katoenen luiers

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door tiruja, 7 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tiruja

    tiruja VIP lid

    28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    Gaat er nog iemand katoenen luiers gebruiken?
    Of ben ik de enige die ouderwets is (is het wel ouderwets?)
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    mja ik denk dat ik gewoon voor de wegwerpluiers ga

    maar ergens is het echt zo'n gek idee nog niet volgens mij :)
    tis stuk milieuvriendelijker
    en met een goeie wasbeurt si het ook gewoon schoon
    scheelt een hoop geld

    en tja.. tig kinderen zijn er groot mee geworden.. dus waarom die van jou niet he :)
     
  3. baby4me

    baby4me Fanatiek lid

    11 apr 2007
    1.830
    0
    0
    denk dat de meeste mensen gaan voor t gemak van wegwerpluiers.

    het is trouwens gebleken dat katoenen luiers niet echt veel goedkoper zijn en minder milieubelasting. je moet nl wel stroom betalen (hoop engergiegebruik) voor wasmachine en je draait toch heel wat wasjes op bijv een jaar tijd.

    en t kost ook wel meer tijd denk ik zo om die luiers te laten inweken en daarna te wassen.

    vanwaar kies je voor katoenen luiers? ben ik wel benieuwd naar.
     
  4. Kathy

    Kathy VIP lid

    22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, Belgiƫ
    Bij Serjenka ben ik begonnen met katoenen luiers, maar dat was dus echt m'n ding niet. Ben al vlug overgestapt op wegwerpluiers, ik ga eerder voor het gemak.
     
  5. tiruja

    tiruja VIP lid

    28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    nou en of het aanzienlijk goedkoper is! Ik weet niet waar jij deze info vandaan hebt. In die zin, het hangt ervan hoe je het met katoen aanpakt. De aanschaf kan duur zijn, dan moet je wel lang katoen gebruiken wil je het eruit halen.
    Ik kies ervoor omdat het goedkoper is, minder luieruitslag en beter voor het milieu (het was wat ik draai kan niet op tegen de afval bult van wegwerp).
    Ik heb nu 2 kids in katoen gehad en dat is me zeer goed bevallen. De oudste zat in vouwluiers. De aanschaf heeft me 30 euro gekost en ik heb daar 1,5 jaar mee gedaan en het nog weer voor een tientje weten te verkopen.
    De jongste zat in voorgevormde luiers. Scheelde wel een hoop werk want dat vouwen hoefde niet meer. Ik heb deze luiers gratis kunnen overnemen, dus alleen waskosten gehad. Maar dat is maar 5 euro per week.
     
  6. baby4me

    baby4me Fanatiek lid

    11 apr 2007
    1.830
    0
    0
    Milieu
    De milieubelasting van wasbare luiers en wegwerpluiers is ongeveer even groot. U kunt de milieubelasting van wasbare luiers verminderen door niet onnodig heet te wassen, niet machinaal te drogen en door EKO-katoenen luiers en/of tweedehands luiers te gebruiken.
    U kunt weggooiluiers op een aantal plaatsen apart inleveren voor recycling. Dit bespaart grondstoffen en er hoeft minder afval verbrand te worden.

    Kosten
    In de kosten scheelt het gebruik van wegwerpluiers niet zo veel met het gebruik van wasbare luiers. Wasbare luiers zijn wel duidelijk goedkoper als de luiers ook voor een tweede kind gebruikt worden. De kostenberekening is sterk afhankelijk van een aantal aannames over het aantal verschoningen, wastemperatuur en belading van de wasmachine. Onderzoeken leveren daarom verschillende resultaten op.

    Bron: www.milieucentraal.nl
     
  7. Rootje79

    Rootje79 Fanatiek lid

    Hoi Luna,

    Nee hoor, je bent niet ouderwets hoor. Wij gaan zoals het er nu naar uit ziet ook voor katoenen luiers. We nemen ook wel voorgevormde, dat is inderdaad toch makkelijker. De eerste paar weken doen we het nog met wegwerpers en dan gaan we kijken bij de consulente van kaatje katoen, welke luiers ons het best/fijnst/handigst lijken voor ons kindje.
    En zo ontzettend veel extra hoef je niet te wassen volgens mij, er komt sowieso meer was als er een kindje is...
     
  8. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    het hangt erg af van welke katoenen luiers je koopt en hoe je wast en droogt, maar katoenen luiers kunnen, als je het goed doet, een stuk voordeliger en mileuvriendelijker zijn dan wegwerp luiers.

    wij zitten hier nog te twijfelen tussen katoenen luiers en de milieurvriendelijke wegwerpluiers van de etos.
     
  9. tiruja

    tiruja VIP lid

    28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    ik vind de was ook meevallen, vooral met voorgevormde. De plasluiers gooi ik zo in een biotex sopje wat er altijd staat. De poepluiers speol ik eerst even uit.
    Als de emmer vol is, dan mieter ik alles in de was en daarna in de droger (tenzij de zon schijnt, dan gaan ze naar buiten want dan worden ze weer mooi wit).
    Dus welk werk heb je er verder aan?

    Kaatje katoen is trouwens wel goed. Ik dacht alleen dat die dun waren? Onee dat zijn kakaloes.
    Ik heb voor de kleine maat noppies en grotere maat Indy's.
    Ik vind de noppies echt perfect!
    Luierbroekjes heb ik niet. Ik gebruik de ouderwetse strikslips. Gaat perfect!
     
