Alsnog een mietje ??!

Discussie in 'De bevalling' gestart door Duimelijn, 19 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duimelijn

Duimelijn Bekend lid

23 okt 2008
    532
    7
    18
    ver weg
    Hey dames,
    Uit de familie waar ik kom, en ook de plaats in nederland waar mijn familie en vrienden wonen is bevallen met epidurale echt not done. Mensen die een epidurale nemen zijn mietjes. Er heerst echt nog een taboe op. Sinds het begin van mijn zwangerschap heb ik dus ook geroepen dat ik zonder epidurale ga bevallen.

Nu is het echter zo dat waar ik nu woon iedereen mét epidurale bevalt en je er eigenlijk niet onderuit komt. Ik word ook raar aangekeken als ik zeg dat ik zonder wil bevallen.

Vandaag had ik een verplichte afspraak met de anesthesist en uiteindelijk hebben we afgesproken dat ze een epidurale gaan steken zonder anesthesie. (piepklein beetje om te kijken of ze m goed gestoken hebben). Ik krijg een pompje en zo kan ik zelf beslissen of ik met of zonder pijnbestrijding beval. Voor mij lijkt dit een mooie tussenoplossing, maar voor mijn nederlandse familie en vrienden ben ik nu alsnog een mietje.

Ik voel me hier zo rot onder. Lees wel, ik heb helemaal niks tegen vrouwen die met een epidurale bevallen en denk absoluut níet dat ze mietjes zijn. Maar voor mezelf voelt het zo als falen tegenover mn familie want die epidurale zit er toch in, of k het pompje nu gebruik of niet..

Wat zouden jullie doen, dan maar een mietje en een epidurale eventueel zonder te gebruiken en door familie veroordeeld worden. Of geen epidurale en door het ziekenhuis raar aangekeken worden..

2. Bri

Bri Niet meer actief

Meid, ik zou gewoon doen waar JIJ je goed en happy bij voelt, en totaal sch**t hebben aan wat anderen daarvan vinden. Hoezo veroordelen of raar aankijken? Waar bemoeien ze zich mee: het is jouw lijf, jouw pijngrens, jouw bevalling. Je bent aan niemand verantwoording verschuldigd hierover.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.141
    113
    Sjonge, wat een bekrompen familie en vrienden. Mensen die dit tegen mij zouden zeggen zou ik heel hard uitlachen hoor. Elke bevalling is anders en helemaal van mannen kan ik hier niets over horen. Laat ze lekker, het is jouw bevalling.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.141
    113
    Sjonge, wat een bekrompen familie en vrienden. Mensen die dit tegen mij zouden zeggen zou ik heel hard uitlachen hoor. Elke bevalling is anders en helemaal van mannen kan ik hier niets over horen. Laat ze lekker, het is jouw bevalling.

5. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Vervelend dat je je "verplicht" voelt om het zonder te doen. Het is jou bevalling en jij moet het doen, iedere bevalling is anders en als jij je goed voelt bij deze tussen-oplossing, zou ik er lekker gewoon voor gaan!! Je hoeft anderen toch niet uit te leggen hoe, wat en waarom?

Succes!!

6. Astrid0482

Astrid0482 Actief lid

26 nov 2008
    454
    0
    0
    Helemaal mee eens!

7. supermummy

supermummy Niet meer actief

Het is JOUW bevalling , en gewoon doen wat jij wilt! Je hoeft aan helemaal niemand uitleg te geven!!!
    Ik zou zelf alleen niet de ruggeprik laten zetten als je nog niet helemaal zeker bent of je de ruggeprik ook wilt gaan gebruiken. Dat is onnodig risico lopen... mijn mening dan he ;)

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Het is jouw keus.. Niet die van je familie, niet die van het ziekenhuis.

Ik zou ook eens navragen of ze de epiduraal pas kunnen zetten als jij hem nodig hebt. Ze zitten toch met een naald in je rug te porren, terwijl het niet nodig is. En misschien ben je dan ook minder mobiel.

9. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Ik ben het volledig eens met de andere dames hier. Het is jouw lijf en jouw bevalling. Als je de pijn aankunt: hartstikke mooi en dapper. Maar als het niet gaat, faal je echt niet als vrouw en moeder om dan te kiezen voor pijnbestrijding. Ik vind het een barbaarse en achterhaalde gedachte dat je, als je het zelf niet trekt, die pijn toch maar móet doorstaan van anderen....

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

mijn moeder vindt pijnstilling ook onzin, zelf heeft ze ons allemaal incl de tweeling zonder pijnstilling en met rugweeen eruit gekregen. zal best, maar misschien ga ik het wel anders doen. nu denkt ze dat ik bang ben voor de bevalling (wat niet zo is)

heb al weleens gezegd dat zij het ook wel mag doen ipv mij, scheelt voor mij weer en voor haar is het blijkbaar toch een peuleschil. ;)

lekker laten kletsen, waar maken ze zich druk over zeg!

