Zojuist gyneacoloog uitgebreid aan de telefoon gehad. Reden: ik ben 41 jaar en al een aantal maanden bezig om middels zelfinseminatie zwanger te worden. Ik woon samen met een vrouw. We maken gebruik van zaad van een vriend van ons. Dus een bekende donor. In juni ben ik zwanger geraakt: helaas is dit geeindigd in een miskraam. In diezelfde maanden ben ik eventjes in onderzoek geweest bij gyn. Uit onderzoek kwam naar voren dat er op zich, naast mijn leeftijd, geen afwijkingen zijn...ook het zaad van donor was okee. Met gyn afgesproken dat als het na een aantal maanden niet gelukt zou zijn, ik opnieuw met haar contact op kon nemen. Toen de gyn en ik het dus over eventueel IVF hadden, vertelde ze me dat we sowieso geen gebruik kunnen maken van vers zaad van onze donor maar enkel van ingevroren zaad wegens veiligheidsredenen. (om te voorkomen dat zaad besmet is met SOA). Maar voordat je echt van start kan gaan moet eerst SOA (HIV enz) uitgesloten zijn middels een onderzoek+incubatietijd van 6 maanden. Mijn vragen aan jullie zijn: 1. Geldt die termijn van zes maanden en onderzoek naar SOA ook bij hetereoseksuelen paren die behandeld worden met IVF? Dus eerst zaad inleveren dat onderzocht wordt op enge SOA en dan nog zes maanden wachten gezien incubatietijd? 2. Maken hetereoseksuelen stellen wel gebruik van vers zaad? Ik laat nu even mijn emoties buiten beschouwing in de bericht want ik ben eventjes heel erg moe van dit alles. Ik heb nog net de energie om hier de vragen aan jullie voor te leggen. Wat een gedoe zeg! Alvast bedankt! Groetjes, Lola2
Hoe het zit met vers zaad weet ik niet, maar je moet sowieso bij IVF/ICSI vóór de 1e poging bloed laten prikken op een aantal SOA's...HIV, Lueg (ofzoiets) en Hepatitus geloof ik. En dat moet jaarlijks...ik ben vorig jaar juni begonnen met ICSI en was in maart dit jaar zwanger...helaas een miskraam. Toen ik daarna weer aan een nieuwe poging begon, moest ik eerst weer bloed laten prikken. Sterkte met alles meid!
Ook wij moetsen bloedonderzoeken laten doen. Dat was op 10 januari 2007, op 25 Januari 2007 ben ik begonnen met spuiten. Dus 6 maanden was bij ons niet aan de orde. En mijn man moest toen hij de eitjes kwam brengen vers zaad leveren dus ter plekke produceren. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Gr. Lydia
Dank je Ginny voor je reactie! Mag ik je nog een vraag stellen? Dat bloed prikken snap ik....maar werd er ook die 6 maanden incubatietijd gewacht voordat je daadwerkelijk van start mocht gaan? Want als ik de gyn goed heb begrepen is dat bij ons van toepassing... Groetjes, Lola
Zie je wel...echt wel anders Lydia dan bij ons, he? Wij zouden dus geen gebruik mogen maken van vers zaad en zes maanden moeten wachten voordat we met het ingevroren zaad aan de slag kunnen. Tsssssssssss :x Dank je Lydia voor je berichtje! Ginny: jij trouwens ook veel sterkte gewenst! Het is een zwaar traject, he?
Nee dat is bij ons (voor zover ik me kan herinneren) niet van toepassing. Wel vreemd dat ze dat van jullie wel vragen... Enne.....na de punctie bij mij krijgt mijn vriend het welbekende potje en moet hij zijn bijdrage leveren, dus er wordt gewoon met vers zaad gewerkt. (had het net ff niet door bij m'n eerste berichtje hihi)
Ik zou het nog eens navragen als ik jou was. Misschien omdat jullie met donorzaad "moeten"werken. Maar ja aan de ene kant is het raar. Gr. Lydia
Zo, ik heb net gesproken met een mevrouw die als juridisch medewerker werkt bij de Commissie Gelijke Behandeling. Zij zoekt het eea uit en belt me over een uurtje terug! Wordt vervolgd..........
