Waarde van een vast contract

Discussie in 'De lounge' gestart door mol81, 29 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dawnie

dawnie Actief lid

26 okt 2008
    420
    0
    16
    Een vast contract is echt een schijnzekerheid. Zeker als je nog niet zoveel dienstjaren hebt. De bescherming van oudere werknemers (met veel dienstjaren bij dezelfde werkgever) is vaak wat beter (zoals Maranti aangeeft), maar dat is bij TO niet het geval.
    Ik heb in januari een vast contract gekregen na 3 jaarcontracten. Maar ik had net zo lief een 4e jaarcontract gehad. Nu kan ik bij wijze van spreke over 2 maand geen werk meer hebben terwijl ik anders zeker tot het eind van het jaar werk (of iig inkomen) had gehad. Nu kan ik met een vaststellingsovereenkomst met 1 of 2 maanden salaris mee, gewoon op straat worden gezet. Daar kun je echt niks tegenin brengen. Geen rechter zal anders beslissen.
    Dus ja, als ik nu mijn droombaan tegenkom met een tijdelijk contract, dan ga ik daarvoor hoor. En sowieso, iemand zei 'stel dat je in je proeftijd wordt ontslagen'. Dan kun je nooit meer van baan wisselen, want een proeftijd heb je altijd!
    Soms moet je een beetje risico nemen in het leven, om er het beste uit te halen. ;)

2. mol81

mol81 Niet meer actief

Ik zal mijn handtekening aanpassen... Het brusje is ons niet gegeven en daarom durf ik nu ook wel stappen te zetten. Als ik evt. nog zwanger zou worden, zou ik het denk ik minder snel doen.

3. Minerva

Minerva Niet meer actief

Hmja, daar kan ik nog niets mee ;) Er zijn wettelijke bepalingen waar men zich aan moet houden bij het beëindigen van een contract voor onbepaalde tijd. Zo simpel is het. Dan kun je nog geluk hebben dat je de sympathie van de rechter mee krijgt als werkgever óf je moet je niet aan de wet houden. Dat kan natuurlijk ook :p

Voor mij heeft een vast contract zeker meer waarde boven een tijdelijk contract en ik ben van mening dat je jezelf tekort doet als je dat verschil wegmoffelt.

4. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dit dacht ik ook ja, bij een jaarcontract heb je tenminste geld voor een jaar. Bij een vast contract kunnen ze je heel gemakkelijk met een half maandje geld de deur uitzetten. Ik heb ook mijn vaste contract ingewisseld voor een jaarcontract bij nieuwe werkgever. Ik zat gewoon echt niet op mijn plek bij de vorige en deze nieuwe leek me ontzettend leuk, dus heb ik inderdaad ook dat risico genomen. Ik wil ik ook graag groeien in mijn werk en ik denk dat een wisseling van werkgever nu en dan daar erg goed voor is.

Hier op het forum vertelde het UWV mij echter wel dat ik verwijtbaar werkloos ben als mijn contract niet wordt verlengd en ik dus geen recht zou hebben op WW mocht het misgaan. Ik hoor nu hier van iemand dat het dus na 26 werkweken al goed is. Ik weet dus niet zeker hoe dat zit, gewoon maar duimen draaien dat ik mag blijven :)

Succes met je keuze!

5. suzanneVVdO

suzanneVVdO Bekend lid

28 jul 2012
    911
    0
    0
    Mijn man is afgelopen jaar van baan gewisseld. Hij had een erg leuke baan die hem veel kansen bood en waar hij zich absoluut vermaakte (ook op basis van een vast contract). Op een gegeven moment is hij benaderd door een scout (of hoe heet zo iemand?), met de vraag of hij geïnteresseerd was in een nieuwe uitdaging. Hij is die gesprekken open ingegaan en heeft die baan vervolgens geaccepteerd.

Nu moet ik wel erbij zeggen dat hij direct een vast contract kreeg aangeboden, maar ook zonder vast contract had hij die stap gemaakt. De proefperiode maakte hij zich geen zorgen over. Zoals iemand anders al zei, dan kun je immers nooit meer van baan veranderen.

Zijn houding wordt wel vergemakkelijkt doordat hij in een sector werkzaam is waar veel vraag is naar mensen met zijn kennis. Dit laatste zou ik wel absoluut laten meewegen in je keuze.

En ten aanzien van al dan niet een contract voor onbepaalde tijd versus een contract voor bepaalde tijd..

