Ik wil beginnen met borstvoeding. Maar ga nu steeds meer twijfelen. Krijgt de kleine wel genoeg binnen. Je hoort zo vaak dat het niet lukt.. En ook dat op verzoek voeden lijkt me lastig. Wat als je ergens op visite bent, op het terras. De kraamvisite bij je thuis. Ik ben niet zo iemand die de borst gaat geven met anderen erbij. Flesvoeding lijkt me handig als iemand anders de kleine even wat kan voeden. Dat is toch ook leuk voor opa's en oma's. Kortom borstvoeding is mijn keuze. Maar ik snap heel goed als mensen flesvoeding gaan geven.
Mijn zoon verslikte zich steeds aan mijn borst. Last van reflux. Nadeel was dat ik hem dan meteen over mijn schouder moest gooien om 'm weer te laten ademen. Ik had echter een keizersnede gehad dus kreeg dat zelf niet voor elkaar. Toch heb ik het 3 weken volgehouden en toen ging mijn man weer werken en kon me hier dus niet meer mee helpen. Ik zelf vond t toen veel te eng en ben overgestapt op de fles. Eerst nog kolven, maar dat werkte niet hier...
met voeden op verzoek kun je ook gekolfde melk mee nemen, dat kun je best lang buiten de koelkast bewaren. Dan kunnen ook anderen eens een flesje geven. punt is wel dat je bij thuiskomst meteen moet kolven omdat anders je borsten uitelkaar knallen!
Ik ga deze keer voor 100% voor flesvoeding. Ik heb het heel moeilijk ermee gehad om die keuze te maken, maar ik ben eruit. Met mijn zoon heb ik bv gegeven, alleen dat was echt een drama. Mijn zoon was heel driftig en hapte niet goed aan. Gevolg was dat ik enorme tepelkloven kreeg. Ik heb al een eczeemhuid, en mijn huid kon dat gewoon ook niet aan. De kloven waren op het gegeven moment zo diep, dat het leek alsof mijn tepel doormidden lag. En mijn zoon viel er alleen maar door af en had eigenlijk nooit genoeg. Hij wilde altijd drinken, maar dronk meer bloed dan melk. Hij spuugde ook bloed weer terug. Elke keer als het voedingstijd was of hij had honger (gaf toen redelijk op verzoek) had ik zoiets van neee, niet weer. Zelfs met kolven gingen mijn tepels kapot en de huid eromheen door het lekken snachts en die smettende tepelpads. Na 4/5 weken was ik het ZO ontzettend zat, na nachtenlang met een huilend kind te hebben gezeten van de honger, de pijn, het kolven etc dat ik overgestapt ben op flesvoeding. Hij was meteen een stuk tevredener en ik kreeg wat meer rust. Nu krijg ik ook weer een keizersnee en heb dan een 22 maanden oude zoon, ik heb gewoon niet weer zin in dit gedoe. Dus vandaar de fles.
Er zijn altijd dingen waardoor het wat lastiger kan gaan. Ik heb ook 2 keer een borstontsteking gehad (40 graden koorts) Maar toch volgehouden. Als je naar verjaardagen gaat. Kan je gewoon vragen of je boven op de ouderslaapkamer mag voeden. Als je kindje thuisblijft bij de oppas of opa /oma. Dan zorg je van te voren dat je gekolfde melk hebt die ze kunnen geven. Vrienden van mij gaven in dat soort gevallen ook wel is een gewone fles voeding. Een hele avond op stap word wel lastiger aangezien de melk doorgeproduceerd word en je dus na een aantal uur zonder kolven / voeden op knappen staat. Dan zou je daar evt. kunnen kolven. Maar dat is zelf hoe je daar tegenover staat. Mijn vriend vond het allemaal prima. Die hoefde snachts zijn bed niet uit haha. Ik was toch de enige met melk
Ik wil heel graag borstvoeding geven. In de familie van vriendlief is iedereen ongeveer allergisch voor alles, dus vind ik het de moeite waard om borstvoeding te proberen.
