Ik vind het not done om je berichten achteraf te deleten. Zeker niet als mensen er ook op gereageerd hebben.
Ik heb bij de eerste 4 weken borstvoeding gegeven. Het kwam in het begin niet goed op gang dus moest ik bijvoeden en ze viel af. Toen ging het wat beter gelukkig. Maar toen kreeg ik ook ineens baarmoederontsteking en borstontsteking tegelijk. Wat was ik ziek, en ik had nog meer pijn dan mijn bevalling. Toen ben ik gestopt met borstvoeding want ik was de hele dag aan het kolven. En als klap op de vuurpijl kreeg onze dochter ook nog spruw. Dus bij een 2de ga ik voor flesvoeding. Niet zo zeer omdat ik het niet wil proberen. Maar ik heb spierdystrofie dus ben erg gevoelig voor ontstekingen. Dus vandaar dat ik nu overga na flesvoeding, ik krijg nu ook pilletjes om de borstvoeding af te stoten, omdat je nog ontstekingen kan krijgen.
Hier nog een poster met wat het verschil in voedingsstoffen is tussen kv en bv . http://bcbabyfriendly.ca/whatsinbreastmilkposter.pdf
Zweden, het heeft niks te maken met onzeker over mijn keuze. Want dan zou ik het deze keer wel anders doen. Maar het wordt 100% flesvoeding hier. Het heeft er meer mee te maken dat er bij zo'n vraag: wat deden jullie en waarom?? Altijd iemand tussen moet zitten die het niet kan,houden bij: IK vind het het beste, ipv: het IS het beste, want dat is onzin. Het beste hangt niet puur en alleen af van samenstelling. Ook over die reclames, dat het vast niet voor niks is. Ja het is wel voor niks, omdat nl zo'n bekrompen land is waar men denkt dat je vrije keuze hebt terwijl dat niet zo is. Want voorlichting is amper te vinden, waar over bv alles vol staat, klopt in mijn ogen voor geen meter. En dan komt er na jou iemand met een opmerking: tja, het is overduidelijk het beste! Daar krijg ik echt uitslag van, hou dat verdorie bij jezelf. Voor haar is het het beste, maar voor mij of de buurvrouw geldt dat niet. Ik zie alleen bv om mij heen, vind het een prima iets, net als fv, maar niet voor mij. Maar ik heb niet iets tegen bv an sich, wel dat het door sommigen door je strot gedrukt wordt dat je je kindje te kort doet als je fv geeft.
Zoveel moeders zoveel meningen..... Maar ik word toch erg verdrietig van deze discussie. Door een keuze die ik 15 jaar geleden heb gemaakt, is de kans klein dat ik bv kan geven. Toch zie ik deze keuze als een van de betere in mijn leven. Ben ik dan nu een ontaarde moeder?
mijn reden is nogal ego.... Na 9 maanden is mijn lichaam weer van mij... Zo praktisch vind ik BV dus niet, zo fijn is het niet om overal je tiet eruit te halen! En met zo'n elektrische kolf voel je je net een koe Krijg ik ook niet die afschuwelijke stuwing Ik heb het dus al een keer eerder geprobeerd en toen beviel het me helemaal niet!
Nee natuurlijk niet, en iedereen heeft haar redenen. Ieder moet het ook voor zich weten . Maar er wordt hier geopperd dat kv net zo goed is als bv, daar geloof ik niet in , daarom ook dat pdfje. Maar nogmaals: ik veroordeel niemand in de keuze die zij maakt .
Nou dit vind ik echt een nutteloze toevoeging...dat jij,denkt/ vindt dat bv het beste us qua voedingsstoffen volstaat ook. Zulke pdfjes zijn puur om te provoceren.
Marijke heeft t over stuwing, een vraagje daarover: stuwing krijg je toch ook na een paar dagen als je meteen met fv begint? Of zit ik er nu naast?
Ik persoonlijk begrijp het inderdaad niet dat vrouwen het niet willen proberen (ik heb het over willen, niet over niet kunnen ivm trauma's, slechte eerdere ervaring, gezondheid etc). Maar ik hoef het ook niet te begrijpen want ik hoef alleen mijn eigen keuze te begrijpen om alleen de eerste drie maanden bv te willen geven en daarna over te gaan op kv. Bv is volgens mij wel een betere keuze dan kv. MAAR later krijg je weer de discussie over verse groenteprut vs potjes! Geef je je kind een sultana mee naar school of een appel? Eet je kind biologisch of niet? Mag je kind snoep eten of niet e.d. Ieder maakt daar zijn keuze in! Ik ga bijvoorbeeld gewoon potjes kopen, en dat zullen mensen ook niet altijd begrijpen want biologisch is toch beter dan zn potje waar toevoegingen en zout in zit etc?! Ene oor in andere weer uit. Iedereen probeerd het beste te doen voor het gezin. Je hoeft elkaar toch ook niet altijd te begrijpen?
