Dag dames, Een tijd geleden een kolfapp. gekocht. Twee keer gebruikt maar helaas de melk moeten weggooien omdat ik het in de koelkast vergeten was (langer dan 24 uur). Vandaag melk gekolft en gelijk gegeven (jeeejjj eerste keer flesje en gelijk gepakt gelukkig). Ik was gestopt bij kolven toen ik 120 ml had. En heb dat in een flesje gegeven. Hij dronk hiervan 80ml en heb dus nog 40ml over in zijn flesje. Ik heb geen idee of dit genoeg is of niet. Hij begon toen heel onrustig te doen en bij de BV is dat een teken dat hij genoeg heeft. Hij weegt nu 5735 en is 60cm. En kreeg eerst heel vaak BV en sinds gister elke drie uur en 's nachts 2 keer. Bedankt alvast.
Hoi Butterfly, Dank je voor je reactie. Hij krijgt sowieso zeker 8 keer per dag een voeding. Maar ik kan er vanuit gaan dat het sowieso weinig is? Ik had ooit eens een topic geplaatst over kolven. Daar had iemand een rekenformule geplaatst bedenk ik me net. Ga die even opzoeken.
Dit had iemand geplaatst: Qua hoeveelheid mag je de KV-rekensom als leidraad nemen, (maar kan varieren, is geen wet van Meden en Persen): 150 x (lichaamsgewicht in kilo) : (aantal voedingen per dag). Dus bijvoorbeeld: je kindje is 4,6 kilo en drinkt 8 keer per dag, dan is de rekensom: 150 x 4,6= 690:8=86,25 Dan geef je dus 85-90 cc in het flesje. 150 X 5,7 = 855 855 : 8 = 106.87 Hij heeft dus wel te weinig gedronken denk ik. Dan zal hij vanzelf wel weer komen. Maar goed dat je dat zei butterfly, was die topic even vergeten.
@Boordevol.. bij bv gaat het niet altijd om de hoeveelheid voeding, maar om de samenstelling (zo heb ik me laten vertellen).. ene keer kan ie dus meer drinken en andere keer minder... Ik geef nu afgekolfd 150cc en dat drinkt ze makkelijk weg...andere keer laat ze 50 cc staan.. Ik geef sinds een week trouwens kv bij omdat ze te weinig aankwam en steeds rustiger werd.. kv drinkt ze ook 150/5 en soms na de borst zelfs nog 120/4.. kennelijke een hongerlapje maar ze mag ook wel wat aankomen.. ze is nu 4300 gram nog wat.. hoe dan ook.. als ie t laat staan zal ie wel genoeg hebben.. echt..
Hoi Ichtus, Dank voor je reactie. Ik wil liever niet de fles of borst blijven toestoppen omdat hij bij de borst dan rustig doordrinkt en daarna alles teruggeeft. Dus meestal na 1 keer loslaten bied ik nog een keer aan. Wordt ie daarna onrustig haal ik hem gelijk eraf. Ook een tweede borst hoef ik niet aan te bieden want dan drinkt ie maar spuugt het net zo snel weer uit. Succes met je dochtertje, is inderdaad wel licht maar hoop dat ze dan snel aankomt (als dat de bedoeling is, sommige kindjes zijn nu eenmaal licht ).
@Boordevol: je het niet echt een te weinig drinken bij BV. Je zoontje geeft aan genoeg te hebben en dan is dat OK. De rekensom heb ik idd een tijdje terug geplaatst, dat is gewoon ene houvast, om bijvoorbeeld een beetje uit te kunnen rekenen hoeveel melk er in het flesje zou moeten. Maar: de rekensom werkt dus wel met een gemiddelde en soms werkt dat en soms niet. Het is dus sowieso handig om de komende tijd eens in de gaten te houden of hij op bepaalde momenten meer drinkt dan op andere momenten. Kan goed zijn dat hij 's ochtends (honger na de nacht) en meer naar het eind van de dag (opbouwen voor 's nachts) meer gaat drinken en midden op de dag juist wat minder. Maar misschien heeft ie er wel een heel ander ritme in. Vaak is het wel zo dat als het kolven een beetje op gang is, je wel ongeveer afkolft wat je kleintje op zo'n moment drinkt. Dan krijg je er vanzelf wel zicht op Maar ook nu je afgekolfde flessen gaat geven, blijft het devies natuurlijk lekker voeden op verzoek Om te voorkomen dat je melk weg moet gooien, kun je ook wat minder opwarmen en als dat niet voldoende is er wat extra bij warm maken...
