1. Ik voelde me er zelf niet prettig bij 2. Kan absoluut niet tegen slaaptekort en met flesvoeding kan je partner het overnemen. 3. Ik houd van regelmaat...bij fles werk je met tijden...bij borst is het toch vaker voeden op verzoek.
Tjonge, ik schrik van de grote hoeveelheid negatieve reacties over bv. Ik geef zelf nu ruim 6 weken bv en het is zeker niet altijd makkelijk, maar ik vind het zeker de moeite waard! Vooral in het begin is goede begeleiding en veel steun vanuit je omgeving heel belangrijk. In het begin moet je alles leren, je tepels moeten er aan wennen (de pijn in de eerste twee weken viel me vies tegen!), je kind moet leren drinken en vaak speelt onzekerheid of je het wel goed doet, of je kind wel genoeg krijgt, etc. een grote rol. Ik ben een heel makkelijk en weinig piekerig typje, maar ook mij overkwam dat toch. Je moet echt vertrouwen krijgen in jezelf en je kindje en dat kost tijd. Maar als het dan lukt en goed loopt is het super! In de eerste weken ging ik echt niet buitenshuis voeden, maar nu gaat dat vrij makkelijk. Mijn dochter drinkt nu goed, dus aanleggen gaat soepel. Mooie shawl om mijn schouders en mensen hebben soms niet eens door dat je aan het voeden bent. Geeft dus heel veel vrijheid juist. Ik kolf nu (bijna) elke dag een flesje af en die kan mijn man of een oppas dan geven als ik even weg moet of als ik wat langer wil slapen. Het klopt dat fv je kindje langer vol laat zitten. Het is bij fv alsof je kind bij elke voeding binnen no-time een 6 gangen diner naar binnen werkt (klinkt wat negatief, maar zo bedoel ik het niet), dan kan je echt geen pap meer zeggen! Bij bv neemt een kindje vaak wat minder en wat vaker. Ze moeten daar ook meer voor "werken" dan bij fv, dat giet je zo naar binnen. En zeker is de kwaliteit van fv goed, maar toch echt niet te vergelijken met de kwaliteit van bv... Het is niet voor niks dat er geen reclame gemaakt mag worden voor fv voor kindjes jonger dan 6 maanden.
Ik vind het overigens ook een slechte constatering dat borstvoeding het beste is voor je kindje. Wellicht is dit zo als je puur en alleen kijkt naar de voeding zelf. Maar als je als moeder zijnde doorgaat tot bloedens toe, zwaar gestresst bent, huit en bijvoorbeeld slecht eet... Ik ben het er mee eens dat het een kleine moeite is om het te proberen, mits je hier zelf uiteraard geen moeite mee hebt. En ik heb een groot respect voor de moeders die een aantal maanden bv geven. Maar misschien nog wel meer voor de vrouwen die er mee durven te stoppen als blijkt dat het te veel van jou en je omgeving gaat eisen. Want dat wordt je door sommige mensen echt niet in dank afgenomen. Alsof je niet het beste voor hebt met je kind..... Fles of borst, zolang jij je als moeder achter je keuze kunt staan geef je het beste aan jouw kind!
hier een dikke week geprobeerd, maar dochter viel te veel af, oorzaak: in 1 borst heb ik bijna geen melkklieren en in de andere erg weinig, dus ik zou haar nooit genoeg kunnen geven zonder bijvoeden. ik was dus steeds bezig met voeden half uur de ene, half uur de andere en dan nog een flesje.... en dat na een horrorbevalling die eindigde in een ks, nee heb t lang volgehouden en heb erg veel verdriet gehad dat dit niet wilde lukken en nog als ik moeders met een kindje aan de borst zie... heb langzaam afgebouwd en dr gegeven wat ik nog had, met het flesje kwam er meer rust in os huis en dat was erg fijn.