Ga straks eerst bv proberen. Het is ons eerste kindje en het lijkt me een geweldige ervaring als het lukt om zelf te voeden. Wel is het zo dat ik niet tijdenlang wil doormodderen als het niet gaat. Dus wel bv geven, maar niet ten koste van alles.
Vanwege een borstverkleining jaren geleden, is de kans niet heel groot dat ik volledig bv kan geven. Ik wil het wel gaan proberen hoor, maar ik ga mezelf niet gek zitten maken. Flesvoeding is dus wel aangeschaft. Ik vind dat iedereen zelf moet bedenken wat ie wil hiermee. Zo jammer dat je in ons vrije landje zowat afgeschoten wordt als je geen bv gaat geven.
Ik ga fv geven omdat ik er gewoon niet tegen kan als iets/iemand aan mijn tepel zit , lijkt mij ook prettiger ondat mijn partner ook makkelijk kan voeden. Ik heb nooit getwijfeld in ieder geval, maar zoals vriendin van mij geeft bv en het scheeld een hoop geld en kilos vliegen eraf bij haar! Trek je in ieder geval echt niets aan wat een ander vind hoor.. Ik was bang voor nare reacties over fv maar daar heb ik me over heen gezet. Ieder ze eigen keuze!
Met mijn dochter ben ik gestart met bv en ik vond het vreselijk. Het deed nog meer pijn dan die hele bevalling bijelkaar. Ben na een week gestopt en nu begin ik er niet eens aan.
Borstvoedingbrigade?? hahaha! Die had ik nog niet gehoord, maar klopt soms wel hoor, wat dames zijn er zo fanatiek in iedereen die geen borstvoeding geeft te veroordelen... Ik ga borstvoeding wel proberen, maar mn grootste reden is eigenlijk financieel Ben mn baan kwijt en straks met de ww zullen we toch al prioriteiten moeten stellen. Ik ga superduper goed proberen het te laten slagen met de borstvoeding!!! En als je kolft kunnen anderen toch nog steeds flesjes geven enzo? Vriendin van me deed dat ook, die had altijd wel wat in de koelkast, even in de flessenwarmer, en ik heb ook vaak met haar kindje op mn arm gezeten.... Ik kan me heel goed voorstellen als meiden er niks mee hebben en dus gelijk flesvoeding geven. Ik heb er zelf helemaal niks mee als meiden hun kind jaaaaren borstvoeding geven (vrouw van een colega van mij geeft hun 5 jarige zoon nog steeds borstvoeding.... ). Denk dat ik het als het lukt zo'n 9 maanden ga proberen, dan wil ik mn lichaam weer terug, haha!!
Hier idem, alleen heb ik 7 weken volgehouden, zou ik NOOIT meer doen, als het niet lukt, lukt het niet, ik wil gewoon genieten van mijn baby, en met FV ging dat wel, zonder het gevoel dat ik met niets anders bezig was dan melk produceren
Ik ben er nog steeds niet uit. Ene moment denk ik heel erg: Ja ik ga BV geven. Andere moment denk ik: Nee, we pakken lekker de fles. Flesvoeding is tegenwoordig ook heel goed. Dit heeft ook te maken met de BV bij mijn zoontje. Heb dit 3 maanden gedaan. Maar het was erg goed op gang zeg maar en hij was aardig gulzig dat hij zoveel binnen kreeg dat hij erg moest spugen na elke voeding en er ook last van had. Voor elke voeding moest ik eerst 5 min. kolven. Daar heb ik dus echt geen zin in. Ik weet dat het beter is en daarom mijn twijfel steeds.. . Verder ben je idd ook erg gebonden met BV vind ik. Ik zou zelf niet in een openbare gelegenheid gaan zitten voeden, en dan loopt er ook nog een dreumes bij die je in de gaten moet houden... Nou ja kan er nog ff over nadenken... Het duurt nog even.. Al neig ik op dit moment weer meer naar de fles... Pfff moeilijk hoor
hier ook bewust de fles en nooit bv geprobeerd. Ik vind het moeilijk om uit te leggen omdat mensen mijn idee niet snappen. Maar goed, ik vind het hele idee van bv helemaal niks. Veel vrouwen die bv geven vinden het buiten alle gezondheidsvoordelen juist een logische keuze omdat het lichaam het zelf maakt. Das voor mij eigenlijk het idee waarom ik het dus niet zie zitten. Beter kan ik het denk ik niet uitleggen. Hier was het soms best moeilijk omdat ik echt in een bv omgeving zit. 1 schoonzus helemaal overtuigd van bv en al mijn vriendinnen geven/gaven bv. En niet een paar weken, maar de meesten ook vrij lang Ik denk dat onze dochter straks een cultuurshock krijgt als onze baby een fles krijgt, want zij weet niet beter dan dat alle baby's uit de borst krijgen haha. Heb ik weer...
