Blaasontsteking die maar niet over gaat

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Susannelilian, 3 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Susannelilian

Susannelilian Fanatiek lid

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    Ik begon met klachten tijdens onze vakantie en heb toen de eerste antibioticakuur gekregen: amoxicilline. Die hielp helaas niet, terug in Nederland was de blaasontsteking nog steeds niet over. Omdat ik zwanger ben besloot mijn huisarts om me toch nog een kuur voor te schrijven: nitrofurantoine. Vandaag is de laatste dag, maar ik heb nog steeds duidelijke klachten: ik moet vaak naar de wc en ben erg moe, voel me eigenlijk steeds rotter. Heb gelukkig geen verhoging/koorts en ook geen last van mijn buik of rug. Maar ik maak me wel erge zorgen: wat doen de kuren en klachten met ons ongeboren kindje? Gaat het ooit wel over? Ik gebruik dus de antibioticakuur, ik drink veel (water, thee en cranberrysap) en doe rustig aan. Wat kan ik nog meer doen?

De assistente zou na aanleiding van de uitslag van de test (kan vanmiddag bellen voor de uitslag) weer overleggen met de huisarts en ik ga het morgen ook bespreken met de verloskundige. Deze zwangerschap mag na 5 jaar vol mislukte pogingen en 3 miskramen echt niet meer misgaan, dat overleef ik niet!

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Je mag er van uit gaan dat de antibiotica die je voorgeschreven krijgt geen kwaad kan voor de zwangerschap. Amoxiciline is in ieder geval veilig, dat weet ik zeker.
    Vraag je huisarts om een resistentie-kweek. Hierbij wordt niet alleen gekeken welk beestje de blaasontsteking veroorzaakt, maar ook op welke antibiotica hij het beste reageert. Huisartsen hebben meestal een lijstje met 'eerste keus' antibiotica, waar ze uit kiezen, maar dat hoeft lang niet altijd ook het meest geschikte te zijn.

3. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    @merah: de kuur misschien niet, maar de blaasontsteking wel. Een meisje van een topic waarin ik meeklets is daardoor haar vorige kindje verloren. Ben daar ontzettend bang voor! Gelukkig morgen de 20-weken echo, kunnen we alles goed nagaan en nakijken. Bedankt voor de tip over de resistentie-kweek, zal het aankaarten als ik straks bel voor de uitslag. Maar misschien dat de assistente hier zelf al mee kwam, ze had het vanmorgen bij het inleveren van de urine wel over een kweek laten doen in het lab. Bedankt voor de tip!

4. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ook die risico's zijn beperkt hoor! Laat je niet gekmaken door 1 verhaal (hoe erg ook). Pas als de blaasontsteking doorslaat (naar bv nierbekkenontsteking) of als het echt zeer langdurig is, dan kan het gevaarlijk worden.

5. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    @merah: wordt het niet vanzelf nierbekkenontsteking als het maar blijft duren? Voel me steeds rotter... Ben wel blij dat we morgen de 20-weken echo hebben, dan kan ik het met de verloskundige bespreken en haar ook even laten kijken of de baarmoedermond nog dik genoeg is. Hopelijk kan zij me helpen, word er moedeloos van!

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Nierbekkenontsteking voel je wel hoor! Dat doet echt ongelooflijk pijn.
    En nee, een blaasontsteking kan heel lang aanhouden zonder dat het opstijgt.
    Ik snap dat het je niet lekker zit. Ik zou hetzelfde hebben. Maar toch is internet niet altijd de beste raadgever.
    Ik hoop dat de 20weken echo en het gesprek met je vk de nodige rust geeft. Drink vooral ook die cranberrysap! Vreselijk slecht voor je tanden, haha, maar de gemiddelde bacterie vindt die zure zooi echt vreselijk! Het geneest er misschien niet van, maar helpt het misschien wel wel onder controle houden.

7. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    @merah: dat zei de huisarts ook al, hij zei dat ik dan erge rugpijn en koorts zou moeten hebben, maar heb ook regelmatig last van mijn rug door de zwangerschap. Maar bij nierbekkenontsteking moest het echt constant zijn zei de huisarts en dat is niet zo. Ben wel heeeeeeeeeeeel erg moe, weet niet of dat er mee te maken heeft. In cranberrysap zit toch veel suiker, ga morgen of in het weekend kijken naar de ongezoete versie van de Tuinen, weet alleen niet of daar dan weer zoetstoffen in zitten. Gelukkig nemen ze me bij de huisarts serieus en wordt er actie ondernomen en overlegd. Afwachten maar weer... :(

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Het is de pH die maakt dat het kan helpen bij blaasontsteking. Hoe zuurder het milieu in je blaas hoe minder fijn bacteriën dat vinden.
    Hetzelfde kun je bereiken met een hoge dosis vitamine c. Dit zorgt ook voor zure urine. Tijdens zwangerschap is er wel een Max aan vitamine c, dat men als 'gezond' ziet, dus als je dat wilt dan zou je de dosis even moeten opzoeken.
    Idd fijn dat je huisarts er serieus mee omgaat. Hopelijk heb je snel een middel dat werkt!

9. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    @merah: zal dan die ongezoete van de Tuinen kopen morgen of zaterdag, zo te lezen zitten daar geen verdere toevoegingen in en er staat dat het zuur is, helemaal goed haha. Gebruik al voldoende vitamine c, slik een zwanger zijn vitamine. Hoop ook dat ik snel iets krijg dat werkt, word hier echt zwaar onrustig van!

10. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    @iedereen: heb net toch gebeld en ze moeten het weer op kweek zetten, er kwam te weinig uit om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Maar op basis van wat ze nu zag kon ze me geen antibiotica voorschrijven. Snap er niks van, dacht dat het hartstikke duidelijk zou zijn, moet echt heel vaak naar de wc en heb erg snel weer aandrang. Morgen maar weer afwachten dan, word hier zo moe van!

11. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ongezoet lijkt me beter ja. Tis niet echt lekker, maar goed. Je hebt ook capsules of bruistabletten.
    Met vitamine c bedoel ik niet 'voldoende', maar 'overdoseren'.
    Ik heb net effe opgezocht en je kunt ook tijdens zwangerschap niet snel te veel nemen. Je moet dan losse vitamine c erbij slikken (naast je complete zwangerschapspil). Ook dit maakt je urine zuurder en houdt de beestjes onder controle.
    Je kunt zo richting de 1000 Mg per dag gaan.
    Voordat mensen denken dat ik dit voorstel ipv antibiotica: dit is niet het geval (ik ben geen geitenwollensokken-type, haha). Maar omdat dit tot nu toe niet voldoende heeft gewerkt zijn dit middeltjes om 'erbij' te doen.
    En idd heel veel drinken!

12. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Lees nu net dat je contact hebt gehad. Wat balen zeg!!!
    Het zou kunnen dat de antibiotica toch te veel beestjes de nek om heeft gedraaid om nog een betrouwbare kweek te doen. Dat is op zich positief natuurlijk, maar daar heb je nu niets aan.
    Pfff, het zit niet mee.

13. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    @merah: als het maar helpt! Mijn diëtiste raadde het sap aan boven de tabletten, is effectiever zei ze. Kan nog een keer vers sinaasappelsap kopen, maar ook daar zit veel suiker in. Is er een alternatief met minder suiker? Misschien gewone sinaasappels? Het zit zeker niet mee, morgen maar weer afwachten, de vorige keer heb ik na aanleiding van de kweek toch weer antibiotica gekregen. Nou ja, als het over is dan vind ik het prima dat de uitslag nu zo is, maar kan me het echt niet voorstellen met de frequentie dat ik naar de wc moet. Gelukkig morgen ook weer naar de verloskundige, kan ze eens goed kijken en hopelijk kan zij een reden ervoor vinden als het geen blaasontsteking is. Maar de vorige keer kreeg ik dus toch weer antibiotica, denk dat dat dit keer weer het geval zal zijn.

14. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als je minder suiker wilt zou ik voor de ongezoete cranberrysap gaan met extra vitamine c tabletten.

15. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    @merah: ga in ieder geval voor het ongezoete cranberysap, voor de vitamine c zal ik nog even overleggen met de verloskundige. Maar bedankt voor je reacties, je hoort morgen wat de uitslag was van de kweek!

