanzelf toch ineens beter? Of iemand tips? Van de week was ie trouwens ineens een keer 23.00 uur, daarna half 3 en daarna pas 10 voor 8! ik dacht, zie je.. hij kan t wel (en half half 3 echt maar 3 slokken op ofzo..) maar dag erna was t weer zelfde als al die nachten ervoor..... Moet over 2 weken naar cb bureau en eigenlijk hem ik t nooit zo over het slapen maar ze gaan natuurlijk vragen hoeveel voedingen hij krijgt.. eerder was t altijd dat hij nog 1x s nachts krijgt.. nu natuurlijk vaker.. en ik denk nu al te weten wat het advies gaat worden (laten huilen...) maar daar ben ik echt op tegen! Maar ja.. stel dat hij ineens te veel is aangekomen zit ik met een probleem denk ik dan....
Hier hebben wij hetzelfde gehad. Vanaf 12 weken sliep mijn dochter door (klokje rond) op volledige bv, tot 6,5 maand. Van 6,5 maand tot 1 jaar (dus gisteren ) heeft ze elke nacht gedronken. Op goede nachten 1 a 2 keer, maar op minder goede nachten 3,4 of 5 keer. Die nachten zijn slopend, maar ik was echt in de overtuiging dat ze het nodig had. En mocht ze nu weer wakker worden, geef ik haar die voeding. Jouw zoontje is natuurlijk jonger, en gezien hij 2 keer een fles drinkt wil hij misschien zijn 'mamahonger' 'snachts inhalen. Het kan dus heel goed dat hij wat hij overdag heeft gemist, 's nachts inhaalt. Het is dus niet alleen honger denk ik, maar ook troost, al kan het met 5,5 maand evengoed honger zijn. Wees niet bang voor gewichtstoename. Je kindje zet je niet op dieet, tenslotte. Hier ging/gaat mijn dochter rond 8 uur, half 9 naar bed. Dan kwam ze meestal rond 23.30 uur en dan om 3 uur, en dan weer om 7 uur (goede nacht). Op een minder goede nacht was dit echt om de 1,5 uur. Nu heeft ze eergisteren van 23 uur tot 7 uur doorgeslapen, en gisternacht is ze ook niet gekomen voor de avondvoeding, dus heeft ze van 20.30 uur tot 7 uur geslapen. Stond er zelf verbaasd van. Maar ze heeft dit helemaal zelf geregeld. Ze at overdag ook echt voldoende, en krijgt ook nog volledig bv op verzoek, dus op eengegeven moment was het bij ons geen honger meer. Wel wilde ze veel meer drinken als ze tandjes kreeg. Misschien is dit bij jullie nu ook aan de hand. Ik heb wel dingen uitgeprobeerd, zoals flesje afgekolfde melk geven (maakte helemaal niets uit), of afgekolfde melk met granen (daar ging ze pas onrustig van slapen), maar het haalde allemaal niets uit. Ik heb haar nooit laten huilen en altijd gevoed als ze huilde. Wel werd ze ook weleens wakker, maar als ze dan stil was of wat geluidjes maakte, voedde ik haar niet. Soms sliep ze dan verder, soms wilde ze wel drinken. Ze heeft wel een speentje met een knuffel, die ze alleen gebruikt bij het inslapen. Dus ik heb weinig tips, behalve dat het hier sinds 2 nachten heel goed gaat. Ik zou hem verder niet wakker maken/slapend een voeding geven, maar hem pas voeden als hij erom komt.
Nee ik maak hem ook niet wakker.... hij komt zelf. Ook papfles van 100cc geprobeerd en daarna evt. nog borst.. 1x had ie genoeg en ging verder slapen andere keren telkens nog de borst na... maar lijkt geen effect te hebben. Ik zat inderdaad ook te denken aan mamahonger... maar mama vind het soms ook wel lekker om net iets langer achter elkaar te slapen haha.. ik werk nu nog maar 2 dagen dus dan is het nog wel te doen.. alleen het lastige is, is als hij een keer een goede nacht heeft, dat hij dan misschien wel slaapt.. maar ik word toch geregeld wakker... omdat je t dan toch zo gewend bent.... Ik had inderdaad gelezen dat je dochtertje precies had door geslapen toen ze 1 werd!! wel lekker hoor, als ze het door blijft zetten. Ik heb ook absoluut geen problemen ermee dat hij nog niet doorslaapt maar ik zou t vervelend vinden als ik hem nu iets aanleer of aanwend en dat hij daar straks niet meer vanaf komt... of.. ik denk dat het voor hem ook lekkerder is om wat rustiger en langer te slapen want ik denk dus dat het de helft van de keren dat hij wakker wordt meer komt omdat hij gewoon weg niet lang achter elkaar kan slapen nog........ Ik krijg ook soms een beetje het verwijt (en hij ook..) dat hij nog niet doorslaapt, vind dat zo vervelend..... en wordt daar dan wat onzeker van of ik t dan misschien toch anders moet doen. Maar tja.. hoe......