  10. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Hoi hier nog een die ouderwets is :)
    Ik gebruik voor mijn dochtertje ook katoenen luiers en het bevalt zeer goed! Ik heb de voorgevormde luiers van tots bots met de bijbehorende overbroekjes. Ik heb de luiers van iemand goedkoop over kunnen nemen dus geld besparen doe ik zeker! Laatst ergens gelezen dat een volle wasmachine op 60 graden en daarna in de droger ongeveer 1 euro kost dacht ik. Ik waas 2 x per week de luiers maar omdat de trommel dan maar half vol is vul ik die aan met ander wasgoed. Dus wat waskosten betreft is het meer een euro-tje per week. Daar kan geen wegwerp tegen op ;)
    Inweken doe ik bijna nooit omdat de luiers daar harder van slijten en ze worden (tot nu toe) toch wel schoon in de was. Wel spoel ik de poepluiers even uit maar daarna gaan ze gewoon met de plasluiers in het wasnet in de emmer en als die vol is hup in de machine. Daarna in de droger of evt aan de lijn bij goed weer en aangezien het voorgevormde luiers zijn heb je nagenoeg geen opvouwwerk.
    Dus niks ouderwets, gewoon hardstikke modern, goed voor het milieu en nog voordelig ook ;)
    Bij het toppic Verzorging en veiligheid staan nog meer toppics over katoen.
     
  11. tiruja

    tiruja VIP lid

    28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    bedankt voor de tip, ik ga nog even bij die andere topic kijken!
     
  12. Niet meer actief

    Hai,

    Ik heb zelf een voorgevormde wasbare luier gekocht om uit te gaan proberen.
    deze: http://www.baby-walz.com/neu/SyEngine.p ... Position=8
    Daar zit dan een inleg deel in en lossen inlegvellen die je zo door de wc kan spoelen.
    Waarschijnlijk ga ik dat proberen nadat de kraamzorg weer weg is en we een beetje in ritme zitten.

    Hoorde een leuk verhaal van een kennis van ons die de poepluiers eerst in de wc hield en dan doortrok, alszijnde uitspoelen :)
     
  13. Is helemaal niet ouderwets om katoen te gebruiken. Gaan wij ook doen. Wij gaan de luiers van kiddybips gebruiken. Ook met extra nachtinlegger en papier dat je zo door de wc kan spoelen zodat je de poepluiers niet hoeft te weken, want de poep gaat in de wc of in de gft-bak.

    Dat katoen net zo mileubelastend is als wegwerp is niet waar. De afvalberg wordt er niet groter van en als je rekening houdt met het milieu en de luiers niet was op 90 graden, 60 of zelfs 40 graden is genoeg om de luiers schoon te krijgen. Het belangrijkste is dat je de droger niet probeert te gebruiken. Dit is een energieverslinder.

    Beetje afhankelijk van het merk ben in aanschaf en waskosten voor het eerste kind zo'n 500 euro goedkoper uit dan met pampers. Vind ik toch aardig wat en voor ons extra motivatie om ze te gaan gebruiken. Ga je voor de doeken dan is het prijsverschil nog groter.
    Gaat een tweede of derde is het helemaal voordelig omdat je dan de luiers niet meer hoeft aan te schaffen.
     
  14. Niet meer actief

    Voor degenen met van die voorgevormde broekjes, hoeveel hebben jullie er?
     
  15. Mist

    Mist Fanatiek lid

    18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Van wegwerpluiers hoeft de afvalberg ook niet steeds groter te worden ;): http://www.rova.nl/index.php?cms%5BcategoryID%5D=989

    Ik heb er wel een tijdje over gedacht om katoene luiers te gebruiken, maar na alles goed onderzocht te hebben ben ik toch echt tot de conclusie gekomen dat ik me de moeite ga besparen omdat de conclusie die ik uit alle info kan trekken is dat het zowel vaak niet veel goedkoper is een katoenen luier en dus ook niet specifiek milieuvriendelijker, dus tja dan ga ik voor het gemak maar naar de afvalbak :)
     
  16. Niet meer actief

    Als t in het begin niet lukt, teveel gedoe enzo, dan wil ik het wel zeker later gebruiken, want het schijnt dat ze er sneller zindelijk van worden, of geldt dat alleen voor de oude echte katoenen luiers? Daar hielden ze nl. langer natte billetjes in.
     
  17. leukbabyspul

    10 jan 2007
    11
    0
    0
    Wat van de optie om wegwerpluiers van het merk nature (alleen te koop bij Etos) te gebruiken?
    Ze zijn voor een groot deel biologisch afbreekbaar en dus vriendelijker voor het milieu. Wat betreft de kosten: deze wegwerpluier is qua prijs vergelijkbaar met andere A-merk luiers.
    Ik heb mijn keuze gemaakt!
     
  18. spijkervrouwtje

    spijkervrouwtje Fanatiek lid

    28 apr 2006
    2.084
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik heb van de eerste maat zo'n 25 luiers en van de de 2e maat 20 dacht ik (maar zit nog steeds in maat 1) Verdeer heb ik zo'n 5 overbroekjes erbij.

    Ik heb ze ook niet meteen vanaf de geboorte gebruikt maar pas toen Isa 5 weken oud was. Ik zat toen wat meer in het ritme en was er toen aan toe om het te gaan proberen. Daarbij was ze vrij klein dus waren de luiers nog wat te groot voor haar in het begin. (ik had nl eerst alleen maar maat 2 in huis) Met een evt 2e kindje zou ik denk ik wel eerder beginnen maar dat komt omdat het met gewoon supergoed bevalt :D

    En als je net als ik de meeste luiers of overbroekjes van iemand overneemt (er wordt zelfs veel nieuw aangeboden!) dan scheelt het echt erg veel met wegwerpluiers!
     

Deel Deze Pagina