Geen brood/pap teveel opvolgmelk?

Discussion in 'Voeding' started by Bella, May 3, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bella

Bella Actief lid

Jan 31, 2006
    367
    0
    0
    Hallo allemaal,

Onze dochter is 8 maanden geworden en ik ben vanaf 6.5 maand aan het proberen om een stukje brood te geven. Ze wil dit niet in de mond hebben (brood+boter of brood+smeerkaas) Ze spuugt alle kleine stukjes weer uit. Ook op een broodkorst sabbelen wil ze niet. Heb vorige week een ligaatje geprobeerd maar hier sabbelt ze wel op, maar als er een klein stukje van de koek af komt, spuugt ze het uit. Alles wat harder is dan fruithap en groente komt er uit, en wil ze niet hebben. Ook wil ze geen pap hebben. Heb verschillende smaakjes geprobeerd maar dat "dikke" van pap vind ze denk ik niet lekker?
    Nu geef ik haar al opvolgmelk, maar ik vraag me af of ik nu teveel melk geef....ik hoorde van een collega dat ze van opvolg melk niet teveel mag hebben.. maar brood lust ze niet.. dus dat word altijd een flesje melk als lunch. Herkennen jullie dit? Dit is mijn schema:

6.30-7.00 fles melk 180 water 6 scheppen opvolgmelk
    10.00 fruit
    12.00-12.30 fles melk 150 water 5 scheppen
    15.00-15.30 fles melk 150 water 5 scheppen
    17.30 avondeten (soms toetje erbij met opvolgmelk erin)
    19.00-19.30 fles melk 150 water 5 scheppen

Is dit teveel melk? Hoe zouden jullie het doen?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    de max opvolgmelk is 800. Dus dat gaat wel goed. Maar ons CB adviseerde liever 600cc, zodat er nog genoeg ruimte&behoefte is voor de bijvoeding.

maar ik moet zeggen dat ons jochie net zo lief de bijvoeding had. Dus dat was makkelijk ;)

3. adi

adi Niet meer actief

Hoe bied je groente en fruit aan? is dat helemaal gepureerd?

Met 8 maanden zou ik groente en fruit iig niet meer pureren maar grof prakken, zodat ze aan de structuur van vaste voeding gaat wennen.

4. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

Dec 6, 2009
    1,409
    0
    0
    NULL
    NULL
    hihi lijkt onze dochter wel ;)
    Die vindt stukjes ook meestal niets. Brood precies hetzelfde verhaal als jij beschrijft. Hier eet ze inmiddels wel een koekje op en we hebben ontdekt dat ze cracottes wel lekker vindt om op te sabbelen. Daar krijgt ze wel wat stukjes van binnen. Vandaag toevallig weer even brood met appelstroop tussen haar cracotte heen naar binnen gestopt en dat hield ze wonder boven wonder binnen. 3 stukjes ofzo :) Denk ook dat het gewoon een kwestie is van blijven proberen, maar niet van elke maaltijd een strijd maken. Dus gewoon eens in de zoveel dagen weer eens proberen.
    Pap uit een bord moet ze niets van weten, wij geven 's ochtends dus pap uit een fles. Dat wil ze dus wel. Met gebruiksaanwijzing ;)

Ik probeer dus eigenlijk altijd eerst brood/cracotte te geven of een tussendoortje en als ze weigert of daar klaar mee is, dan een flesje erachteraan. Zodat ze het dus wel probeert en hopelijk eraan went..

Hier ons schema:
    7.00 papfles (200cc)
    9.30 fruit
    12.00 brood/cracotte, daarna melk zoveel ze wilt max 200cc
    16.00 koekje met water (of melk als ze de rest weigert, meestal 100cc)
    17.30 avondeten met yoghurttoetje
    21.30 fles 200cc

5. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Idd creatief denken. Anders weet ik het ook niet.

Dus rijstewafel, cracottes, cracker etc. En gewoon aan blijven bieden, komt vanzelf wel goed.

6. fafje

fafje Niet meer actief

mss het brood wat roosteren, of eventje sin de oven...dat het btj krokant is ;) mss helpt dat

7. lizab

lizab Fanatiek lid

May 7, 2007
    3,467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Dat is een goede tip idd. Wij eten altijd brood van de bakker, en als het te vers was, gooide ik het voor F. altijd even in het rooster. Ideaal.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Hier ook een knapperige broodkorst of kap om op te kauwen.
    Sommige kindjes kunnen niks met zo'n sponzige materie in hun mond.
    Maar ik denk wel dat je vol moet houden, want je kindje is al 8 maanden.
    Verstandig trouwens dat ze de liga uitspuugt. Die (eerste stap) mogen niet eens meer zo gegeven worden omdat het zo'n kleverige zetmeelbal wordt dat ze er in kunnen stikken.

9. Anta

Anta Actief lid

Aug 10, 2009
    208
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn oudste vond het eerst ook niks totdat ik wat opvolgmelk over het brood heen deed. Dat heb ik langzaam aan afgebouwd en uiteindelijk gewoon brood gegeven.

10. MamavanJayden

MamavanJayden Actief lid

Feb 13, 2008
    251
    1
    18
    Vreemd... Mijn cb zei dat je van opvolgmelk ook gewoon de mx van 1 liter aan mag houden en een minimum van 500 cc tot het eerste jaar.

11. Bella

Bella Actief lid

Jan 31, 2006
    367
    0
    0
    Bedankt voor de reacties, ik ga zometeen weer wat stukjes geven, tja ik blijf maar proberen;) Mijn zoontje luste het meteen vanaf het begin, grappig hoor die verschillen! Ik hoorde laatst dat smeerkaas ook werd afgeraden vanwege het zout. Ik zal alleen met boter beginnen, en kijken waar het schip strand ;) Het is wel een dametje hoor! nee is nee!!

12. Bella

Bella Actief lid

Jan 31, 2006
    367
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik heb het straks weer geprobeerd, het ging iets beter.. af en toe lijkt het wel of ze erin stikt.. beetje eng. Maar ze kreeg wel brood binnen van het korstje! Hopelijk de goede weg ingeslagen....

Share This Page