Alle drie de keren bv gegeven. Omdat het zo gezellig is omdat het makkelijk is omdat het goedkoop en gezond is omdat mijn kindjes het heerlijk vinden bij mama tegen de buik omdat je zo makkelijk kan troosten omdat ze er goed op groeien omdat het er altijd is .......tenminste bij mij.
Bij de eerste gelijk fv en nu weer. Waarom? 1.Ik heb hele gevoelige tepels ze doen al zeer als je er naar kijkt vl mag er niet eens aankomen no way dat daar heel hard aan gezogen word of een kolf apparaat opgezet gaat worden! 2. vl zag het ook niet zitten en wilde zelf ook flesjes geven. 3. Ik wilde niet overal met me borst bloot. Ik deed smorgens de bakjes vullen voor de hele dag erg handing als je weggaat gewoon n bakje pakken en water en een magnetron hebben ze overal. 4. na de bevalling kun je gewoon weer alles eten. Het is voor iedereen anders en iedereen moet doen wat jezelf het fijnst vind.
Mijn vorige keren heb ik fv gegeven nadat bv niet werkte. Nu ben ik een paar jaar verder en een stuk rustiger in mijn hoofd. Ook heb ik een hele fijne partner die mij goed steunt en helpt met alles. Ik zie er echt naar uit om relax bv te geven. Werkt het niet of is het heel pijnlijk, word deze kleine ook op fv groot. Ook bij mij word het maar 3 maanden omdat ik daarna weer aan het werk moet of ik moet het kunnen combineren.
Ik heb mijn zoon 12 maanden bv gegeven, hij wilde toen echt niet meer en gestopt.. dat vond ik toen heel jammer. Nu wil ik weer borstvoeding gaan geven, ben zelf heel pro-bv. Maar geen borstvoedingsmaffia hoor, want we leven in 2012 in Nederland waar we de keuze kunnen maken om borstvoeding of flesvoeding te geven. Er zijn zoveel kinderen die groot worden en zijn geworden op flesvoeding. Ik heb voor ieder zijn keuze respect en zo moet het ook zijn, zolang we ons kind maar voeding geven waar het op kan groeien, toch? Wilde wel even zeggen dat ik dus borstvoeding heb gegeven ondanks het feit dat ik ook gevoelige tepels heb, niemand eraan mag zitten en het hele borstvoeding-idee eng en vreemd vond vooraf. Maar op het moment dat ik mijn zoon vast had was het ineens heel anders en heel natuurlijk, heel normaal.. Het is wel pittig geweest met koemelkvrijdieet en in het begin ook gigakloven aan 1 kant, borstontsteking, spruw.. maar heb toch doorgezet en ben trots erop. Kanttekening van dit verhaal is ook wel dat mijn zoon absoluut geen flesvoeding lustte! Dus had daarnaast geen keuze Hier vonden mensen het trouwens raar dat ik bv bleef geven toen ik weer ging werken. Heb gewoon gekolfd.. maar zo heb je hoe dan ook veroordelingen van je omgeving. Trek je er alsjeblieft niks van aan. Je geeft je kindje toch wat het nodig heeft, voeding! Of het nou borstvoeding is of flesvoeding!
Hier ook de fles met name alles op mijn schouders terecht zou komen en dat wordt toch een beetje teveel! ondanks dat het natuurlijk het beste is en blijft ook op de fles worden ze heel groot!!! en de aanstaande beeb ook weer de fles!
ik ben destijds met bv begonnen maar wel met de kanttekening dat ik het niet in den treure ging proberen. Bovendien als ik ging werken, wou ik grotendeels afgebouwd zijn. Het lukte niet, heb nog 7 weken gekolfd en dit dus in flesje gegeven en toen was ik er klaar mee. Ook na tig borstontstekingen, tepelkloven etc. Was blij dat ik het iig geprobeerd had dmv afkolven en 7 weken nog bv kon geven. Nu heel bewust de keuze voor fv. Ik durf het niet aan (terwijl ik me bewust ben dat het nu best goed zou kunnen gaan) en het is uit (voor mij) praktische overweging. Ieder moet dit lekker zelf weten, vind ik. Maak de afweging voor je zelf en sta achter je beslissing.
@ smile en tulip: het spijt me werkelijk als ik jullie op je tenen heb getrapt met mij opmerkingen over de kwaliteit van bv en fv. Ik voer dit soort discussies echt zelden, en zeker niet op een forum ofzo. Ik wilde graag wat bijdragen aan de discussie en dan hou ik er ook van om feiten te noemen waarmee in mijn mening kan onderbouwen. Daar blijf ik trouwens gewoon bij. Het is echt wel bewezen dat bv beter is dan kv. Lijkt me een open deur. Maar ik veroordeel een keuze voor fv helemaal niet, die conclusie trekken jullie/lezen jullie in mijn opmerkingen. En dat komt dus echt uit jullie zelf (wat de achterliggende redenen daarvoor ook mogen zijn. Misschien eerdere veroordelingen/nare opmerkingen door anderen of jullie eigen twijfel over je keuze waar je niet mee geconfronteerd wil worden ofzo). 't heeft niks met mij of het door mij genoemde feit te maken. @TS: maak rustig je eigen keuze. bv is wat mij betreft nummer 1 maar echt niet alleen maar een roze wolk en het hoeft wat mij betreft zeker niet ten koste van alles te gaan.
