Vraagje hoe doen jullie dat met meerdere kinderen met een verjaardag bijvoorbeeld oudste krijgt een fiets a 80 euro wat geef je de jongste dan? Ook iets groots of evt ook iets kleins?
Op de verjaardag van oudste bedoel je? Ik zou dan iets kleins geven om het gevoel te geven dat hij (of zij) er ook bij hoort, Hij begrijpt nog niet dat eigenlijk alleen de jarige cadeautjes krijgt.
Als jij bedoeld dat het ene kind jarig is en een cadeautje krijgt, terwijl het andere kind niet jarig is en ook een cadeautje krijgt is mijn antwoord: nee. Ik doe daar niet aan. Alleen de jarige krijgt een cadeautje. Heb dat altijd zó raar gevonden van ouders om te doen. Het is toch de bedoeling dat het een speciale dag is voor de jarige? Als jij bedoeld dat je 80 euro uitgeeft voor het verjaardagscadeau aan het ene kind en wat je dan ongeveer uit gaat geven aan het andere kind op zijn/haar verjaardag is mijn antwoord: ongeveer net zo veel.
Nee, ik vind dat zelf nier nodig, de jarige krijgt cadeautjes de ander niet. Ik laat haar wel zelf een cadeautje uitzoeken voor haar broertje, wat ze zelf kan geven.
Hier krijgen beide kindjes beiden op hun verjaardag iets van ongeveer dezelfde waarde. Maar kijk niet naar een 10tje.. als de oudste bijvoorbeeld een doos Lego van 80 euro krijgt en de jongste toettoet twv 70 dat maakt niet uit.
Hier ben ik gestopt met kijken naar een gelijk budget voor ieder kind. Het is maar net wat ze graag willen hebben en wat ze nodig hebben. Onze oudste kreeg afgelopen jaar een fiets. Dat wilde hij graag en hij had een grotere nodig. Ons dochtertje wilde graag een zeemeermin barbie van 20 euro. En blij dat ze was! Ze komen niks te kort en ze zijn helemaal niet bezig met wie het duurste cadeau heeft gekregen.
Ze krijgen allemaal redelijk gelijkwaardige cadeaus. Maar soms krijgt een kind ook iets wat het nodig heeft en wat toevallig een stuk duurder is (bv een goede fiets voor de middelbare school of een nieuwe kamer).
Wij houden het wel ongeveer gelijk qua bedrag, maar het hangt ook een beetje van de leeftijd af. Bij een kind van 2 vind ik een duur cadeau niet nodig, dan koop ik liever wat kleinere goedkopere dingen zodat ze veel uit kunnen pakken (want dat is toch het leukste dan). Maar nu zijn ze hier 10 en 13 en dan letten we daar wel op.
Bij ons zijn de kado's redelijk vergelijkbaar in prijs, simpel omdat ik dan kleine aanvullingen koop bij het grote cadeau (poppenkleertjes/extra playmobil/bijpassend boek/etc.). Daar staat tegenover dat als er eentje hier een kleinigheidje krijgt (bv een tijdschrift in de winkel) ik me niet meer verplicht voel voor de anderen ook iets te kopen. En als er eentje jarig is, krijgt de rest ook een kleinigheidje, maar de verjaardagen zijn hier verspreid en meestal kunnen ze dan toch wel iets gebruiken, zoals bijvoorbeeld een net iets moeilijkere puzzel.
Nee het cadeau voor de jongste zal dan wat minder duur zijn (of het moet echt iets zijn wat we geweldig vinden of nodig zijn). Over enkele jaren zal de jongste ook een fiets nodig hebben en zal hij dat ook krijgen. Als ze ouder zijn en daadwerkelijk de waarde begrijpen zal dat anders worden. Mijn oudste heeft nu allemaal spullen gekregen voor school. Daardoor komen we wat hoger uit qua bedrag. Geeft niks het is nodig maar de jongste zal niet dat bedrag aan spullen/speelgoed krijgen wanneer hij jarig is. Als hij 4 wordt zal hij ook een mooie tas e.d. krijgen en wordt dat wel weer gecompenseerd denk ik dan maar. Als de oudste jarig is krijgt de jongste geen cadeau en andersom ook niet. Ze moeten leren dat ze niet altijd wat krijgen. Oma deed het wel en ik heb bij de eerstvolgende verjaardag aangegeven dat we dat niet willen. De speciale dag is voor de jarige. De rest kan meegenieten van de slingers, gezelligheid en een lekker stuk taart maar een cadeau krijgen ze beslist niet.
Dit inderdaad. Ik koop wat ze willen op dat moment. Ik kan dus voor het ene kind bijvoorbeeld 10 euro kwijt zijn en voor het ander kind 50.
Ik let daar eigenlijk helemaal niet op. Het is afhankelijk van wat ze zelf willen. Dat vinden ze belangrijker dan hoe duur het was. Ze zijn ook echt niet bezig met het vergelijken van hun cadeaus. Ze zijn 6 en 8.
Oke ik vond inderdaad ook ongeveer vergelijkbare cadeautjes te geven maar werd door schoonfamilie voor gek verklaard Had nu dus 80 euro fiets oudste en 65 euro fisher price litte people voor de jongste. Nou dat was veel te duur voor een 1 jarige vandaar
nee ik kijk niet zo naar het bedrag. stel mijn oudste heeft een nieuwe fiets nodig die 200 euro kost, dan kan het net zo goed zo zijn dat mijn dochter een ding wil wat maar 50 euro kost. en misschien is het volgend jaar wel andersom.
Dat is zo hoor maar we boteren toch al niet zo. Dus krijg op alles kritiek ga je soms toch aan jezelf twijfelen