Ik had op marktplaats iets gezien dat ik wilde hebben. Ik heb de verkoper een mail gestuurd met een vraag. Ik ontvang een mail met antwoord. Ik mail met een bod. Ik ontvang een mail met tegenbod. Ik mail met akkoord en vraag wanneer ik langs kan komen. Ik ontvang mail dat het product aan iemand anders verkocht is...?! Dit alles speelt zich binnen 18 uur af (avond dag 1 - middag dag 2) dus ik was niet langzaam met reageren ofzo. Dit is me nu een paar overkomen. Ben ik nu de enige die vindt dat dit niet netjes is?
Ik vind dat ook niet netjes. Als ik akkoord ga met een bod houdt ik me daaraan. Ook als een ander met biedt daarna. Maar dat is op mp idd en uitzondering!
Dit is etiquette van marktplaats. Blijft een beetje een verkoopplaats met mensen die meeste geld willen verdienen en niet echt "eerlijk"'zijn.
Tja, ik heb soms ook meerdere biedingen tegelijk lopen. Als die andere bieder idd sneller heeft gereageerd dat het bod akkoord is, begrijp ik het wel. Vaak genoeg hangen kopers namelijk ook weer af en hoor je ineens niks meer, vandaar met meerdere mensen tegelijk in onderhandeling. Mijn regel als verkoper is wel dat wanneer ik een akkoord hebt bereikt (van beide kanten) ik het niet meer cancel omdat iemand anders hoger biedt.
Ik vind het een beetje alsof je in de supermarkt al je spullen in een karretje legt, er iemand anders voorbijkomt die denkt 'hee dat kan ik ook allemaal wel gebruiken' en vervolgens je boodschappen afrekent en mee naar huis neemt... Dat vinden we toch ook niet normaal?
Marktplaats etiquette, dat is toch bieden en niet meer reageren? En akkoord geven en niet meer reageren? En afspreken en niet op komen dagen? Ja, volgens mij is dat t
Laat je dan niet in je emailwisseling met alle bieders weten dat je nog meer gegadigden hebt op dat moment? Dat zou ik dan weer doen...
Dit vind ik dan wel weer een bijzondere vergelijking dat zie of hoor ik nou nooit gebeuren. Ik snap je irritatie wel. Het is niet leuk en niet netjes. Maar ik moet eerlijk zeggen de afgelopen maanden ook veel Mp gezeur gehad. Voorbeeld 1: ik had mega veel LEGO voor echt een spotprijs. Iemand bied en ik reageer direct. Vervolgens mailt diegene terug, top dat u akkoord gaat mag ik het op komen halen? Ik mail terug, Ja natuurlijk wanneer wilt u komen? Morgenmiddag was het antwoord. Ik mail vervolgens: enig idee over de tijd? Daarop krijg ik helemaal niks meer terug. Terwijl dit hele gesprek toch binnen 10 min plaats vond. Het ging echt rap over en weer. Ja de volgende dag heb ik het bod verwijderd en ben idd naar de volgende gegaan. Ik heb overigens ook nooit meer wat gehoord..... Voorbeeld 2, IK had een kinderfiets te koop. Een mevrouw had er wel belang bij. Haar man zou het ophalen ,maar hij was er de afgesproken tijd niet. ( ik heb 45 min gewacht) In de avond mailde ze dat er wat mis was gegaan. Prima kan gebeuren..... Ze zegt kunnen we een nieuwe afspraak k maken? Ik zeg wanneer wilt u komen? Na 4 dgn had ik daarop nog steeds geen reactie. In de tussentijd had ik al een nieuwe bieder, dus heb de fiets verkocht. Mailt ze mij na 6 dgn en is ze woedend want wij hadden een koopovereenkomst...... Tja zo ken ik er nog wel een paar Als je dit soort dingen vaak gebeurd, snap ik dat je hem weg doet aan de eerste de beste en die het snelste reageert.
Als koper van iets op MP zou ik daar heel erg van balen maar als verkoper op MP ga ik ook voor degene die als eerste een "ronde" zaak heeft . Aangezien er zo vaak niet meer gereageerd wordt.
Ik baal op het moment ook weer eens voor de zoveelste keer van marktplaats. Had een bod geplaatst op iets. Ik krijg mail: bod akkoord. Ik mail terug: wanneer kan ik komen halen? Morgenochtend zou eventueel kunnen. Ik krijg mail terug: morgen ochtend is prima. Hoe laat ongeveer? Ik mail: Rond een uur of 10:00. Wat is het adres? En vervolgens hoor ik niets meer. 'Morgen ochtend' was inmiddels gisteren.... De mailwisseling speelde zich af binnen een uur...
