Ik ben sterk aan het overwegen om niet te blijven bij mijn huidige werkgever. Nu heb ik een jaarcontract. Ik weet dat een werkgever het 2 mnd van tevoren moet aangeven of het verlengd gaat worden of niet. Maar hoe zit dat andersom? Moet ik ook 2 mnd van tevoren aangeven dat ik het niet wil verlengen? Ik wil ze niet met een probleem opzadelen op de afdeling door laat op te zeggen maar ik wil ook niet onnodig lang in een vervelende sfeer zitten, dus zoek ik een gulden middenweg
als het goed is staat het in je arbeidsvoorwaarden. De meeste bedrijven hanteren 1 maand opzegtermijn als je zelf opzegt, maar bij de 1 is het letterlijk 1 maand en bij de ander alleen per de 1e van de maand (dus als je dan morgen opzegt, moet je tot 1 september blijven). De HR afdeling/medewerker kan je aan de voorwaarden helpen als je ze niet meer hebt. Je hoeft niet te zeggen waar het voor is. Dingen als hoeveel vrije dagen bij een bruiloft of begrafenis staan er ook in namelijk
In principe loopt je contract van rechtswege af, dus hoef je niets te doen. Als je baas je een nieuw contract aambiedt kun je dat beleefd afslaan en aanbieden om een opvolgster nog in te werken als dat gewenst is?
De opzegtermijn is mij bekend ja. Maar het ging meer om een aflopend jaarcontract. Daar kon ik in mij arbeidsovereenkomst en de cao niks over terugvinden. Ook Google kon mij niet verder helpen
In principe hoeft je werkgever een jaarcontract ook niet op te zeggen van te voren mag hij aan het eind van je laatste werkdag van dat contract nog zeggen het was gezellig maar morgen hoef je niet meer terug te komen. Net als jij dit niet van te voren hoeft aan te geven dat je hem niet wilt laten verlengen. Netjes is anders dus ik zou het zelf ruim van te voren melden dat je per x datum uit dienst zal gaan.
Dit is niet waar. Voor contracten langer dan 6 maanden geldt een wettelijke aanzegtermijn van minimaal 1 maand.
Excuus. Voor de werknemer geldt altijd een opzegtermijn van 1 maand, ongeacht de lengte van het contract (uiteraard geldt dit niet als je nog in de proeftijd zit of een fase A contract hebt bij een uitzensbureau/detacheringsbureau).
Ik zou mijn collega's niet in de problemen willen brengen met mijn vertrek, voor hen zou het beter zijn als ik het min 2/3 mnd van tevoren aangeef. Referentie zou kunnen inderdaad, sterker nog misschien dat ik er later nog wel eens terug zou willen/ kunnen keren. Het is meer dat het werk nu in de praktijk veel intensiever is dan van tevoren leek, het past nu net niet in mijn prive situatie.
Wacht even hoor Wil je nou tussendoor opzeggen, of gaat je jaarcontract binnenkort aflopen en wil je 'm niet laten verlengen? Overigens ben ik géén jurist oid, laat dat even duidelijk zijn! Werk wel bij het UWV, waar we ook zeer regelmatig te maken krijgen met ontslagrecht
Hihi, ja ik bedoel pas opzeggen tegen einde contract datum. Dat ik tussendoor niet mag opzeggen staat volgens mij wél in de cao . Ik wil sowieso nu niet opzeggen ivm vakantietijd. Dan zou einde contract een mooiere datum zijn, dan heb ik ook nog even meer tijd om iets passends te zoeken. Volgens mij ben ik dus wettelijk niets verplicht, is het meer een kwestie van fatsoen
Wat je zelf inderdaad al zegt; wettelijk gezien geen verplichtingen. Maar is wel zo netjes Wie weet kun je ze nog opgeven als referentie of kunnen ze een mooi aanbevelingsbriefje voor je schrijven
Ik bedoelde met mijn tekst ook einde contract. Als werknemer hoef je dat niet een maand van te voren al door te geven dat je niet wilt verlengen.
Die wetgeving is een aantal jaar geleden gewijzigd. Bij tijdelijke contracten langer dan 6 maanden geldt een aanzegtermijn vanuit werkgever naar werknemer van minimaal 1 maand voor einde contract. Als contract op 1-7 van rechtswege eindigt moet werkgever uiterlijk 1-6 hebben doorgegeven dat het niet verlengd wordt.