Wat ik me afvraag... waarom moet iedereen bij een tweede (derde, vierde) zwangerschap weer opnieuw haar bloedgroep laten bepalen? Als dat eenmaal in je dossier staat is het duidelijk, toch? Dat verandert je hele leven niet. Als we het dan toch over besparingen in de zorg hebben: kun je zo 100.000 labtesten per jaar mee besparen. Of mis ik nou iets?
Dat vind ik ook een goeie vraag.. Je bloedgroep veranderd niet, ook niet na een aantal zwangerschappen. Het lijkt mij weggegooid geld, maar misschien is het wel ergens voor nodig. Ik blijf mee lezen, ben erg benieuwd of iemand het weet
Ze testen niet alleen je bloedgroep, maar ook infectieziekten e.d. En dat kán natuurlijk met de tijd wel veranderen. Of je moet chimerisme hebben, dat kan ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Chimaera_(biologie) Maar dat is wel erg onwaarschijnlijk.
Ik zal het nog mooier maken... Wij hebben twee ziekenhuizen in de buurt waar we uit kunnen kiezen. Ivm de prenatale diagnostiek hebben we voor t ene (MMC Veldhoven/Eindhoven) gekozen, en dus ook daarvoor de eerste testen laten doen en ook bloedgroep bepaling. Toen vroeg de VK waar ik eigenlijk naar toe wilde als ik zou gaan bevallen... Nou, t andere zkh (tilburg) is dichterbij, dus als mn thuisbevalling niet doorgaat, ga ik daar natuurlijk naar toe, scheelt 10 minuten rijden... Moest ik nog een keer de bloedgroep bepaling doen, want t ene zkh kon dat schijnbaar niet doorgeven aan t andere, en ik mocht t zelf niet doorgeven Gelukkig kon t samen met de 28 weken prik, want ik ben er al niet zo'n fan van, al dat geprik... Maar ik vind ook dat je gewoon op je verzekeringspasje je bloedgroep moet hebben staan, dan maakt t niet uit waar je heen gaat, is t altijd goed! Één keer bepalen (bij hielprik bijvoorbeeld) en dan voor altijd weten Misschien moeten we Rutte een brief schrijven
Ja, infectieziekten snap ik. (Hoewel ik die de tweede keer ook niet heb laten doen, aangezien ik tussen de twee zwangerschappen niet met "vreemd" lichaamsvocht in contact ben geweest) En dat bloed komt wel uit hetzelfde buisje, maar in het lab moeten daar toch verschillende dingen mee gedaan worden, lijkt me. Ander bakje, andere handeling, ander formuliertje... allemaal onnodig.
@firsttimemom: dat is helemaal bizar. Bij de vk kon ik het gewoon weigeren te laten doen. Maar zo'n ziekenhuis werkt toch weer anders. Maar als dit tekenend is voor de inefficientie in de zorg snap ik waarom de kosten de pan uit rijzen.
Wat vreemd dat ze de gegevens niet over nemen. Ik werd zwanger van de 1e in de VS en heb daar al het bloedprikken gedaan, met 16 weken kwamen wij terug naar Nederland en werden de gegevens van daar (een heel pak papier!) gewoon overgenomen. Maar ik snap het wel, je moet toch prikken en de bloedgroepbepaling is heel standaard meegenomen, de vk kruisen simpelweg zwanger aan op het formulier en dan kan er ook niks vergeten worden.
Ik weet dat ziekenhuizen verplicht zijn om dit zelf vast te stellen. Dit ivm de vele fouten die gemaakt zijn in het verleden. Ik moest pas ook naar het ziekenhuis en die nemen niks aan van verloskundige, huisarts etc. Dit puur voor de veiligheid. Vind ik niets mis mee eigenlijk. Je zal maar bloedtransfusie nodig hebben en ze hebben per ongeluk de verkeerde bloedgroep doorgekregen...
Inderdaad puur veiligheid. Ik werk zelf als verpleegkundige in een ziekenhuis. Mocht een patient een bloedtransfusie nodig hebben, dan wordt zijn bloedgroep bepaald. Deze uitslag is slechts 72 uur geldig. Dus heeft de patient binnen een week opnieuw een transfusie nodig, moet er opnieuw bloed geprikt worden. Tevens word er ook gekeken of je bepaalde antistoffen in je bloed hebt. Is puur dubbelcheck allemaal.
@mamalin: dan snap ik het nog steeds niet. Als de uitslag van zo'n test maar 72 uur geldig is maakt het dus nog steeds niet uit of je bij een tweede zwangerschap wel of niet bloedgroep laat bepalen. Mijn eerste kind en 12 weken van de tweede zwangerschap vallen allebei ruim buiten die 72 uur