Hier max. 6 wk voor de HIV test volgens mij...de rest was puur wachtlijst. Mijn man moest ook een chromosomenonderzoek laten doen. Dit duurden volgens mij 3 mnd (of toch die 6 wk....euh..weet het niet meer precies). Je zou dezelfde onderzoeken moeten krijgen als een ander stel denk ik, juist omdat jullie vers zaad gebruiken. Elmo
Lola groot gelijk dat je het hebt na gevraagd bij Commissie Gelijke Behandeling. Ik hoop dat jullie net zo een behandeling krijgen als hetero stellen, anders vind ik zeker een vorm van discriminatie. gr vruchtje
Lola, je kent ons verhaal. Het blijkt dat er wel degelijk een wettelijk onderscheid wordt gemaakt tussen hetero's en homo's op ivf-gebied. Dat bleek ons ziekenhuis niet verzonnen te hebben helaas. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze ons af mochten wijzen en daar hebben we ze natuurlijk ook voor aangeklaagd. Als je me je emailadres mailt, stuur ik je de wettekst die wij ontvangen hebben, dan kan je het nalezen (moet nog inscannen, maar dan krijg je het maandag). Ik begrijp dat dit absoluut niet het bericht is waar je op zit te wachten. De oplossing: ga vast bellen met Life Leuven. In België doen ze niet zo moeilijk. Ook daar is een wachttijd van een aantal maanden, maar niet per definitie die Nederlandse 6. Ik duim ondertussen wel voor je dat de zelfinseminatie toch ineens aan slaat. You never know... xxx
Zoals al gezegd hadden we wel een hiv test, maar geen 6 maanden wachten. Nou was ik toen inmiddels ook wel al 3 keer eerder gecontroleerd op hiv, zelfs nog 2 maanden voor de hiv test in Nijmegen. Ik weet niet hoe het zit als je als hetero-stel donorzaad gebruikt. misschien gelden die regels dan ook wel... Heel veel succes in ieder geval!
Zit hier met verbazing te lezen dat er dus onderscheid blijkt te worden gemaakt tussen hetero en homostellen wb ivf....belachelijk! Ik kan hier toch echt geen fatsoenlijke reden voor verzinnen. Hoop dat het dan ook eens goed wordt aangepakt, dit moet gewoon niet kunnen! TS veel succes met je pogingen en hopelijk kan je binnenkort toch aan de slag, zij het niet in Nederland (bekrompen kikkerlandje) dan in België. Groetjes, Erna.
Ha meiden! Dank jullie voor je reacties. Ik denk dat ik iets wijzer ben geworden...of ik daar blij mee ben is een tweede: Er blijken Europese richtlijnen (of wetgeving...?) te zijn over IVF met donorzaad. Dat wordt beschouwd als zijnde 'niet je seksuele partner' waar ze dus zekerheid over willen hebben dat het niet besmet is met het een of het ander. Dus onderzoeken ze het goedje en indien het okee is, vriezen ze het gezonde goedje in zodat ze er gegarandeerd van zijn dat het gezond zaad betreft. Incubatietijd voor bijv. HIV is iets van zes maanden. Ik vind dit van de pot gerukt want deze voorwaarden worden dus niet gesteld bij echtparen-heteroseks.stellen. Als je als man-vrouw stel helaas voor IVF moet gaan dan onderzoeken ze ook wel het een en ander maar zetten ze het zaad niet in quarantaine en gebruiken ze ook niet het ingevroren zaad maar mag manlief iedere keer zijn verse zaad komen brengen. Net alsof er onder deze mannen geen 'galbakken' kunnen zitten die het niet zo nauw nemen met de huwelijkse trouw, if you know what I mean.... En dus mag onze (zeer trouwe en nette!) donor dus niet het verse zaad gebruiken bij eventuele IVF. Ook niet als wij daar zelf voor kiezen en de veranwoordelijkheid voor zouden nemen. :x Dus mochten wij voor IVF gaan dan moeten wij nog zeker zes maanden 'in de wacht staan,' en zij wij genoodzaakt om te gaan voor ingevroren zaad wat de kwaliteit van het zaad niet ten goede komt. Toen ik gisteren nog even telefonisch contact had met een gyn van een vruchtbaarheidskliniek en hem zei 'dat als ik dus net doe alsof onze donor mijn partner is en wij dus met vers zaad mogen werken' hij me beantwoordde met het volgende: 'dan bedrieg je mij en dan wil ik je hier nooit meer zien.' Waarop mijn vriendin zei toen ze dit hoorde dat 'wij dus echt nooit naar die kliniek gaan,' want dat vond ze zo'n bot antwoord van hem (en eerlijk gezegd klonk het ook wel wat arrogant van die man, hij hoorde niet de boodschap en 'machteloosheid' achter mijn vraag/opmerking). Conclusie: de emoties vliegen hier in het rond Oja en de commissie gelijke behandeling stond me heel goed te woord maar jeetje wat een ingewikkelde materie! Ik zal nog eens goed kijken of ik me er in vast ga bijten. Want ik blijf het niet eerlijk vinden. Wat een gedoe zeg! Het put me uit. Groetjes, Lola2 ps. Vraagje voor SRB: jouw IUI met donorzaad was dat met vers of ingevroren zaad? Ik ben dat eventjes kwijt uit jouw verhaal.