11. Cilla24

Cilla24 Fanatiek lid

23 sep 2008
    2.810
    0
    0
    verkoopster
    ik vind je absoluut geen mietje!! ik vind je super stoer in mijn zwangerschapskaart staat nl : wilt geen ruggeprik vind ze eng!
    en ik vind t heel erg kort door de bocht van de mensen die jou een mietje noemen omdat je de mogelijk wilt hebben om de pijn iets af te laten nemen. Doe lekker waar je je zelf prettig bij voelt!!

12. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Inderdaad lekker doen waar je je goed bij voelt!

Ik heb gisteren een heel verhaal gehad op de cursus over alle nadelen van de ruggenprik en daar ben ik wel een beetje door terug gekomen van het idee. Je zit toch veel meer aan je bed/kamer vast en je mag niet meer in bad om lekker te ontspannen. Je mag/kunt niet meer naar buiten. Ik ben dus zelf niet zo snel van het idee: gewoon zetten en dan zie ik wel of ik het nodig heb. Liever niet als het niet nodig blijkt, en dan wil ik ook niet met zo'n staart uit m'n rug de hele tijd. Je bevalling duurt toch een paar uur! Even goed over nadenken dus, maar vooral niet wel/niet doen omdat je familie iets vind. Het is jouw bevalling, jouw kindje, jouw lijf!

13. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ook helemaal mee eens. Het belangrijkste is dat jij zo ontspannen mogelijk de bevalling ingaat, zodat je op een voor JOU zo'n prettig mogelijke manier een gezonde baby ter wereld brengt. En je moet zeker sch*t hebben aan anderen. Mar mijn ervaring is dat je dat tijdens de bevalling ook echt wel hebt!

14. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik snap niet waarom ze in NL nog zo van dat bangmakerij zijn...pppfff.. Elke VK begint over de NADELEN en eventuele risico's van een ruggenprik.
    Ik begon ook over pijnbestrijding en ik kreeg direct een hele lading met negatieve gevolgen van pijnbestrijding.

Over de positieve kanten hoor ik niemand.
    Ik vind het gewoon bangmakerij.

Snap best dat ze willen dat het zo natuurlijk mogelijk gaat, maar wat is er mis met pijnbestrijding....?

15. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Mijn moeder vindt pijnstilling ook onzin. Ze heeft zelf 4 kinderen op de wereld gezet zonder pijnstilling. Ze zegt dat ik me niet zo moet aanstellen, dat ik echt niet de eerste ben die een kind op de wereld zet.
    Maar ik als dan een bevallingsfilmpje kijk dan leeft ze mee met die vrouw in het filmpje en zegt ze: 'Ooohhh wat voelt die vrouw nu een pijn, zeg!'
    :)

16. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Lekker laten kletsen.
    Ik heb beide bevallingen zonder pijnbestrijding gedaan, maar voel me daardoor echt niet beter dan iemand die dat wel heeft gehad ;)
    Het is hoe dan ook een topprestatie waar je trots op mag zijn...met of zonder pijnbestrijding..je doet het toch maar mooi 'ff'

17. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hier in DE noemen ze gewoon wel eerlijk de nadelen en dat vind ik wel zo eerlijk. Natuurlijk is het belangrijk om je te beseffen dat je het niet met al die pijn hoeft te doen, maar dat er een alternatief is.
    Ik vind het daarentegen wel eerlijk om beide kanten te bekijken. Als er alleen maar voordelen aan zitten, waarom moet je dan een papier met alle risico's ondertekenen? Hier doen mensen namelijk ongeveer standaard een ruggenprik (waarom niet?), maar dat is dus niet altijd in je voordeel.

Ik zou dus zeggen, beslis niet van te voren of je wel of niet een ruggenprik wilt. Dat kun je toch op dat moment nog beslissen? Houd de optie open, bedenk je alle voor- en nadelen en kijk op dat moment hoe je bevalling verloopt. Zo heb je de voordelen van het vrij zijn voordat je een ruggenprik zou willen, maar op ieder moment de mogelijkheid om de pijn te verdoven!

18. AMS

AMS Fanatiek lid

14 mei 2009
    3.394
    4
    38
    España
    Ik zou het er gewoon met de familie etc. niet over hebben, vind dat het hen niets aan gaat waar jij tijdens jouw bevalling voor kiest. Zou hem wel op het moment dat jij denkt dat het nodig is zetten en niet al eerder voor het geval dat..

19. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Dit lijkt me zo'n moment om je eigen tradities in JOUW familie (die je start met de geboorte van dit kindje, ja toch?) te beginnen. ;)

Ik sluit me aan bij de rest: doen wat JIJ wil hoor!

Altijd zo'n vreemde redenering: omdat WIJ pijn hebben geleden uit traditie, moet iedereen dat maar doen. En toch zijn we bijna allemaal tegen bijvoorbeeld vrouwenbesnijdenis...

Overigens, als jij je persoonlijk niet prettig voelt bij een epidural. dan HOEF je die uitetraard ook niet te nemen he? De keuze is gewoon aan jou en niemand anders!

20. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    je moet idd gewoon doen wat je zelf wilt niks aantrekken van anderen...!
    ik zou er gewoon voor "open"staan als ik jou was, op het moment supreme kan je dan altijd nog kiezen of je hem wel ofniet wilt...

Deel Deze Pagina