in mei heb ik tijdens mijnzwangrschap een trombose gekregen in mijn linkerlies. Na een half jaar aan de bloedverdunners mag ik volgende week stoppen met spuiten, mits de bloedtesten goed zijn. De internist vertelde me gisteren echter dat de kans dat ik het nog een keer krijg 40% is ... nu ben ik dus heel bang om te stoppen en zit ik het hele internet af tr surfen voor info. ik lees echter nergens dat het 40% is, zeker niet als er een aanwijzbare ookzaak is geweest voor de trombose (in mijn geval de zwangerschap). ... maargoed dan nog... ik vindt het eng!... de internitst zei echter dat bloedverdunners weer risico's geven op bloedingen ... zijn er hier mensen die ook trombose hebben (gehad)? en is het ooit terug gekomen?
Mijn moeder heeft een longembolie gehad toen ze zwanger was van mij. Daarna nooit meer meegemaakt, ook niet tijdens de de volgende zwangerschap.
hier een trombose been gehad 7 jaar geleden door pil gebruik....2 jaar steunkousen moeten dragen en 4 maa d bloedverdunners..... ik ben er soms wel bang voor maar ik heb gelukkig geen trombose weer gehad maar ik ben wel heel verdacht op de symptomen
Hier ook in mijn zwangerschap liespijn helaas pas 10 dagen na de bevalling naar me geluisterd toen ben ik zelf naar de huisartsenpost gegaan... bijna te laat bleek achteraf het was doorgeschoten naar mijn longen, longembolie. Vrijdag krijg ik de uitslagen van het diepgaande onderzoek maar waarschijnlijk was mijn zwangerschap het risico element. Bang blijf ik altijd maar met de tijd krijg je het vertrouwen echt weer terug. Nu ben ik net weer zwanger en de gyn zit er gelijk bovenop dus niet zenuwachtig of iets. De cijfers 40 procent heb ik nog nooit van gehoord, ik vermoed dat dat alleen geldt als je zwanger bent... als je 2x trombose hebt gehad zonder duidelijke oorzaak (zwangerschap is een duidelijke oorzaak) dan heb je een verhoogd risico maar zal me er niet te druk om maken! Dat gezegd hebbende, heb ik het jaar nadat ik gestopt was met bloedverdunners nog 3x bij de ha post heb gezeten met benauwdheidsklachten. En na de miskraam ook...
Trombose en meerdere longembolieën gehad. Bij iedere kramp/steek/druk bij mijn schouderbladen is het even paniek... Inmiddels helemaal binnenste buiten gekeerd en er is echt niks meer aan de hand. Toch probeer ik het zoveel mogelijk los te laten.
erg vergelijkbaar .... fijn om te horen dat jij dat cijfer nit kent.... ik heb ook wel het gevoel dat het niet helemaal klopt, ga het nog een keer navragen.
Een familielid van mij had het ook tijdens de zwangerschap (aan het eind) en pas na de bevalling ontdekt. Sindsdien heeft ze het nooit meer gehad maar werd de zwangerschappen daarna wel goed in de gaten gehouden.
Hier 8 jaar geleden een hersentrombose gehad. Ik slik nog altijd bloedverdunners (dagelijks 1 pilletje) en da's levenslang. Nooit een echt duidelijke reden van mijn trombose gevonden ondanks 3 weken ziekenhuis en massa's onderzoeken (waaronder een biopt nemen in mijn hersenen). Op latere scans van mijn hoofd zijn nog altijd "resten" te zien, maar dat zal altijd zo blijven. Ze zijn er ook nog altijd niet over uit of het terugkeren van mijn epilepsie 1.5 jaar later (ik was 10 jaar aanvalvrij) een gevolg is van die trombose. Angst voor een nieuwe hersentrombose heb ik niet. Wel als de dood voor nieuwe epilepsie-aanvallen (ik ben dit jaar weer maar es hervallen ondanks medicatie). Ik mag wel door die trombose nooit van mijn leven nog een gewone pil (anti-conceptie) hebben.