16. Lauren02

Lauren02 Actief lid

21 feb 2014
    169
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hoihoi,
    Ik herken je verhaal helaas. Voor m'n zwangerschap ook al regelmatig blaasontsteking, die ik direct herkende aan de geur en branderig gevoel bij het plassen.
    Sinds de zwangerschap heb ik geen branderig gevoel meer bij het plassen. Maar heb dan vaak een beetje een raar gevoel in m'n onderbuik, idd vaak plassen en het gevoel dat er weinig komt. Ook mijn urinekweken en dipslides waren onduidelijk; had wel witte(leukocyten), maar geen rode(erytrocyten) bloedcellen in de urine. Dus denken ze dan dat je geen ontsteking hebt. Totdat ik vorige week ineens verschrikkelijk pijn had in m'n rechternier. Toch kuur gekregen en al na een dag was de pijn in m'n nier over. Ik wacht nog op de uitslag van de kweek.
    Het kan dus zeker een onduidelijk beeld zijn tijdens de zwangerschap! Sterkte er mee en hopelijk ben je er toch snel vanaf!

17. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    @Lauren: ik heb het voor de zwangerschap op 1 keer na nooit gehad. Heb ook geen raar gevoel in mijn onderbuik. Bij mij is het dus ook op kweek gezet, kan morgen bellen voor de uitslag. Ben erg benieuwd wat hier uit komt. Heb jij nog wel steeds last van heel vaak plassen of heeft de antibiotica wel geholpen? Kan alleen maar afwachten, gelukkig nemen ze me wel heel serieus, zeker nu ik zwanger ben. En morgen naar verloskundige, dus kan daar ook nog advies/onderzoek vragen.

18. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik dacht zelf steeds een blaasontsteking te hebben en ik heb al 3 keer mijn urine ingeleverd en op kweek laten zetten omdat ik echt heel vaak naar de wc moest. (pijn en druk verder niet maar goed symptomen hoef je ook niet te hebben) Ik heb wel steeds dorst (geen zwangerschapsdiabetes) dus ik drink ook wel veel. Op een gegeven moment moest ik 15 !! keer in een half uur naar het toilet. Bleek dus bij de echo de volgende dag dat de baby lekker op mijn blaas lag. Daarbij plaste ik waarschijnlijk niet genoeg uit (idee dat ik het niet voldoende voelde) en bij zwangerschapscursus heb ik tips gehad om beter uit te plassen. Scheelt een hoop. Dus uiteindelijk was het bij mij geen blaasontsteking.

Niet dat ik wil zeggen dat het bij jou niet het geval is maar misschien is het ook lastig te onderscheiden en valt het nu na je antibiotica mee en is het geen blaasontsteking meer. Cranberrysap en veel water drinken is natuurlijk altijd goed :)

Overigens nierbekkenontsteking heb je echt absoluut zeker helemaal weten direct door!! Dat is niet van ''is dit het misschien?''.

Succes ermee!

19. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Volgens mij zijn capsules cranberry echt wel effectiever dan sap, hoor. En als ik het goed heb, gaat het dan niet alleen om het zure (wat ook heel goed is), maar om het feit dat je blaaswand dan minder gevoelig wordt voor het 'nestelen' van bacteriën.

20. Susannelilian

12 jun 2011
    3.780
    1
    0
    @Vrolijkheid: maar ik had wel blaasontsteking he, dus denk eigenlijk dat het gewoon nog niet weg is. Heb ook geen dorst, maar de rest klinkt wel bekend, vooral als ik heel veel gedronken heb. Ook plas ik altijd extra goed uit. Maar mooi dat het bij jou toch geen blaasontsteking was! Laten we hopen dat het bij mij ook over blijkt en dat de baby gewoon aan het dansen is op mijn blaas. ;) Dat begreep ik al, dan is het dat in ieder geval niet.

@gitta: waarom zouden capsules effectiever zijn dan het sap? Dat van die minder gevoelige blaaswand wist ik niet. Maar laat ik eerst de uitslag van morgen maar afwachten, als het toch niet over is dan ga ik gewoon in overleg met de huisarts en verloskundige, hopelijk kunnen we er dan voor zorgen dat het nu wel weg gaat en weg blijft.

Deel Deze Pagina