Ik moet dit even kwijt. Ik zie op het forum met grote regelmaat topics verschijnen met "spoed" in de titel. Meestal kun je aan de titel niet zien waar het over gaat (is ook al irri) en als je gaat lezen gaat het altijd over een moeder die zich erge zorgen maakt over de gezondheid van hun kindje. Dit kan van alles zijn. Van een 'zeehondenkuch' tot bloed in de ontlasting. Maar de moeder in kwestie maakt zich erge zorgen en wil zo snel mogelijk antwoord... Ik snap in veel van die gevallen niet dat ze niet meteen de HAP bellen! De eerste tien reacties bevatten ook altijd dat advies! Nu zijn er gelukkig ook moeders die náást zo'n topic ook al meteen de HAP hebben gebeld, maar er zijn er genoeg die na 10 reacties en een half uur later pas denken: Goh, misschien moet ik toch maar de HAP bellen... Mensen, als het om je kind gaat neem je toch het zekere voor het onzekere? Gewoon die HAP bellen! Maakt niet uit als het om iets onschuldigs blijkt te zijn! Ook niet als het midden in de nacht is! Oké, je moet niet dagelijks gaan bellen, want dan nemen ze je niet meer serieus, maar al is het een keer per maand. Als jij je zorgen maakt en er is iets met je kindje waarvan jij denkt dat het wel eens ernstig zou zijn, bel gewoon die HAP! Die mensen zitten daar voor! Ook 's nachts! Die krijgen gewoon betaald om bereikbaar te zijn en er voor je te zijn! Pfff, sorry hoor... maar ik moet het even kwijt. Ik hoop dat veel mensen dit lezen en voortaan niet twijfelen, maar gewoon bellen.
Helemaal mee eens. Ik bel altijd eerst de HAP en wil ik dan nog meer weten dan open ik wel een topic. Hoef ook niet gelijk langs te komen bij de HA maar even telefonisch advies inwinnen is wel handig. Ze kunnen daar toch wel vaak de situatie goed inschatten.
Yup helemaal met je eens hoor. Ik snap dat ook niet, als ik iets niet vertrouw met mezelf, mijn vriend of mijn zoontje bel ik meteen de HAP hoor, die mensen zitten anders toch maar uit hun neus te eten en krijgen hun geld toch wel. Mogen ze van mij ook wel wat voor hun geld doen ook!
moet is weten hoe vaak ik al heb gebelt. de ene keer gewoon voor info over wat ik het beste kan doen kwa medicijnen en afwachten. beter te veel bellen dan te lang wachten. het is 1x voorgekomen dat ik ook moest komen en had toen ook niet tot de volgende dag moeten wachten ivm uitdroging etc
Inderdaad. Ook al is het alleen voor advies, daar zijn ze voor. Als mijn kindje zo ziek is, komt het vaak niet eens in me op om naar het forum te gaan om even een topic te openen
Bij mij ook niet. Ik zou als ik me echt zorgen maakte nooit een halfuur gaan zitten wachten of er wellicht reacties op mijn topic komen. Je wil dan toch meteen iemand spreken, iemand die ook nog enige medische kennis heeft en kan beoordelen of iets spoed is. Met alle respect, maar daarvan kun je bij forumreacties nooit zeker zijn. Vandaar dat de eerste reacties meestal zijn: bel de HAP, of de huisarts
Ik bel ook gewoon gelijk de HA-post als ik het niet vertrouw. En ik bel ook de HA-post als ik bij de huisarts ben geweest en die me niet serieus neemt, zodat ik gewoon nog de mening van een ander hoor, aangezien ik eerst zo'n huisarts had die nooit ergens de ernst van in zag (helaas kon ik niet kiezen om naar een ander te gaan, want ze hadden nogal lange wachtlijsten). Ik denk misschien ook dat daar bij sommigen de onzekerheid wat vandaan komt, dat ze denken 'oh nee, straks vinden ze me een overbezorgd moedertje ofzo'. Geen idee hoor, want bij sommige dingen die ik lees denk ik dat er toch gelijk alarmbellen moeten gaan rinkelen als je kind rare klachten heeft. Maar goed, ik ben het er helemaal mee eens, neem het zekere voor het onzekere, daar zijn ze voor bij de HAP.
Kan het soms ook wel begrijpen dat er niet meteen HAP of HA gebeld word. Alarmbellen of niet het is nog best een drempeltje als het je eerste keer is om te bellen maar goed die mensen zijn er in gespecialliseerd dus ik raad ook iedereen aan die ook maar enige twijfel heeft om te bellen! Gisteren was mijn dochter aan het spelen met de speelgoedmand en die was er overheen gekuukeld dus toen ik haar op wilde pakken zag ik dat haar handje ertussen zat (vloer en mand) dus ik nam aan dat ze pijn had in der handje en ze zei ook, pijn pijn en liet haar handje zien als ik erom vroeg en na het troosten (ze is gauw stil) wilde ik der een kusje geven en zag allemaal bloed! Keek in der mondje en het leek echt alsof haar voortand er bij hing gewoon dus hup, spoed gebeld bij de HA en kon meteen komen. Bleek dat haar tandvlees geschaafd was en er zat een dikke klodder bloed voor haar tandje wat dus er op leek dat haar tand los hing maar enfin, er was absoluut niets aan de hand achteraf maar met mijn dochter weet je zoiets niet omdat ze een hele hoge pijngrens heeft, het is wel zo dat ik haar daarin eerst moest leren kennen maar enfin, ik neem altijd het zekere voor het onzekere.
Ik lees die topics gewoon niet. Ik vind het gewoon al vreselijk dwingend en onbeschoft overkomen om met grote letters "SPOED" voor je onderwerp te zetten. Zo van: alle forumleden, laat nu onmiddelijk alles waar je mee bezig bent uit handen vallen want ik ben vreselijk belangrijk en MOET nu METEEN een aantwoord van jullie hebben. Sorry hoor, geen zin in zeurverhalen van dat soort dwingelands. Daar zijn inderdaad huisartsen voor. Enne... als jij zo graag wilt weten hoe je in voorkomende gevallen moet reageren (zelf oplossen of naar de HA) dan volg je toch lekker zelf een cursus kinder-EHBO?? (Of een opleiding tot (kinder)arts natuurlijk, maar da's niet voor iedereer haalbaar. )
Ben het met je eens, dat als je bezorgd om je kindje bent je niet eerst hier een topic moet gaan openen maar actie moet ondernemen. Maar ben ook van mening dat sommige wel erg snel naar de HAP gaan. De HAP is bedoel voor spoed. Voor dingen die niet kunnen wachten tot de volgende werkdag. En die mensen die daar werken zitten echt niet, zoals iemand net schreef, uit hun neus te eten. Die hebben het vaak ontzettend druk! En vind het helemaal raar om eerst naar je huisarts te gaan om vervolgens naar de HAP te gaan. Hier gaan mijn haren toch wel even van overeind staan. Door dit soort dingen is de gezondheidszorg zo duur. De meeste hebben geen idee wat het kost om naar de huisarts of de HAP te gaan. Sorry dat ik zo rageer, maar ben zelf doktersassistente en dit zijn toch wel ergernissen voor arts en assistente.
Ik wíst dat dit tenminste door 1 iemand té letterlijk genomen zou worden.. *zucht* ik had er toch maar bij moeten zetten dat ik dit dus niet letterlijk bedoelde......
Ohja toevallig zijn een nicht van mij en haar man beide artsen en 1 werkt ook bij een HAP en die heeft mij zelf verteld dat er heel vaak weinig te doen is en dat er ook wel dagen/avonden zijn dat het heel druk is...