Samen met mijn man zijn er nog enkele anderen aangenomen. Allen zijn zij "weggekaapt" bij hun vorige werkgever (waar zij een vast contract hadden) en hebben zij een vast contract gekregen bij de nieuwe werkgever.
    In dezelfde periode dat zij werden aangenomen is er ook een nieuwe leidinggevende aangenomen in het moederbedrijf waar zij onder vallen (dus hij werkt voor dochterbedrijf X, maar heeft een vast contract bij moederbedrijf X). Die nieuwe vent besloot dat de richting van hun werkzaamheden (het is een heel nieuw concept waar ze mee aan de slag gingen) niet de richting is zoals moederbedrijf X dat langer voor ogen had en gooide het roer om..
    Van de 7 personen die werkzaam waren op basis van een vast contract, zijn er dus binnen enkele maanden 4 weer "uitgetrapt". Mijn man mocht overigens wel gewoon blijven.

Enfin, hihi een lang verhaal, maar een perfect voorbeeld van hoeveel waarde een vast contract tegenwoordig kan hebben..

Ja, met een contract voor onbepaalde tijd zal er in beginsel altijd sprake zijn van een preventieve toetsing door het UWV of de kantonrechter en liggen er wegen open voor mogelijke (schade)vergoedingen. Maar in de huidige economie is die bedrijfseconomische situatie zo gegeven hoor...

Dus mijn advies.. Kijk even naar de sector waarin je werkzaam bent en weeg het tevens af naar verhouding hoe mooi deze kans voor je is. Op basis van wat je aangaf en je enthousiasme, zou het al dan niet krijgen van een vast contract me niet weerhouden van deze nieuwe uitdaging.

Veel succes!

6. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Toch blij dat ik in BE woon :). Hier heeft het grootste deel van de mensen wel nog een vast contract. Ik ook.

Hier krijg je overigens simpelweg geen lening voor een huis zonder vast contract en minimum 3 loonstroken.
    Met een tijdelijk contract gaan de banken hier het risico echt niet aan.
    En als je wil huren, vragen veel huisbazen het overigens ook. Wettelijk mag dat laatste niet, maar tja ... als je geen keuze hebt ...

7. dawnie

dawnie Actief lid

26 okt 2008
    420
    0
    16
    Klopt volgens mij ook van die 26 weken. Als je een half jaar contract krijgt, krijg je zeer waarschijnlijk hierna wel ww als het niet wordt verlengd. En voor minder zou ik het ook nooit doen. Eigenlijk alleen voor minimaal een jaarcontract.

Ben ik verwijtbaar werkloos als ik na baanwisseling werkloos word? :: Ontslagwinkel

8. Linana

Linana Niet meer actief

Ja, je bent wel verwijtbaar werkloos, maar je voldoet wel weer aan de instap-eis voor de ww uitkering.

Stel dat jij ontslag neemt en 2 maanden later raak je werkloos, dan voldoe je vanuit de werkgever waarbij je werkloos bent geworden niet aan de eisen.
    Ook belangrijk om even rekening mee te houden is je loon.
    Normaal gesproken kijken ze naar een jaar terug voor de berekening van een ww uitkering, maar... Mocht je maar 26 weken bij de nieuwe werkgever hebben gewerkt, dan kijken ze niet naar een jaar, maar alleen de inkomsten van dat halve jaar (dienstverband waaruit je werkloos bent geworden).

9. mol81

mol81 Niet meer actief

Update: ik heb vandaag het aanstellingsgesprek gehad voor de functie waarover ik vertelde en.... heb direct een vast contract gekregen!

Helemaal blij!

10. ladys1987

ladys1987 Fanatiek lid

24 jan 2009
    1.522
    0
    0
    Flevoland
    Gefeliciteerd!!!

11. momof1

momof1 Lid

3 jan 2014
    85
    0
    6
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd!

12. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Gefeliciteerd! Goed gedaan!

13. Mimime

Mimime Niet meer actief

Gefeliciteerd!

14. Minerva

Minerva Niet meer actief

Gefeliciteerd! Goed nieuws :)

15. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Super! Gefeliciteerd! 🎉🎈🎉🎈🎉🎈

16. MomQ 2 be

MomQ 2 be Bekend lid

28 jan 2012
    532
    0
    0
    Noord Holland
    Ik sta er van te kijken, een vast contract in deze tijd zou er een moord voor doen ;)...T is je gegund van harte en suc6 met je dreamjob!:)

Deel Deze Pagina