Rozemarijke, bedankt voor je reactie. De bedoeling is niet dagelijks kolven maar gewoon zo nu en dan. Ga wel proberen een voorraadje aan te leggen. Ik had nog een paar vragen en aangezien je er zoveel van weet zal ik ze gelijk hier stellen (iedereen mag natuurlijk antwoorden): - Ik ga zo flesjes kopen om het in te bewaren. Ik zal dan gezien vandaag per 100 ml bewaren. - Na het kolven, mag het gelijk in de koelkast? Moet je eerst koelkast dan vriezer doen of mag het gelijk in de vriezer? - Als ik vers gekolft heb en dit mee wil nemen omdat we weggaan. Hoe lang kan het dan in de tas blijven of moet het in een speciale koeltas? - Ontdooien: moet het van vriezer in de koelkast of mag het ook van vriezer gewoon in de kamer? - Na ontdooien: moet je het opwarmen of mag je het zo geven? Ik lees overal dat het water max zoveel graden mag zijn om op te warmen maar heb geen flauw benul wanneer water welke temperatuur heeft. Alvast heeeeeeeeeel erg bedankt voor de antwoorden.
Na het kolven de melk gelijk in de koelkast zetten. Als je bv al melk in de koelkast hebt staan en er komt een nieuwe portie bij dan die eerst ff afzonderlijk koelen tot zelfde temp en dan bij elkaar doen. Gekolfde melk die je in wilt vriezen moet je binnen 24 uur invriezen. Als je het in de koelkast laat staan kan het 4 tot 5 dagen blijven staan. Zelf heb ik het altijd eerst in de koelkast laten koelen, of dat moet weet ik zo niet. Ontdooien heb ik ook altijd in de koelkast gedaan, haalde ik het de avond voordat ik het de dag erna nodig had uit. Vers gekolfde melk is een uurtje of 5 tot 7 houdtbaar zonder het te koelen. Na het ontdooien heb ik het altijd opgewarmd, als ze aan de borst drinken is het ook ong 37 graden. Als water een lekkere temp heeft voor jezelf net zoals het badje zeg maar dan is het in princiepe goed om te verwarmen.
Panda, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Weet iemand ook hoe het zit met melk vervoeren in de auto? Want zoals met dit weer is de auto heel warm en buiten koud. Als je het in de auto op 20 graden zet, bederft de melk dan snel? Ik heb namelijk geen koeltas. Wel zo'n flessenhouder die in een luierzak hoort met van dat folie erin. Weet niet of jullie weten wat ik bedoel? Nog een vraag. Ben bang dat ik te vroeg gejuicht heb. Afgelopen dagen ook elke dag een flesje gegeven maar dan drinkt hij maar 40 tot hooguit 60 ml (3 uur na de voeding ervoor) en hij doet er echt onwijs lang over. Meer dan een halfuur om dat op te drinken. Terwijl hij aan mijn borst zo klaar is (hooguit 10 minuten). Hierdoor ben ik geneigd met de fles te stoppen want ben bang dat hij zo te weinig binnen krijgt. Want gister bv met moeite 60ml gedronken. Vervolgens pas 3 uur later weer de borst. Dus hij is ook niet eerder gekomen en 60 is echt heel weinig. Zaterdag maar 40 ml uit de fles gedronken en ook weer 3 uur later de borst. Iemand tips?
