Waardoor vroeggeboorte

Discussie in 'Prematuur' gestart door catherina, 3 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. catherina

    catherina Actief lid

    25 okt 2009
    103
    0
    0
    NULL
    NULL
    Is er bij iemand bekend of je een vroeggeboorte kunt krijgen
    door erge stress
     
  2. Do1980

    Do1980 Actief lid

    4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
  3. catherina

    catherina Actief lid

    25 okt 2009
    103
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is voor de conceptie.
    Ik heb het gehad met ongeveer 20 weken.
     
  4. jada08

    jada08 VIP lid

    14 jan 2009
    7.552
    321
    83
    Je hebt veel stress gehad met 20 weken en je bent nu bang voor een vroeggeboorte?

    Tja moeilijk te zeggen, de mogelijkheid is er denk ik wel. Maar mijn gevoel zegt dat er wel wat meer voor nodig is dan alleen stress.
    Er zijn natuurlijk best veel zwangere dames die enorm veel stress hebben tijdens een zwangerschap. En niet al deze vrouwen bevallen te vroeg
     
  5. catherina

    catherina Actief lid

    25 okt 2009
    103
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zal het even verder uitleggen.

    Ik was ongeveer 20 weken zwanger toen ik hele erge stress heb gehad, een dag of 4.
    Mijn kindje is geboren met 33 weken en er is niet echt een verklaring waarom.
    Nu bedacht ik me laatst mss is dat wel de oorzaak geweest!
     
  6. Do1980

    Do1980 Actief lid

    4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    catharina, sorry had het artikel niet goed gelezen. Dacht dat het over de eerste 6 maanden van de zwangerschap ging. Ik denk wel dat wanneer de stress heel heftig stresshormoenen de doorbloeding van de placenta zouden kunnen verminderen. Ik zal eens kijken of ik er wat literatuur over kan vinden!
     
  7. Do1980

    Do1980 Actief lid

    4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    Maternal Stress and Preterm Birth

    hier wordt wel een relatie gevonden tussen stress en vroeggeboorte

    Is stress to blame for preterm births? - JSOnline

    hier wordt uitleg gegeven over de hormonale gevolgen van stress op placenta doorbloeding ed. Heel interessant.

    Met andere woorden, er wordt wel degelijk een verband gezien tussen stress en vroeggeboorte, maar het is onmogelijk te meten hoeveel stress uiteindelijk wel en wanneer stress niet tot vroeggeboorte leidt. Een onderzoek naar zwangere vrouwen tijdens WTC 9-11 heeft aangetoond dat er relatief meer vroeggeboorte optrad en laag geboortegewicht bij vrouwen die dichter bij het WTC gebouw woonde dan wel werkte.
     
  8. Do1980

    Do1980 Actief lid

    4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    google anders zelf ff op "stress premature birth" dan vind je een heleboel informatie.
     
  9. marieki

    marieki Niet meer actief

    ik heb een extreem stressvolle zwangerschap gehad maar dit keer geen vroeggeboorte.
     
  10. Dientje

    Dientje Fanatiek lid

    12 jan 2006
    4.674
    0
    0
    Noord-Holland
    Bij mij was er niet echt een rede voor. Mn vliezen waren gewoon ineens gebroken. Mijn verloskundige vertelde me dat een vroeggeboorte het vaakst voorkomt bij vrouwen in begin 20.
     
  11. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik heb hier de tweede helft ook heel wat stressige dagen gehad. Vaak dan 2a3 dagen echt flink, dat merkte ik ook aan mini.
    Maar hij is met 39-3 geboren. De oudste met 41-1 met weinig stress.. Maar betwijfel of dat de oorzaak zou zijn..
     
  12. Laure80

    Laure80 Fanatiek lid

    26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Ik vraag me ook af of er wel altijd een oorzaak te vinden is.
    Ik kreeg zelf opeens weeen met bijna 34 weken en zoontje was er enkele uren later. Achteraf ook geen oorzaak gevonden.
     
  13. ikkie124

    ikkie124 Fanatiek lid

    19 nov 2008
    1.695
    0
    0
    Ik ook met 34 weken.. opeens braken mijn vliezen en een paar uur later is ons mannetje geboren. Je hoort ook weleens dat een blaasontsteking of ergens anders een ontsteking de oorzaak kan zijn.. Stress weet ik zo net nog niet.
     
  14. Pierlala

    Pierlala Niet meer actief

    Ik ben bang dat mijn baby ook vroeg geboren gaat worden. Ik heb al voor mijn zwangerschap en zeker nu nog tijdens mijn zwangerschap heel veel stress. Heb ook 2 keer in het ziekenhuis gelegen en ben geopereerd. Dit werkt volgens mij ook niet ten goede. Ik ben nu bijna 27 weken en volgende week maandag beb ik een pretecho met 4D. Ik hoop dat hij/zij zo lang mogelijk blijft zitten. Maar ik ben wel bang. Door de stress is er van alles langs me heen gegaan. Maar nu realiseer ik me dat ik toch echt ga bevallen...misschien binnekort al!
     
  15. HannekeG

    HannekeG Fanatiek lid

    20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Ook bij mij is er waarschijnlijk geen oorzaak te vinden.
    Heb een super goede en voorspoedige zwangerschap gehad en opeens met 34+5 vliezen gebroken en de dag erna bevallen.
    Ik moet volgende maand nog terugkomen in het ziekenhuis, volgens mij gaan ze dan nog wel wat onderzoeken doen. Maar bij de kleine man is niets gevonden wat duidt op een ontsteking.
    Wel beetje frustrerend, wil eigenlijk wel weten hoe het komt!
     
  16. flower28

    flower28 Actief lid

    13 mei 2011
    395
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook geen oorzaak gevonden waarom mn vliezen braken met 34 weken, uiteindelijk is ons ventje geboren met een keizersnee met 36 weken.
     
  17. Cody

    Cody Lid

    10 nov 2012
    16
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook geen duidelijke oorzaak tot nu toe.
    Alleen ben ik van mezelf al een stresskip en heb ik tijdens de zwangerschap veel mee moeten maken, zowel dingen die direct met de zwangerschap te maken hadden als dingen die er niets mee te maken hadden.
    Ik ben er zelf erg van overtuigd dat stress een van de oorzaken is.
    Ons meissie is dan ook met 35 week geboren, nadat met 33+6 mijn vliezen gebroken waren en ik met 27 weken al eens aan de weeen remmers had gelegen.

    Maar toch, de een zijn stress niveau ligt lager dan die van de ander.
     
  18. cheyanna

    cheyanna Lid

    23 mrt 2011
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

    mijn dochter is met 32 wk en 2 dagen al geboren. ik heb allerlei onderzoeken gehad waarom ze te vroeg zou zijn maar daar is niets uitgekomen. Wij hadden wel hele drukke tijd. Ik denk zelf dat het komt door die drukke tijd. Ik denk echt dat mijn dochter te vroeg is geboren door de stress van alle drukte
     

Deel Deze Pagina