Ik heb gekozen bij de oudste voor borstvoeding gewoon het idee dat je zo'n kleintje heerlijk tegen je aan hebt en die groot wordt van jou melk. We hadden wat kleine opstart probleempjes maar het ging steeds gemakkelijker en nu met de jongste ook weer vanaf dag 1 borstvoeding. Ook uit gemakzucht hoor maar mijn gemakzucht. Heb geen zin om me druk te moeten maken of er een fles schoon is of als ik weg ben ik genoeg voeding bij me heb. Nu is het gewoon aanleggen en klaar
Ik geef bv en ik kan heel eerlijk zeggen dat ik er een haat-liefde verhouding mee heb. Vaak gaat het goed en dan vind ik het prima om te doen. Doe het ook puur vanuit het oogpunt dat mijn dochter kans heeft op allergieën en eczeem enz. Dat heeft mijn vriend ook. Wat ik het nadeel vind is dat ik aan haar "vast" zit, ik ben nl geen voorstander van voeden in het openbaar. (dat anderen dat doen, prima, maar niet mijn boob!) Ik denk al wel na over afbouwen, zeker omdat kolven met mijn werk geen optie is. (ik kan niet even de klas uit!) Als je ervoor open staat zou ik bv proberen. Lukt t niet, dan niet!
Niet om iemand aan te vallen of zo, maar ik heb me wel eens de bedenking gemaakt waarom er zoveel reclame voor bv moet gemaakt worden als het zo gezond/makkelijk/handig ed is. Mocht het echt zo zijn, er zouden geen flesjes gegeven worden. Ik persoonlijk denk dat bv soms gewoon niet meer past in onze mtschappij. Je MOET zes maanden bv geven, maar je werkgever verwacht je nadrie maanden terug aan het werk. Papa moet je steunen s nachts, maar papa is ook moe, moet gaan werken en op eventuele andere kinderen letten. Je moet je niets van het huishouden aantrekken enkel van de baby en de voedingen, maar de tijd dat er veel vrouwelijke familieleden waren die een beetje hielpen in het huishouden ligt achter ons (a ja die werken ook allemaal) en ga zo maar verder. Het is dan makkelijker om vrouwen een schuldgevoel op te zadelen als ze fv geven dan om deze punten aan te pakken Zomaar een ideetje hoor, niet om keet te schoppen
Ik ben ook nog in dubio... Het ene moment denk ik:'Ik ga het proberen!', het volgende moment denk ik weer aan gelijk beginnen met HA kunstvoeding. Ik heb een borstverkleining gehad en ik wil eigenlijk weten waar ik aan toe ben... Ik heb echt geen zin om een gevecht aan te gaan om er een paar druppels melk uit te krijgen. Het lijkt me verschrikkelijk frustrerend, zeker na 9 maanden zwangerschap en een bevalling... Het liefst wil ik me gelijk kunnen richten op de kleine en ervan genieten, ipv nog aan de slag te moeten om de borstvoeding te laten slagen. Ook heb ik een lichte aversie tegen borstvoeding, omdat ik aanraking van mijn borsten en tepels erg onprettig vind. Mijn overweging om het wel te doen is omdat ik allergieen zo min mogelijk de kans wil geven te ontstaan in dat kleine kinderlijfje... Ik wacht voorlopig nog even met beslissen. Ik ga uiteindelijk voor wat goed voelt... voor mij. Dat mijn vriend bv belangrijk vind zal ik absoluut ter harte nemen, maar we settelen voor hetgeen waar we beiden, ik en de kleine, het gelukkigst van worden.
Baby's, voeding en buitenstaanders. Ik word er altijd zo verdrietig van. Je kunt het namelijk toch nooit goed doen. De één krijgt het verwijt dat ze niets voor haar kindje over heeft omdat ze na een hoop ellende overstapt of flesvoeding En ik krijg de (vreemde) opmerking dat borstvoeding maar een raar iets is wat je vooral niet te lang moet doen. Ik heb van de week mijn laatste borstvoeding gegeven omdat dochterlief geen geduld meer heeft om bij mij te drinken. Jammer maar helaas. Maar dat iemand wat langer borstvoeding geeft wil niet zeggen dat ze tot 'de borstvoeding brigade' behoren en flesvoeding per definitie afkeuren. Net zo goed als dat iemand na een hoop moeite ook moet kunnen overstappen op fv, zonder haar te moeten verantwoorden. Ik ben echt wel voor (proberen) borstvoeding geven, maar niet iedereen vindt hetzelfde en het is gewoon niet voor iedereen weggelegd.
