stuitbevalling of keizersnee?

Discussion in 'De bevalling' started by patrien, Sep 16, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

stuitbevalling of keizersnee?

1. ik kies / koos een stuitbevalling

2. ik kies / koos een keizersnee

3. ik heb / had geen keuze

Multiple votes are allowed.
Results are only viewable after voting.
  1. patrien

patrien Niet meer actief

ik heb afgelopen vrijdag te horen gekregen dat ons kindje in een stuit ligt.
    de gynaecoloog vroeg of ik een stuitbevalling wou of een keizersnee.
    ik weet niet wat ik moet doen dus dacht ik laat ik een poll openen en vragen of hier iemand ervaring mee heeft en of ze spijt hebben (of juist niet) van hun beslissing. wat is de ervaring geweest.

2. rastagirl

rastagirl Fanatiek lid

Dec 15, 2006
    1,156
    0
    0
    ik zou het niet durven een stuitbevalling maar heb er dan ook geen ervaring mee

is moeilijk ik denk dat ik toch voor ks zou kiezen
    succes met de beslissing

3. manytroubles

manytroubles Actief lid

Dec 9, 2006
    357
    0
    0
    Ook mijn kindje ligt al vanaf ik het kan voelen in stuit. Voor mij geen stuitbevalling, lijkt me niks, ik ga voor een keizersnee als mevrouw niet nog voor die tijd uit zichzelf draait. Heb vandeweek een afspraak met de gynaecoloog.

Manytroubles

4. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,356
    0
    0
    Tja ik heb geantwoord ik had geen keuze.

Ik koos echter wel voor een keizersnede maar tegelijkertijd wilde de gyn ook niets anders proberen toen het zover was.
    Als Isa met haar kont naar beneden had gelegen had ik een stortbevalling van krap 4 uur gehad want 10cm ontsluiting in krap 3 uur is vliegensvlug.
    Maar omdat de voeten eerst kwamen werd er een ks uitgevoerd, had het graag ook al was het niet de planning zelf afgemaakt. Hoop dus echt dat de volgende wel goed ligt ;)

5. anouk31

anouk31 Bekend lid

Nov 22, 2006
    590
    0
    0
    Leerkracht basisonderwijs
    Zuid Limburg
    Ook ik had geen keuze. Milou lag al weken in stuit en dan onvolkomen: beentjes langs haar hoofdje en de billetjes lekker ingedaald op het eind.
    De gyn gaf aan dat een stuitbevalling bij mij voor 85% zou eindigen in een ks. Nou dan begin maar meteen met een ks. Niet eerst wachten tot de weeen beginnen en dan alsnog een ks.

De ks is mij overigens voor 100% meegevallen. Heb er helemaal geen negatief gevoel aan over gehouden. Ik had in het begin wel het gevoel, dat ik het dan niet zelf gedaan heb. Maar dat gevoel is weg als je een gezond kindje in de armen hebt.

Succes met je beslissing!

6. Kiz

Kiz Bekend lid

Nov 21, 2005
    973
    0
    0
    ik ben in 3,5 uur bevallen van ons 'stuitje', en erg blij dat ik voor een natuurlijke bevalling heb gekozen, want het ging echt supergoed! Ben nu weer zwanger, er is weer een stuit voorspeld, en als het enigszins kan ga ik weer voor een stuitbevalling hoor!

7. miranda040172

miranda040172 VIP lid

May 19, 2007
    5,605
    0
    0
    secretaresse
    Zaanstreek
    Wat jij ook gekund hebt, moet ik ook kunnen.
    Ons wondertje ligt al sinds mei in de stuitligging. Hij kon niet uit zichzelf omgedraaid worden vanwege mijn afwijkende baarmoeder.
    Momenteel zijn de billetjes volledig goed ingedaald. Het wordt dus de vaginale stuitbevalling. Ik hoop dat de KS toch niet nodig hoeft.
    Ben benieuwd wanneer ik de weeën krijg en/of de vliezen gebroken worden.
    Ik vraag me af hoe het met je is gegaan van de eerste. Braken de vliezen of kreeg je eerst de weeën ivm je stuitbevalling.

