Tips gevraagd. Rust & regelmaat....

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Babs1977, 27 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babs1977

Babs1977 Bekend lid

14 mei 2007
    646
    0
    0
    Heerlen
    Hoi meiden,

ons dochtertje is nu 4,5 maand en ik houd me altijd heel strict aan de rust en regelmaat. Ik merk ook dat ze daar veel baadt bij heeft.
    Ons schema is dit:
    7.30 voeding
    slapen tot 11 uur
    11.30 voeding
    slapen van 13.00-14.00
    15.30 voeding
    slapen van 16.00-17.30
    19.00 voeding
    slapen tot 7.30 volgende ochtend
    Op de creche houden ze dit schema ook heel goed aan en het werk perfect bij haar. Maar ja........ik kan me er niet altijd aan houden natuurlijk.
    Vanmiddag hadden we verjaardag en zijn de hele middag weggeweest. Ik probeerde haar bij die andere mensen te laten slapen maar dat wilde ze helemaal niet. Zat met grote ogen om zich heen te kijken zo van "waar ben ik nu in vredesnaam". Gevolg was dat het om 17.30 brullen was. Niet willen slapen, helemaal overstuur enz.
    Heb haar net een voeding gegeven en ik geloof dat ze nu al lekker slaapt. We gaan straks ook op vakantie en dan slaapt ze ook in een ander bedje of ergens anders.

Nu is mijn vraag. Hoe doen jullie dit? Je kan toch gewoon niet ALTIJD om deze tijden thuis zijn? En zijn jullie kindjes dan ergens anders ook zo overstuur en slapen jullie kindjes overal heel gemakkelijk? Maak me eigenlijk wel een beetje zorgen om haar.

2. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Wij hebben ook een strict schema, maar moet zeggen dat zolang dat schema maar aangehouden word Luc overal wel slaapt.
    Hij is dit weekend voor het eerst een nachtje bij oma blijven slapen omdat wij een bruiloft hadden. Heb zijn eigen dekentje en knuf mee genomen maar hij sliep in een bedje op een kamer waar hij nog nooit geweest was. Het was geen enkel probleem voor hem en hij sliep zo. Merk wel dat als Luc teveel prikkels heeft gehad hij ook slechter slaapt. Ik laat hem dan wel gewoon liggen en geef meestal iets eerder als normaal de voeding en leg hem dan meteen weer in bed. Dan slaapt hij eigenlijk ook meteen weer lekker door.

3. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Ik probeerde toen Britt zo oud was alles een beetje tussen haar slaapjes door te plannen. En zeker als je dadelijk even wat verder bent doen ze echt nog maar 2 of 3 slaapjes op een dag en kun je ook wat meer plannen. Maar Britt ging altijd voor en ik kon het altijd wel zo plannen dat het binnen haar schema viel. Dan maar wat korter ergens op visite.

Bij mijn ouders heeft Britt een bedje staan. Daar laat ik haar regelmatig in slapen. Zo kent zij een paar andere slaapplekken, en leert ze op andere plekken in slaap te vallen dan thuis, en als oma thuis is kan ik even rustig boodschappen doen ;)

4. leeuwen77

leeuwen77 Bekend lid

7 mrt 2006
    710
    0
    0
    duik instructrice
    bonaire
    Nou, Laura heeft ook regelmaat! Maar zo erg dat ze dus gewoon niet ergens anders wil slapen! Dus dan slaapt ze maar niet! Ga niet alles om de kleine heen plannen! En ze moet maar leren dat ze af en toe ook ergens anders moet slapen!

5. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Wij gaan altijd weg van voeding tot voeding. Dan slaapt ze wel een beetje in de maxicosi onderweg, of als we lopend gaan in de wagen; en dat was het dan wel qua slaapjes. Als we gaan babyzwemmen bijvoorbeeld, slaapt ze tussendoor eigenlijk niet eens echt.
    Daarom wil ik wel altijd voor de volgende voeding weer thuis zijn, zodat we daarbij het schema weer op kunnen pakken. Pas sinds kort blijven we weleens één voeding van huis, dat gaat wel goed eigenlijk. Als is het wel altijd even rekenen en goed plannen. In het begin moest ik er wel even aan wennen om dan het strakke r&r regime los te laten, maar eigenlijk ging het beter dan ik had verwacht en doen we nu steeds meer.