Aan iedereen die borstvoeding geprobeerd heeft, maar het niet bij lukte - en dan bedoel ik vooral bij wie het in de kraamperiode of de eerste 6 weken al spaak liep. Hebben jullie ook professionele hulp van een laktatiekundige gehad, of zijn jullie op eigen houtje en met hulp van kraamzorg/verloskudnige/CB aan het proberen geweest? Bij mijn dochter lukte de BV niet goed, door mijn borstverkleining is de kans klein dat ik fulltime zelf kan voeden en door de slechte bevalling en vermoeidheid hield ik 't niet vol ( de fles evenmin trouwens, want dat was meer werk, bed uit, hoeveel mag ze drinken, hoelaat is het, afwassen, uitkoken etc ) maar dit keer zit 't kaartje van de laktatiekundige in mn portemonnee hoor! Ik bel bij het eerste dreigende kloofje!
Hier hebben alle 3 de kids bv gehad. de laatste het langst 7a 8 maanden..toen begon dochtertje lief te bijten auu (eigenlijk was ik het toent ook gelijk zelf beetje "zat" wilde weer winkelen (zonder baby) werken enz.. en dat bijten.. auu nee nooit meer, zodra er word gebeten is het klaar) nu ga ik het weer doen..duurt nog wel even maar goed maar wil het record eigenlijk verbreken haha.. maar daarbij zeg ik wel altijd, het kindje moet er wel van groeien, en jezelf ook gelukkig bij voelen, als het niet gaat, dan stoppen. met bv is het de eerste dagen beetje "rommelig" althans vond ik, het op gang komen, baby wil vaak veel drinken.. na een poosje gaat het goed, en kon ik gewoon een schema aan houden.. om de 4 uur dat was erg prettig.
In mijn geval ligt het wat gecompliceerder... Ik ben bij alle 3 direct begonnen met fv, de reden? Ik ben als kind jarenlang sexueel misbruikt en daardoor zit op de een of andere manier het idee dat borsten puur met sex te maken heeft. Klinkt misschien heel raar voor een ander, maar ik heb het nooit aangedurft. En dan altijd die vragen van de vk en kraamhulp waarom je geen bv gaat geven. Ik heb hun altijd gezegd dat ik het niet wil en er geen reden voor op hoef te geven, maar idd ze drammen er wel vaak over door en dat vind ik wel heel vervelend. Ook als ik hier weleens in topics lees hoe moeders die fv geven aangevallen worden, denk ik weleens, je moest eens weten, want ik ben er van overtuigd dat ik echt niet de enige ben die dit heeft meegemaakt en om die reden aan fv is begonnen.
Ik vind borst voeding prachtig ! Alleen niet geschikt voor mij. Vorige keer een week geprobeerd, ik en kind alleen maar huilen. Dus deze keer lekker de fles !
Hier 7,5 maand bv gegeven. Dit had ik zelf helemaal niet verwacht want ten eerste had ik niet verwacht dat het zou lukken door gevoeligheid van tepels en ten tweede omdat ik er niet iets mee had. Maar omdat bij mijn vriend in de familie heel veel allergiën en eczeem voorkomen besloot ik het toch te proberen. Het was veel leuker en specialer dan ik me had voorgesteld! Tuurlijk was het in het begin even doorbijten omdat mijn tepels moesten harden en omdat je aan het begin samen aan het zoeken bent maar het is mij 100% meegevallen! Ik denk dat de enige optie voor jou is om het gewoon te proberen. Dit aangezien je twijfelt en je het dus pas weet als je het probeert. Als je het niks vindt, pijn hebt of het lukt niet ben je zo gestopt en weet je wel dat je het geprobeert hebt en waarom het wel/niet wat voor jou is. Als je er echt iets tegen hebt snap ik heel goed dat je voor fv kiest.
Ik ben direct met flesvoeding begonnen, leek me veel praktischer, zeker in combinatie met mn werk. Daarnaast heb ik bij mn zus gezien wat voor ellende borstvoeding kan geven en eerlijk gezegd schrok ik daar wel van. Dus hier fv en heb er geen spijt van. En verder vind ik dat iedereen lekker zelf moet weten wat ze willen geven. Als je er zelf maar achter staat.
Ik zelf heb gemerkt dat als de bv eenmaal goed loopt het zoveel makkelijker is dan fv. Hier hoeft niemand 's nachts op te staan om een flesje klaar te maken. Ik maak me nooit druk om hoeveel en hoe vaak ze drinkt. Zolang ze goed groeit, ga ik dat echt niet bijhouden. Ik heb de voeding altijd bij me. Als we op stap gaan hoef ik enkel een luier-verschoning mee te nemen. Ik let eigenlijk helemaal niet op wat ik eet. Ik houd alleen mijn alcoholconsumptie binnen de perken. Maar ik doe ook niet moeilijk over 1 glaasje op zijn tijd. Maar het fijnste vind ik nog wel die intense intieme momenten samen. Als we samen in bad zijn geweest en dicht tegen elkaar aan kruipen onder de dekens omdat ze nog wat wil drinken voor het slapen gaan. Of als ze een drukke dag op het kdv heeft gehad en heerlijk drinkend tegen mij aan tot rust komt. Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar deze relaxedheid en intimiteit had ik niet op deze manier, of in mindere mate, toen ik fv gaf. Ik vind kv helemaal geen slechte voeding. Heb meermaals bij het kdv aangegeven dat als ze met mijn voeding niet uitkomen ze kv bij mogen geven. Maar in mijn opinie is bv een betere voeding. En als het kan, geef ik dat mijn kindje graag mee.
Ik wilde altijd graag bv geven maar wilde stoppen als het niet lukte! Mijn eerste kraamhulp heeft Levi en mij slechte en weinig technieken geleerd, toen er na drie dagen een ander kwam, hebben we hard gewerkt om het weer goed te laten komen, maar Levi bleef kleine hapjes nemen! We hadden dus tegen elkaar gezegd dat als het zo lukte, maar zo moest! Maar helaas, na een week of drie begon de voeding af te nemen, ook omdat Levi toen in de nacht al flink doorsliep, en ook echt niet dronk als ik hem wakker maakte. Toen heb ik gedaan wat ik mezelf had beloofd nooit te doen... Ik ben 5 weken lang, alles gaan doen om het op gang te krijgen. Levi vaak aanleggen, daarna kolven, elk uur kolven... Niets hielp, alles draaide de hele dag om de bv, en mijn man, die vindt dat alle vrouwen bv moeten geven, vond het na drie weken eigenlijk al genoeg geweest! Ik ben dus na 8 weken huilend gestopt! Uiteindelijk was een flesje soms wel makkelijker, maar toch bleef ik balen! Volgende keer wil ik echt lang gaan voeden! Het is zo bijzonder dat je kindje groeit op jouw melk!
Haha, hier weet mijn nichtje haar dochter niet beter als flessen, mijn nichtje is gastouder, dus haar dochter heeft gefascineerd mijn hele bv en kolf-circus bekeken en vond het jammer dat ik was gestopt! Ze is drie, en ik heb haar ooit laten pompen toen ik met de handkolf bezig was... Ze heeft het er ruim zeven maanden later nog over! Haha
Tja...wat de achterliggende gedachte is om op je tenen getrapt te zijn: zo vaak je zelf moeten verdedigen dat je voor fv kiest dat een goed bedoelde opmerking als snel verkeerd landt. Maar goed...nogmaals...ik stop met de discussie. Heb alles zoveel mogelijk gedelete. Heb gegeven wat in mijn situatie het beste was voor moeder en kind en heb daar 100% vrede mee. En of bv bewezen beter is dan fv....ik wil hier nog wel eens een onderzoek over lezen...de websites hierover spreken elkaar behoorlijk tegen. Dus een open deur, nee, dat is het voor mij niet.... Of begin ik dan weer een discussie Snel maar weer weg dan
Ik heb twee keer bv gegeven, en hoe mooi het ook is, het is heel zwaar en beide keren heb ik moeten knokken om het (2 en 5 maanden) vol te houden. Mijn productie is namelijk heel instabiel waardoor ik altijd te weinig heb en altijd moet wisselvoeden, iedere twee uur voeden enz. Er wordt vaak gezegd dat ikndan iets fout doe, maar er zijn altijd lactatiekundigen bij geweest en dat is niet zo. Volgende keer ga ik mezelf de ellende besparen, hoewel ik demk ik de eerste week wel bv geef zodat hij het colostrum wel krijgt.
Ik ga straks fv geven ivm mijn migraine voor mij een hele bewuste keus omdat ik soms wel 3 keer in de week een fikse aanval had voordat ik zwanger was en ik niet het risico wil nemen dat ik tijdens mijn aanvallen geen medicijnen in mag nemen en ook nog eens mijn kindje zelf moet voeden. Als ik de fles geef kan papa lief het dan natuurlijk ook doen en kan ik gewoon mijn medicijnen nemen.
Ik ben heel erg pro borstvoeding , vind het zo prachtig dat moeder natuur het zo kan regelen. Uiteraard, als het echt niet lukt zal het KV moeten worden, maar ik ga alles op alles zetten om een jaar borstvoeding te geven. Na de bevalling wil ik ook dat mijn baby op mijn buik gelegd wordt en een zogenaamde borstcrawl doet, op zoek naar mijn borst. Staat zo'n prachtig filmpje van op Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=tNCKd-og3YY&feature=youtube_gdata_player Vriendin van mij wil kunstvoeding geven omdat het dan leuk is voor de kraamvisite dat ze ook een flesje kunnen geven. Naja, dat vind ik dus echt een rare 'reden' hè.