Het is echt niet raar hoor! En ook al heeft hij straks geen behoefte meer aan melk of mama hij zal elke nacht wel even wakker worden, net als wij. Geen kind slaapt ononderbroken 12 uur achter elkaar. Dus het is in feite een normale slaapcyclus dat hij heeft, hij wordt alleen wakker en wil dan drinken. Precies wat mijn dochter ook deed (of misschien straks weer doet). Trek je niets aan van verwijten, je kan er niets aan doen en als je niet wil laten huilen (wat ik ook echt niet zou doen met 5,5 maand), is het even kiezen op elkaar. Probeer maar te relativeren, als hij tandjes krijgt kan het zijn dat hij om het 1,5 uur gaat komen. Dan is 2 keer voeden toch een geweldige nacht? Persoonlijk geloof ik niet in dingen aanwennen. Ik zeg niet dat dat niet slopend kan zijn, maar normaal is het zeker dat jouw zoontje met 5,5 maand nog niet doorslaapt. Al die 'perfecte ouders' die jou nu verwijten maken vertellen er zeker niet bij dat ze 10 x per nacht eruit moeten voor de speen. Geef mij dan maar mijn dochter, die wakker wordt, 5 minuten drinkt en weer als een blok in slaap valt. Geen gerek met speentjes of gedoe met opstaan en in de kamer gaan lopen om haar stil te krijgen, gewoon tanken en weer ogen dicht. Zolang je niet direct voedt als hij alleen maar wakker wordt en dus niet huilt, kun je er weinig meer aan doen. Succes!
Bedankt Hij wil vaak wel wat langer dan 5 min. maar slaapt inderdaad meestal wel weer gelijk door! Ben benieuwd hoe t gaat lopen....
Onze kindjes zijn ongeveer even oud zie ik, mijn zoontje is van 6-11-2012. Ik geef nog volledig bv. Ik heb heel vaak gehad dat ik dacht dat er een soort van doorbraak was met doorslapen. Dan begon hij ineens 6 uur achter elkaar te slapen zonder behoefte aan mama. Maar op het moment is het weer druk 's nachts. De avondvoedingen zijn terug en in de nacht ook. Een maand geleden zat ik bijna op 6 voedingen per dag. Nu zijn het er echt weer 8 (soms zelfs 9!) Je bent dus niet de enige En ik word ook gek van ouders die zeggen dat kindjes met 3 maanden gaan doorslapen. Zal vast wel gebeuren maar bij mij dus niet. Maar die van mij kan dan weer andere dingen heel goed. Hij lacht de hele dag door naar alles en iedereen. En dat doen andere baby's weer minder. Tja van vergelijken word je volgens mij gewoon niet echt gelukkig. Ik hoop dat je de verhalen van anderen beetje los kunt laten en gewoon kunt doen wat jij denkt dat goed is. En volgens mij doe je het gewoon goed
oh, fijn om te horen dat het bij jou ook dus met ups en downs gaat... Ik krijg zelfs het advies van mensen in de omgeving om met 6 maanden alleen maar water te gaan geven...... Ben dat dus echt niet van plan... En andere vinden dat ik maar moet stoppen met bv... ook dat ben ik niet van plan (eigenwijs denken ze dan waarschijnlijk...) Hij heeft het blijkbaar nodig... en als het dan geen honger is, dan heeft hij het dus nodig om even bij mij te zijn, ook prima.. ik kan het ook niet over mijn hart verkrijgen om hem dan water te gaan geven, snap dat echt niet. Ja zeggen ze dan.. die van mij sliepen daarna na een week wel door.... Maar was erg benieuwd naar hoe andere het doen omdat ik dacht.. tja.. iedereen zegt dat ik dit of dat moet doen, en niemand in mijn omgeving lijkt het normaal te vinden dat ik aan zijn behoefte blijf toe geven.... Die van mij lacht ook echt de hele dag, is echt een super makkelijk en vrolijk mannetje verder. Mijn vader zegt ook vaak.. van wie heeft hij dat toch, dat hij zo makkelijk naar iedereen lacht enz. tja.. hij zal wel tevreden zijn zeker
Dat is toch zo fijn! Dat slapen komt vanzelf ook wel als hij lekker een tevreden mannetje is Lekker genieten van die mooie lach met je brakke lijf
JA dat gezeur over nog niet doorslapen van oma's bijvoorbeeld.. Hier ook zo af en toe eens een nachtje doorslapen, heerlijk! Ik denk maar zo: mamahonger of melkhonger is allebei een goede reden . Als het voor spelen dan kan ik me voorstellen dat je er iets aan moet/wil doen.