Morgen ga ik ook een hele middag weg. Vertrek om ongeveer 12 uur, na de voeding van 11 uur dus. Dan slaapt ze zeker een uur in de auto. Dan zijn we daar, even op schoot etc en vervolgens krijgt ze de voeding van 15 uur (of wat eerder als ze wil). Dan weer even spelen, of als ze moe wordt leg ik haar eventjes in de wagen, maar haar slaaptijden laat ik voor het uitje wel een beetje los.
    Rond 17 uur rijden we weer naar huis, en slaapt ze dus wel weer een uurtje onderweg, zodat we rond 18 uur weer thuis zijn.
    Waarschijnlijk slaapt ze dan nog wel even verder in de maxicosi; en pakken we hier thuis gewoon met de voeding van 19 uur het ritme weer op...
    Het kan zijn dat door alle drukte ze op zo'n uitstapje toch wat eerder komt voor een voeding, dan schuiven we het hele schema gewoon een beetje op. Als we maar bij de volgende voeding weer thuis zijn..

Als ik weleens een boodschapje ga doen neem ik Anne mee in de wagen, gewoon na het spelen, als het slaaptijd is. Als ik dan weer thuis kom, laat ik haar gewoon in de wagen staan zodat ze verderslaapt. Of als ik weggeweest ben met de auto, in de maxicosi. Zo is ze spelenderwijs gewend om ook een slaapje te doen in de wagen of de maxicosi. Ze slaapt dan meestal wel wat korter dan anders in haar bedje, maar als ze eerder wakker wordt, speelt ze nog even in de box en pakken we weer met de voeding het ritme weer op. Volgens Ria Blom (mijn held) in haar boek regelmaat & inbakeren, kan een slaapplek voor overdag ook wel eens anders zijn dan het bedje. Misschien wat meer wennen aan de wandelwagen als reserve-slaapplek?

Je kan dan ook als je een middagje weggaat naar bijv. een verjaardag, waar je ook niet de hele tijd met haar op schoot kan zitten, de wandelwagen meenemen. Als ze dan echt niet wilt slapen, kan je een stukje gaan wandelen, de meeste kindjes vallen dan toch wel in slaap. Al is het maar voor even..

6. leeuwen77

leeuwen77 Bekend lid

7 mrt 2006
    710
    0
    0
    duik instructrice
    bonaire
    Laura slaapt helaas niet meer in de wagen! Als we uit zijn blijft ze nu gewoon wakker en verplaatsen we haar slaapjes maar gewoon een beetje!

7. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Wij waren niet altijd op dezelfde tijd thuis, maar deden wel alles in dezelfde volgorde. Wakker, flesje, op schoot spelen, in de box, knuffelen en naar bed. Als we dan ergens heen gingen, sliep ze wel eens daar, maar meestal wilde ze dat niet. Dan sliep ze in de auto of thuis iets meer. Maar eens een slaapje overslaan was hier niet zo erg, als het maar niet te vaak gebeurde....

8. MaryWoods

MaryWoods Fanatiek lid

2 mei 2007
    2.637
    2
    0
    Helemaal eens met merel: de rust, ritme en regelmaat zit hem in de volgorde van dingen en niet het exacte tijdstip. Als het dan een keer een beetje uitloop, dan is het geen ramp.

het liefst hou ik ook aan: wakker, luier, flesje, uitbuiken op schoot, spelen (box of gym), knuffeltje en naar bed.. Nu hij in z'n 12-weken sprongetje zit, loopt het een beetje anders, amar goed in principe loopt het prima zo!

Onze kleine is prematuur en volgens iedereen daarom prikkelgevoelig en heeft dan dus extra behoeft aan de 3 R's. Maar ik vind ook dat je kindje moet leren dat soms dingen anders lopen.. Anders is ie straks compleet van de leg als we een keer een dagje uit gaan of op vakantie oid...
    Maar die van ons is (even los van het sprongetje nu) vrij makkelijk met slapen op andere plekken..

