Ondanks dat ik je wel snap, denk ik dat je dat kind inderdaad niet had moeten aanspreken daarover. Het eerste dat je zei, kan nog best als een grapje overkomen, maar het tweede voelt toch wel alsof je dat kind 'terechtwijst'. Als moeder zou ik dat ook niet fijn vinden, want ik zou heus wel voelen dat je indirect kritiek op me hebt. Als juf zou ik dat ook niet leuk vinden, want mijn/ons standpunt is dat geen enkele ouder een kind van een ander terechtwijst op het terrein van school.
Tja...netjes is anders, maar om je er nou zó druk om te maken... En wat betreft het speeltuinverhaal; jullie hebben dus met de ouders van de kindjes die er met regelmaat komen afgesproken dat er niet gesnoept wordt als je niet wil/kan uitdelen. Maar hoe gaat dat dan in zijn werk als er een nieuw kindje in de speeltuin komt spelen die een lolly aan het eten is? Stuur je dat kindje weg, maak je er een opmerking over, spreek je de moeder/vader aan? Dat gaat m.i. namelijk veel te ver. Je hebt dit misschien afgesproken met een aantal moeders, maar je kunt het een ander niet opdringen. Mijn haren zouden er recht van overeind gaan staan als ik op zoiets aangesproken zou worden.
Hmm nog nooit meegemaakt...zoals ik uitlegde ligt dit speeltuintje achter een paar huizen bij een parkeerpleintje waar eigenlijk alleen mensen komen die daar wonen...tis niet dat er dagelijks horden mensen langskomen, als je daar niet hoeft te zijn ken je het waarschijnlijk niet eens. Maar dan wordt er uiteraard niks van gezegd...dat is toch ook geen kindje waar ze echt mee aan het spelen zijn.
Mijns inziens klopt je logica niet helemaal. Je vergelijkt de situatie met de situatie op jullie speelpleintje maar het verschil is dat je daarbij ook noemt dat dat samen afgesproken is. In dat geval zijn ook de kindjes op de hoogte van de afspraak en mag je het kindje van een ander er op aanspreken. Het is dan jullie regel. Zelfde geldt voor algemene omgangsnormen (geen dingen kapot aken of een ander pijn doen) In dit geval echter wijs je een kind op een regel die het niet kent. Dat had je -ook al heb je het "pedagogisch verantwoord" gebracht- niet moeten doen. Een dergelijke discussie ga je aan met de ouder, die immers verantwoordelijk voor de regels die haar kind meekrijgt. Dat even buiten beschouwing gelaten is het natuurlijk niet nodig om je kleuter op het schoolplein tijdens de middag een mcflurry te geven, vind dat de school daar wel strikt in mag zijn (en dan niet om jaloezie te voorkomen maar gewoon omdat ijs niet op een schoolplein thuishoort). Daarin geef ik je groot gelijk maar kan me wel voorstellen dat de moeder een beetje gepikeerd was
Ok, snap ik. Maar als er nou eens eens een nieuw gezin komt wonen? Hoe pak je dat dan aan? Ik probeer niet expres vervelend te zijn, maar vraag het me oprecht af. Ik zou er zelf namelijk echt moeite mee hebben als ik ergens kwam wonen met mijn gezin, en dat ik vervolgens hoor, direct of indirect via mijn kind, dat er "eetregels" gelden in de speeltuin die zijn opgesteld door een groepje moeders.
Ik vind er een groot verschil in zitten of een kind/persoon in het openbaar eet of wanneer je er thuis bent. Ja ik woon in een kinderrijke buurt, waar we ook op elkaars kinderen letten. Vaak komen ze gezamenlijk binnen om om een snoepje te vragen (lees zo'n 7 tot 8 kindjes die binnen komen stuiteren) en dan krijgen ze gewoon allemaal wat. Maar als er iemand aan komt die al snoep heeft dan hoeft dat echt niet gedeeld te worden hoor. Soms heb je gewoon pech. Tuurlijk is het voor de rest niet leuk dat het kind op het schoolplein komt met een mc flurry, maar om daar het kind dan meteen maar te vertellen hoe het bij mij thuis gaat is een beetje overdreven.
ik vergelijk dat niet, ik heb het benoemd omdat ik wilde verklaren waarom ik het jongetje uitlegde dat WIJ delen met andere kinderen of anders thuis eten of bij de mac in dit geval. Ik heb het jongetje aangesproken omdat ik denk dat hij nog wel eens wat op kan vangen over wat hoort en niet hoort. Zijn moeder gaat hem dat echt niet lere...zoals ik uitlegde lacht die een moeder uit dat ze nat wordt terwijl ze zelf onder een plu staat. En ik zie niet wat er verkeerd aan is dat ik aan dat kindje laat doorschemeren dat ik dit niet vind horen...ik heb nl niet gezegd: dat mag niet of jij bent stout...het enige dat ik gedaan heb is het jongetje vertelt hoe wij zoiets doen. Daarbij leg ik aan jullie uit waar dit vandaan komt, niet tegen hem. jij noemt als algemene omgangsnorm dat je geen kindjes pijn mag doen...ik vind kinderen de ogen uitsteken met iets lekkers ook eem algemene omgangsnorm. En over het aanspreken..op school doet de juf of meneer dat, sowieso waren ze hier niet eens bij, maar die zien ook niet alles. Vorige week werd in de klas een meisje nogal bruut van haar stoeltje gehaald omdat een jongetje wilde kleien in de inloop maar er geen plaats meer was. De meneer zag het niet en een andere mama heeft hem even uitgelegd dat dit niet leuk is (zijn mama was al weg) en het later tegen de meneer gezegd zodat die ervan afweet. Ik snap niet waarom sommige ouders zo allergisch zijn voor het feit dat hun engeltje ergens op aan gesproken wordt??
