Hallo dames! Ik ben in verwachting van ons 2e kindje. Nu inmiddels 14 weken. Nu heb ik helaas sinds 2, 3 weken een opvlamming van mijn colitis ulcerosa. Ik neem momenteel salofalk granulaat 3mg maar dit helpt dus niet. Morgen heb ik een afspraak bij mijn mdl arts over welke medicijnen nu... Mijn vraag is nu... Welke medicijnen gebruiken/ gebruikten jullie en wat zijn jullie ervaringen? Er zijn 3 soorten medicijnen waar we het morgen over gaan hebben: budesonide, remicade en nog een moeilijke naam iets.. Bij mij 1e zwangerschap was alles rustig en heb ik het zelfs zonder medicijnen kunnen redden.
Wat vervelend dat je een opvlamming hebt! Ik heb zelf de ziekte van crohn maar gebruik medicatie die voornamelijk gebruik wordt bij colitis. De medicatie die ik gebruik heet mesalazine van het merk mezavant. Het zijn pillen en ik slik er 4 per dag. Het werkt als een tierelier en kan geen kwaad tijdens de zwangerschap. Hopelijk vind je snel de juiste medicatie, sterkte!
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wel naar dat je nu in een opvlamming zit. Heb zelf ook CU en gebruikte voorheen mesalazine. Later overgestapt op immuran. Immuran zal geen optie zijn omdat het een aantal weken nodig heeft om volledige werking te hebben. Daarbij is het niet handig aangezien je het niet mag gebruiken als je borstvoeding zou willen geven. Weet niet hoe zwaar je het hebt maar denk dat mesalazine een mooie oplossing is. Werkt direct. Enige nadeel eraan is is dat je ze elke dag op hetzelfde tijdstip moet nemen in combinatie met wat eten. Ik deed het altijd tussen 12.00-13.00 met de lunch. Remicade is wel ineens heel zwaar als er verder nog niks geprobeerd is. Budesonide ken ik niet. Ben benieuwd wat je arts zegt. Ben zelf net 2 weken gestopt met alle medicatie. De immuran mag niet meer omdat ik graag borstvoeding zou willen proberen. Ben er wel wat zenuwachtig onder omdat ik ook bang ben voor een opvlamming. Sterkte!!
Ook ik heb crohn en gebruik immuran. Wel flink balen dat je nou net nu een opvlamming hebt. Hoop dat je samen met je mdl arts een goede oplossing kan vinden. Zelf hoop ik aan het einde van de zwangerschap ook tijdelijk te mogen stoppen met immuran zodat ik zonder gedoe borstvoeding kan geven. Met de medicatie kan het overigens ook wel alleen moet je dan de eerste voeding na het innemen van je medicijnen afkolven en weg gooien.
Mijn arts heeft aangegeven dat borstvoeding helemaal niet mag icm met imuran. Hij heeft ook gezegd dat je zeker 3 maanden van te voren moet stoppen zodat het volledig uit je systeem is.
Wat vervelend zeg! Ik heb ook colitis ulcerosa en was doodsbang dat de hormonen het zouden triggeren. Gelukkig heb ik nergens last van gehad, maar ik lees wel even mee voor het geval we besluiten voor een 2e kindje te gaan. Helaas hebben ze destijds er erg lang over gedaan om een diagnose te stellen bij mij, ik werd steeds die de huisarts naar huis gestuurd met de melding dat het vervelend was, maar er was niks gevonden. Na 5 jaar ben ik behoorlijk kwaad geworden en heb ik een ziekenhuisonderzoek geëist (en de internist kon meteen een diagnose stellen. Er was geen twijfel mogelijk). Doe de laksheid van mijn huisarts weet ik wel dat de colitis na een week of 5 a 6 ook verdwijnt zonder medicijnen. Ik hoop voor je dat je niet zo lang moet wachten. Heel veel sterkte en beterschap
altijd fijn van die tegenstrijdige berichten vriendinnetje van mij gebruikt ook immuran en heeft het toen op die manier gedaan. Zelf wil ik toch het liefste tijdelijk stoppen dus zal het nog eens bij mijn eigen mdl arts navragen. De crohn is bij mij na een heftige operatie gelukkig al een aantal jaar rustig dus heb goede hoop dat het akkoord is om tijdelijk te stoppen.
Nou ik kom net bij de mdl arts vandaan. Morgenmiddag een sigmoscopie en dan gaat hij kijken hoe erg t op moment allemaal is. Aan de hand daarvan wordt er gekeken wat we gaan proberen. Lijkt het mee te vallen dan alleen salofalk klysma's. (Mesalazine) wat ik nu al gebruikte in granulaat. Of bij een erge ontsteking komt er budesonide bij. Dat zijn tablet achtig dingen. Dit allemaal maximaal 6 tot 8 weken. Dan met alles stoppen. En hopen op rustige periode. Remicade vond hij niet handig om op te starten voor zo'n korte periode. En de rest vond hij niet verantwoord. Verder hoefde ik van hem niet bij de gynocoloog onder controle, maar zag dat mijn verloskundige daar anders over dacht. Er was een afspraak gemaakt kon ik zien op mijn afspraken kaart. Maargoed. Morgen dus meer. Heb nu in ieder geval ook ijzer en vitamine b12 medicijnen gekregen. Waarschijnlijk laag door bloedverlies in combinatie met zwangerschap.