Ik heb na mijn bevalling een trombose + longembolie gehad. Volgende week krijg ik uitslag van onderzoek naar stollingsziekten en mag ik als het goed is stoppen met bloedverdunners. Ik vind het ook wel spannend, zeker omdat er bij mij in de buurt net een vrouw ineens is overleden door een niet op tijd ontdekte longembolie. Ik ben wel extra alert nu. Tja.. verder probeer ik het ook wel los te laten. Ik rook niet, heb een spiraaltje ipv pil, loop 3x per week hard en probeer niet teveel stress te hebben en veel te lachen.. meer kan ik niet doen denk ik Succes!
Ik heb een longembolie gehad in feb 10 jaar geleden, door de pil. In de zwangerschap meteen aan de bloedverdunners, ik ben nog wel een paar keer gecontroleerd omdat ik ineens weer pijn had, maar bleek uiteindelijk niks te zijn. De angst slijt wel, over de 40% heb ik ook niks gehoord
40 % als er een duidelijke oorzaak als zwangerschap is lijkt me erg hoog. Hier een been trombose gehad met meerdere bloedproppen door 1 week gips en daarbij denken ze door mijn vrij hoge anticonceptie pil. 1 jaar steunkous en 6 mnd bloedverdunners. + bloedverdunners tijdens en na zwangerschappen, daarna dus geen pil meer en als ik een operatie moet of in gips kom moet ik preventief bloedverdunners nemen na de operatie en tijdens gips/verband.
ow hier ook embolie na zwangerschap, keizersnede, pil, zwangerschap, waren hier waarschijnlijk de oorzaak. Er is altijd een kans dat je het weer krijgt, maar ik neem aan dat als je bepaalde "maatregelen" in acht neemt dat het geen 40% kans op herhaling hoeft te zijn. je bent niet meer zwanger, ga niet aan een hormonale anticonceptie, als je overgewicht hebt probeer wat af te vallen, en zorg ervoor dat ze een uitgebreid stollingsonderzoek doen, om eventuele erfelijke afwijkingen te bepalen. Ik snap heel goed je angst om te stoppen met de bloedverdunners, het geeft je een zekerheid dat je niet nu die propjes kunt krijgen. Toen ik stopte had ik ook angst om het weer te krijgen, gelukkig gaat het tot op heden goed. Veel erover (de angsten) praten helpt mij. Als je wil kun je altijd een PB sturen.
Bedankt! toch 'fijn' om te horen dat ik niet de enige ben. Gelukkig helpt mijn man me ook wel om niet te bang te zijn. Hij is erg nuchter van aard, dat scheelt. ik heb gelukkig verder helemaal geen risico factoren. Ik ga inderdaad niet meer aan de pil, ik heb geen overgewicht (al wil ik nog wel wat zwangerschapskilo's kwijt ) en ik rook niet... dus tja...
Wat eng zeg... en is er geen oorzaak gevonden voor die emobolien? ... wel fijn dat het nu goed gaat!.
