Ik snap je frustratie, maar dit hoort bij de leeftijd. Go with the flow en probeer je rustmomentje op een ander moment (idd de avond?) te creëren. En dan wachten. Want als je kind ouder wordt, komt er ook wel weer wat 'vrijheid' terug. Dat je kind makkelijker aan de gang zet met iets, afspraken kunt maken, zodat jij je eigen ding kunt doen. (ik kijk al zeker 9 jaar geen TV (eigen programma) meer als de kinderen wakker zijn... mission impossible)
In een ideale wereld doe je dat. In realiteit lijkt me dat niet echt hoe je je zondagochtend wil doorbrengen...
Je zit nu echt in een dieptepunt (12 weken zwanger, zelfbewuste dochter, herfst) qua energie en dan begrijp ik wel dat je snakt naar een momentje voor jezelf. Vasthouden aan iets dat er nu niet meer is zou ik wel vermijden. Wat vindt je man een goed idee? Misschien eens in de zoveel tijd hulp bij de boerderij of thuis? Of als hij vrij is dat jij lekker een zwangerschapsmassage neemt? Als er financieel nergens ruimte voor is kan je zelfs je man met je dochter op pad sturen voor die boswandeling, terwijl jij even met een kopje thee via uitzending gemist je zondagochtendprogramma gaat kijken. Er zijn altijd wel mogelijkheden, maar ik begrijp wel dat het lastig is daar met zo weinig energie iets mee te doen. Waarschijnlijk voel je je over enkele weken al een stuk fitter en heb je zo je flow weer te pakken! Sterkte in elk geval
Ik heb 2 dochters van bijna 4 jaar en ik moet zeggen dat ik het nu echt veel makkelijker vind dan een tijd geleden. Ze worden 's ochtends wakker rond 07.30/07.45 uur. Ik ga er dan even met ze uit, ze plassen zelf en vervolgens zet mijn man of ik de tv beneden aan en schenk(t) een beker melk in. Ze gaan met z'n 2en naar beneden en kijken lekker rustig tv en wij kunnen nog wat langer in bed blijven liggen of op ons gemak douchen en aankleden. Op zondag geef ik ze een krentenbol of eierkoek zodat we echt wat langer in bed kunnen blijven. De meiden komen af en toe even naar boven gelopen om bij ons in bed te kruipen maar ze kunnen ook gerust een lange tijd beneden blijven. Misschien zou jij zoiets ook kunnen proberen op zondag. Nu zijn die van ons natuurlijk altijd samen en is jouw dochter alleen, ik weet natuurlijk niet tot hoeverre zij zichzelf kan vermaken maar dat is ook een kwestie van aanleren. Ik zou het mezelf niet altijd te moeilijk maken op een zondag, hou gewoon een lekkere een pyjama-dag en zet de tv net iets vaker aan zodat jij misschien wat rustiger aan kunt doen.
In het weekend komt zoontje bij ons liggen en drinken we koffie/melk op bed; tv aan, mobiels aan, ondertussen wat kletsen, knuffelen of nog een keer omdraaien ...heeft ie vakantie doen we dat elke ochtend met z'n tweetjes, heerlijk rustig begin van de dag. En als ik overdag iets wil kijken doe ik dat gewoon, zoontje gaat dan spelen of komt bij me op de bank zitten/liggen of kijkt wat op de ipad en gaat ie lopen klieren dan mag ie even boven spelen...kan best Misschien moet je je zondagochtend ideaalbeeld wel wat aanpassen, neem je programma bijvoorbeeld op en kijk het op een rustiger moment van de dag en wat iemand ook zei, nog even en dan kan ze misschien papa gaan helpen zodat jij rustig kan opstarten.
Ik neem ze op zondagochtend lekker in bed. We kijken tv of ze spelen een spelletje op de iPad. Ook de jongste van nu bijna 3 blijft tegenwoordig rustig liggen dan (meestal dan).
Lkkr bij je in bed nemen of idd eens uit logeren sturen. Kan je man dr niet een keer mee op sleeptouw nemen of is dat te gevaarlijk? Desnoods in een draagzak op zn rug Vond de tip van een heerlijke avond maken ook wel een goeie. Al voelt t niet hetzelfde als na het wakker worden ntl. Maar met nog een baby on the way heb je voorlopig geen relaxte zondagochtenden meer tenzij ze ook relaxt zijn. Hier gezegend met 3 kiddo's die mijn luie genen hebben; zijn bijna 4 en twee van bijna 2 jaar en slapen gerust elke dag tot 9/9.30 uur. Ik ben dus dol op het wknd en de vakanties
Het 'lekker bij je in bed nemen' lukt niet altijd hoor. Bij mijn dochter is dat goed voor tien minuten wriemelen, en dan is ze het beu en wil ze naar beneden. Helaas.
Hier weet dochter niet beter. Zondagochtend ontbijten in pyjama, eigen huis en tuin kijken met een kopje koffie. Daarna gaat dochter in bad en vriend onder de douche, heb ik even halfuurtje alleen. Dochter zit gezellig bij ons op de bank. Ze zeurt soms om iets voor kinderen op tv, maar we zeggen dan dat wij nu even tv kijken. Ze weet het nu. Dus maak er een soort ritueel van. Of laat je typische zondagochtend los en maak er een nieuwe.
Ik heb mijn oude smartphone aangesloten op de wifi en daar kunnen we heeeeel lang youtube op kijken als het nog te vroeg is of als we lekker rustig aan willen doen. Zonder vermaak gaat het hier ook niet lang goed.
Toen mijn kinderen nog kleiner waren, liet ik ze vaak op zondagochtend bij ons in bed even tv kijken. CBeebies had al heel vroeg kinderprogramma's, om 6 uur al of zo. OF een DVD'tje. Mijn man is ook best wel streng wat vroeg uit bed komen betreft. Die stuurt ze al van jongs af aan gewoon terug naar bed voor 7 uur 's ochtends. Ik ben daar wat makkelijker in, maar hij heeft echt een ochtendhumeur en wil geen kinderen zien voor hij er klaar voor is. In het begin snappen ze dat nog niet zo, maar de oudste twee weten nu prima dat ze er niet te vroeg uit moeten komen en blijven gewoon lezen in bed. De jongste probeert het wel eens omdat hij nog geen klok kan kijken, maar 1x hard SSSTTTT roepen is genoeg om hem weer stil te krijgen tot hij de andere kinderen hoort. Inmiddels zijn ze hier al een stuk ouder en gaan ze gewoon zelf naar beneden vanaf kwart voor 8 of zo. Ze mogen televisie kijken of even computeren. Of ze gaan gewoon lekker spelen of kleuren. Wij kunnen rustig uitslapen tot een uur of half 9 tegenwoordig, zonder gestoord te worden. Na het ontbijt zondagochtend kijken mijn man en ik graag naar Nederland zingt. Vinden de kinderen niks aan, maar dat is dan jammer, wij mogen ook wel eens iets kiezen. Dan gaan ze maar wat anders doen, haha. Het wordt vanzelf beter, nu heb je nog je handen vol, maar over een paar jaar zul je echt zien dat je meer vrije tijd krijgt op die zondagochtend. En ik zou niet weten waarom jij niet zondagochtend naar jouw favoriete programma kunt kijken en je kind kan leren om in die tijd zichzelf even bezig te houden. Dat kost vast wel even tijd en energie, maar daar heb je nog jaren profijt van. En nummer 2 weet straks gelijk niet beter.
Geduld hebben...de dagen van de lekkere zondag komen wel weer. Volgens mij hebben alle ouders met kinderen deze fase...met de hele kleintjes moet je jezelf even opofferen. Mijn man is vaak maanden van huis en dan moest ik het ook altijd alleen doen. Weekend...nachten...vakanties. Dat is even pittig maar zodra ze groter worden dan is alles makkelijker. En met 2 helemaal omdat ze elkaar ook nog eens vermaken. Mijn tip is: nog even geduld hebben De leeftijd van 3 vond ik tot nu toe van alle leeftijden het zwaarste en het minst leuk.