Hallo Marvb, Mijn dochtertje is van 20/11/2012, ongeveer even oud als jouw kindje. Wij hebben exact hetzelfde probleem als jij! De nachten zijn momenteel zo zwaar dat ik van geen hout meer pijlen maken kan. Heb jij ondertussen een oplossing aangereikt gekregen of gevonden? Laat het me zeker weten... Groetjes, Inge
Hoi Inge... Nee helaas... maar het is inderdaad zwaar... ik werk momenteel 2 dagen maar meer zou ik ook echt niet trekken... En met bijv. een verjaardag tussendoor of toen met pasen ben ik echt helemaal gesloopt haha, ik loop dan echt achter de feiten aan.. merk gewoon dat ik t nu precies trek, maar eigenlijk niks extra's kan doen zonder helemaal op te zijn... Ga altijd vroeg naar bed... lig er nu ook al tijdje in maar kan dan toch niet slapen... terwijl ik weet dat hij straks alweer zou kunnen komen.. is altijd weer een verrassing. Afgelopen donderdag op vrijdagnacht kwam hij ineens pas om half 4!!! (lag er iets voor 8ten in!) maar helaas was het afgelopen nacht gelijk al weer t zelfde als al die nachten ervoor... Enige echte tip die ik heb gekregen wat zou werken om er 'vanaf' te komen is laten huilen of je man er heen laten gaan en water laten geven (en dus ook laten huilen want dat pikken ze natuurlijk niet). Ik ben daar echter geen voorstander van dus ben ook niet vanplan dat te doen. De gene die de tip geeft zegt dat zij dit met 6 maanden heeft gedaan bij haar 3 kinderen en dat zij toen binnen een week doorsliepen. Tja.. zal best.. maar ik wil t pas doen als mijn kind er aan toe is.. en dan met liefde.. niet zo.. maar goed, iedereen zijn/haar manier!! Hoe ik het nu doe.. en wat wel lijkt te werken om in elk geval minder te voeden en iets minder lang bezig te zijn is als hij wakker wordt voor de eerste nachtvoeding deze zittend geven... hem goed laten drinken en daarna terugleggen... als hij binnen 3 uur komt hem troosten door mijn hand op zijn borst te wrijven werkt meestal wel en slaapt hij binnen 3 min. wel weer door (meestal voor 1,5 uur weer) en anders mijn pink.. lukt t echt niet dan toch maar de borst... En wordt hij later wakker dan die 3 uur dan leg ik hem naast mij neer (dat is dus de 2de keer voeding, nu meestal tussen 3 en 4) en voed ik liggend en drinkt hij ook stuk minder lang en slaapt direct door en ik ook vrijwel... komt hij meestal daarna weer even en probeer ik eerst te sussen, anders ff snel borst en slaapt hij na paar min. ook wel weer naar paar flinke slokken.... Kost mij zo t minst energie. Heb met mezelf afgesproken dat hij niet voor 3 uur naast me mag liggen en dit wil ik elke week met een kwartier verlaten... dus als hij eerder komt voeden en weer terug.. of sussen zonder voeden. Die nacht dat hij tot half 4 had geslapen heb ik hem gevoed en ook teruggelegd en kwam hij om 10 voor 7 nog een keer, toen wel naast me gelegd maar dat was natuurlijk een super nacht!! Hoe pak jij het nu aan?!