Groetjes, Miranda

8. Annet73

Annet73 Actief lid

Jan 18, 2006
    294
    0
    16
    Voor mij ook een keizersnede. Was niet echt een keuze, mede op aanraden van de gynaecoloog. Ook gezien ik zwangerschapsvergiftigiging had..
    Gelukkig is alles prima verlopen!

9. Kiz

Kiz Bekend lid

Nov 21, 2005
    973
    0
    0
    Ook ik had pre-eclampsie en ben dus toch via de natuurlijke weg bevallen van een stuit.
    Het ligt heel erg aan alle omstandigheden denk ik.

10. diaan

diaan Bekend lid

Apr 3, 2007
    920
    0
    16
    Hoi,

Ik ga in principe voor een keizersnee. Had eerst mijn twijfels maar heb de beslissing genomen nav een gesprek met de gyno over eventuele complicaties. Die zijn natuurlijk heel persoonsgebonden dus zullen zeker niet allemaal voor jou gelden, toch meld ik ze hier even zodat je weet waarop mijn keuze gebaseerd is.

Met deze argumenten kwam mijn gyno.

1: stuitbevalling is op zichzelf een complicatie/risico.
    2: de kans op even goed een keizersnee tijdens de stuitbevalling is ongeveer 50 procent dus een risico.
    3: in 5 dagen ben ik twee keer in het ziekenhuis geweest en na de tweede keer 6 dagen opgenomen omdat ik ineens aanzienlijk minder leven voelde twee keer minder voelen is een complicatie/risico.
    4: Mijn zoontje is met een vacuumpomp gehaald dus een extra hulpmiddel bij de bevalling en dat is een risico bij een stuitbevalling.
    5: een spontane bevalling bij een stuitbevalling is geen risico maar een inleiding ( dus niet spontane bevalling) bij een stuitbevalling is een risico.
    Ik krijg een ingeleide bevalling omdat ik suikerziekte heb. Dus zouden ze de stuitbevalling ook gaan inleiden.

Ik heb overigens afgelopen maandag een draaipoging ondergaan. Het is twee keer achter elkaar gedaan maar twee keer niet gelukt. De kleine kon tot dwarsligging gedraaid worden maar ploepte twee keer terug. Nu heb ik een geplande keizersnee staan maar hoop toch nog dat er stiekem nog spontaan gedraaid wordt door de baby.

groeten Diana

11. Annet73

Annet73 Actief lid

Jan 18, 2006
    294
    0
    16
    @Diaan; je kleintje ligt blijkbaar lekker zo!
    Heel veel sterkte, en probeer ook hiervan te genieten hoor, het is en blijft bijzonder, hoe je ook bevalt!

12. Manuela79

Manuela79 VIP lid

Aug 7, 2006
    10,145
    0
    0
    Hilversum
    Ik had geen keuze, bij de laatste vk controle begon ze te twijfelen of het een koppie of een kontje was.. dus naar het ziekenhuis en daar bleek madam helemaal scheef te liggen. Ik dacht eerst nog, dat wordt een vaginale stuitbevalling want ik wil het zelf doen. Maar haar hoofdje lag onder mijn rechterborst en kontje boven mijn linkerlies...

De gyn heeft nog een (zeer pijnlijke) draaipoging gedaan, maar dat hielp niks. Hij zei meteen ik ga je inplannen voor een ks want dit is via de natuurlijke weg onmogelijk.

Ik heb het als heel zwaar ervaren.. ik had haar graag zelf ter wereld gebracht. Ik heb heel sterk het gevoel dat ik (mijn lichaam) heeft gefaald.

13. miranda040172

miranda040172 VIP lid

May 19, 2007
    5,605
    0
    0
    secretaresse
    Zaanstreek
    Heey meissie!

