Voor het eerst kolven, wie kan helpen?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door heppiedepeppie, 6 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Volgende week wil ik graag gaan beginnen (op een laag pitje) met kolven. Ik heb een medela swing.
    Nu heb ik op internet geprobeerd te zoeken of er een bepaalde manier is of opbouw om dit te gaan doen, maar ik kan niet echt iets vinden.
    Omdat ik nog nooit gekolft heb, hoop ik dat er misschien hier mensen zijn die me tips kunnen geven? Ik heb nogal wat vragen namelijk :)
    Of is er ergens een website waar het een beetje uitgelegd wordt?

1. Wat is de beste tijd van de dag om te kolven?
    2. Kolf ik direct een hele borst leeg en bied ik die afgekolfde melk in een flesje aan mijn zoontje aan? Of bied ik hem de andere borst aan en bewaar ik de afgekolfde melk? Want ik weet natuurlijk niet zeker of hij direct de fles zal accepteren.
    3. Hoe vaak bied je in het begin de fles aan? 1x per dag, 1x per week?
    4. Bied je alle afgekolfde melk aan of een bepaalde hoeveelheid?
    5. Hoeveel graden moet de afgekolfde melk opgewarmd worden?

Ik heb namelijk ook wel eens gehoord dat als je te veel kolft en live voed dat je je productie zo omhoog gaat opvoeren dat dat ook niet de bedoeling is!

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips en reacties!
    Groetjes heppie

2. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Wij zijn begonnen met het aanbieden van een flesje met 6 wkn.
    (overigens ging ze met 3mnd weigeren, dus 'vroeg genoeg beginnen' daar geloof ik niet in!)

Ik ben begonnen met eerst wat melk te 'sprokkelen', dit kun je het beste doen door als je kindje één borst drinkt, de andere nadien af te kolven, óf na het geven van je ochtendvoeding je borsten leeg te kolven. Al deze beetjes doe je bij elkaar tot je een portie hebt. Ik durfde namelijk niet eerst te kolven en dan de fles aan te bieden, want als ze hem niet pakte had ik nix meer.
    Bij het wennen aan de fles, is het ook niet nodig om hele voedingen te geven, gewoon 20-30cc en dan de rest aan de borst. Waarschijnlijk drinkt je kindje dan nog maar een borst en kun je de andere dus weer af kolven.
    Ik vond 1x per dag de fles, vrij intensief, dus deed het minder vaak. Nu krijgt ze hem wel standaard 1x per dag, omdat ik niet wil dat ze het in haar bol krijgt om weer te gaan weigeren.

Afgekolfde melk warm je au bain marie op tot 37 graden.

je kunt ook de zoekfunctie hier gebruiken, daar staat best veel info over kolven.

3. M02

M02 Fanatiek lid

17 nov 2008
    1.372
    0
    36
    Hoi Heppie! Gefeliciteerd met Lukas! Ik heb veel aan de website www.borstvoeding.com. Groetjes Marlayne!

4. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    bedankt voor je reactie! Ik ben idd ook bang dat als ik één borst leegkolf en Lucas de fles niet wil, dat ik niets meer over heb (ja de andere borst nog wel maar soms drinkt hij uit twee borsten).

Je mag dus wel kleine beetjes van dezelfde dag bij elkaar gieten? Als het maar dezelfde temperatuur is?

Voer je je productie niet te veel op als je steeds de andere borst leegkolft terwijl je kindje aan de andere drinkt?
    Lucas drinkt normaal gesproken maar aan één borst, als ik de andere dan standaard ga kolven, dan voer ik mijn productie wel erg hard op denk ik?

Ik ga morgen eerst even nieuwe onderdelen bestellen, want ik heb de kolf van mijn nichtje gekregen, ze heeft hem bijna niet gebruikt maar ik vind het wel zo hygienisch om de schelpen nieuw te hebben!

5. heppiedepeppie

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    nog meer reacties??

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Om te oefenen kun je gewoon 20cc afkolven, flesje aanbieden en daarna aan de borst aanleggen.

Hier sliep ze met 4 weken vrij lang door s nachts en stond ik s morgens op knappen. Ze dronk dan maar 1 borst en dan kolfde ik de andere borst. Zo had ik al snel een aardig voorraadje.
    Als ze overdag wat langer sliep, kolfde ik de druk er even af en hield zo ook gelijk mn productie in stand.
    Tussendoor kolven heb ik niet heel veel gedaan. Zonodig deed ik het 1,5 uur na de voeding. Dan heb je vaak weer aardig wat melk.

Hier deden we het flesje oefenen 1-2x per week maar na een paar week ging ze weigeren, toen consequent 1 flesje per dag gedaan wat papa gaf.
    Na een week ging dat een stuk beter.

Zolang je geen last hebt van hyperlactatie, valt het wel wat mee met het opvoeren van je productie. En persoonlijk zat ik liever wat te ruim in mn melk dan dat ik steeds mn productie op moest krikken.

Opwarmen tot max. 37 graden, rond de 30 graden is vaak ook prima en vers gekolfde melk kun je prima 8 uur lang op kamertemperatuur bewaren en zo geven.

7. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Ik kolf altijd na mijn ochtendvoeding nog even na, dan heb ik toch genoeg. Dat zou je in de koelkast kunnen bewaren en dan later in een flessenwarmer warm maken. Als ik het niet gebruik vries ik het de volgende dag in. Als je direct na een voeding nog even kolft heb je bij de volgende voeding wel weer genoeg.

Je kunt melk van verschillende momenten bij elkaar ingooien, geen probleem. Alleen wel even opletten dat je geen verse 'warme' melk bij in een flesje me koude melk gooit, dat gaat schiften. Dus wel zorgen dat de melk op ongeveer dezelfde temp is. Maar ik kolf bijvoorbeeld dubbelzijdig en gooi de opbrengst van de 2 flesjes direct bij elkaar in, heeft dan wel dezelfde temperatuur.

Deel Deze Pagina