waarom de keuze voor flesvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door muppet83, 16 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jijdaar

Jijdaar Actief lid

2 jun 2012
    231
    0
    0
    NULL
    NULL
    Muppet; Misschien kan je met je man overleggen dat jij overdag bv geeft en hij snachts het flesje met fv?
    maar volgensmij is het in t begin wel handig dat jij alle voedingen doet, wil je echt bv geven, zodat het goed op gang komt..
    Maar mss dat hij het dan wel ziet zitten?

Of mss toch proberen en als t niet lukt dan fv, dat je t bwv al in huis haalt en dit bespreekbaar maakt? mss geeft m dat rust?

als je eert fv doet, en evt daarna toch bv is nml haast niet te doen.. en andersom wel..

Je moet er samen uitkomen, maar t zou ook jammer zijn als jij t achteraf jammer vind dat je geen bv hebt gegeven..

wil jij t echt 'per se' of wil je t eventueel wel? ;)

2. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Zeker datje er samen over beslist maar vind wel dat de vrouw net even een klein dingetje meer te zeggen heeft hierover. T is jou lichaam natuurlijk..

3. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Zo blij dat je dat zegt! In mijn (niet directe) omgeving hebben mensen mijn zo'n verwijten gemaakt. Want dat Finn erge KMA had kwam toch echt door de fles.
    Ik was toen op een keer WEEEEER bij de KA, zat haast te huilen omdat ik het zo erg vond dat het gewoon niet was gelukt. En toen zei zij ook dat Finn ook met bv hoogstwaarschijnlijk wel KMA had gehad. Helaas heb ik veel slechte genen wat dat aangaat. Haha!

4. Smikkel

Smikkel Actief lid

25 mrt 2011
    207
    1
    18
    NULL
    NULL
    Eigenlijk heb ik er geen moment over getwijfeld. Ik wou borstvoeding gaan geven. Het is de natuur en ik vind het nu gewoon geweldig dat mijn lichaam het voedsel voor mijn kind kan maken en dat ze er ook nog enorm goed van groeit.

Helaas is ons dochtertje wel 6 weken te vroeg geboren en vanwege ademhalingsproblemen etc. kon ze niet direct aan de borst. Ik moest dus kolven om de productie op gang te krijgen. Dit ging gelukkig goed.
    En het was ook nog wel een beetje een strijd om haar aan de borst te krijgen. Zonder tepelhoedje lukte het niet (en zonder tepelhoedje lukt nog niet > ze is nu bijna 9 weken) en ze dronk vaak maar weinig, had gewoon de energie niet.
    Maar toch gewoon doorgezet (jaja heb er ook wel eens helemaal doorheen gezeten omdat ze voor geen meter dronk en ik dacht dat ze niet groeide enzovoorts...) en nu toch volledig aan de borst en het gaat gewoon prima en ik vind het heerlijk.
    Erg blij dat ik toch heb doorgezet en hoop nog lang bv te geven!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mijn man heeft hooikoorts en zijn vader astma. Daar komt bij ons de KMA (en de direct-daaraan gerelateerde eczeem en oorontstekingen) van Thirza ws vandaan, want de dochter van mijn man heeft baby-astma gehad, (nu gelukkig nergens meer last van).
    Dus ja, dat een kind een allergie heeft omdat het KV krijgt, is pure waanzin.
    KV is wel gemaakt van koemelk, dus het triggert eerder, (denk ik, aangezien hier de klachten mild waren totdat Thirza bijvoeding kreeg en door de yoghurt na het warm eten echt grote eczeemplekken pas kreeg).
    In mijn zoektocht naar hoe en wat rondom KMA en koemelk, ben ik er wel achter gekomen dat koemelk totaal niet voor mensen bedoeld is en voor mensen eigenlijk best wel troep is, en dat is voor mij wel reden te meer om bij deze tweede absoluut weer voor BV te gaan.
    Maar dat KMA zou ontstaan omdat je KV geeft? Nee, dat is regelrechte onzin...

6. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik ga gelijk fv geven, met als reden dat het de eerste keer niet lukte vanwege een spoedks, het niet op gang willen komen van de bv (pas bij dag 4..), het niet goed willen aanhappen van mijn zoon (en uberhaupt geen tepel willen pakken) en nog een aantal dingen.
    Nu mag ik het weer natuurlijk proberen (bevallen), maar de kans op een spoedks is zeer aanwezig. Aangezien ik niet weer de stress wil van mijn baby die niet wil drinken, ga ik direct fv geven (wat bij mijn zoontje wel direct heel erg goed ging).

Bij een eerste kindje had ik nooit 'zomaar' gekozen voor fv, maar dat is heel persoonlijk hoor.

Het is iig wel wetenschappelijk aangetoond dat fv kinderen en bv kinderen evenveel (of even weinig) ziek zijn in het eerste jaar, dus dat maakt echt niet uit. Tevens is het ook zo dat de meeste afweerstoffen worden meegegeven in de baarmoeder en niet in de bv.

Maar als het je eerste kindje betreft en je hebt geen ervaring, waarom geen bv proberen? Wie weet bevalt het goed en gaat het prima. Overstappen op fv kan altijd.

7. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Nou Mup, ik zou me deze ervaring als moeder niet laten ontnemen als je zelf graag bv wilt geven. BV kan best moeizaam gaan, maar het kan ook heel goed gaan, en dat weet je niet als je er niet aan begint. Gewoon doen als jij dat wil, en als na een tijdje blijkt dat het niets voor je is, dan heeft je kindje toch maar mooi een start gehad aan de borst, toch?

8. mamabri

mamabri Niet meer actief

Inderdaad en dit is wat ik bedoelde te zeggen dat het zo opgedrongen wordt terwijl ik in feite een trauma heb opgelopen op dat gebied, ik wil, kan en durf geen bv te geven, fijn dat een ander het wel wil, maar ik niet. Je voelt je na zo'n gesprek gewoon een ontaarde moeder en dat vind ik heel erg. Ik kreeg ook vaak van mensen de vraag waarom ik geen bv geef. Ik geef daar ook altijd een ontwijkend antwoord op, een ander heeft daar in principe toch niets mee te maken? Ik vind het al erg genoeg dat ik het niet kan.

9. raspberry

Maar dat zijn wel individuele situaties. Op basis daarvan kun je toch niet zeggen dat BV in z'n algemeen opgedrongen wordt aan moeders?
    Ik snap dat het heel vervelend is als een verloskundige zo doet, maar dat betekent nog niet dat BV altijd maar opgedrongen wordt. Het gros van de professionals is gelukkig ook echt professional en stelt zich ook zo op...

En: welke keuze je ook maakt, er is altijd wel iemand die er commentaar op heeft. Thirza heeft 26 maanden BV gehad, waarvan ik de laatste 1,5 jaar dus op dieet ben geweest, toen we bij 9 maanden ontdekten dat ze KMA had. Nou, jemig, wat ik daar allemaal wel niet voor commentaar op heb gehad....
    Gewoon je eigen keuze maken en je vooral niet van de wijs laten brengen door een ander. Die maakt in zijn of haar eigen situatie maar een keuze, waar jij weer niets mee te schaften hebt.
    En ik denk dat dat vaak het grootste probleem is: dat mensen zich toch onzeker laten praten door een ander, zich toch teveel aantrekken van wat die ander vindt. Moet je helemaal niet doen. Je moet altijd bedenken of een ander werkelijk wat te zeggen heeft over je keuze of niet, (heeft iemand er meer verstand van dan jij, kent iemand jou goed genoeg om goede feedback te geven, enz enz). Als iemand aan die voorwaarden niet voldoet, dan maak je gewoon lekker je eigen keuze en trek je je vooral niks aan van die ander...

10. Jetje1

Jetje1 Bekend lid

1 mrt 2011
    549
    272
    63

Dat is een keuze die iedereen zelf moet maken. Ik heb nooit bv geprobeerd omdat het mij niks lijkt. Waarom moet iedereen het proberen?

11. raspberry

Ik redeneer altijd maar zo: vreemd eten wat ik nog nooit heb gehad, probeer ik ook uit. Is het niet lekker, eet ik het niet weer. Maar erg vaak is het veel lekkerder dan ik dacht op basis van hoe het eruit zag.... :)
    Dat is voor mij dus een reden om dingen toch gewoon te proberen.
    En ik vond het idee van een kind aan de borst ook errug vreemd vooraf hoor :)

Maar uiteraard: dat blijft ieders keuze :) Je bent het niemand verplicht om het te proberen.

