Hoi wat is jullie hb en zijn er ook dames met een lage hb. bij termijn controle 6.8 hb en nu 6.1 hb bij 22 weken. zelf geen last van. Misschien sneller wit. Verder niks. Nu bloedonderzoek. Soms is de oorzaak omdat je bloed verdunt wordt door het extra.bloed. soms door bloedarmoede of andere.oorzaak. wie heeft ervaring? Groetjes liva
Ik had hetzelfde; volgens vk hoefde er niks aan gedaan te worden, iets later werd ik vanwege iets anders doorgestuurd naar de gyn en die schreef toch staaltabletten voor, zodat mijn hb bij de bevalling op peil zou zijn.
Je waarde moet minimaal 7 zijn. Zit je daaronder, dan krijg je over het algemeen ijzerpillen voorgeschreven.
Ik had al heel snel in de zwangerschap een Hb van 6.7 mmol/l. Deze was in een maand tijd met een heel punt gezakt (had vlak voor de zwangerschap nog 7.6 mmol/l). Ik heb geen ijzermedicatie gekregen, omdat mijn ijzerstatus goed was. Het werd gewoon niet opgenomen in mijn bloed. Omdat men bang was voor ijzerstapeling heb ik dus geen ijzermedicatie gekregen. Helaas had ik wel alle bijbehorende symptomen van bloedarmoede.
Wat een verschil in behandeling zeg. Mijne was met 26 weken 6.1 dit was wat laag maar goed genoeg. Begin van de zwangerschap was deze ruim 8.
Ik ga vrijdag prikken dus zie het wel. ga sowieso aan de floradix. Hopelijk stijgt hij de komende tijd en is staalpillen niet nodig.
Ik zat 2 weken geleden op 6,5. De gyn twijfelde maar uiteindelijk besloten zo te laten. Bij mijn vorige zwangerschap zat ik op 4,3 met hetzelfde termijn dus toen kreeg ik gelijk een infuus met ijzer.
Ik moet vandaag laten prikken want laatst was het 6.7. Als het veel verder gezakt is gaan ze wel iets ondernemen. Bij mij is het alleen wat lastig te bepalen wat door zwangerschap komt en wat door ziekte van crohn.
Bij mij is alleen met 12 weken HB geprikt. Deze zat toen tegen de bovengrens (zoals altijd). Mijn ferritine was ook geprikt, deze was toen 100. 3 weken geleden is er bloedgeprikt (geen hb) en toen was mijn ferritine gezakt naar 20. Nog steeds binnen de referentiewaardes, maar wel nog maar 1/5e van mijn oorspronkelijke waarde. De gyn vond het goed zo (terwijl ik klachten had), maar een andere arts waarbij ik onder controle sta, heeft mij (zonder vragen) gelukkig direct staalpillen voorgeschreven. Zijn die dingen niet giftig?
Gelukkig er zijn meer vrouwen met.lage zelfs lagere hb. maak me al wat.minder ongerust. Bedankt voor de antwoorden
Het is verstandiger om te kijken hoeveel je hb is gezakt.en of je er klachten van ondervind. Ik zit mooi binnen de waardes, maar toch aan de staalpillen gegaan omdat ik klachten had. Normaal 8.0 of ietsjes hoger. Nu 7.5 met staalpillen. Vergeleken met de anderen hier is het hoog bij mij, maar door de chronische vermoeidheid zit ik niet te wachten op nog meer dutjes vanwege lager hb.