Wat vinden jullie zo goed of slecht in België?

Discussie in 'De lounge' gestart door Moedertjevj, 20 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moedertjevj

Moedertjevj Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.351
    97
    48
    Bediende
    Hallo dames,

Ikzelf ben een Belgische dame en vroeg me af wat jullie, Nederlandse dames zo goed of slecht vinden aan België.

Ikzelf hou van jullie gastvrijheid, klantvriendelijkheid en jullie taaltje, geweldig gewoon :D

En jullie?

2. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Ik vind jullie een heel vriendelijk volkje maar jullie hebben slechte wegen! 😁

3. Gizje

Gizje Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.661
    0
    0
    Ik heb altijd het gevoel dat er minder "moet". Het voelt relaxed. Niet alles hoeft perfect te zijn. Het taaltje vind ik ook heerlijk klinken. Betaalbaar ov, goede scholen. De mensen zijn vriendelijk.

Het enige wat echt slecht is, is het wegdek.

We wonen in de grensstreek en zijn redelijk vaak in Antwerpen en omgeving. Ik zou er zo kunnen wonen.

4. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Ik woon in België en woon hier heel graag maar ben toch wel verliefd op Nederland! De typische huisjes, het fietsen, de openheid, ...

5. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Zodra ik hier de grens over ga (en die is heel dicht bij), voelt het meteen meer ontspannen, meer ruimte,grotere vrijstaande huizen, vakantiegevoel. Lekkkere friet, smoskes, gefrituurde bal voor mijn man bij de fritterie.
    Ik hou van de Ardennen, al regent het er veel. Heerlijk in de natuur, camping aan de rivier, waar alles nog kan en mag.
    En ik ben verliefd op de Vlaamse taal.en Wallonen die Nederlands proberen te spreken met hun schattige accent.
    De asfaltwegen in stukken zijn alleen wel misselijkmakend, maar die neem ik er bij

6. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Ik woon al 9 jaar in Belgie en ik.hou van dit land.
    De taal ben ik ondertussen wel gewend me man en kinderen spreken Belgisch ;)
    De wegen zijn slecht ja maar wel flink verbeterd met de jaren.
    Ov is duur geworden !! Ik schrok me rot 14 euro voor een 10 ritten kaart :D blijf wel een zuinige Nederlander he hahha

Wat wel moeilijk blijft is contacten maken.
    Ik heb het idee dat de Belgische dames vooral mij als Nederlandse.niet zo moeten.
    Kan slecht contacten krijgen met ze.
    Maar verder is het prima hier !

7. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL

Ja die openheid mis ik ook.
    Ik ben recht voor zijn raap dat snappen ze hier niet altijd.

8. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    In kledingwinkels word je altijd super geholpen maar wat zijn Belgen slechte chauffeurs! :D;)

9. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

De wegen erg slecht (man werkt in belgie) echt gaten in de weg waar je je auto bijna op kapot rijdt (gewoon op de snelweg levens gevaarlijk...

Mijn man valt op dat collega's niet naar je toekomen als er iets is maar dat ze gelijk naar je manager of zo gaan.

en ik vind het er grauw en saai de huizen alles zit dicht..

En als ik naar belgie bel vind ik het heel vervelend dat de mensen zo zacht praten haha

Voor de rest komen we er echt wel graag heeft mijn man het super naar zijn zin maar we zouden er echt nooit willen wonen.

10. loirinha

loirinha Bekend lid

12 feb 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dit idd. Ik woon nu bijna 6 jaar in belgie en iedereen is er geslotener als in nederland, je ziet hier niet snel kinderen op straat spelen enz, iedereen speelt eigenlijk in zn eigen tuin.

Voor de rest vind ik het heerlijk wonen en leven.

11. McDsee

McDsee Niet meer actief

De bioscoop in Antwerpen:D

Het taaltje vind ik leuk en er zijn meer heuvels.

Het lijkt hier en daar wat rommelig met advertenties langs de weg. Zo'n klein land met 3 vaste talen:(

Zodra we de grens over zijn voel je dat ook heel duidelijk aan het andere asfalt Hallo België roepen we dan! Zelfde als we weer terug zijn Dag België tot de volgende keer!

Mn vader moest in Antwerpen geopereerd worden en toen zei hij dat hij moest poepen:D:D

12. Belle22

Belle22 Bekend lid

22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    Ik vind jullie huizen altijd zo ongezellig, altijd de zonnen luiken dicht en geen bloemetjes voor de deur of iets, wel vaak gezellige mensen dus ik snap de combinatie vaak niet haha

13. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ben niet een enorme kenner van België, maar vind het eten wel lekker :D frieten, chocolade etc, mmmmmm! Ook het Vlaams vind ik echt heel leuk klinken!