Heleentje80: ik ben het wel met je eens. Ik ben van plan fv te geven, heb een hele lading negatieve reacties erover gehad. ook het argument aangehaald er word niet voor niets geen reclame gemaakt voor fv voor baby's jonger dan 6 maanden. Mijn mening is dat bv niet van deze tijd meer is maar een hoop vk en kraamzorginstanties erop blijven hameren. Van verschillende mensen gehoord in mn omgeving dat ze toch bv probeerde om maar van het gezeur van de kraamverzorgster af te zijn.. Niet negatief bedoeld! maar soms lijkt het alsof je geen vrije keuze meer hebt. Ik kies voor FV en iedereen kan hoog of laag springen, ik blijf hierbij. Waarom? 1. ben een controlfreak, dus voed liever op vaste tijden en dan zie ik ook wat er binnenkomt. 2. dat gepriegel aan mn borst hoef ik niet. 3. zo kan mijn partner het ook overnemen. 4. ben zelf ook gezond groot geworden zonder allergien.
mijn tip aan jou??? Hou het in dit soort discussies bij jezelf en ga niet bv promoten, de vraag van ts is waarom je ergens voor kiest, je laatste stukje is juist waarvan velen in dit topic jeuk van krijgen en waardoor de term bv maffia ontstaat.
@ Tulip, waarom doe je zo lelijk? Iedereen verteld hier waarom zij voor fv of juist voor bv gekozen heeft en hoe dat bevallen is. Zo kan TS zich een beeld vormen en uit ervaringen lezen wat haar te wachten kan staan. Iemand geeft als reden; "ik vind bv niet van deze tijd en wil graag meer controle" Een ander geeft als reden; "ik vind bv beter, en denk dat er daarom geen reclame gemaakt mag worden voor fv tot 6 mnd" Daar hoef je toch niemand om af te snauwen?
ik zie vaak dat deze discussies uit de hand lopen zo. Geef je eigen persoonlijke reden: ik vind bv beter, maar niet al die toevoegingen. want dat dat niet voor niks is is ook nog complete onzin en voegen niks toe aan het beeld voor ts om te weten wat haar te wachten staat.
Ik vind ook dat je ieder in zijn waarden moet laten daarom zeg ik ook dat ik vind dat flesvoeding niet bij mij past. Ik vind het gewoon een gedoe met flesjes en poeders enzo maar ik moet ook eerlijk zeggen mijn kinderen hebben nog nooit een flesje met kunstvoeding gehad. En ik heb er geen problemen om in het openbaar te voeden. Het enige mindere wat ik vind is dat je nooit eens zorgenloos weg kunt je zult altijd ervoor moeten zorgen dat je gekolfd hebt. Maar dan bedenk ik me voor hoelang is dat en dan maar even niet een avondje weg dat komt vanzelf wel weer. Maar als andere dit als een grote belasting zien dat alles op jou komt dan moet je zeker voor kunstvoeding kiezen. Hoeveel kindjes worden daar niet groot op.
Iedereen moet lekker doen waar zij zich prettig bij voelt!! Mijn meisje is nu bijna 8 weekjes en ben direct fv gaan geven, heb bv niet geprobeerd gewoon omdat dat niks voor mij is en ze doet het super goed!! Ik ben ook een enorme controlfreak en hou van een beetje regelmaat en met bv is het vaak op verzoek voeden en daarbij is gepriegel aan me tiet niks voor mij
Voor mij zal het vanzelfsprekend zijn dat als ik een kindje krijg dat hij of zij borstvoeding krijgt. Ik vertrouw graag op mijn eigen lichaam die het kind ook 9 maanden van alles heeft voorzien wat het nodig had. Dat stopt niet opeens na de bevalling.. Als het niet gaat dan gaat het niet, maar bij voorbaat kiezen voor flesvoeding gaat er bij mij niet in..Je wilt toch allemaal het beste voor je kind, en dit is gewoon zo overduidelijk het beste
Het is ook altijd wat je hoort, jaaa maar borstvoeding is de beste voeding die er is en geen flesvoeding die eraan kan tippen. Mag best zo zijn, maar ik vind ook dat je als moeder happy in je vel moet zitten. Dus dan nog, dan krijgt je kindje bv, maar ben jij als moeder zo ongelukkig. Dan is het voor beiden niet beter. Ik zat echt tegen een depressie aan, kon elke dag alleen maar huilen en zag er bij elke voeding weer tegenop. Ik heb gewoon simpel weg geen zin weer in deze problemen. Vooral niet met én een keizersnede én een ouder kindje én dat mijn man maar 1 week vrij kan krijgen en ik verder totaal geen hulp heb hier in de buurt. Dus voor mij is die keuze nu echt definitief.