Ik heb het ook zo vaak hoor, druk aan het mailen en vervolgens...stilte. Ook een keer iemand gehad, die mailde over een advertentie die ik al op gereserveerd had gezet, die mensen zouden die middag langs komen. 'Wat hebben die mensen geboden? Want dan kom ik het NU ophalen'. Vind ik persoonlijk ook heel onbeschoft, dat je zoiets voorsteld. Die mensen waren ontzettend blij ermee, moesten best wel een stukje hier vandaan komen, en dan zou ik ze volgens die andere persoon maar even een uur van te voren af moeten zeggen, omdat hij NU kon komen Ik laat stuur altijd iets terug, zelfs als ik toch van de verkoop af zie (als ik een bod heb gedaan en een mail krijg met een akkoord) of als ik iets al verkocht heb. Lijkt me toch gewoon een normale manier van zaken doen.
Raar! Als ik al iets te koop aan bied en ik ben in onderhandeling met iemand dan ga ik niet ineens met een ander aan de haal. Vind ik een beetje onbeschoft ook eigenlijk haha. Als diegene niet meer antwoord of je het niet eens wordt met de prijs dan zou ik zelf nog melden dat ik met een ander verder ga. Ik ga volgende week kijken bij iemand die een mooie rotan wieg te koop heeft staan, als zij hem nu aan een ander verkoopt dan zou ik ook not amused zijn haha. Maar over het algemeen denk ik niet dat mensen zo zijn hoor, je had misschien net een rotte appel? maar zomaar verkopen aan een ander tijdens onderhandeling: dat vind ik wel raar haha. Maar die persoon kon bij die ander zeker meer krijgen... Ik vind de gemiddelde marktplaats "persoon" sowieso schraal. Al bied je iets aan voor 5 euro, dan nog willen ze er 2 euro voor geven. Tenenkrommend. Wat ook stom is dat mensen soms bieden en als je ze dan mailt met goed of niet goed, dat ze dan niet meer reageren. BIED DAN NIET! :x
Vroeger was ik ook geduldig. Deed iemand een bod en een email sturen dus ik ging akkoord. Stuur terug dat het goed is,... Wachten op reactie, wachten, wachten,.... Ondertussen nog 5 mensen die boden en ik maar wachten,.... Na een dag nog steeds geen reactie terug dus maar de volgende gemaild maar die had ondertussen al bij een ander gekocht, nog een volgende, idem,... Dus door dat wachten had ik zeker 3 kansen gemist. En dit is me enkele keren gebeurd! Dus als nu 2/3 mensen bieden doe ik netjes de eerste, ik wacht max 2 uur en dan mail ik de anderen. Zodra een afspraak vast staat en beiden kanten duidelijk akkoord zijn en mijn adres heeft dan staat de afspraak vast. Dan ga ik geen anderen voorlaten maar zolang het niet vast staat ga ik geen uren wachten tot die persoon eens reageert. Als je iets graag wil hebben hou je je mail wel in de gaten
Nou wij hadden laatst ook wat verkocht via marktplaats. Telkens zou mevrouw het opkomen halen en mailde ze op het laatste moment af. Nee ik kom volgende week maar volgende week was weer het zelfde liedje. Wij hebben het toen verkocht aan iemand anders en toen was mevrouw gepikeerd dat we het hadden verkocht. We hadden ook al een aantal keren aangegeven dat we het op haar kosten ook wouden opsturen maar dat wou ze niet. Nou dan ben ik er wel een keertje klaar mee. Ik geef mensen wel en kans natuurlijk om het op te halen of te versturen maar niet als het zo gaat.
Zeker niet netjes. Ik ben laatst voor niets 15 km naar een andere stad gereden.. verkoper was het vergeten, kan gebeuren, maar ik baal wel.. voor niets gereden!
nou als er meerdere mensen zijn die belangstelling hebben dan mail ik ze allemaal en wie het eerste wilt ophalen mag het ophalen regelmatig al een afspraak gemaakt maar komen ze niet op dagen zelfde doe ik op facebook wil er zo snel mogelijk van af
Wij hebben ook vaak meegemaakt dat er al echt een afspraak stond, zelfs om het op te komen halen. Mailen ze vlak van tevoren dat het al aan een ander is verkocht... Niet netjes en dat zou ik zelf absoluut niet doen. Soms ook best een onaardig mailtje teruggestuurd, zo van: nou ga maar lekker genieten van die extra 5 euro die de ander heeft geboden.
Ik heb het al twee keer meegemaakt dat ik iets opstuur naar iemand en dat het pakje dan niet opgehaald wordt vanaf het ophaalpunt. Echt ZO irritant! Komt er een mail met duizend excuses en redenen waarom ze zogenaamd in al die twee weken geen vijf minuten kon vinden om het af te halen pfff. En inderdaad mensen die niet komen opdagen, mensen die bieden en niet reageren op mijn daaropvolgende mail (gebeurt heel vaak. Waarom doe je een bod als je geen interesse hebt??) etc. Ik verkoop daarom liever via groepen op Facebook, dat is toch wat minder anoniem en gaat veel beter, geen gedoe met versturen. Afspreken kan ook bijna altijd op korte termijn, werkt gewoon handiger.