ik denk dat hij lekker bijtankt bij de borst. Ik las dat als je volledig de borst geeft hij terug spuugt? Waarschijnlijk zal hij het nu compenseren met elkaar. Ben jij er alsmaar bij als hij zijn fles heeft gehad of ben je dan weg? Waarom haal je geen koeltas? Ik heb die van mij goedkoop bij de hema gehaald en nu ik niet meer kolf dan gaat er in de zomer als we naar het zwembad gaan me drankjes in. Ik zou je tas anders in de achterbak zetten die blijft kouder. Of een klein koelelementje zoals een klein ijszakje (voor blessures) er in doen.
Hoi Sweetlake, Je denkt dus dat datgene wat hij bij de fles tekort komt daarna weer goed maakt aan de borst? Maar wat als ik er bv een dagje niet ben, dan krijgt hij veel te weinig binnen. Ik ben er altijd bij als hij zijn flesje krijgt. Maakt dat ook nog uit? Dat hij dan niet wil omdat hij weet dat mama in de buurt is met de borst? Ik zal inderdaad een koeltas halen. Heb er alleen nooit een gebruikt. Doe je die in de vriezer koud maken of werkt dat anders?
Hoi Boordevol, wat voor speen heb je op de fles? Voor in de auto is een koeltas wel het handigste. Koelelementen los kopen (blokker) en die maak je koud in de vriezer. Ik heb zelf een koeltas die op de autoaansteker kan en waar geen vrieselementen in hoeven, maar gezien mijn werk en de lange afstanden in de auto, moest dat ook wel. Die dingen kun je meestal alleen in de zomer lopen... Flesje kan idd nogal uitmaken of jij er wel of niet bij bent en de eerste tijd kan dat wat minder goed gaan. Geeft niet: als ie honger krijgt, haalt ie het wel weer in! (De meeste kids gaan echt probleemloos flesdrinken...) Na kolven de melk in de koelkast en als het goed afgekoeld is de vriezer in. Daar kun je het 3-5 mnd bewaren (afhankelijk van hoe laag je vriezer vriest).
Hoi Rozemarijke, Mijn vriezer heb ik op -19 ingesteld. Is dat koud genoeg? Ik heb de fles van DrBrown voor pasgeborene. Zo'n brede korte fles met bijbehorende speen. Zou de speen een te klein gaatje hebben? Heb daar niet aan gedacht maar heb ook totaal geen ervaring in flessen, spenen enz. Ik zal dus een koeltas moeten aanschaffen en koelelementen. Goed om te weten.
Dean nam nooit meer dan 90 uit de fles de eerste tijd.. dat duurde echt heel lang.. kind is altijd prima gegroeid. echt geen probleem van maken die ene keer dat hij uit de fles drinkt.
Oke Natasja, dan zal ik hem wel elke dag 1 voeding met de fles blijven aanbieden. Misschien nog een andere speen proberen en kijken hoe het gaat. Had namelijk de neiging maar te stoppen met de fles proberen.
tja en hoeveel flessen en spenen er hier niet doorheen zijn gegaan. Om gek van te worden. Ik had succes met een difrax brede speen. Ik zou het gewoon bij je speen blijven houden die je nu gebruikt. Die kent hij namelijk. Oja en hier dronk ze ook zeker 1 1/2 maand als ik er niet was maar 80 cc. En alles daarna bij mij inhalen. De rest vroor ik dus in. (avent bakjes zijn heel handig) Uiteindelijk gaan ze beter drinken. Scheelt echt een heel stuk als jij er wel en niet bij bent. Ik had zelfs problemen met het afbouwen van de borst na de boterham. Die wilde ik in de fles doen. Dat terwijl ze op het kdv dit wel goed dronk en bij mij niet. Aanhouder wint wist ik van de vorige keer. (dat terwijl ze 11 mnd is!)