mijn zoontje heeft twee weken in het zkh gelegen en kon door beademing en prematuriteit niet aan de borst drinken. Ik ben dus meteen begonnen met kolven en daarmee doorgegaan, ik kolf nu heel makkelijk, in 4 x 10 minuten ongeveer 1 liter bv per dag. Ik heb nu dus redelijk veel vrijheid en ons zoontje krijgt toch bv. S'nachts drinkt mijn zoon wel een keertje aan de borst. Hij drinkt dan wel minder dan it de fles en als hij aan de borst heeft gedronken "snapt" hij de fles daarna minder. Met de moeizame start die hij heeft gehad vind ik het wel een geruststelling om te weten hoeveel hij gedronken heeft, ik zou van alleen borstvoeding uit de borst denk ik wel onzeker worden, en je hebt dan ook alle voedingen zelf te doen. Het lijkt dus dubbel werk om afkolfde melk via een flesje te geven maar ik vind het in de praktijk erg goed gaan, misschien dat ik het bij een tweede zelfs weer zo zou doen, ook al zou een tweede kindje misschien wel meteen goed aan de borst kunnen drinken. Succes met het maken van je keuze, misschien is deze tussenoplossing ook iets voor je!
Hier hele bewuste keuzes gemaakt , bij de eerste 3 wkn geprobeerd opgegeven wegens een verschrikkelijke zuigkracht van de kleine en borst onstekkingen bij 2 de daardoor niet eens willen proberen maar .... mijn eerste 2 kinderen blijken ernstig allergisch ben elke dag in de weer met allerlei medicijnen waaronder epi pennen . dus bij de 3de heel bewust de b.v. doorgezet ( ook moeilijke momenten gehad)! 11 maanden en hij is de enige baby die niet hele eerste jaar heeft gehuild en heel belangrijk geen allergien heeft!!!!! Dus ga nu zeker de b.v. doorzetten bij nr. 4 !!!!
Jeetje... Zitten pittige reacties bij! Vreemd toch dat dit zo leeft... Waar je baby bijvoorbeeld in slaapt of welke kinderwagen je hebt komen lang niet van deze 'dicussies' op Ik heb bv gegeven tot 5 maanden en toen fv. Mama wilde een wijntje verder vond ik het heel mooi te zien hoe hard ze groeide op iets wat ik maakte, het was heel intiem en gezellig, altijd bij je. Over voeden in het openbaar: dan leg je de beeb toch gewoon even aan voor je weggaat?? Je kan toch niet teveel geven, dus prop je beeb vol voor je weggaat en dan heb je wat langer de tijd na 5 mndn dus over op fv. Waarom? Ik kon bv alleen maar liggend geven (de andere houdingen kreeg ik maar niet onder de knie...) en dat ging irriteren. Dochterlief wilde ook niet echt doorslapen en dat gaat vaak met fv idd beter... En ik wilde mn lichaam terug. Ik wilde weer kunnen drinken en eten waar ik zin in had onder me zorgen te maken over de effecten op de baby. Ben met 5 mndn dus gaan afbouwen. Niemand heeft er last van gehad en we zijn allemaal blij vind trouwens flesjes enzo met afwassen en dergelijken wel irritant. Had ik met bv nooit last van