ik ben zelf het nieuwe gezin dat hier kwam en hoorde dat die regel bestond...ik zat er geen seconde mee en vond het vooral erg fijn dt er mensen zich bekommeren om "regeltjes" zodat het voor iedereen leuk blijft. Ik voel mij blijkbaar minder snel aangevallen dan anderen.
Mwah, het heeft denk ik niks met je aangevallen voelen te maken. Ik voel me ook niet snel aangevallen. Maar ik houd niet van allerhande regeltjes die, in mijn ogen, nergens voor nodig zijn. Mijn gedachtengang zou zijn dat kinderen ook prima kunnen (en moeten!) leren dat je nou eenmaal niet altijd kunt hebben wat een ander heeft. Daar horen ook snoepjes bij. De ene keer heeft Pietje een snoepje en de andere keer Klaasje, that's life.
Ik kan me toch niet van de indruk ontdoen dat jij je nu aangevallen voelt. Ik was er niet bij, maar als dat kindje aan het zingen was om de anderen jaloers te maken, kan ik me je reactie voorstellen. Als het blijheid was, blijf ik bij mijn mening. Ik krijg ook wel het idee dat je die moeder niet zo mag
Ik vind het ook nogal ver gaan eerlijk gezegd. Nee het is niet netjes om op het schoolplein anderen de ogen uit te steken met een ijsje, maar het is niet jouw taak om het aan dat kindje te vertellen. Net als die regel in de speeltuin, zoiets doe ik dus ook niet aan mee. Zou wat zijn zeg, dat andere ouders gaan bepalen of mijn kind haar snoepjes uit moet delen in de speeltuin. Ben het dus ook volledig met Amethist eens.
Ik voel mij totaal niet aangevallen, leg alleen uit hoe en wat omdat ik er nogal van sta te kijken dat men mijn reactie schokkender vindt dan het feit dat een kleuter met een mc flurry op het schoolplein rondloopt. Heb al gezegd dat er best iets bijzonders kan zijn, maar snap dan nig niet waarom dat per se tussen de middag moet en op school. Ik legde ook al uit wat hij precies riep en dat het echt een naar toontje was...kan het niet laten horen, maar het was op zo'n nanana toontje. wat ik van die moeder vind doet er helemaal niks toe, ken haar daar niet genoeg voor, maar dat van die plu en dit ijsje valt mij op ja...tis maar een klein schooltje hoor.
Jeetje. Ja een McFlurry op school is wellicht wat overdreven, maar who cares dat dat kind daar een ander de ogen staat uit te steken? Ik ben daar niet gevoelig voor hoor en ik leer dochter liever dat ze daar niet jaloers op hoeft te worden, dan dat ik een vreemd kind daar op zo'n toontje over aanspreek. Je hoeft niet overal iets van te zeggen he, soms is het goed om je mond te houden, kinderen zijn kinderen. Ik kan wel ergere dingen verzinnen hoor. Of had je soms zelf zin in een McFlurry? Ik kom uit een dorp en woon in een (ander) dorp. Ik denk dat de mentaliteit daar en hier wel zo is dat we een beetje op elkaar letten. Als moeder per ongeluk niet ziet dat haar kind een ander kind zit te etteren of er ontstaat een gevaarlijke situatie, dan kunnen we denk ik ingrijpen zonder scheve gezichten. Maar afspraken over snoepjes in de speeltuin of een kind aanspreken dat blij is met z'n McFlurry (hoe ie dat ook bedoelde) vind ik bemoeizuchtig en betuttelend. Ik zou het dan ook echt niet kunnen waarderen.
Oh nee hoor, ik ben helemaal niet moeilijk. Kindjes die komen spelen oid krijgen gerust een snoepje, en ben ik ergens, mijn dochter heeft snoepjes, en ik zie een kindje verlangend daar naar kijken kan het van mij er ook 1 krijgen hoor. Vind het alleen niet nodig om bijv. uitdeelafspraken te maken voor een speeltuin.
Ik snap echt het probleem niet. Dat haar kind een mcflurry krijgt tussen de middag en die op school eet, ja so be it. Ik vind het vreemd dat je dat kind daarop aanspreekt. Kinderen zijn blij met snoep/ijs/koek, dat uiten ze dan ook. Als ik die moeder was, had je van mij de boom in gekund
Ik vind het minstens zo ergerlijk dat sommige kinderen altijd menen te moeten hebben wat een ander heeft...