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier gaat het eigenlijk altijd wel goed, we doen alles wel telkens op dezelfde manier als ze gaat slapen: muziekdoosje aan, slaapzakje aan, neerleggen, kusje en aai over de bol en weltrusten zeggen. Dan loop ik weg, ze is dan vaak even stil en begint dan te jengelen. Zodra het in huilen overgaat ga ik naar haar toe en geef haar speentje. Mocht ze echt overstuur zijn, krijgt ze nog even de borst. Eigenlijk werkt het overal wel zo, thuis gaat het het beste, maar verder slaapt ze overal. Ik denk dat het een kwestie van wennen is en wat vaker doen. Ik weet niet of je het eerder al gedaan had? Ze moet er toch ook aan wennen.
    En dat overstuur huilen achteraf, dat heeft Eva ook gedaan als ze veel prikkels had gehad. Was dan even een half uur flink brullen bij ons en daarna was het meestal wel goed. Nu doet ze dat eigenlijk niet meer, ik denk omdat ze nu ook wel gewend is dat ze overal naartoe wordt gesleept ;). Meestal probeer ik in ieder geval zeker 1 slaapje thuis te hebben. Maar soms zijn we ook een hele dag op pad en dan kan dat niet, maar dan gaat het ook goed. Dan is ze de volgende dag vaak wel wat van slag.

10. elsa

elsa Bekend lid

14 mrt 2007
    693
    0
    0
    eindhoven
    hier ook plannen tussen de voedingen en dan slaapt florian ergens nog wel wat (maxi cosi of wandelwagen) maar als ik 2 slaapjes oversla heb ik 's avonds een heel vervelend kind ;) en begrijpelijk ook,hij heeft dan onvoldoende rust gehad overdag. dit doen we dan ook alleen maar als het echt niet anders kan. het wordt wel gemakkelijker merk ik.

11. leeuwen77

leeuwen77 Bekend lid

7 mrt 2006
    710
    0
    0
    duik instructrice
    bonaire
    Hoi Dames,

Laura sliep in het begin ook overal! Maar sinds dat ze een maand of 10 is is dat helemaal over! Ze wil niet ergens anders slapen! Dus houd er rekening mee dat het kan veranderen!

12. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    wij hebben nooit geen "strak" schema gehad juist omdat er altijd iets kan zijn waardoor je je er niet aan kan houden en dan met een kind zit wat niet rustig te krijgen is omdat het hele ritme in de war is geschopt, en daar kan een kind aardig van in de war raken...

een beetje "schema' is nooit weg natuurlijk maar te veel op de tijd zitten e.d. heeft een kind mijn inziens niet veel baat bij (wel zolang je je er aan kan houden natuurlijk)...

dit is nu mijn 3e kind en wat we ook doen, waar we ook heen gaan ze zijn nog nooit van slag geweest of wat dan ook, kan in volle eerlijkheid zeggen dat ik ontzettend makkelijke kids heb die niet zo gauw van slag zullen zijn als het "even iets anders loopt" ....

denk dat je beter je "schema" iets kan versoepelen zodat mocht er eens een keer iets zijn (verjaardag-afspraak of wat dan ook) je kleine niet direct helemaal hoteldebotel is...

weet nog wel dat mijn jongste broer op vakantie ging met zijn gezin, maar die moesten echt op de dag en in de avond terug naar het appartement omdat de kids te laten slapen anders was het echt drama tot en met...

wij zijn gewoon met de kids op vakantie gegaan e.d. zonder ook maar 1 keer problemen te hebben met ze.....

dus ja, geen "vast" schema hebben werkt voor ons het beste met het minste problemen, die ik heel vaak wel zie bij mijn jongste broer als er weer eens iets "anders" loopt dan gedacht...

gr.smoekie

13. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    met de leeftijd van jouw dochter (en dus waarschijnlijk) alleen een ochtend en een middagslaapje is het toch niet zo lastig om om haar heen te plannen? Dat ze een keer om 1 uur in bed ligt ipv 12 uur daar maak ik ook geen probleem van hoor. Maar ze moet echt wel twee keer op een dag naar bed hoor, anders is het voor ons beiden niet gezellig ;) .

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wij hebben eigenlijk nooit een strak schema qua tijden gehad en de kinderen gingen altijd overal mee naar toe. Zonder auto, dus van jongsafaan in het OV (wat ook meer tijd kost).
    Ze hebben ook nooit aangegeven dat ze behoefte hadden aan een strak schema, ze waren heel erg gemakkelijk in dat opzicht. Reizen, flinke tijdsverschillen, vakanties, het deed en doet ze allemaal weinig.

Op zich ging alles wel min of meer in dezelfde volgorde: ze werden verschoond als de luier vol zat, ze kregen borst als ze daar om vroegen en dan vielen ze meestal gewoon in slaap. Bij een van ons twee op schoot, en als ze eenmaal in hun diepe slaap belandt waren had je ze wel naar de maan en terug kunnen schieten, ze hadden het niet gemerkt.

