nieuw hier

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by elle, Sep 4, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. elle

elle Actief lid

Hallo allemaal,

Ik wil mij ff aan jullie voorstellen want ik ben nieuw op deze ´afdeling´.
    Mijn naam is Elle en ik ben bijna 27.

Hier mijn verhaal:
    Meer dan een jaar zijn mijn partner en ik bezig in de hoop ons kinderwens te vervullen.
    De pil heb ik al jaren niet meer.
    Mijn menstruatie is regelmatig en ik voel zelfs mijn eisprong elke maand.
    Maar toch tot op heden geen enkel resultaat...

Zodoende ben ik bij de huisarts geweest en die luisterde goed naar mijn verhaal en zorgen. Hij vond het nog te vroeg de echte medische molen in te gaan, maar wilde al wel vast met drie zaken beginnen:

1. temperatuurcurve (mee begonnen)
    2. zaadonderzoek op laboratorium (volgende week)
    3. PCT = rondde eisprong (+ gemeenschap) een cervixslijm onderzoek.

Dit laatste onderzoek heeft vanmiddag plaats gevonden.
    Met een eendenbek naar binnen en dan met een spuitje slijm weghalen.
    Dit heeft hij ter plekke onder de microscoop gelegd en na tien minuten kon hij er het volgende over zeggen:
    mijn cervixslijm was goed en het toonde mijn eisprong aan
    maar... hij kon hierin eigenlijk geen zaadcellen vinden.
    Hij vond het nog te voorbarig om al conclusies te trekken maar wilde zeer graag dat het zaad onderzocht zou worden en pas als daar iets meer over bekend is kan hij meer zeggen. Dit baart mij uiteraard zorgen.
    Zijn er mensen die iets soortgelijks als dit onderzoek hebben gehad?
    Ik ben benieuwd.
    In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

Liefs,
    ´elle´

2. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Een huisarts kan dit onderzoeken, maar doet dit meestal snel. In het ziekenhuis zullen ze veel uitgebreider kijken, en misschien wel wat vinden.
    Het kan zijn dat de spermacellen niet overleven in jouw cervixslijm. Daar zijn dan via de mmm wel oplossingen voor te vinden (ivf of icsi). Of het was toch geen cervixslijm. Het is inderdaad afwachten wat het sperma-onderzoek zegt. Vind het trouwens wel gek dat je eerst een cervix-slijm onderzoek krijgt. Normaal doet een gyn dit volgens mij.Je eisprong is volgens mij ook te herleiden aan een bloedonderzoek.

Mijn vriend heeft zijn zaad eerst door de ha laten onderzoeken en daarna nog eens een semen-analyse. Uitslag verminderd vruchtbaar. Er zaten minder zaadcellen in, dan bij een gemiddelde man. Hierom zijn we doorverwezen naar de gyn, en hier kunnen we morgen terecht.

Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Zo zit ik namelijk ook in elkaar. Als ik jullie was zou ik snel zijn sperma inleveren, zodat je weet wat daar de uitkomst van is. Ik heb zelf nog geen samenlevingstest gehad, misschien dat anderen daar meer over weten.
    Als je je zorgen maakt, dan vragen aan je ha of je naar de gyn doorverwezen mag worden.

Er zijn een aantal toppics over zaad (onderwerpen: geen zaad in sperma en zwak zaad). Ook kan je eens kijken op de onderwerpen bij vruchtbaarheidsproblemen (bovenaan). Bij overige links staat iets over fertiliteit.nl. Dit vond ik een erg duidelijke site.

Veel sterkte! Niet gelijk in paniek raken, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. (makkelijk gezegd, maar toch proberen om je hier aan vast te houden).

3. minou

minou Fanatiek lid

Aug 30, 2006
    1,490
    0
    0
    Hoi Elle,
    Bij ons deed de huisarts verder niks.
    Alleen maar doorverwijzen.
    Wij hebben die samenlevingstest 2 keer moeten doen.De eerste keer waren er geen levende zwemmers meer.
    Verder heb ik een hsg gehad om te kijken of de eileiders doorgangelijk waren.
    Alles is oke maar toch nog niet zwanger.
    Nu gaan we door met iui.
    Groetjes Minou

4. trolljenta

trolljenta Actief lid

Sep 3, 2006
    185
    0
    0
    Hoi Elle :D

Bij ons ben ik eerst 3 maanden bezig geweest met opschrijven wanner ik ongesteld werd, darna, is de zaad onderzocht, en alles was goed :)
    Darnaa pas, is de test gedaan, waar jij net deed, en ik mocht self kijken, en kon de zwemmers zien, erg leuk ;) hehe

5. elle

elle Actief lid

Bedankt voor jullie snelle reacties.
    Ik ben gister nog de hele dag naar geweest van het onderzoek. Ik had zo´n vreselijke buikpijn! Niet normaal meer.. tot vannacht drie uur wakker gelegen.
    Vandaag gelukkig geen last meer gehad.
    Ik probeer geen voorbarige conclusies te trekken en eerst maar even het zaad onderzoek af te wachten.

Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee onderzoeken?

Groetjes Elle

6. prinses

prinses VIP lid

May 20, 2006
    18,334
    1
    36
    Bij ons was het verschil het volgende:

* de huisarts bekijkt het kort en doet binnen 10 minuten uitspraak. De zaadjes worden onder de microscoop bekeken.
    * Bij een semenanalyse breng je het naar het ziekenhuis. Hier worden de zaadjes bestudeerd op aantal, beweeglijkheid en vorm. Hier komen dan een aantal getallen uit, waaruit je af kan leiden of het goed is of slechter is dan de norm. Of de zaadjes goed bewegen of ze de juiste vom hebben, hoeveel zaadcellen er in een mililiter zitten, of er antistoffen in zitten, etc.
    Dus veel uitgebreider.

Vandaag ben ik bij de gyn geweest. Hij vertelde dat de spermawaarden erg kunnen verschillen. Iedere 2 a 3 maanden worden er nieuwe zaadcellen aangemaakt. 1 onderzoek is dus nog geen onderzoek.
    Over de samenlevingstest weet ik nog niets te vertellen, dat ligt voor mij nog in het verschiet.

hoop voor jou dat de buikpijn snel weer over is!

Share This Page