Het is momenteel een dra-ma! Mijn dochter van ruim anderhalf wil geen brood meer eten. Niet in stukjes, niet op elkaar.. Niet met kaas, niet met kipfilet, niet met jam, niet met hoemoes.. Gewoon niet! Ze is echt een zuivelmonster, houdt van karnemelk en kwark. Toch heeft ze ook niet het geduld om 's ochtends een bak met kwark en muesli te eten. Ze is het zitten in haar stoel snel zat en maakt er dan ook één groot drama van. Mijn dochter eet het liefst de hele dag fruit en rauwkost (en koekjes natuurlijk ). Het avondeten gaat wisselend. Ik maak me er toch wel zorgen om dat ze geen brood wil eten. Wil haar ook niet steeds een alternatief aanbieden wanneer ze brood weigert. Hierdoor eet ze soms tot 9.30 uur niks. (Alleen een beker karnemelk.) Is dit herkenbaar.. Of zijn er tips?
Zeer herkenbaar! Mijn dochter is een half jaar jonger en heeft nooit van brood gehouden. Ze blijft de hele dag druk naar de fruitschaal wijzen en dan het liefst 'naan' (banaan) . Melk, groenten, fruit en koekjes, daar zou zij het liefst op leven. Ik wilde net een topic openen, maar dat zou een soortgelijk topic worden als deze dus ik houd het hier wel even in de gaten
Herkenbaar... Mijn dochter eet nog steeds wel eens niets voor het ontbijt omdat ze niet aan tafel wil zitten (en dan vervolgens zo hard krijst dat ze er van eten niks terecht komt).. Mijn tip; jij bepaalt wat ze eet en als ze het niet wil eten dan zal ik ook geen vervanger geven.. Zo krijg je juist dat ze expres brood gaat weigeren want dan krijgt ze misschien lekker fruit! Fruit zou ik als tussendoor niet meer dan 1-2 stuks geven zodat ze wel voldoende trek houdt voor de hoofdmaaltijden. Je kunt natuurlijk wel variëren.. Heb je al wel eens een monkey platter geprobeerd? Of crackers of pap? Eten is op deze leeftijd minder leuk omdat het niet meer nieuw is allemaal.. Dus de desinteresse in eten is niet vreemd... Als ze honger hebben eten ze ECHT wel!
ik zou wel alternatieven geven, zo gezond is brood nou ook weer niet. rijstwafels kunnen met beleg, eitje bakken, banaan-havermout-ei-pannenkoeken.
Ik zou gewoon om de aantal dagen de tafel eens royaal beleggen met een uitgebreid ontbijt. Van alles wat. Hapje brood (al dan niet geroosterd), banaan, kwark, eitje etc. Wij hechten in Nederland best veel waarde aan brood, maar eigenlijk is een Nederlands ontbijt vrij arm (vergeleken met wat er in andere landen op tafel staat met ontbijt; Engeland, Frankrijk, Turkije, Griekenland etc) Ook uit andere voeding haalt ze genoeg voedingsstoffen . Brood natuurlijk niet helemaal elimineren maar ook daar kun je mee variëren. Haal bij een islamitische slager bijvoorbeeld eens Libanees brood (plat en bruin als een soort pannenkoek) misschien vindt ze zoiets wel helemaal de bom en krijgt ze een paar dagen in de week toch lekker uitgebreid ontbijt binnen als je er tijd voor hebt bijvoorbeeld in het weekend en op vrije dagen. Succes!
Herkenbaar. Dochter eet hier eigenlijk heel vaak fruit bij het ontbijt met wat yoghurt of muesli. Lijkt me vooral heel gezond.
de oudste is ook van begin af aan al geen brood fan, niet in een dwarse fase, want avondeten en al het andere ging en gaat prima. Bij haar is het vooral variatie aanbieden, yoghurt of melk met muesli en fruit, crackers, rijstewafels, brood dan al niet geroosterd.