groep 7? toetsen voor cijfers? Dat vind ik nou echt iets voor de middelbare school.. Hier krijgen ze een score op basis van hun werk in de klas. Dus niet op basis van een toets, maar juist op basis van hun dagelijks werk. Aan het eind van een rekenhoofdstuk zit wel een toets, maar daar krijgen ze geen cijfer op. Ze krijgen alleen te horen of ze verder mogen met het volgende hoofdstuk of opgave x&y nog een keer moeten doen om te oefenen.. Cito score staat los op het rapport en wordt weinig gebruikt. Alleen als het afwijkt met de verwachting, dan gaat de leerkracht kijken waarom. En dan is de dagelijkse bezigheden leidend.. Die 2 momentopnames zeggen dan toch niet zoveel..
@Deepfreeze: het is maar net hoe je het bekijkt. Ik vind het niet eerlijk om punten te geven voor het werk dat ze in de klas maken. Op dat moment zijn ze nog aan het oefenen, moeten ze het nog onder de knie krijgen. Bovendien zijn er ook opdrachten die je met een kind samen maakt. Die heeft zo'n opdracht dan foutloos. Terwijl de buurman die het in principe alleen kon, misschien wel een foutje heeft gemaakt. Ik vind het dus juist eerlijker om pas een cijfer (of andere beoordeling) te geven bij de toets. Kinderen hebben dan (meer of minder) instructie gekregen, de kans gehad om hulp en extra uitleg te vragen, tijd gehad om te oefenen. De leerkracht heeft tussendoor nagekeken en indien nodig nog bijgesteld door te laten verbeteren, nog eens extra uitleg of oefening te geven. En bij de toets laten ze zien in hoeverre het wordt beheerst.
Deepfreeze: het zal je verbazen, maar de meeste scholen baseren hun cijfers op toetsen. Al in groep 3 gebeurt dat.
Ik verbaas me erover, maar dat zal ook wel meekomen omdat de mijne op een montessorischool zitten. tupp, maar een kind kan bij een toets zenuwachtig zijn, of net een nacht slecht geslapen hebben. Als leraar kun je toch zien hoe een kind zijn werk doet. Zijn schriften inlevert en hoe hij die gevuld heeft? De methode van rekenen heeft wel tussentijdse testen, maar daar hangt geen cijfer aan, alleen of een kind verder kan met het volgende hoofdstuk of nog een stukje moet herhalen. Maar op montessori is cijfers geven ook niet handig. Iedereen volgt zijn eigen leerlijn en hoogstens iets als topo klassikaal getoetst. Haal je dat niet, dan moet je nog eens. En daarna een onvoldoende op je rapport. Een kind krijgt ook meer een score op basis van zijn kunnen vs zijn resultaten. Een kind dat gewoon zwak is, maar voor zijn doen goed scoort krijgt dus wel een voldoende. En er wordt gekeken of dat gebruikt kan worden om ook andere dingen omhoog te trekken. Terwijl een kind dat wel slim is, maar gemiddeld scoort toch een matig krijgen. Dan wordt dat ook besproken om te kijken waardoor dat komt. Dus niet alleen kijken naar de score ten opzichte van het gemiddelde, maar per kind kijken wat je eruit kunt halen..
Lief dat je er naar vraagt Gesprek ging op zich goed. Van het betreffende vak waren slechts 2 toetsen geweest. Hier is dus het gemiddelde op gebasseerd. Leek ons niet heel representatief, de laatste toets was dus al zo'n twee maanden oud. Maar goed.....over all was het een goed gesprek en waren ze tevreden.