Ik heb een erfelijke stollingsafwijking. Factor 5 Leiden heet het. Dit houd voor mij in dat ik een verhoogde kans op trombose heb. Daarnaast mag ik niet aan de pil omdat dit de kans nog een keer verhoogd. Ook heb ik overgewicht. Ik rook daarentegen niet. Tijdens mijn 1e zwangerschap moest ik vanaf het begin onder controle van de gyn blijven. Ik mocht niet gewoon naar de verloskundige vanwege dit stollingsafwijking. Ook moest ik na de zwangerschap 6 weken lang preventief fraxipirine spuiten in mijn bovenbeen (antistolling) Omdat je dus in je kraambed ook verhoogde kans hebt. Tijdens de zwangerschap werd de groei van onze zoon goed in de gaten gehouden omdat je dus bloedproppen in de placenta kan ontwikkelen. Onze zoon lag echter voor op groei dus er was gelukkig niks aan de hand. Onze zoon was 9 pond bij de geboorte en de placenta zag er ook prima uit. Ik moest ook verplicht in het ziekenhuis bevallen i.v.m. mogelijke problemen. Met al deze positieve gegevens mocht ik van de gyn tijdens mijn 2e zwangerschap gewoon naar een verloskundigenpraktijk. Zodra zij ook maar iets hadden waarvan ze dachten dat er extra controle moest komen kwam ik direct weer onder controle van de gyn. En er stond al vast dat ik vanaf 34 weken volledig onder controle van de gyn kwam. Tijdens mijn gehele zwangerschap geen problemen gehad, wel ontzettende bekkeninstabiliteit waardoor ik wel wat angst kreeg voor een trombose... omdat je toch minder beweegt.. Ook na de bevalling weer 6 weken lang preventief fraxipirine gespoten. En ik heb tot op de dag van vandaag gelukkig nog nooit een trombose gehad. Ik heb wel 1 x een verdenking er op gehad, maar tijdens onderzoek bleek het vocht te zijn in mijn been. Ik wil dus eigenlijk zeggen dat ik ondanks mijn verhoogde kansen... geen last heb van angst voor een trombose. Wel ben ik alert op mogelijke signalen, maar het beheerst mijn leven gelukkig niet. In jouw geval kan ik mij die angst goed voorstellen aangezien je al eens een trombose heb doorgemaakt. Ik hoop dat ze een uitgebreid stollingsonderzoek hebben gedaan om er achter te komen of je niet misschien een stollingsafwijking hebt. Niet dat daar een medicijn voor is, maar mocht je dan in de toekomst weer eens zwanger zijn dan wordt je goed in de gaten gehouden en daarnaast is het belangrijk voor je kinderen om te weten aangezien het erfelijk kan zijn en zij dan ook getest zullen worden. Ik heb bijvoorbeeld een dochter en mocht zij op de leeftijd komen om aan anticonceptie te beginnen dan zal ik haar dus eerst laten testen omdat zij anders geen pil mag gebruiken. De kans van 40 % lijkt me trouwens erg hoog.. Ik heb dus en de een afwijking en overgewicht en toen ik zwanger was kwam ik niet eens op dat percentage. Liefs
ik heb 2,5 jaar geleden trombose in mijn kuit/knieholte gehad door trauma. ik had 3 dagen daarvoor een spierscheur opgelopen. Ik moet zeggen dat ik het vaak best spannend vind. zoals laatst had ik spit in mijn nek. dan geven ze voor de zekerheid wel een echo om te kijken of het geen trombose is of dat het zich ontwikkeld door de spit. In het begin dacht ik wel eens dat ik gewoon dood had kunnen gaan. het was bij toeval ontdekt bij de echo die ze eigenlijk hadden afgezegd omdat ze dachten dat ik mijn kuit ook gescheurd had en het maar 6 weken moest aankijken. maar die angst heb ik gelukkig niet meer.
Hier trombose in mijn been na mijn vorige bevalling. Propje schoot door, dus longembolie er bovenop. 3 dagen ziekenhuis, half jaar bloedverdunners slikken en twee jaar steunkous. Na komende bevalling zou ik preventief moeten gaan spuiten, om herhaling te voorkomen. Helaas 3 weken geleden herkenbare pijn in mijn been, echo gaf al snel duidelijkheid: weer trombose. Momenteel spuit ik de maximale hoeveelheid fragmin, sowieso tot aan de bevalling. Hoe daarna verder hoor ik morgen, dan staat de afspraak bij de internist.
Hier jaren geleden een kuitvenetrombose gehad. Enige aanwijsbare mogelijke oorzaak was pilgebruik (microgynon 30), of een vlucht van 4 uur. Enkele maanden bloedverdunners geslikt en steunkousen gekregen voor lange (vlieg)reizen. Het is nooit meer teruggekomen. Ik blijf er wel alert op om op tijd bijvoorbeeld te bewegen in het vliegtuig, genoeg water te drinken etc., en bij verdachte symptomen. Wel nu tijdens deze zwangerschap door de trombose in de voorgeschiedenis een consult gehad bij de gyneacoloog, maar geen reden om tijdens de zwangerschap antistolling te gebruiken. Moet wel straks fraxiparine spuiten tijdens het kraambed, omdat dan de kans op trombose sowieso verhoogd is voor iedereen. Een positief verhaal dus hier!