Leuk je hier gepost te hebben, ik begrijp je heel goed!
    Ik probeer nu de vaginale stuitbevalling doen, maar het kan ook ineens drastisch veranderd worden!

Je hebt je best gedaan, vergeet niet dat Louise lekker eigenwijs is geweest om zo te liggen. Probeer jezelf zowel als je lichaam niet als falen te zien. Het is helaas zo gelopen...moeder natuur!

Het belangrijkste is dat jij en Louise nu goed maken! Geef ook vooral voor jezelf de tijd om te verwerken en de plek geven van je laatste KS. Hopelijk voor de 2e in de toekomst op een normale manier!

Een hele dikke knufs, Miranda aka MRND-X (MF'er)
    p.s. we spreken mekaar weer gauw op MSN ;)

14. bambie28

bambie28 Lid

Aug 8, 2006
    68
    0
    0
    Zelf heb ik gekozen voor een stuitbevalling.
    Het is prima verlopen en heb er helemaal geen spijt van.
    Mocht ik ooit weer voor de keus komen te staan, kies ik weer
    voor een stuitbevalling.
    Een keizersnee is ook niet zonder risico en zeker ook niet de
    makkelijkste weg.
    Een stuitbevallin ook wel niet, maar mocht er tijdens de bevalling
    twijfels zijn over de gezondheid van je kindje, grijpen ze echt gelijk in.

Ik ben heel blij dat ik mijn kindje op de natuurlijke weg ter wereld
    heb gebracht.

15. miranda040172

miranda040172 VIP lid

May 19, 2007
    5,605
    0
    0
    secretaresse
    Zaanstreek
    Volkomen of onvolkomen stuitbevalling?
    Ik vind het erg moedig van je en ben trots op jou!
    Was je op tijd uitgerekend of over tijd?
    Ik kies ook voor de vaginale stuitbevalling, dus de billetjes komen als eerst naar buiten (dus onvolkomen).
    Ben benieuwd wanneer ik de weeën krijg of gebroken vliezen. Hij meldt zich nog niet aan.

16. bambie28

bambie28 Lid

Aug 8, 2006
    68
    0
    0
    Bij mij lag hij ook in een onvolkomen stuit.
    Eerst kwam het kontje.
    Hij kwam 1,5 week te vroeg.
    De bevalling begon door het breken van mijn vliezen.
    Had nog helemaal geen weeën, die kwamen pas zo'n 3 uur later :(
    Maar ze waren er wel gelijk om de 5 min.

Als je voor een stuitbevalling ga, moet je er echt voor gaan!
    Als je echt iets wil, ben je heel sterk.
    Ik heb het idee, omdat ik het zo graag zelf wilde doen, dat ik zoveel kracht had, dat het dus ook daadwerkelijk is gelukt.

17. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

Sep 14, 2006
    2,356
    0
    0
    Niet zien als falen hoor!
    Doe ik in ieder geval niet, hier was het voeten eerst en die bungelden al naar buiten voor de ruggenprik was gezet, tja dan gaat het bijna niet anders als via een ks.
    Ik vond het prima want pers weeen hebben en dan de angst dat het mis gaat..... brrrr die angst is het enige dat me nog echt bij staat van heel het gedeelte van de natuurlijke bevalling.

18. miranda040172

miranda040172 VIP lid

May 19, 2007
    5,605
    0
    0
    secretaresse
    Zaanstreek
    Ben trots op je...zo te zien is je meisje op de foto lief uit!

19. miranda040172

miranda040172 VIP lid

May 19, 2007
    5,605
    0
    0
    secretaresse
    Zaanstreek
    Ben trots op je! Je boft dat je eerder bent bevallen.
    Ik nog niet...moet maar wachten wanneer ie zich gaat aankondigen!

Geniet van je kleine!

20. bambie28

bambie28 Lid

Aug 8, 2006
    68
    0
    0
    Dank je wel!
    En jij veel succes en hopen dat ie zich snel komt melden

Share This Page