12. meissie1982

meissie1982 Actief lid

6 mrt 2012
    249
    0
    16
    Men spreekt van: flesvoeding geven uit egoistisch oogpunt.

Dan zal ik maar bekennen dat ik van plan ben bv te geven ook gedeeltelijk uit egoistisch oogpunt. Met borstvoeding schijnt bij vrouwen met erfelijkheid in de familie van borstkanker, de kans op borstkanker met 59% te dalen.

13. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Hahaha, dat vond ik dus ook! Het leek me eigenlijk helemaal niks voor mij.

Maar toen ie eenmaal aan mijn borst dronk, was dat gevoel er helemaal niet! Voedde zelfs gewoon waar familieleden bij waren. Vond er niks raars aan eigenlijk :)

14. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Ik vind er niets egoistisch aan om je kind om de 3 uur te voeden en te verzorgen of het nou bv of fv is.

15. tulip

tulip Niet meer actief

whaha wat een vergelijking, maar zo kun je het ook bekijken idd.:D

16. bloempje81

19 jul 2012
    22
    0
    0
    NULL
    NULL
    hoi dames:)
    ik ben heel pro bv, bij men eerste bv gegeven tot 3 maanden,
    de eerste 2 weken moest ik bv geven om de 2u.... was wel even vermoeiend, maar dan heb ik voor s'nachts één flesje bijgegeven.

vond het heel gemakkelijk, geen afwas, geen flessen sterreliseren niet naar de apotheker lopen, je hebt het altijd bij, altijd klaar, enzo...
    ben nu terug zwanger, en doe het zeker weer:)

zeker geen bezwaar voor diegenen die kiezen voor flesvoeding, die keuze moet ieder voor zich maken.

17. 20BabyJ10

20BabyJ10 Bekend lid

19 jan 2012
    596
    0
    0
    Verzorgende IG, verzorgingshuis
    ergens in Brabant

Ik heb niet heel het topic gelezen hoor, maar toen ik dit las dacht ik...
    Moet hier speciaal een reden voor zijn dan?
    Ik bedoel, kan me voorstellen dat sommige er gewoon niks voor voelen om borstvoeding te geven..

18. Lola86

Lola86 Fanatiek lid

12 jan 2010
    1.660
    0
    0

Haha zo herkenbaar :) kan niet wachten spruitje twee ook bv te geven. Wel heel fijn dat famleden er ook normaal mee omgaan. Ik heb wel op het laatst wel eens van sfam. Gehoord is het nu tijd voor de fles.

O ja wat betreft oma en opa de fles geven, kan ook na die 6mnd :)

19. raspberry

Ik moet zeggen: heb dat gevoel nu gewoon weer hoor! Ben pas vorig jaar januari gestopt bij Thirza, maar desondanks nu gewoon opnieuw dat gevoel van: Best wel gek, straks weer een baby aan de borst.
    Ach ja, dat was bij Thirza snel over, dus zal nu wel helemaal loslopen... ;)

20. Brondy

Brondy Fanatiek lid

23 jun 2011
    3.660
    438
    83
    Overijssel
    Ik ben van plan om borstvoeding te gaan proberen te geven, maar ik ga niet al te veel moeite doen, als t niet lukt dan lukt t niet.
    Wil ook wel graag dat manlief de kleine 1x per dag met de fles voed. Zodat hij eraan gewend raakt voor als hij alleen is met de kleine en ook dat de kleine alvast aan de fles went. Mijn planning is om niet te kolven op mijn werk, dit puur omdat ik dat niet zie zitten. Dus het wordt dan 3 a 4 maanden bv en daarna flesvoeding met 's avonds bv, voor zolang dat kan.
    Weet niet of ik zou kunnen voeden waar familie of vrienden bij zijn. Denk dat ik dan even ergens anders ga voeden. Beetje afhankelijk van wie het is/zijn.

Het kan natuurlijk zijn dat ik tzt van gedachten verander, maar dat zien we dan wel weer.

Ik vind trouwens niet dat je persee borstvoeding moet proberen te geven, als je dat niet ziet zitten dan is dat zo. Het is toch ieders eigen keus? Je bent niet verplicht om bv te geven omdat anderen dat zeggen/vinden. Vriendin van mij heeft de kleine ook gelijk flesvoeding gegeven en het is een gezonde meid en groeit goed, dus tja.

Deel Deze Pagina