Wat heb jij geleerd via dit forum?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ansel, 2 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ansel

    Ansel Actief lid

    11 aug 2019
    495
    640
    93
    Vrouw
    Ik denk dat ik nu een dik jaar op dit forum zit en stond er plots bij stil dat ik (zonder dat dit eigenlijk mijn intentie was :p) best wat heb bijgeleerd via dit forum. Soms de zotste dingen eerst (marginale families in Nederland enzo :roflmao:), andere keren zaken om bij stil te staan (verschillende zienswijzen,...). Eigenlijk heb ik al best vaak een ‘aha-momentje’ gehad hier! Wat zijn jouw ‘aha-momentjes’?

    Ik trap af met twee taalkundige weetjes:
    1. Geloof het of niet, maar ‘hij wilT’ mag dus niet :eek::p Ik heb ooit eens opgezocht hoe het nu weer zat met ‘jij wil(t)’ en had onthouden dat je mag kiezen tussen ‘jij wil’ en ‘jij wilt’ (zeker in België). Op een bepaald moment moet ik er onbewust van uitgegaan zijn dat dit ook geldt voor ‘hij wil’ et voilà: Hij wil/hij wilt was geboren! Gelukkig ‘koos’ ik meestal spontaan voor de vorm zonder -t. Oef seg :roflmao:

    2. In de streek waar ik woon in België (het Antwerpse) worden ‘u’ en ‘uw’ in bepaalde zinnen gebruikt zónder dat dit bedoeld is als beleefdheidsvorm. Ook ‘ge’ en ‘gij’ worden in spreektaal vaak gebruikt. Als ik een professionele mail moest typen (die geen beleefdheidsvorm vereiste) ging ik uiteraard niet spreken over ‘ge’ en ‘gij’, maar netjes over ‘je’ en ‘jij’. Soms zwom er echter in dezelfde mail ook een ‘u(w)’ doorheen (omdat dit woord dan voor mij in die zinnen heel normaal klonk). En toen... toen kwam het forum :) In één van de topics ging het een keer over het gebruik van u(w) door Belgen. Éen lid plaatste toen een linkje naar een stukje taalkundige geschiedenis en wat bleek? Ge en uw horen bij elkaar, net zoals je en jouw. De u-vorm mag dus gebruikt worden in combinatie met ‘ge’ en ‘gij’, maar níet in combinatie met ‘jij’ (sorry als dit voor de Nederlandse leden onder ons nu stilaan als Chinees klinkt :oops::D).

    Lang verhaal kort: ik heb eigenlijk altijd gevonden dat ik (in professionele contexten) best goed kan schrijven. Maar kijk, daar kwam het forum en nu zijn mijn e-mails pas écht consistent (én klink ik als een halve Nederlander met al mijn je’s en jij’s :p). Het valt me nu ook meteen op wanneer een collega een mail stuurt met een kakafonie van je’tjes en uw’tjes :oops:


    Ik kan nog vele, (gelukkig ;)) ook niet-taalkundige voorbeelden opnoemen, maar hoor nu eerst graag wat jullie hebben bijgeleerd!
     
    Mimosa, Iertje81, bosi333 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Hoe je sowieso moet schrijven. :p
     
    2littlemonkeys, Zomerrr, Wizzy5 en 13 anderen vinden dit leuk.
  3. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Dat een malm kast in mn trapkast past.
    @Adje
     
    Ligero, goblins, Zuul en 9 anderen vinden dit leuk.
  4. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat Berend botje geen beer is ;)

    En vooral dat ik niet zo snel moet oordelen / af moet gaan op uiterlijk , en dat pas ik in het dagelijks leven ook echt wel toe door alles wat ik hier de afgelopen jaren heb gelezen.
     
    Mimosa, Nummer4, Bezige bij en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.892
    13.063
    113
    Vrouw
    Eh wat dan wel? Een hond?
     
    Paardenbloem en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Een jongen/man genaamd Barend :roflmao::roflmao::roflmao:
     
  7. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.892
    13.063
    113
    Vrouw
    Wat een onthaalmoeder is, nod, bv, hb en nog 600 afkortingen.

    Maar vooral vind ik het interessant om de onderbouwing achter meningen te zien waar ik zelf heel anders over denk. Soms is het namelijk best goed om eens iets vanuit een andere hoek te bekijken.
     
    Iertje81, Zuul, NiVa0230 en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.892
    13.063
    113
    Vrouw
    Ow oke... nooit geweten. :roflmao:
    In mijn hoofd zat hij altijd op een bootje, klopt dat wel of zat hij in een Porsche?
    (Daar gaat het beeld uit mijn jeugd...)
     
    mum2be2 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  9. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Haha hij zat wel op een boot want hij ging uit varen. In mijn hoofd zat ook een beeld van een beer en twijfel of hij ook niet zo afgedrukt stond in mijn boek met kinderliedjes vroeger.
     
    Beausecret en Paardenbloem vinden dit leuk.
  10. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.892
    13.063
    113
    Vrouw
    Dan ligt het gelukkig niet aan mij!
    Ik kan mij vaag iets herinneren van een gele beer in een roeibootje dat ergens op een kaft stond. Geen idee van welk boek.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Vraag me nu serieus af of je niet gewoon beetje paddington eraan hebt gelinkt in je gedachten :p
     
    EdN vindt dit leuk.
  12. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Berend botje ging uit varen in zijn scheepje naar Zuid-Laren. De weg was recht, de weg was krom, nóóit kwam Berend Botje weerom.