Mag ik mijn mening geven? Je zeurt. Wij hebben ook een melkveebedrijf. Ik kom doordeweeks om 6 uur uit bed om de kalfjes te voeren. Zodat ik om half 8 dochter kan wakker maken om haar klaar te maken voor naar school te gaan. Zoon is dan ook vaak al wakker en wordt ook uit bed gehaald. Als dochter naar school is ga ik verder in de stal, het jongvee voeren, de kalvermelk emmers afwassen. Zoon hobbelt met me mee of zit in de wandelwagen, of hij hobbelt met zijn vader mee, voer aanschuiven bij de koeien of mee op de trekker. Meestal rond 9.30 u gaan we samen ontbijten. Mijn boer begint om 6 uur met melken iedere dag. In het weekend begin ik later , de kinderen blijven in bed met de iPad of gaan mee naar de stal. We ontbijten dan uitgebreid met zijn allen rond 10 uur. Savonds voer ik de kalveren na het eten, zoon gaat mee en dochter blijft binnen of gaat ook mee buiten spelen. Rond half 8 leg ik ze dan in bed. Op vrijdag en zaterdag wordt dochter door haar vader naar bed gebracht. Overdag probeert hij ook aandacht aan de kinderen te besteden, zoon in bed leggen voor de. middag dut , dochter uit school halen en altijd even gezamenlijk aan de koffie. Het komt er bij ons op neer dat ik volledig het huishouden doe, de kinderen het meeste bij me heb en ook nog mee werk op het bedrijf. De momenten voor mezelf pak ik overdag, tijdens de middag dut, of als de kinderen met hun vader mee zijn aan het werk buiten. En onze zoon gaat 2 dagen per week naar de gastouder. Anders kom ik helemaal niet rond met mijn werk en het huishouden. Als hij er niet is doe ik de boekhouding, de boodschappenen en de wat grotere klussen, of ik werk samen met mijn man tussen de koeien of trekker werk op het land. Ook ik kom uit de stad, maar ik heb wel mijn schoolcarrière richting de agrarische sector doorlopen, LAS, MAS, HAS. Toen ik mijn man leerde kennen was hij geen boer, zijn broer heeft het ouderlijke bedrijf overgenomen , hij is de jongste. Maar wij hebben deze kans gekregen om een boerderij over te nemen van " vreemden" Wij zijn samen in dit bedrijf gestapt en runnen samen het bedrijf. Het is samen onze keus een melkveebedrijf, 24 uur per dag 7 dagen per week. En tijd voor elkaar, tijd voor het gezin dat maak je. Praat je wel met je boer over jouw gemis van je eigen tijd? Werk je zelf mee op het bedrijf? Ik vind het heerlijk dat ik gewoon naar buiten kan lopen en mijn man kan opzoeken voor een praatje, een knuffel of een lolletje. Als hij " uit werken" zou gaan zou ik hem heel de dag niet zien. Dus mijn advies, praat met je boer, vertel wat je wil en overleg met hem. En zeg nou zelf wat is er nou mooier dan voor kinderen om op te groeien op een boerderij, de vrijheid, de ruimte enzovoorts. En af en toe heb ik er ook wel de schijtebalen ervan hoor, hebben we wat leuks gepland, hup gaat er weer een koe afkalven , moet het gras in de kuil of is er een storing in de melkstal. En de hele planning valt weer in duigen, kinders weer teleurgesteld, flexibel moet je dan ook wel zijn. Maar ik zou niet anders meer willen!
Oja en de nachten ben ik ook altijd aan de beurt als de kinders wakker worden. Hij hoort ze niet eens en slaapt gewoon door. Ik vind het niet erg want hij werkt hard zat. Maar als er een koe moet kalven snachts of er onrust is in de stal , dan zit hij gelijk rechtop in bed.
Ik vind het wel heel wat om te zeggen dat TS zeurt... Ik zou jouw 'programma' simpelweg niet aankunnen qua draagkracht, ik heb echt meer slaap en tijd voor mezelf nodig. Heb echt respect voor jou/jullie! Maar om dan maar anderen die andere behoeftes hebben te bestempelen met 'je zeurt'...nee.
Mee eens. Ik zou het ook echt niet trekken. Maar dat een ander niet aankan wat jij wel aankan zegt niet dat diegene meteen zeurt.
Ik als boerendochter ken het in ieder geval niet. Als mijn moeder de buurvrouwen spreekt is het gewoon "je man" of zijn voornaam. Mijn moeder komt uit de stad maar de buurvrouwen zijn wel allemaal plattelandsvrouwen en zij zeggen nooit "je boer". Klinkt best apart maar ook wel grappig. Qua dagprogramma is het gewoon wat je gewend bent. Op een boerderij werk je hard maar ik vond altijd dat het buitenleven, het zelfstandig werken en (min of meer) je eigen dagindeling kunnen bepalen een groot voordeel was op het voor een baas werken.
Of TS nou zeurt of niet, dat is ieders mening. Feit is dat ze niet gelukkig is met de situatie. Praten met je man is sowieso een goed punt, deel wat je dwars zit. Gedeelde smart is halve smart. Wil niet altijd zeggen dat het verandert of veranderen kan. Je realiseren dat veel dingen tijdelijk zijn kan ook helpen. Bij mij in ieder geval wel. Ik kijk op zich best uit naar de tijd dat mijn kinderen wat ouder zijn, beide naar school gaan, zich zelf beter kunnen vermaken, zelfstandig buiten kunnen spelen zodat ik niet overal meer achteraan hoef te hobbelen, etc. Kortom, meer tijd voor mezelf. Tegelijkertijd besef ik dat deze periode niet terugkomt. Mijn kleine vent nog gezellig op schoot (mem titte) tv kijken, soms op elke knie een kind, tja. Dat willen ze over 10 jaar vast niet meer. De zondagmorgen is bij mij de maandagmorgen vooral als de jongste straks naar de psz gaat. Vroeg opstaan, dat wel, maar dan dochter naar school brengen, zoontje naar de peuters, lekker naar huis.... koffie en me time!