waarin afgekolfde moedermelk bewaren (ervaringen)

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Pelikaantje, 6 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pelikaantje

    Pelikaantje Bekend lid

    22 okt 2008
    917
    2
    18
    Utrecht
    Waarin bewaren jullie afgekolfde moedermelk?

    Volgens CB kun je ijsblokjeszakjes gebruiken, maar dit lijkt mij niet zo praktisch.
    Ik zag het VIA bewaarsysteem op internet. Is dit iets en heeft iemand daar ervaring mee??
    Of iemand misschien nog andere opties?
     
  2. ikkin08

    ikkin08 Bekend lid

    17 okt 2009
    622
    0
    0
    Ik gebruik ijsblokbakjes en die druk ik dan uit als ze bevroren zijn (wel flexibele vorm gebruiken) en dan bewaar ik ze in een grotere bak. Ook gebruk ik goedkopde flesjes van de kruitvat, hema, action die heb je in 125 ml, 150 ml, 200 ml, 250 ml, 350 ml dan kan je zelf kijken hoeveel je invriest (bijv meerdere voedingen per fles voor hele dag.

    groetjes
     
  3. jopie

    jopie VIP lid

    10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ik heb het via systeem gebruikt en ik v0nd het heel handig. Ik heb daarnaast 00k wel wat ijsbl0kzakjes gebruikt, 0m 00k wat kleinere p0rties te hebben.
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik gebruik altijd van die goedkope flesjes van hema of action, erg makkelijk.
     
  5. Elmo

    Elmo Niet meer actief

    Hier ook ijsblokjeszakjes :D
     
  6. Ireen

    Ireen Fanatiek lid

    8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hier de viabekers.
    Ik vries het in, sla de ijsklont (melk dus) eruit en stop die in een zakje terug de vriezer in. Zo heb je niet heel veel van die viabekers nodig. Als ik het ontdooi doe ik het weer in een viabeker en zet het dan in de koelkast.

    Ik vind ze fijn, behalve dat wanneer je er 180 ml indoet ze gaan lekken, en ze zowiezo snel lekken, maar als je ze rechtop houdt gaat het echt prima.
     
  7. Panda81

    Panda81 Fanatiek lid

    13 nov 2008
    3.380
    415
    83
    Limburg
    Hier ook ijsblokjeszakjes gebruikt en ik vond dat prima werken. Bevroren uitdrukken in de flesjes. Schreef dan op het zakje hoeveel erin zat en wanneer het ingevroren was. Heb nu inmiddels voorraad op.
     
  8. MissFlower

    MissFlower Fanatiek lid

    17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    ik bewaar alles in medela zakjes van 150 ml.. heb er nu 20 liggen en omdat het zakjes zijn neemt het ook niet veel ruimte in beslag
     
  9. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij gebruikten altijd van die goedkope eigen merk flesjes van bijv kruidvat, hema, prenatal, etos en dat is altijd prima gegaan. Die haalden we uit de vriezer, zo in de koelkast om te ontdooien, in een bakje water om warm te maken en dan over kiepen in de difrax fles om uit te drinken.

    Ijsblokzakjes lijkt mij niets, zou bang zijn dat er met uitdrukken/trekken stukjes plastic aan de bevroren melk blijft zitten. Das niks voor ons dus ;)!
     
  10. sung

    sung Actief lid

    19 okt 2007
    169
    0
    0
    rotterdam
    Hier gebruikte ik de avent bekers. Na het ontdooien, de blauwe dop met speen erop draaien en je kleintje de fles geven. Erg makkelijk, zonder morsen of gedoe.

    Na het kolven gebruikte ik ze ook wel voor hapjes invriezen etc.
     
  11. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
    Ik zou een diepvrieszakje in een schaaltje leggen, de melk er dan in gieten en dan invriezen. Zodra het dan bevroren is kan je het zakje met melk eruit halen. Zo zijn de zakjes goed te stapelen en heb je geen flesjes nodig of meerdere bakjes.

    Ikzelf deed het altijd in de goedkopere flesjes en toen ik daar door heen was gebruikte ik de zakjes van Medela of Lansinoh. Nu kolf ik niet, ik geef alleen maar live, want het is niet nodig en ze wil toch niet uit een flesje drinken!
     
  12. Kimmeding

    Kimmeding VIP lid

    13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ijsblokzakjes.
    Ik vind het ideaal alleen het ingieten van je melk is wat lastig.
    Ik heb dus een trechter uitgekookt en deze gebruik ik om mijn melkklontjes te maken.
    1 rij van 4 blokjes is ongeveer 50cc hier.
     
  13. SushiLover123

    SushiLover123 VIP lid

    22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik gebruik de VIA bekertjes om alles in te bewaren. Voor in de vriezer heb ik speciale zakjes. Die vind ik echt heel fijn! Ze sluiten zichzelf bijna luchtdicht af. Op het zakje schrijf ik dan hoeveel ik er in heb gedaan.
    Maar op het werk doe ik de afgekolfde melk dus in de VIA bekers. Daar past 180 cc in en die sluiten heel goed. Je kunt ze zelfs laten donderen en dan lekken ze nog niet! (Je moet ze natuurlijk wel goed dichtdraaien) Je kunt ze ook heel goed stapelen in de koelkast.
     
  14. Sannaa

    Sannaa Fanatiek lid

    12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    ik heb de via bekers altijd gebruikt. vond get een fijn systeem. ik schreef er altijd op hoeveel erin zat en de datum. ze stapelen goed en zijn heel makkelijk in gebruik.
     
  15. Marni

    Marni Bekend lid

    26 apr 2007
    758
    14
    18
    Ik gebruikte ook altijd de goedkope flesjes van de Hema, die pasten ook op de medela kolf dus dat was makkelijk.
     
  16. Ireen

    Ireen Fanatiek lid

    8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Sannaa: Deed jij er een stickertje op of schreef je er gewoon op? Ik doe het steeds met stickertjes maar vroeg me af of als je schrijft het er dan ook weer afgaat?
     
  17. jopie

    jopie VIP lid

    10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ireen, met p0tl00t kan je heel g0ed 0p de via bekers schrijven, en dat p0ets je er redelijk makkelijk weer af, maar het gaat niet z0maar eraf.
     
  18. Sannaa

    Sannaa Fanatiek lid

    12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Ik deed t met een marker stift, die voor sheets en zo. Die kun je afwassen, maar ook wel met niet afwasbaar. Op de zijkant een streepje bij de maatstreep, zodat er niet heel veel op geschreven werd. OP de deksel de datum. Ik dacht zo van: het vervaagd met de afwas machine op den duur wel .
     
  19. yake

    yake Fanatiek lid

    25 jun 2006
    2.791
    0
    0
  20. mama em

    mama em Fanatiek lid

    2 apr 2008
    1.315
    0
    36
    hoihoi

    ik gebruik meestal ijklontzakjes. soms vries ik het flesje met de melk in, als het langer duurt voordat ze weer fles mee moet (vakantie, vrije dagen waardoor het meer dan 5 dagen duurt voordat ze weer melk mee moet nemen)

    Wat ik superhandig vind voor op flesje of op de zakjes:
    heoveelheid/datum op een stukjeschilderstape schrijven. duidelijk en blijft goed plakken. MAar je kunt het makkelijk van een flesje halen zonder plakresten.
     

Deel Deze Pagina