Bij de oudste heb ik 1 week bv gegeven. Compleet aan onderdoor gegaan (tot PND toe zelf). Zoon was ziek geboren en wou niet drinken was telkens een lijdensweg van anderhalfuur (aanleggen, flesjes gekolfde melk geven en afkolven) kon ik een een halfuurtje slapen en dan begon het opnieuw. Na een week kreeg ik echt hallucinaties en psychische porblemen. Dochter 3 dagen bv gegeven en toen ook gestopt. Voordelen van fv vond ik: iedereen kan het geven (papa kan een nacht overnemen); je ziet hoeveel ze drinken (nodig door probleem zoontje); je hebt je lichaam en tijd terug (je kan eens gaan wandelen of naar de bios zonder de baby steeds te moeten meennemen ed of te lekken) ook kan je de baby makkelijk voeden zonder dat gedoe van blote borsten Het geven van de flesjes vond ik niet echt een probleem: je neemt een thermos warm water mee om de flesjes te maken en elk cafe/winkelcentra heeft wel ergens een magnetron staan. Kruidvat en Hema verkopen goedkope flesjes en Kruidvat heeft ook goedkope poedermelk. Maar vooral DIT: KIES ZELF en laat je niets opdringen door niemand niet (noch door big pharma poederfabrikanten noch door de bv-maffia). Ze schetsen beiden enkel wat positief is voor hun winkel
@Deerne 85: Ik weet dat dat 1 van de voordelen van BV zou zijn (gratis) maar dit is niet altijd zo. Je hebt zoogcompressen nodig, en een afkolfapparaat (als het niet goed op gang komt of om af te kolven voor de babysit/opvang) als je afkolft heb je dus ook flesjes nodig. Verder kan het zijn dat je medicijnen moet nemen om de productie op gang te brengen of om tepelkloven ed te onderdrukken. Niet om iets af te raden of zo, maar goede raad uit ervaring.
Eigenlijk was het bij mij heel simpel: zolang het lukt wil ik de beste voeding geven. Bv dus. Als het om een of andere reden echt niet zou lukken, dan zie ik kv als alternatief. Maar kv blijft in mijn ogen kwalitatief altijd de mindere van de twee.
Ieder moet hierin zijn eigen keuze maken, en ik vind dat een ander dat moet respecteren. Als je over bv begint en daar gestresst door raakt of tijdens bv werkt het gewoon niet. Dan kan je doorzetten, maar ook kiezen voor je eigen rust. Vaak zijn er al kinderen en heb je je energie na je kraamweek hard nodig. Ik denk dat ieder dat voor zichzelf prima kan beslissen en neem aan dat er van te voren goed word gekeken naar voor en nadelen van bv en fv. Wel denk ik zo als je twijfelt probeer dan bv. Als het niet werkt kan je prima overstappen, ookal is het in de 1ste week. De eerste dag(en) heeft je baby dan toch wat bv binnengekregen en dat is alsnog erg goed voor het immuumsysteem. (zie het als een natuurlijke inenting)
Hier gaan we wel BV proberen, maar mocht het niet lukken dan stappen we over. Het moet geen drama worden zo dat je er tegen op gaat zien, of vergaat van de pijn, zoals ik hier eerder las. Zover wil ik niet gaan. We zien het wel. En FV is ook prima, ik ben zelf ook groot geworden.. Maar dan heb ik het in ieder geval geprobeer