De wegen vind ik minder en soms zijn er Belgen die het vertikken om Vlaams te spreken...
    Mijn man komt voor werk nog wel eens in België en heeft hier dan wel last van...

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Zeer vriendelijk en beleefd. Maar dan wel weer stiekem en een beetje achter de ellebogen.

Die infrastructuur, manmanman.
    Die wegen, die wildbouw, zo slordig.

De natuur is mooi (Ardennen).

Het eten is lekker.

15. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Komt ie, een lange reactie....

In woon nu 3,5 jaar in belgie, in een piepklein dorpje op de taalgrens.
    Elke keer als we voorbij Brussel rijden, voel ik me thuis. Wat een prachtig landschap. Een wanorde aan huizen, lintbebouwing, slechte wegen, maar o zo authentiek. Ik mis de fietspaden en een lekker stuk lopen op vlak terrein.
    Schooltijden zijn super, goedkope en goed toegankelijke kinderopvang. Chiro voor de kindjes :D
    Wel zijn ze op school enorm streng, veel huiswerk, zelfs voor de kleinsten.

Tevens is het hier enorm bureaucratisch, tig instellingen, slechte openingstijden, online, wat is dat?
    Voor elk wissewasje naar de huisarts om een verklaring te halen voor het werk of school, en dan meteen moeten afrekenen voor het bezoek ( eerste keer erg gênant als je daar niet op voorbereid bent). Even pinnen zo gepiept, is hier niet zo gebruikelijk, dus nog veel met contant geld.
    Geen paracetamolletje kunnen halen in de supermarkt of drogisterij, en dus overal voor naar de apotheek, incl. de hoge prijzen.
    Dure dagelijkse boodschappen, geen koopzondag, slechte aanbiedingen.

Wel heb ik hier enorm veel lieve en warme mensen leren kennen. Ik doe ook overal aan mee. Help met de Halloween, zit in het bestuur van de feestweek, lid van de gezinsbond, klvk. Ik investeer enorm veel tijd in het intergreren. Ik ben zelfs gaan werken in de buurtsuper ( heel klein winkeltje) en heb daardoor iedereen leren kennen. Dat is het beste wat ik heb kunnen doen.

Ook de Bourgondische levensstijl is heerlijk. Altijd een lekker aperitief, hapje erbij, gezelligheid ten top.
    Kinderen laten we ook veel meer los. Is er feest, dan lopen de kindjes ook lekker rond, bedtijd laten varen, iedereen geniet mee.

Het verschil tussen nl en be is veel groter dan ik voor mogelijk had gehouden. Ik ben echt van het land gaan houden. Helaas zitten wij hier nog voor maximaal anderhalf jaar, maar daar durf ik nog niet bij stil te staan.

Oja, het accent, mijn kindjes praten zo lief

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je bedoelt Franstaligen? Tja, het is niet verplicht om Vlaams te spreken he :)

17. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik vind ook de wegen slecht. En de huizen vind ik over het algemeen niet mooi. Vaak een beetje donkere stenen, bruine kozijnen, kleine ramen. Ziet er zo somber uit allemaal.

Verder ken ik België niet zo heel goed, behalve dan van een incidentele overnachting en doorreis.

18. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Er staan bij ons in de omgeving prachtige huizen, echt wauwie! Modern, strak, wit, veel glas. I love it.

19. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Sinds 2006 woon ik in Belgie Antwerpen. Ik vind de huizen heel erg slecht hier. Mensen zijn niet vriendelijk. En soms begrijp ik de mensen vooral de oudere mensen heel slecht met hun vlaams.

Scholen vind ik wel hier veel beter dan in Nederland. Wel veel huiswerk, streng (katholieke school) en zware boekentassen

Tot nu toe is dit het.

20. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    In België is het poepen plezieriger dan in Nederland. De wegen zijn slechter (en de ring bij Antwerpen vreselijk), de ziektekostenverzekering is beter geregeld, het inschrijven van een kind op de basisschool is slecht geregeld.
    Ik heb vrienden in België wonen en het hoofdhuis van het bedrijf waar ik voor werk staat ook in België, dus ik hoor nog wel eens iets over de verschillen.

Deel Deze Pagina