Oe en of, ik dacht dat mn,tieten zouden ontploffen. Wat heel gek klinkt maar ontzettend goed helpt is zorgen dat je een witte kool in huis hebt en een blad in,je bh doen!
ik heb ook mijn mening bijgesteld ik wou eerst graag gaan kolven maar ik begin direct met flesvoeding dat doe ik omdat ik al na 9 weken naar school toe moet en omdat ik al een 5 jarige heb rondlopen.. mijn zoontje heeft trouwens wel 2 jaar borstvoeding gehad maar bij deze baby ga ik het gewoon niet doen
Het is je goed recht om flesvoeding te geven. Je redenen daarin tegen vind ik eigenlijk wat slap. Ik moest na 10 weken weer aan het werk en had een dreumes rondlopen en heb 2,5 maand borstvoeding gegeven zodat mijn kind in ieder geval een tijdje de allerbeste voeding (qua voedingswaarde) zou binnen krijgen. Daarna... graag mijn eigen lichaam weer terug en geen gedoe met kolven. Ieder voor zich maar begrijp het gewoon niet .. van 2 jaar naar niet?
Als je geen BV geeft krijg je juist die afschuwelijke stuwing.. Enne tiet? Ik vond het makkelijker om mijn zoon de borst te geven dan toen ik later zijn sojamelk in een beker had en die ergens moest zien op te warmen.. ik voelde me overigens geen koe toen ik kolfde, maar dat ervaart iedereen anders. @ Chantal26, die pilletjes zijn ook niet erg fijn. Misschien beter om gewoon niks te doen, na de stuwing verdwijnt alles toch weer.
Ik heb fv gegeven........zie om me heen alleen maar nadelen en zo viel niet alles op mij maar kon me man ook de fles geven wat hij ook helemaal geweldig vond. En misschiem is bv wel beter, ben zelf ook groot geworden van de fles en m'n meisje is ook GROOT door de fles. Ieder z'n eigen ding vind ik en doe niet moeilijk als iemand een andere keuze heeft gemaakt
@babyengel; tja zo voelt iedereen zich er anders bij he?! Voor mij dus echt wel met die zuignappen op je tepels die de hele tijd heen en weer gingen... En ik denk dat die stuwing toch minder lang duurt als je je borsten niet gebruikt. Bij mijn zoontje heb ik 2 maanden BV vol gehouden en heb 2 maanden lang knobbels en stuwing gevoel gehad...
Ik ben het niet met je eens. Bv is, in mijn ogen, niet per definitie beter dan fv. Finn is zoooo ziek geweest, uitdroging, koorts, noem maar op, omdat er gewoon niets uitkwam. En ja op dat moment wil ik idd het beste voor m'n kind en dat was flesvoeding. Om die reden twijfel ik nu ook. Ik wil echt niet weer zo'n ziek kind! Ook door Finn zijn KMA, misschien ga ik wel meteen hypoallergene voeding geven. Ik weet het nog niet. Ik vind het dus echt onzin als de bv-moeders zeggen "ik wil wel het beste voor m'n kind", in iedere situatie is dat anders! Ik vind echt dat iedereen het zelf moet weten. Het boeit me ook echt niet wat andere doen, als ze er zelf maar gelukkig mee zijn, en als het werkt en het gaat goed met de baby, prima!
Als er niets uitkwam heb je toch geen bv? Hoe kan bv dan minder goed zijn dan fv? Je had geen of niet voldoende bv dus dan gaat het al niet meer over kwaliteit maar kwantiteit toch? Je kan je kindje moeilijk laten verhongeren dus natuurlijk! En met een allergie voor koemelk wordt het inderdaad ook heel complex om bv te geven. Maar ik denk echt dat in "normale" situaties bv een stuk gezonder is, wat niet betekend dat fv ongezond is. Ik ga mijn kindje straks ook potjes geven ipv dat ik zelf groenteprut ga maken. En ja het is een feit dat er toevoegingen in de potjes zitten en zout. Dat is dus wat ongezonder dan vers! Waarom zou ik dat ontkennen? Het is niet dat ik mijn kind vergiftig ofzo of de behoefte heb omdat te verdedigen. Waarom hebben sommige hier dat gevoel wel wat flesvoeding betreft? Je bent heus geen ontaarde moeder als je voor fv kiest.