Ik heb een oproep gekregen voor controle 2 jaar bij cb, nu wilde ik die afzeggen omdat ik het zoiezo niet erg nuttig vind en te belastend voor mijn dochter. We lopen bij kno-arts ieder half jaarcontrole en vij de kinderarts iedere 3 maanden controle. Haar ontwikkeling en groei wordt dus in de gaten gehouden bij ka. Onze dochter is geen fan van al die dokters, en dat is nog zacht uitgedrukt, dus ik zag het niet zo zitten om haar ook weer eens op dat cb te laten checken. Nou heb ik gebeld met cb om af tezeggen, netjes verhaal uitgelegd, kreeg al een behoorlijke uitbrander nouja goed dat kan ik best hebben maar ze zei dat er ook een aantekening komt in het dossier van mijn dochter en dat dit ook doorgaat naar kdv/school(arts). Weet iemand hoe dit zit??? Ze zei zelfs dat ze hiervan melding mogen maken bij amk??? Ik was echt flabbergasted en heb geen idee wat nu wijsheid is...
Ik denk op zich dat je hele goede redenen hebt, maar ik weet niet precies hoe de "regeltjes" zijn. Ik dacht eigenlijk dat het helemaal niet verplicht was?! Ik zou zelf nog eens terugbellen en er nog eens rustig naar vragen, misschien bij een andere medewerkers (als je geluk hebt). Je kunt dan ook voorstellen om evt de ka een berichtje te laten sturen als ze er anders een punt van maken oid.
Beetje dom hoor als ze verder geen prikjes hoeft en ze bij de ka in. De gaten word gehouden dan lijkt t mij goed toch ... En die aantekening tja laat ze lekker doen wat ze niet laten kunnen toch
Melding bij amk? tuurlijk niet cb is nog altijd vrijwillige keus en helemaal niet verplicht hoor. Laat het lekker meid. Zal er wel weer 1 zijn geweest met slecht humeur of zo.
Apart.. Ik vind het ook een logisch verhaal én het is niet verplicht. En ik neem aan dat je voor de belangrijke tests etc straks (ogen, prikjes) wel weer gaat?
Ja tuurlijk, maar ik vind dit echt nutteloos. Wegen, meten en een vragenlijst met wat ze wel en niet kan en de vraag hoe ervaar je het ouderschap kan ik ook wel aan de telefoon beantwoorden.. Ik ga morgen nog weleens bellen..
Nou idd t stelt echt niks voor ! K zou idd nog ff bellen desnoods even vragen naar leidinggevende en voorstellen dar de ka gewoon de gegevens doorstuurt pf wat een gedoe weer
Ja dat is tegenwoordig erg lastig maar ik ga t morgen nogeens proberen en desnoods loop ik binnen op t inloopuur
Cb krijgt gewoon dezelfde gegevens van het zh die naar ha gaan, vorige keer zei ze ow ik zie dat ze is afgevallen sinds de laatste controle bij de ka..
Zit je in Veghel bij CB? Dan zou ik gewoon daar een keer binnenlopen.. ik vind de vrouwen die er werken echt schatten en ze hebben alle begrip. Het is inderdaad erg veel al die bezoeken en testen overal (herkenbaar). Bedenk alleen hoe je de ogentest en de prik van 3,9jaar wilt doen straks. Of wil je daarvoor wel bi CB komen? Misschien heeft dat mens aan de telefoon je verkeerd begrepen? Ik heb ooit echt een aanvaarding gehad met iemand van de telefooncentrale. Was nog in hele vroege periode toen wij over gingen van prematuren-kv naar gewone kunstvoeding. Ik gebeld om over te leggen welke soort ik het beste kan aanbieden. Kreeg me een preek van dat mens hoe ik het in mijn hoofd haal om te stoppen met prematuren-kv en dat ik die tot 6mnd moet blijven geven. Ik haar uitgelegd dat inzichten daarin veranderd zijn, dat dit heel goed afgestemd is met de ka in zkh, en dat recente onderzoeken juist aantonen dat te lange gebruik van premtauren-kv niet goed is. Haar reactie: nou mevrouw, u hebt blijkbaar alle wijsheid in petto, waarom belt u mij eigenlijk? (misschien heb jij nu dezelfde aan te tel gehad )
Ondanks dat CB niet verplicht is, kunnen ze wel een aantekening plaatsen dat jullie zorgmijders zijn. Het beste wat je kan doen is een aangetekende brief versturen met daarin de reden dat jullie niet komen (overigens een legitieme reden als ik het zo lees), vraag expliciet of ze in het dossier jullie niet willen opnemen als zorgmijder en erken de consequenties (het niet meer mee kunnen doen aan rijksvaccinatieprogramma en dat jullie de vaccinaties dan ophalen bij de HA). Neem in je brief ook op (indien van toepassing) dat jullie het graag horen als jullie wel de prikken zonder de overige bezoeken bij hen kunnen krijgen. Over het algemeen krijg je een reactie dat je wel kan komen voor enkel de prikken en dat jullie dossier verder 'blanco' blijft vanaf het moment dat je de brief hebt verstuurd.
