EMDR behandeling

Discussie in 'De lounge' gestart door Ennas86, 18 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Ik ben sinds kort onder behandeling van een psycholoog. Allemaal vragenlijsten in moeten vullen en daar kwam uit dat ik lijd aan een ernstige depressie. Over 2 weken krijg ik m'n eerste emdr behandeling voor 1 van de traumatische ervaringen die ik heb. Ze heeft me er over verteld en ik heb op internet ook wat filmpjes ervan gezien. Het ziet er zo raar uit, en ergens heb ik zo iets : werkt dit echt???

Zijn hier meer meiden die dit ooit hebben moeten ondergaan. Werkt het echt??

2. Mama092013

Mama092013 Fanatiek lid

23 feb 2013
    1.276
    17
    38
    Vrouw
    Ik werk in de gehandicaptenzorg.
    Brabant
    Ik heb nog geen ervaring.. Maar ik ga er ook binnenkort mee beginnen. Dus ik lees graag mee :)

3. Bosuiltje

Bosuiltje Actief lid

15 jul 2010
    354
    0
    0
    Brabant
    Ik heb een EMDR behandeling gehad, erg positieve ervaringen mee! Ik vond de therapie zelf best wel heftig, maar was met 6 of 7 sessies van mijn trauma af. Of nou ja, het is niet weg natuurlijk, maar de nachtmerries, angst, zwarte wolk in mijn hoofd is wel weg. Het is nu vooral een vervelende herinnering, niet meer, niet minder.

Dus ja, ik zou zeggen: het werkt echt!
    (Ook al voelde ik me de eerste sessie best wel suf. Ik kreeg trillende bolletjes om in mijn handen te houden, rechts en links, dus dat was even wennen. Maar he, liever 6 sessies EMDR dan misschien wel anderhalf jaar praatsessies, want volgens mijn psycholoog was dat het alternatief geweest.)

Mocht je meer willen weten, vraag gerust!

4. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    En is dat alles? Of krijg je daar naast ook nog gesprekken?

5. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Hier geen positief verhaal. Ik kreeg een koptelefoon op met klikjes links en rechts te horen. Je moet dan helemaal naar de kern van het probleem en na een minuut of wat stopte ze het geluid en moest ik vertellen wat ik dacht (een woord) en dan vanuit daar weer verder. Alleen, ik was bezig met; oh ik moet nu met dit woord iets gaan associëren, ehm, ehmmm...

Nee, voor mij werkte het dus niet. Hoop dat het voor jou wel zal werken, want áls het werkt, werkt het volgens mij echt heel erg goed!

6. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Zelf niet maar mijn schoonouders hebben het beiden gehad en zijn echt zo opgeknapt ervan.
    Kregen ruimte in hun hoofd en denken dus ik denk dat het zeker een positieve therapie is.

7. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Ze vertelde dat ze mij wil gaan behandelen dmv haar vingers.. Komt ze naast me zitten en eerst komt ze met vragen, echt tot de kern, dan gaat ze met 2 vingers langs m'n ogen die ik dan moet gaan volgen... Ik heb haar niet gehoord over geluiden of trillende bolletjes...

8. Blond88

Blond88 Actief lid

16 feb 2011
    481
    27
    28
    Ik heb door een werktrauma ook EMDR therapie gehad. Heeft bij mij enorm geholpen!
    Mijn psycholoog werkt met tikken die je via koptelefoon te horen krijgt. Tijdens de tikken stelt de psycholoog vragen om beelden/gedachten terug te halen. Door de tikken die je hoort reset je als het ware... Klinkt best vreemd nu ik dit zo schrijf, maar zo ervaarde ik het ook. Voelde me gereset na een sessie.

Vond het wel een zware tijd, emotioneel was ik gesloopt...
    Ik zag er flink tegenop, maar ben erg blij dat ik het gedaan heb! Ben gelukkig weer de oude nu..
    Sterkte..

9. Blond88

Blond88 Actief lid

16 feb 2011
    481
    27
    28
    De 'vinger' therapie wordt ook veel gebruikt vertelde mijn psycholoog. Komt allemaal op hetzelfde neer.

10. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    EMDR is mij ook erg goed bevallen, met 5 of 6 behandelingen was mijn hoofd echt veel leger.
    Mijn psycholoog deed het ook met vingers en dat werkte voor mij prima.
    Ik plande het steevast op de vrijdag want de dagen erna moest ik wel echt bijkomen, last van hoofdpijn en vermoeidheid.