Kan me voorstellen dat het erg lastig is als je kind zo'n enorme behoefte aan klok en eigen bed heeft. Ik zou, net als Smoekie aangeeft, toch gaan proberen wat flexibeler met het schema om te gaan, en kijken hoe je kind dat oppikt, want anders worden dingen als familiebezoek, winkelen en vakanties geen gezellige periodes voor jullie. Als je kind niet anders kan, dan kan het niet anders, dan zou ik er voor kiezen om bezoekjes ed. tussen de voedertijden te plannen. En dan lekker op vakantie in de Costa del Achtertuin of Balkonië. Dat scheelt enorm veel stress voor alle partijen.

15. Ma2Be

Ma2Be Bekend lid

13 okt 2006
    994
    0
    0
    Vaak gaat het niet om de klok hoor,maar juist om de rust en voorspelbaaheid.
    Ik zie bij kindjes om me heen, dat sommige kindjes veel makkelijker zijn te hanteren en mee te nemen dan anderen.. De R_R regel is gewoon bewezen bij onrustige kindjes en huilbaby´s. Als jouw kindje niet onrustiog is of een huilbaby, heb je waarschijnlijk we wat meer bewegingsvrijheid en flexibiliteit, en is het hele verhaal oo wat minder voor je van toepassing.. nietwaar?

Ook hier heeft de regelmaat wel absoluut baat gehad. Anne was geen huilbaby volgens de regel (3 weken, 3x per week, 3 uur huilen), maar huilde bovengemiddeld en was een slechte slaper. De eerste 3 maandne hebben we erg weinig ondernomen omdat het zo'n onrustig kindje was en ook heel gevoelig voor prikkels. Wat zich uitte in hysterische huilbuien van 3 tot 5 uur.
    Nu wordt ze (mede dankzij de behandeling tegen de reflux) wat minder gevoelig, maar ik kan nog steeds niet alles met haar. Een uitstapje per dag is nog steeds de limiet hoor. Maar we kunnne het schema met de tijden beetje bij beetje wek meer loslaten. Van haar bakerzakje is ze al helemaal af!
    Ik weet zeker dat als ik die rust en regelmaat niet had gehanteerd, Anne absoluut een huilbaby was geweest.

Vandaag de hele middag op pad geweest, op bezoek in Utrecht.

We zijn na de voeding van 10.30 na speeltijd (zij in de wippert in de box en ik de auto inladen) om 11.30 uur vertrokken, onderweg heeft ze de hele weg geslapen in de maxicosi en om 12.30 uur waren we daar. Even kletsen met kindjes op schoot, en later even in de box van haar vriendinnetje gelegd, en om 14 uur gaf ze aan dat ze wilde eten. Voeding gegeven. Toen zijn we met de wagen de stad in gelopen, toen heeft ze een beetje geslapen. Weer terug bij mn vriendin thuis even geknuffeld, en weer in de box gelegd en toen ze begonte pruttelen omdat ze moe was heeft ze weer 3 kwartier in de wagen geslapen. Om 17 uur heb ik ze in de maxicosi gelegd, werd ze wakker, dus zijn we snel gaan rijden en de terugweg heeft ze 1,5 uur in de auto geslapen. Toen we om 18.30 uur thuis waren, het ritme weer gewoon opgepakt. Ze had hartstikke honger natuurlijk toen we aankwamen en ze wakker werd, dus meteen weer voeding gegeven, verschoond, geknuffeld en gespeeld in de box (samen 'omrollen' geoefend), en om 20 uur geheel weer volgens schema in bedje geknikkerd. En ze sliep meteen.. perfect gegaan dus!

Ik was op de terugweg wel bang dat ze wakker zou worden van de honger. Ik had al bedacht als dat zo zou zijn, ik zou stoppen bij een wegrestaurant en haar daar gewoon voeden. Maarja, als je dan in de file staat op de A2 hihi...... maar het ging dus perfect, ze slaapt als een ouwe beer in de auto!

En het was een beregezellige dag. Vooral omdat ik er achteraf geen spijt van had en ook mn kindje er nog relaxed onder was. Das het allerbelangrijkst namelijk. Ik kan wel vanalles willen, maar als je daarna met een hysterisch kind zit, kom je daar wel weer op terug. Nu hebben we rust gevonden mbv de regelmaat en voorspelbaarheid, en we merken dat we nu oo weer vrijheid krijgen om wat flexibeler te zijn daarin. En dat is echt zoooooo cool!

Deel Deze Pagina