Dit kan niet zomaar sandraske, want je bent niet verplicht om naar het CB te gaan. Ik heb ook besloten niet meer te gaan, behalve als de jongste nog een prik/ogentest krijgt. Ik kreeg vorige week een oproep voor mijn oudste voor een extra ogentest. Die heb ik netjes afgebeld met de mededeling dat we het zelf wel regelen. (we zijn bezig met integrale vroeghulp ivm problemen enz) Ook heb ik zelf de ogentest een paar keer gedaan in de tussentijd en hij deed het prima, ook de huisarts vond het niet nodig naar een oogarts te gaan. Maar een CB wil alles weten.. Netjes afgebeld en wat denk je??? Al 2 keer een telefoontje gehad met een voicemail, ze wilde weten hoe het met mijn zoontje was, of je we al met integrale vroeghulp bezig waren en dat we een afspraak hadden voor een ogentest.. Raar want die had ik al afgebeld. Ik reageer gewoon niet, je bent het niet verplicht. En met de jongste ga ik ook niet als ze 2 is in februari. Reden of geen reden, je bent het niet verplicht! Ze waren een goede ondersteuning toen we nog niets wisten, maar n u willen ze gewoon steeds het naadje van de kous weten en dat willen wij niet. Ze hoeven niet alles te weten, we hebben altijd alles verteld als we problemen hadden, maar nu gaan we het zelf verder oplossen met integrale vroeghulp en dan heb ik hun niet meer nodig. Wij laten overigens alle gegevens van fysio e.d alleen doorsturen naar de huisarts en niet naar het CB. Die voegen niets toe vinden mijn man en ik. Meid, ik zou niet eens bellen. Maar doe wat je het beste lijkt.
Mijn huisarts zei ook als je niet naar het cb gaat dat het amk het te horen krijg zelfs als je kind al ergens onder controle is.
Ik vind het heel erg dat ze dat zegt. AMK??? Dat is voor kinderen die mishandeld worden. Ik vind dat wel heel wat om zomaar te zeggen dat ze je daar aanmelden. AMK heeft wel wat beters te doen zeg. CB is niet verplicht, dus je hebt gewoon een prima reden om niet te gaan volgens mij. Maar als ik het zo hoor kun je dus beter gewoon gaan om van het gezeur af te zijn, ipv netjes afbellen met een goede reden omdat het niet nodig is!
@adi Ja in veghel! Het gaat mij alleen om deze controle, de volgende wil ik wel gewoon gaan inderdaad ivm ogentest en prik. Heb het ook duidelijk gezegd aan de telefoon dat het mij alleen om deze controle gaat. Onze dochter heeft begin oktober een week in ziekenhuis gelegen en vorige week zijn de keelamandelen eruit gegaan dus die heeft even der buik vol van artsen.. Ga er vanmiddag even heen want die telefonistes word ik niet vrolijk van, zeker niet sinds het GGD is. Ik dacht ook al huh? het is toch helemaal niet verplicht?! Ik schrok gewoon toen ze AMK noemde..
Ik denk dat je een verkeerd persoon aan de tel hebt gehad. Het is geen ramp als je 1 afspraak overslaat joh. Gewoon daar naartoe gaan en dit direct afstemmen. Je kunt ook afspreken dat je ze gewicht en lengte van de volgende afspraak met ka zult doorgeven, zodat ze deze kunnen invullen op haar curve bij cb.
hee, even off-topic.. Volgens mij wonen wij bij elkaar in de buurt haha. Hier ga ik naar het CB in Nistelrode. In het begin vond ik ze erg goed, maar nu niet meer. Ze zijn erg dwingend en willen er bovenop zitten. Terwijl ze goed weten dat we tot nu toe met alle probleempjes aangeklopt hebben. Alleen ben ik er nu achter dat dat beter is om het niet te doen. Jammer dat het zo moet tegenwoordig he?
Ik vind het eerlijk gezegd belachelijk dat er wordt gedreigd met een melding bij het AMK! Vooral nadat je hebt uitgelegd dat het om deze ene afspraak gaat en waarom. Ik zou denk ik zelfs overwegen om daarover een klacht in te dienen.