    Dan vraag ik me af waarom hij in een scheepje op de weg ging? Waarom niet op het water? En wát was er zo gevaarlijk in Zuid-Laren dat Berend nooit weerom kwam? Misschien zit er toch een kern van waarheid in de speculatie omtrent die Porsche. Berend was de locale dealer in Laren, maar kwam in Zuid aan een gewelddadig eind omdat hij niet over de juiste morfine beschikte waar de oplichter in het topic van @Warboel van af probeerde te kicken. Hij werd toen achtervolgd door de rivaliserende pushers, en ineens zat er een bocht in de rechte weg waardoor hij tegen een boom klapte en nooit meer weerom kwam.
     
    spruitje80, Iertje81, Isabella2020 en 20 anderen vinden dit leuk.
  13. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Wow, nooit geweten dit :eek:
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Dat heb jij toch maar mooi weer geleerd van dit forum :thumup:
     
    GossipGirlxoxo, Ansel en Devilschase vinden dit leuk.
  15. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    :roflmao: Daarom vind ik jou zo leuk. Je schud dit soort droge humor dingen zo lekker uit je mouw ❤
     
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Poeh eigenlijk best veel.

    Van met name @Averlhach de reflux leefregels. Man was dat een dealbreaker bij die van ons! Ik werd geeeeeek gek gek gek gek van dat gegil en iedere arts, cb'er maar roepen dat t normaal was. Me-hoela! (kind gilde 18-21 uur totaal per dag, 6 weken lang vanaf de nacht na dr geboorte was t nog geen 5 minuten stil, tenzij je de fles gaf) Leefregels, andere voeding (Frisolac) en geen gegil meer gehoord...oooh REM slaap, jahoeeee!

    Slaaptips, jhbpm is johannesbroodpitmeel, verschillende kinderziektes, slaapissues (wat recenter) en vooral herkenning.

    Dat je niet de enige bent die werken, huishouden en een handenbindertje best lastig vindt.

    Ook support bij het onzekere gedoe rondom ons zoontje wat nogal op zoch liet wachten (kerstvakantie), wat helaas een heftige downvariant met veel schade bleek te zijn.

    Hoe leg je een kind van 3 de dood uit, de boodschap is nog niet echt geland maar er is een link. Dat lukte niet met het Oma Pluis boekje maar wel met die van Kikker en vriendjes, het vogeltje (voornamelijk het filmpje op youtube, het boekje is nu een reminder zeg maar). Ze probeert nu alleen "wat is dood" te ontcijferen mja, die denkvorm is nog niet beschikbaar als je 3.5 bent. T houd dr enorm bezig, ook in de nachten.

    Welke leuke standaard patroonboeken er zijn. Ongeacht wat je wilt maken.

    Dat taalonderwijsmethodiek ook aangepast is (rekenen wist ik al, die methodes kennen wij ook en nog wat buitenlandse varianten).

    Dat ik op mn knieën mag met een, voor zo ver we weten, gezond kindje. Zelf ook de ellende gezien van een copy paste error, maar dat is in sommige gevallen zelfs nog maar een futiliteit. Dan huilt mn hart weer mee, en soms de rest ook, en geef ik mn spookje van de nacht nog maar eens een extra knuffel. Geen idee hoeveel kaarsjes ik inmiddels gebrand heb uit medeleven, vrij veel in elk geval.
     
    Ansel en Averlhach vinden dit leuk.
  17. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Dat een ‘Gerda’ een bepaald type is waarover gesproken wordt.
     
  18. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.145
    15.214
    113
    Vrolijk liedje :|
     
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb vooral geleerd dat mensen om de meest onnozele reden ruzie kunnen krijgen met partner, familie en buren. :roflmao:

    Nee, serieus: vooral het kennismaken met verschillende mening en zienswijzen vind ik tegenwoordig nog boeiend. En toen de kinderen jonger waren ook veel aan dit forum gehad m.b.t. borstvoeding. Niemand in mijn omgeving gaf borstvoeding, dus het was fijn om hier tips te krijgen.
     
  20. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.191
    4.338
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik heb geleerd wat een ‘trol’ is en een ‘brusje’ (van dat laatste woord krijg ik altijd spontaan jeuk!)

    Ik heb geleerd hoe agressief anti-vaxxers kunnen zijn, en nog belangrijker: ik heb geleerd geen energie meer te verspillen aan dit soort types aangezien ze altijd wel weer een komma vinden om over te vallen.

    Ik heb geleerd dat ik het eigenlijk heel goed heb. Met verbazing lees en las ik de enorme bak ellende die sommige mensen te verstouwen krijgen. Het heeft me nederiger gemaakt.

    Ik heb (helaas) ook geleerd hoe wreed en hard vrouwen (van achter een scherm) tegen elkaar kunnen zijn en ik hoop ooit genoeg te leren om dat zelf niet meer te doen.
     
    Lies1611, Ansel en NiVa0230 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina