Hoi, Ik he been vraagje. Mijn zoontje heeft waarschijnlijk de 5e ziekte en ik heb gelezen dat dit gevaarlijk kan zijn tijdens je zwangerschap. Ik ben nu 20 weken zwanger. Is het nodig/verstandig om langs de ha te gaan voor evt bloedonderzoek of is dit niet nodig meer? Ik weet niet hoe lang hij evt al besmet is. Groetjes suus
Hi Suus, laat via de HA of vk je bloed controleren op het Parvo-virus. Als je antistoffen hebt, ben je beschermd en hoef je je niet druk te maken, als je een recente besmetting hebt (kan ook tot een half jaar geleden zijn) moet je na 2 weken nogmaals geprikt worden en naar aanleiding daarvan wordt dan bij de gyn het een en ander onderzocht. Maar de besmettelijke periode van de vijfde ziekte is 1-2 weken voor de uiterlijke kenmerken, dus extra voorzichtig hoef je nu niet meer te zijn bij je kind, blijf wel letten op goede hygiene. Groetjes Brigitte
Hoi, Bedankt voor je snelle reactie! Kan ik hiervoor gewoon onze vk bellen en kan die het bloedonderzoek ook doen? (Bij onze ha gaat nogal eens iets fout met het opsturen van bloed/urine monsters hebben we helaas bij ons zoontje moeten constateren). Begin me nu wel een beetje zorgen te maken, hoe lang duurt het ongeveer voor de uitslag van zo'n bloedonderzoek binnen is? Groetjes Suzanne
Hoi Suzanne, dat is met 3 dagen binnen, je kunt het inderdaad gewoon via je eigen vk aan laten vragen. Het komt niet op een paar dagen, dus probeer je niet te druk te maken, bel gewoon je vk maar op, dan wordt het in gang gezet. Groetjes Brigitte
Hoi, Nou ik heb vorige week dus gebeld met mijn vk. Zij vond het echter niet nodig om mijn bloed te laten controleren. Ze zei dat ik dan zelf eerst ziek zou worden en als dat gebeurde zou er eventueel een bloedtest komen. Volgens haar had 80-90% van de volwassenen dit al eens gehad. Ik maak me nu wel zorgen, omdat ze niet erg doortastend zijn in het algemeen. Hierdoor is het tijdens mijn vorige zwangerschap bijna fout gegaan. Zelfs zo erg dat ik graag onder controle wilde bij een andere vk, maar dat kan niet omdat ik te ver weg woon voor de andere praktijk. Vind het dus erg vervelend, omdat je in de meeste folders over deze ziekte leest dat zwangere vrouwen een bloedonderzoek moeten krijgen en niet iedereen er erg ziek van wordt. Groetjes suus
hoi Suus, als jij je zo'n zorgen maakt dan vraag je toch gewoon bloedonderzoek aan via je huisarts? bespreek ook de volgende controle bij je verloskundige dat je het vervelend vond niet serieus te worden genomen. Er is inderdaad maar een hele kleine kans dat jij besmet bent maar als jij je echt druk maakt is dat ook een reden om toch even bloedonderzoek te doen. Mirjam