11. Bosuiltje

Bosuiltje Actief lid

15 jul 2010
    354
    0
    0
    Brabant
    Ik moest telkens terug naar het ergste moment van de ervaring, dat helemaal voor me zien en dan gingen die bolletjes trillen. Dat vond ik heftig en niet leuk om te doen, om dat moment telkens te herbeleven. Met dat die bolletjes gingen trillen, was het net alsof mijn gedachten een eigen leven leidden. Als het trillen stopte moest ik vertellen waar ik nu aan dacht, in een woord of een zin. En me dan dáár op focussen, en dan gingen die bolletjes weer. Net zo lang tot ik uitkwam bij iets 'onschuldigs', iets veiligs.
    Dat was hoe zo'n sessie ging ongeveer. Geen uitgebreide praatsessies dus, hoewel we van tevoren en na afloop wel altijd even doornamen hoe ik moe voelde en hoe ik het had beleefd.

Veel succes en sterkte vast!

12. Fizzy

Fizzy Bekend lid

24 jul 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Ik heb het ook gedaan, d.m.v. vingerbewegingen. Moest in gedachten teruggaan naar de traumatische gebeurtenis, en op het hoogtepunt deed ik mijn ogen open en moest ik vrijwel meteen haar vingerbewegingen volgen. Her is slopend, maar het was het dubbel en dwars waard! Succes!

13. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    En werken? Ik ben nu namelijk weer begonnen met werken op therapeutische basis. Ik vertelde dat aan psycholoog, en die vond het nog niet zo verstandig. Omdat dit alles natuurlijk ook erg veel energie vergt, en die energie is nu ook niet. Werkte jullie er ook gewoon bij?

14. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Daarom plande ik het op vrijdag, je mag er wel van uit gaan dat je in elk geval de dag erna nog niet fit genoeg bent.
    Verder heb ik daarnaast gewoon 4 dagen per week gewerkt.

15. xxx1976

xxx1976 Bekend lid

14 aug 2006
    594
    0
    16
    Ik heb 2 sessies gehad, zowel met pieptonen als vingerbewegingen. Het kwam in eerste instantie heel lachwekkend over, maar een kwartier later heb ik als een gek zitten te janken! (en geloof me, ik huil bijna nooit!). Heel bizar! Ik heb mij een dag of 3 echt beroerd gevoeld (hoofdpijn, vermoeidheid, chaos in mijn hoofd, misselijk, huilen etc.). Een week later heb ik een 2e sessie gehad. Ik heb toen 1 dag last van gehad. Na de EMDR behandelingen begon ik mij ook heel snel beter te voelen. Ik was toen herstellende van een burnout met depressie/angst verschijnselen. Later bleek dat het geen burnout/depressie/angst was maar het waren klachten die voortkwamen uit onverwerkte emoties/stress wat door EMDR is verholpen.

16. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Hier ook een positieve ervaring na de therapie, heb dacht ik 3 sessies gehad met pieptonen.

17. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    heb ook emdr gehad t is erg zwaar vond ik maar het heeft super goed geholpen
    succes ermee

18. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    zou zeker niet gaan werken. Je werkt nu op at en je moet je energie nu even investeren in je herstel.
    Je baas zal blijer zijn dat je straks weer goed terug komt dan nu aan te kwakkelen.

Gewoon psychotherapie en werken is al zwaar , ik heb echt veel te lang nog doorgewerkt naast een intensief revalidatietraject en dat mondde uit in een spoedopname en na anderhalf jaar ben ik nu 100% afgekeurd.

19. Martine1983

Martine1983 Fanatiek lid

4 feb 2014
    1.568
    1
    0
    Drenthe
    Hier ook ervaring met EMDR wat voor mij deel uitmaakte van een dagbehandeling vier dagen in de week. Het werd mij aangeraden omdat ik erg last van herbelevingen bleef houden en daar moeilijk over kon praten.

Bij mij ging het met koptelefoon op en dan klikjes. Af en toe moest ik een cijfer geven van 1 tot 10 hoe erg het beeld nog was wat ik voor me zag. Hoe vaag ik de behandeling ook vond, het heeft toch erg geholpen. Ik vond het wel meewerken dat ik dit deed met de psycholoog bij wie ik toen al 1,5 jaar kwam.

20. Roosje83

Roosje83 Fanatiek lid

4 jun 2012
    2.195
    11
    38
    NULL
    NULL
    Ik blijf dit topic even volgen, bij mij word ook gesproken over evt EMDR ivm verwerking ongeluk.

Deel Deze Pagina