Ik heb steunkousen aangemeten gekregen. Voornamelijk om trombose te voorkomen tijdens het kraambed. Dit is een nieuwe regel geloof ik met een hoger BMI. Het heeft in ieder geval te maken met mijn startbmi van 30+. Ik mocht ze ook tijdens de zwangerschap al dragen.. Nu lees ik dat ze ook kunnen helpen om het vocht in de benen af te voeren? Klopt dat? Als dat zo is kan ik ze wellicht af en toe al dragen want ik houd goed vocht vast. Mijn voeten doen er vaak pijn van. Weet iemand dit?
Ik heb tijdens mijn 1ste zwangerschap ook steunkouzen gehad. Ik vond het een ellende om ze aan te trekken maar ze zorgde er wel voor dat ik geen vocht vast hield.
Ja het aantrekken is echt een drama! Maar eenmaal aan heb ik er geen last meer van. Moet je ze dan juist aan hebben als je veel doet of juist als je rustig bent?
Ik had ze juist overdag aan als ik werkte ( staande baan) maar als ik thuis kwam en wist dat ik niet meer weg hoefde deed ik ze uit en dan op de bank met de benen omhoog. Dus in mijn geval droeg ik ze als ik veel deed
Ok, in de kraamweek moet ik ze dragen om trombose te voorkomen, dus vooral in rust. Maar tegen vocht werkt het toch anders neem ik aan. Ik zal het gewoon eens proberen van de week. Dank je!
Nee hoor werkt hetzelfde. Door gewichtstoename in de zwangerschap kunnen de kleppen in je vaten minder goed gaan werken waardoor de kans op spataderen vergroot. Een teken dat de kleppen minder goed werken, is vocht vasthouden. Tijdens je kraambed, lig je meer stil waardoor de kleppen niet de natuurlijke stimulans hebben het bloed weer ophoog te pompen, waardoor propjes kunnen ontstaan. Door steun kousen te dragen help je de 'boel' bij elkaar te houden en het bloed terug te stuwen het lichaam in.
Ok, dus zou ik ze nu dan ook het beste tijdens het stil zitten/liggen kunnen dragen off juist als je goed in beweging bent? Mijn vk zei wel dat ik ze aan moet doen met lange autoritten ofzo al..
Gewoon allebei. Als je ze 's nachts maar uit doet. Met het stil liggen/zitten help je de trombose te voorkomen en met het in beweging zijn helpen de kousen om het vocht af te voeren. Ik heb zelf een steunkous voor mijn hand en arm (weliswaar om een andere reden, mijn lymfesysteem werkt aan die kant niet meer goed) maar het helpt echt fantastisch! Probeer het maar eens een dagje! Heb je trouwens geen aantrekhulp mee gekregen?
Hoi Vica86, Ik heb ook last gehad van veel vocht vasthouden. Heb toen steunkousen gekocht bij Relaxwear via internet. Dit was een zwangerschapspanty van RelaxSan. Helpt echt ontzettend goed tegen vocht in de benen. Heb na m'n zwangerschap ook een paar kniekousen daar gekocht van 140 denier. Dit omdat ik staand werk heb in de winkel. Ook hier merk ik het goed dat ik 's avonds minder vermoeide benen hebt. Dus ik zeg ja tegen steunkousen. Voordeel is dat het ook preventief tegen spataderen werkt. En tijdens je zwangerschap worden je bloedvaten in de benen al zwaarder belast waardoor de kans daarop ook groter is. Ik ben er te laat mee begonnen want helaas heb ik al een behoorlijke spatader opgelopen . Succes met je zwangerschap! Esther
let op dat je met steunkousen wel op andere plekken (je liezen of schaamstreek) spataders kan krijgen. Toevallig had ik het van de week met mijn vk daar over. Ik heb nog steunkousen van een operatie (in Belgie kreeg ik die standaard na de operatie aan) en vroeg of die inderdaad konden helpen tegen spataders maar zij waarschuwde dus dat de kans dan bestaat dat je op hoger gelegen plekken (dus boven je steunkousen) dan spataders kan krijgen!
Ok maar ik heb de steunkousen niet ter voorkoming van spataderen maar ter voorkoming van trombose. Maar ik heb inmiddels al wel gemerkt dat ik echt wat langer kan lopen met steunkousen aan als zonder. Omdat er zoveel vocht in mijn voeten zit dat lopen pijn doet na zoveel minuten. Met de steunkousen heb ik minder snel pijn.
Ja, dat klopt. ik werk in de thuiszorg en veel mensen hebben om deze reden ook steunkousen. de bloedtoevoer wordt door de kousen verbeterd en het voorkomt vocht. het is dan het beste om ze meteen na het opstaan uit te doen en dan 's avonds weer uit. het liefste dan dagelijks dragen. voor diegene die moeite hebben met aan doen: doe een (diepvries)zak over je voet heen zodat hij net over je enkel zit, en dan de kous aantrekken. hierdoor glijd hij makkelijker over je hak heen. dit is vaak het moeilijkste punt. hierna kan je de zak er zo weer uit trekken. hetzelfde kan je doen als je moeite hebt met ze uit te krijgen. plastic zak over je voet heen doen, over je steunkous. kous naar beneden doen en met je ene hand de zak op z'n plek houden en met de andere hand je kous over de zak heen trekken. hij is dan zo uit.