Als je de mogelijkheid kunt krijgen om dat nu al uit te kunnen sluiten zou ik dat zeker doen ! ook voor je gemoedsrust dan weet je maar waar je aan toe bent ! .. als je een kinderwens hebt dan wil je dat die zo snel mogelijk vervuld wordt.. en dan wil je niet onnodig tijd verspillen. Bij mij dus ook ik werd gewoon ongesteld en dacht een mooie cyclus te hebben.. achteraf had ik geen eisprong.. ik wist niet dat pcos zelfs je eitjes kan aantasten zo zie je maar.. wel heel fijn dat je zus zo snel zwanger is geworden !! Super zeg.. nu hopelijk geldt voor jou hetzelfde !!!
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus sorry als er in mijn reactie iets naar voren komt wat al gezegd is. Even n.a.v. het vet gedrukte; het uitsluiten van PCOS wil natuurlijk nooit zeggen 'dat alles goed is'. Naast PCOS kunnen er nog tig andere redenen zijn waardoor een zwangerschap uitblijft, relatief simpele en eenvoudig te verhelpen redenen, maar ook meer complexe redenen. Wat ik hier mee wil zeggen, er is geen garantie op een zwangerschap wanneer PCOS uit gesloten wordt. Net zo min als dat je er vanuit moet gaan dat je niet zwanger wordt. Meid, 3 maanden is echt nog veel te vroeg voor vervolg stappen. Ik weet dat je snapt dat je nog prima zwanger kan worden. Maar ik zou zeker nog niet die hele malle molen in stappen, zo prettig is dat niet hoor, het haalt toch een beetje het onbevangene van het mogelijk zwanger worden af. Probeer een beetje te ontspannen, geniet van elkaar zonder al te veel zorgen en wie weet ben je met een korte termijn zwanger. Wellicht dat je stappen kan ondernemen wanneer over een x aantal maanden een zwangerschap uit blijft en/ of wanneer je toch klachten krijgt, mogelijk passend bij PCOS. Voor nu lijkt het me nog geen indicatie voor een bezoek aan de gynaecoloog en vraag ik me zelfs af of je o.b.v. jouw verhaal een verwijzing krijgt. Succes!
Inderdaad, probeer te ontspannen en laat de boel even de boel. Hoe je cyclussen waren voor je aan de pil ging maakt niks uit. Ik had altijd perfect regelmatige cyclussen voor ik aan de pil ging, maar toen ik stopte waren ze ineens erg onregelmatig. Als je je heel veel zorgen maakt kan je het laten checken, maar als ik jou was zou ik zo lang mogelijk proberen weg te blijven uit het zh. Ze adviseren niet voor niks een jaar af te wachten, het hele gebeuren in het zh is echt enorm stressvol.
Overigens kan je gewoon zwanger met PCOS zonder medische hulp. Voorbeelden genoeg hier op de site. *Ergens vind ik het kwetsend als mensen met een perfecte cyclus naar de dokter gaan omdat ze denken dat ze PCOS hebben, want help ik ben na 3 maanden nog niet zwanger*
Je spreekt jezelf een beetje tegen. Je zegt nooit een regelmatige cyclus te hebben gehad. Maar sinds je in april gestopt bent met de pil ben je dus wel regelmatig. Ook wil de huisarts je wel doorverwijzen, maar het is nog maar de vraag in hoeverre de fertiliteitsarts of gynaecoloog hieraan mee wil werken. De kans is enorm groot dat die zegt dat je het nog maar een tijd zelf moet gaan proberen en het dus nog aan zult moeten zien, zonder dat ze je al gaan onderzoeken. Ik was destijds gestopt met de pil, maar werd maar niet ongesteld. Na 126 dagen werd ik eindelijk ongesteld. Toen een half jaar geprobeerd, maar gezien mijn leeftijd van toen 34,5 jaar wilde ik toch liever even de opinie van een gynaecoloog. Dus kreeg van mijn huisarts alvast een doorverwijzing. Eenmaal raden wat de gynaecoloog zei toen we voor de intake kwamen? Juist. Probeer het nog maar een half jaar! (Ik heb overigens geen PCOS) De meeste gynaecologen/fertiliteitsartsen willen veelal eerst dat je het een jaar zelf probeert. Simpelweg omdat de meeste vrouwen binnen een jaar na het proberen zwanger worden. Ik weet trouwens niet in hoeverre PCOS erfelijk is in die zin dat als een zus het heeft, de andere zus het automatisch ook heeft. Ik weet wel dat ik vruchtbaarheidsproblemen heb, maar mijn beide zusjes niet. Gelukkig. Jouw verhaal komt me sorry enigszins over als: "ik ben al 3 maanden bezig. Het is nog steeds niet gelukt". "Ik wil snel snel zwanger worden, maar heb daar geen geduld voor"."En ik wil nu hulp en onderzoeken". Terwijl ik aan de andere kant best begrijp dat je je ook zorgen gaat maken, omdat je zusje PCOS heeft. Maar meid, jullie proberen het net! Gezien je nette cyclus die je nu momenteel hebt, lijkt het me nog niet nodig om je nu al zorgen te gaan maken. De MMM is totaal niet leuk en geeft veel stress en verdriet. Ook de onderzoeken zijn veelal niet prettig. Ik zou het eerst nog zeker een half jaar de tijd geven en dan nog eens verder kijken hoe het met je cyclus er voor staat en of je dan zwanger bent of niet. Nog een tip: Je kunt zelf ook al wat doen voordat je meteen het ziekenhuis "inholt". Zo kun je ovulatietesten gaan doen of gaan temperaturen om vast te stellen of je inderdaad een eisprong hebt. Op dag 1 van je cyclus starten en elke ochtend direct na het ontwaken op hetzelfde tijdstip je temperatuur opmeten. En dit invullen op bijvoorbeeld Fertility Friend. Doe dit eerst nog een half jaar en dan kun je altijd nog een doorverwijzing vragen. Veel succes en ik hoop dat je gauw zwanger mag zijn.
Hele grote kans inderdaad dat een gyn nog niet meewerkt aan onderzoeken. Je geeft aan dat je een goede cyclus hebt, dus waarom onderzoeken? Er moet een duidelijke indicatie voor zijn en die is er nu niet. Je komt pas in aanmerking voor onderzoeken als je een jaar bezig bent zonder resultaat of als je cyclus na 6 maanden nog niet op regel is of totaal uitblijft. PCOS is volgens mij niet erfelijk. Ik ben de enige in de familie die het heeft, mijn moeder, oma, tante en zus hebben nergens last van. Het is ook niet te zeggen dat onze dochter het krijgt. Vaak een geval van pure pech. Dat je zus het heeft, zal dus waarschijnlijk ook geen indicatie zijn. Succes!