Waardes bloedsuikerspiegel: kan dit ?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Feline31, 6 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feline31

    Feline31 Bekend lid

    11 feb 2017
    927
    588
    93
    Ik prik mezelf af en toe (nu 12,5 week zwanger) om te kijken wat mijn waardes doen ivm diabetes bij mijn oudste.
    Ik had net 7,8 1 uur en drie kwartier na de lunch. En toen na een kwartier, dus met 2 uur, weer geprikt en prikte toen 8,8. Kan dit ?
     
  2. M_L_M

    M_L_M Actief lid

    6 mei 2017
    165
    83
    28
    Jahoor dat kan, ligt er een beetje aan wat voor koolhydraten je hebt gegeten.
     
  3. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ja kan. Het verschil tussen 2 vingers kan al 1 hele punt zijn ;)
     
  4. Feline31

    Feline31 Bekend lid

    11 feb 2017
    927
    588
    93
    Mm en na 3 uur was het nog 8 .. pfff
    Een croissant met light jam. Een bruin bolletje met ham kaas en ei. En een kop thee zonder suiker. Behalve de croissant niet heel vreemd.

    avondeten gebakken aardappelen sla en cordon bleu en toen na 1,5 uur 6,6
     
  5. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het is de jam die er het hardst inhakt ;)
    Maar wel aan de hoge kant

    Je avondeten piekt veel langzamer want er zit wat vet in ;)
     
  6. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Ik kon dit met insuline niet eens eten. Een croissant én een bruin bolletje bevatten samen veel meer koolhydraten dan bijvoorbeeld 2 boterhammen. Daarbij nog de jam, ookal light, is puur suiker en een croissant is vet. Combi koolhydraten en vet kan ook zorgen voor een piek en vertraagde afbraak van glucose.

    1 bruin bolletje is al ruim 1,5 boterham qua koolhydraten, een croissant nog veel meer.

    Ik ben zowel bij mijn 2e als 3e zwangerschap uit voorzorg op dieet. Als ik alleen een croissant eet, zonder jam en geen bolletje er bij, zit ik al te hoog. Hoe zijn je waardes als je je dieet aanhoudt?
     
  7. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Overigens bij de 2e met 9 weken al te hoge waardes, ook met dieet. Kon niet volgens de vk. Uiteindelijk bleek ik wederom zwangerschapsdiabetes te hebben en had ik veel meer insuline nodig dan bij de oudste.
    Tot nu toe wel dieet en ik moet bijvoorbeeld geen patat willen eten, maar 2 volkoren boterhammen als ontbijt gaan nor prima. Wat een verschil... En zo fijn! Ik kon bij de jongste niets eten...

    Ik hoop dat je waardes dit keer netjes blijven! Moest je de vorige keer insuline gebruiken of hielp eten volgens een dieet voldoende :)
     
  8. Feline31

    Feline31 Bekend lid

    11 feb 2017
    927
    588
    93
    dank voor je reactie en je uitgebreide uitleg.
    Maar het is zo verwarrend bij mij. Zondag at ik bv een gebakje en kaas stengels en 2 uur later prikte ik nog niet eens 6.
    Zondagavond at ik soep met stokbrood en prikte ik 8.
    Maandagavond at ik een klein handje gele m&ms en prikte ik na een uur 6.

    bij mijn oudste ontdekt met plus 30 weken. Alleen dieet. Met 38 weken schommelden de waardes te erg en werd ik ongeleid.
     
  9. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Stokbrood valt wel onder de grote P (van pistolet, net als patat, pannekoeken, poffertjes, pasta). Kan zijn dat je op die varianten (bolletje en croissant een beetje in dezelfde hoek) anders reageert en het trager afbreekt. M&m's en gebak zijn snellere suikers. Kan best zijn dat je die nu (nog) beter kunt hebben. Maar blijft verwarrend hè!
     
  10. Feline31

    Feline31 Bekend lid

    11 feb 2017
    927
    588
    93
    Inmiddels de eerste test gehad. 6,4 na het drankje dus so far so good. Denk echt dat mijn meter niet meer klopt.
     
  11. laney

    laney Actief lid

    2 okt 2009
    335
    72
    28
    Ik had met 12 weken 6.2 en dat vonden ze al te hoog. Mag blijkbaar niet boven 6.1 komen als je zwanger bent. Ik moest toen meteen een nuchtere meting doen.
     
  12. Feline31

    Feline31 Bekend lid

    11 feb 2017
    927
    588
    93
    wanneer prikte je 6,2?
    Ik denk dat er iets is met mijn meter..
    Deze week suikertest gedaan. Uitslag: 6,4 twee uur na 75g suikerdrankje. Voor nu dus goed.
     
  13. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Stokbrood valt niet onder de 4P's die vertraagde afgifte hebben (ieder persoon is anders even als disclaimer, maar over het algemeen).
    De P's staan voor Pizza, Patat, Pasta en Pannenkoeken
     
  14. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Heb Ik van vriendin met diabetes 1 en aangenomen voor waarheid ;) Mijn diabetesverpleegkundige bevestigde dit. Het klinkt logisch, gezien pizza er ook onder valt... Bij mij inderdaad nog méér een boosdoener dan patat of pizza. Niet dat ik die wel kan eten. Het lijkt hier voor de 3e keer raak te zijn, helaas.

