Hallo, Ik heb een vraagje.. Bij mijn vorige zwangerschap zat ik bij een VKpraktijk. Hier was ik naar 'doorverwezen' door mijn HA. In mijn gezondheidscentrum (waar dus mijn HA en CB zit) zit nl geen VK. Nu kijk ik op de site van de zorggroep en zie dat ik nu bij een andere VKpraktijk zou zitten, omdat dit nu gekoppeld is aan postcodes. Nu heb ik even uitgezocht waar deze praktijk zit, maar dat is qua km verder dan mijn vorige. En zit er een andere praktijk dichter bij maar deze heeft mijn postcode niet in hun 'bestand'.. En nu mijn vraag dan... Mag ik zelf kiezen naar welke praktijk ik wil?? Of bepaald de zorggroep dit? Ik kan me voorstellen dat er een maximum aantal KM tussen de praktijk en mijn huisadres mag zitten bij een thuisbevalling.. Wie weet dit?? Alvast dank!
Ja, je mag zelf kiezen naar welke praktijk je gaat. Ik zit zelf ook bij een praktijk die officieel niet bij mijn regio hoort. Helaas is het nu wél zo dat zij dus geen huisvisites mogen doen (en dus ook geen thuisbevalling) en in de kraamtijd moet ik daarheen in plaats van andersom. Dit is niet gebonden aan kilometers, maar aan regio's. (Een dorpje hier iets verderop, daar mogen mijn VK's wél heen, maar terwijl ik dichterbij woon, mogen ze hier NIET heen.. Krom.. Maar ja.) Succes met kiezen!
Hier mag je niet zelf kiezen. Er zit er maar 1 bij ons in de buurt. Er zitten nog wel een aantal praktijken iets verderop, maar die willen me dus niet aannemen vanwege de maximale reisafstand.
Officieel zou het niet uit mogen maken bij welke VK praktijk je zit zolang ze maar binnen een bepaalde tijd bij je kunnen zijn. Helaas worden er onderling ook wel afspraken gemaakt tussen praktijken, waardoor ze zwangeren uit andere gebieden niet altijd aannemen. Waarom bel je niet met je vorige VK praktijk en vraag je of je daar weer bij kan? Als reden kan je aangeven dat je de vorige zwangerschap al door hun begeleid bent en daar tevreden over was en graag weer bij hun in de praktijk komt. Is ook voor hun makkelijker, want ze hebben al je gegevens al en jij hoeft geen nieuwe namen/gezichten te leren kennen en een nieuwe band op te bouwen. Succes!
Het ligt erg aan de omgeving waar je woont en de praktijken. Hier in Amersfoort mag je zelf kiezen, maar je hebt wel iets beperking. De praktijken hebben wel een beperking van een aantal wijken, dus je kunt niet uit alle verloskundigen kiezen, maar wel uit meerdere praktijken.
Hier is het wel zo, net zoals bij huisartsen, dat de vlk werken met postcodes. Je moet echt in hun postcodegebied wonen anders nemen ze je niet aan. Je mag zelf wel uitmaken welke vlk je neemt, maar de vlk heeft wel het recht om je niet aan te nemen ivm afstand. Maar idd als je met je vorige zwangerschap ook bij die praktijk onder controle was, waarom nu dan niet? Zou het gewoon aangeven, misschien dat het dan wel kan.
Ik ben overigens de eerste keer naar een andere gegaan (wat dus eigenlijk niet 'mocht'), omdat degene waar ik heen 'moest' geen badbevallingen deed. Dus had ik een geldig excuus. Ik zou nu wel terug mogen denk ik, maar ben maar naar die dichtstbijzijnde toe gegaan deze keer, omdat ze nu wel badbevallingen doen
Dank jullie wel voor t reageren! Ik zal van de week bellen met de zorggroep en even kijken wat mogelijk is.. Voor mij maakt t niet perse uit dat ik naar dezelfde ga als de vorige keer. Maar als het kan, is t prima! Groetjes!