Beste Lola, ik heb er ook niet veel verstand van, maar ik vind het ook te gek hoor. Ik bedoel word er niet kwader van, dat helpt niet, maar hier heb je een emotionele hetero medestander (en ook eentje die soms radeloos kan worden van doktoren). Veel succes en sterkte Anne
Mijn iui was wel met vers zaad, want... dat mag wel. Die stomme eisen gelden alleen voor ivf. Nu maken veel ziekenhuizen dat onderscheid niet, dus daar kom je niet veel verder mee. Mijn arts in ons ziekenhuis vond de regels echter ook bijzonder discriminerend en heeft daarom besloten ons gewoon te helpen (of misschien vond ze dat niet, ik weet het eigenlijk niet, feit blijft dat ze erover heen gestapt zijn). Overigens was wel bekend dat onze donor niet mijn partner was, dus het hele ziekenhuis werkte daar aan mee. En waarom ook niet, het is ook niet tegen de wet. Daarom liepen wij pas tegen het probleem aan toen we aan ivf toe waren. Dat doen ze samen met een ander ziekenhuis. Overigens blijven wij van mening dat dat ziekenhuis fout is. Want hoewel ze de wet zeggen toe te passen, weigerde ze ons een medische behandeling op grond van onze geaardheid. Ze hebben een punt dat het meer gedoe is (precies waar jij ook last van hebt), maar niet dat ze ons daarom uit mogen sluiten. Eikels! En die gyneacoloog van jou! Wat een ongelofelijk DROPLUL zeg! Ik kan er niet over uit. Hij mag jou en je donor wel tot op je bot kwetsen (want impliciet wordt met deze regel toch gezegd dat je donor onbetrouwbaar is, die van mij vloog tegen de muur van woede toen hij de "beschermende" regels hoorde), maar stel je voor dat je hem "bedriegt". Alsof jij je nu nog veilig bij zo'n gyn voelt, als er dit soort dingen worden geroepen! Zoals in mijn pb'tje al gezegd: bel een ander ziekenhuis en meld alleen dat je partner op een ander adres woont, niet dat jullie geen seks met elkaar hebben. Want je hoeft namelijk nooit ergens te verklaren dat je daadwerkelijk (hetero)seks hebt met degene met wie je een kind wil. En ook niet dat je exclusief seks hebt met die persoon... Stel dat ze dan het lef hebben om over je geaardheid te beginnen, kun je altijd nog claimen dat je bi bent. Daar kan en mag niemand iets van vinden en dan sta je in je recht. Overigens heeft Angelbaby een punt: de regels gelden ook bij gebruik van donorzaad door hetero's. Maar ook alleen bij ivf, niet bij iui. Voor iedereen die dit leest en mogelijk ZI met een bekende donor doet: vraag je donor of hij zich vast wil laten testen en zijn sperma in laten vriezen, voor het geval dat. Je kunt dit soort dingen maar beter vantevoren geregeld hebben, dan dat je op hetzelfde punt als waar Lola en ik stonden, waar je door dit soort stomme bureaucratie ineens 6 maanden in je achteruit wordt gezet (of zonder pardon naar een ander ziekenhuis wordt gestuurd, waar je dan weer helemaal opnieuw kunt beginnen). Sterkte Lola!
Anne-medestander, bedankt voor je medeleven ! SRB: is dat die wettekst die de Commissie Gelijke Behandeling als oordeel 2000 nr 4 bedoeld wordt? Die ken ik namelijk, dus als dat zo is dan bespaar je de moeite van scannen. Dat is dan niet nodig, meid. Tja, wat een eikel he, die gynaecoloog! Nog eventjes en ik ben zo vals dat ik alles en iedereen voor het gerecht sleep Ik weet nu eventjes niet wat ik/we moeten gaan doen. Belgie? Nederland? Helemaal de MMM laten voor wat die is? Ik weet gewoon dat de MMM me, naast de emoties die het voor een ieder die genoodzaakt is de MMM in te stappen, een hoop frustraties gaat opleveren. Als het zo doorgaat kun je me over een tijdje bij elkaar vegen...jeetje wat put dit uit, zeg! Misschien moet ik voor IUI gaan met vers zaad...als dat ziekenhuis van jou dat deed SRB, dan denk ik dat wij toch ook wel zo'n ziekenhuis vinden, toch? Dat idee om met onze donor als zogenaamd sekssetje me aan te melden bij een ziekenhuis voelt nog eventjes niet zo. Laat me even aan het idee wennen Groetjes, Lola2