    DE 4 P's staan officieel vast voor de andere producten, maar de werking is volgens bovengenoemde personen dus vergelijkbaar. En volgens mijn lijf helaas ook.
     
  15. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het is diabetes TYPE 1 ;)
    Mijn eigen cv is vergelijkbaar met wat je hier boven noemt.

    Jammer dat jij ook last hebt van stokbrood. Vaak zit het met broodjes en stokbrood meer in het aantal koolhydraten (Italiaanse bol 80khd!) En het feit dat 3 stukjes stokbrood al 23-30khd zijn/equivalent aan 1 pistoletje...

    Ik vind qua samenstelling en verteerbaarheid pizza niet op stokbrood lijken, er zit niet veel vet in stokbrood, het lijkt qua samenstelling op gewoon brood (en waarom zou je daar geen last mee hebben dan?).
    Voor mij behoort stokbrood echt niet bij de P's. Als je overigens stokbrood bij barbecue eet, dan is niet het stokbrood maar het vele vet en eiwit van het vlees de boosdoener maar dat is weer een ander verhaal ;)
    Maar een stukje stokbrood bij soep oid is geen uitzondering over het algemeen.

    Is een dieet voor nu voldoende of moet je insuline spuiten?
     
  16. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63

    Jeetje, wat neem je alles letterlijk, niet zo streng hoor :p. Ik weet dat het diabetes type 1 is en ik ivm zwangerschapsdiabetes een verhoogde KANS heb op diabetes TYPE 2 in de toekomst. Diabetes 1 was ook duidelijk, leek mij.

    Ik Bbq niet , dus daar gaat het ook niet om. Ik kan gewoon brood wel eten ja, alleen in de ochtend. 2 sneetjes met kh arm beleg en daarna minstens een halve liter water en voldoende beweging. Het komt misschien op jou over alsof ik maar wat klets, maar weet helaas echt hoe het bij mij werkt.

    Ben al op dieet sinds de zwangerschap van zoon 2. Daarna blijven opletten en ongepland zwanger, ondanks koperspiraal. Dieet was voldoende, maar de uitschieters komen er aan. 1 pistolet uit de oven met kaas en rauwkost gaf gisterenochtend een waarde van 8,9 ruim 2 uur na de maaltijd. Mijn 2 boterhammen vanochtend met hetzelfde beleg 4,6... ;) dus voor mij plaats ik die stokbrood varianten onder de P, omdat ze dezelfde idiote werking op mijn suiker hebben. Maar goed, je gaf zelf aan dat het voor een ieder ander is. Als je CV vergelijkbaar is zou je dat toch moet3n begrijpen. Jammer dat je zo belerend overkomt...
     
  17. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik zeg niet dat je niet weet hoe het bij jou werkt ;) en belerend overkomen bedoelde ik ook niet zo.
    Maar het is in de type 1 community iig niet bekend dat een pistolet onder de Ps zou vallen. iig niet bij de mensen die ik ken. Maar goed, ik piekte in derde trimester van mijn zwangerschappen dus niet van milkshakes (met insuline dat wel), en zo heeft iedereen zijn eigen dingetjes.
    De een eet 2 dextro bij een hypo en de ander heeft het hele rolletje nodig.

    Uiteraard is het zo dat iedereen anders op alles reageert en dat je allemaal je eigen weg moet vinden.

    Dan is het voor jou idd niet verstandig om een pistolet te eten.

    Dat van "type" is een storend dingetje voor mij (en velen met mij).
     
  18. Snananas

    Snananas Actief lid

    20 nov 2015
    327
    380
    63
    Ik typ normaal altijd type 1 of type 2, wist niet dat het een ding is om het niet te doen. Het is officieel ook diabetes mellitus, maar daar hoor je al helemaal niemand over.

    Fijn dat het niet zo bedoeld was. Ik voelde me een beetje aangevallen, vandaar.

    Wat vreemd dat het niet bekend is, maar mij wel verteld is. Ik heb dit zelf zo overgenomen/voor waar aangenomen. En inderdaad heel gek van de milkshakes, verwacht je dan toch niet inderdaad. Toch nog zoveel verschillen per lijf. Dat maakt het ook zo lastig, denk ik.

    En nee, ik bewaar de pistoletjes maar voor in de kraamweek. Wilde het eens proberen

    Dr waarde van vanochtend geeft vertrouwen dat het tot nu toe nog een stuk beter onder controle is dan tijdens de vorige zwangerschappen, dus wie weet zing ik het dit keer uit zonder de insuline!
     
    1981Mama vindt dit leuk.
  19. laney

    laney Actief lid

    2 okt 2009
    335
    72
    28
    Ik was tijdens het prikken een broodje gezond aan het eten Dat was mijn hongerige fase ik heb zelf geen diabetes maar moest het controleren omdat mijn moeder dit wel heeft.
     
  20. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    "Diabetes 1" is nog wel beter dan het woord suikerziekte. Mn nekharen gaan ervan overeind staan haha ;)

    Maar goed om te weten dat je er goed voor staat en ws zonder insuline af kan!

    Pistoletje op je kraambed! Had ik wel hoor, met salami.
    Over 12/13 weken kan je het iig weer eten :)
     

Deel Deze Pagina