Nee hoor dat zeg ik sowieso niet. Ik ga gewoon niet naar die plaatsen toe. En als er wel honden zijn dan zitten we niet in de buurt of vraag ik of de hond aan de andere kant mag liggen. Ik vind honden in een restaurant of winkel niet hygiënisch maar ik heb er ook geen problemen mee als ze er wel zijn. Dus van mij hoeven honden niet geweerd te worden en moet een restaurant zelf weten of ze daar wel of niet voor open staan. Maar ik vond je zin “gewoon je kind leren niet bang te zijn” gewoon niet goed. Angstige kinderen door zo’n soort van “trauma” door een hond leer je niet gewoon even niet meer bang te zijn. Daarnaast is het er helaas niet maar 1. Ik heb zelf ook al het nodige meegemaakt met honden en ik ben gelukkig niet bang voor ze maar ik heb wel de ervaring dat veel hondeneigenaren nogal laconiek doen over angsten of als mensen aangeven dat ze niet gediend zijn van een hond die bespringt.
Die van ons gaat mee naar het schoolplein, maar ze is een hummeltje en dol op kinderen. Daar geniet ze echt van, dus dat gun ik haar dan ook graag Ze gaat soms ook mee naar de supermarkt. En wacht daar dan buiten. Samen met haar butler. Eh. Ik bedoel mijn man
Bij ons mogen er dus geen honden meer mee op het schoolplein, vanwege de bange kinderen. Lastig, want alle honden die daar kwamen waren juist hele sociale leuke beestjes die gewend waren aan kinderen, want ze wonen zelf ook in een gezin. Ik wil helemaal niet angsten bagatelliseren , want ik heb zelf ook allerlei angsten dus ik weet hoe het is. Maar juist daardoor weet ik ook dat angsten vaak alleen maar groter worden als je dingen uit de weg begint te gaan en gaat vermijden.
Ik sta sowieso altijd meer aan de zijkant van het schoolplein te wachten, omdat ze zo klein is en ik niet wil dat iemand op haar stapt. Kinderen die haar willen aaien zijn vrij om dat te doen en anders valt ze niemand lastig en staat ze gewoon naast me. Maar geloof me, dat doen ze ook Sommigen komen zelfs aangerend en dan staat ze me toch een potje te kwispelen Als ik haar niet meeneem, krijg ik juist meestal de vraag "Aww, heb je haar niet mee vandaag?" Maar misschien is dat ook een plattelands dingetje hoor. Je ziet hier zelfs nog regelmatig paard en wagen op straat en ons dorp is omringd door boerderijen, dus de meeste kinderen zijn hartstikke gewend aan dieren.