Wat je ook moet op letten is op de reacties van het kindje zelf. Klinkt heel raar, maar als ik bv was blijven geven, was mijn zoontje er mss niet meer. Zoontje zag heel geel bij de geboorte en had geen kracht om te zuigen (bij bv moeten ze meer kracht zetten, een fles gaat makkelijker binnen). Resultaat: hij dronk niet goed, begon hierdoor meer geel te zien en dronk daarom nog minder, daardoor kreeg ik geen productie waardoor hij nog geler werd ed. Ik ben er zeker van dat als dit 100 jaar geleden gebeurt was, mijn zoontje er nuniet meer zou geweest zijn. Daarom schaar ik mij ook niet achter de stelregel dat bv sowieso de beste voeding is.
Hier bij de eerste 2.5 jaar geleden bewust gekozen voor fv. Ik ben nou eenmaal niet iemand die van dat gefriemel hou. Zou me totaal niet op me gemak erbij voelen en om nou constant boven te gaan zitten no way! Daarbij kolven?? alsjeblieft alleen t idee al! Vind t ook zwaar overtrokken dat bv het beste is. Je moet doen wat jij het beste vind het wat het beste bij jullie situatie en gevoel past. Ons zoontje is werkelijk nooit ziek en mijn neefje die 9 mnd bv heeft gehad is altijd ziek dus wat dat betreft vind ik het ook echt lariekoek dat t beter is voor t immuumsysteem ed. Heb er nu even over getwijfeld maar no way ook deze keer gaan we ook gelijk weer aan de fles. Heerlijk vond ik het, we hadden samen een schema bedacht, de voeding van +/- 23:00 gaf manlief en ik de nachtvoeding zodat ik lekker van een uur of 21:00/ 22:00 tot de nachtvoeding kon slapen! En zonder meer voel je je een stuk beter als je lekker een paar uurtjes kan slapen! Daarbij deed onze man het er zo goed op, hij kwam vanaf dag 1, 1x per nacht en sliep met 6 weken door. Nee hoor geen polonaise aan mijn lijf gewoon weer lekker fv
Denk dat voor iedereen de rede heel verschillend is, En wat de rede ook is, hij is prima, als je kindje maar gezond gevoed wordt, en dat is zowel met bv als met fv zo. Zelf gaf ik 2 x bv. ging niet gemakkelijk maar ik wou t per se. Terwijl ik van tevoren zei;nee hoor als t nu lukt doe ik t niet. maar jah hormonen he Ik weet het deze keer niet, het zijn er 2...of ik dat zie zitten met nog 2 kleintjes rond lopen, geen idee..Ik ga t proberen. maar deze keer meen ik t echt:als t niet lukt dan maar flesjes! ga nu voor mn eigen mood hoor wil lekker in mn vel zitten t is al pittig genoeg straks!
Haha...daar heb je een punt ja. Het was er niet! Maakt mijn keuze voor nu wel echt zo moeilijk!!! Gelukkig heb ik nog even... Ik snap wel wat je bedoelt over verdedigen. Als je echt 100% achter je keuze staat, zou je niet zo reageren. Denk ik. Ik stond achter mijn keuze, maar had, als het anders was gegaan, bv willen geven. Ik moet me soms best verantwoorden. Het stomme is dat mijn zus, die nu bijna een jaar bv geeft, dit ook heeft. Waar gaat het over, denk ik dan. Je vergiftigd inderdaad je kind niet. En dan in een topic waar het gaat over iemand die z'n kind slaat op straat 'ohhhh daar zou ik me niet med bemoeien, dalijk krijg je problemen'.
Als het nou de waarheid is dat er in bv meer voedingsstoffen zit dan in kv, waarom mag dat dan niet gezegd worden?
Je bedoelt dat je geen, of nauwelijks, bv te geven had had? Dat zegt toch niets over wat er in mm zit.
Dan zijn er toch geen voedingsstoffen? Niet iedereen heeft perfecte melk. Mijn schoonmoeder en schoonzus hadden allebei heeeeeeel veel vocht, maar de kindje bleven afvallen. Dan zitten er, denk ik, niet genoeg voedingsstoffen in. Daarom zeg ik, het is gewoon per situatie verschillend. Als het alleen goed gaat met bv. Super! Maar als dat het niet gaat, of als iemand om een andere reden kiest voor fv. Helemaal goed! Als het daardoor goed gaat met heel het gezin?!
Ik ben deze keer voor fv gegaan.. Heb 2 keer met moeite bv gegeven, kinderen met allergieën en op dieet geweest beide keren, heb nooit veel voeding gehad dus moest de eerste maanden heel veel kolven en de kraamtijd alles eigenlijk praktisch gemist omdat ik per keer 2 uur bezig was met voeden, 1 uur ´vrij´ had en dan weer moest beginnen. Ben enorm blij met mijn keuze deze keer, geen angst of hij wel genoeg kreeg, was voldaan en sliep veel beter dan de andere 2 kindjes.. Had dus ook gewoon tijd voor hun, vooral omdat ik altijd alleen thuis ben. Vooral na de keizersnede bij deze derde en het feit dat hij bijna 10 pond was en ze hem al direct hebben moeten bijvoeden ivm zijn suikers was ik blij dat ik niet met de bv aan de gang moest.
Mijn moeder heeft mij en mijn zusje fv gegeven. Ik was zelf te klein en te zwak om te zuigen dus bv was geen optie. Bij mijn zusje had mijn moeder zoiets van: ik ga niet weer moeilijk doen met proberen om aan te leggen enzo.. ook omdat ze mij al rond had lopen. Dus hup, de fles erin. We zijn beiden groot geworden
Mijn beste vriendin geeft haar kleine nu ruim 2,5 jaar borstvoeding. De kleine krijg nu sávonds voor het slapen nog lekker de borst. Mijn vriendin en haar dochtertje genieten hier nog erg van. Ook kan ze op die manier haar dochter geweldig troosten. Maar veel mensen hebben commentaar op dat ze nog bv geeft. Ze is nog niet van plan om te stoppen en dat is blijkbaar niet oke in onze samenleving. Je hoort kinderen wel bv te geven want fv is blijkbaar niet goed genoeg, maar bv niet langer dan bepaalde periode anders is het ook weer niet goed. Laten we elkaar in onze keuzes respecteren en accepteren dat we allemaal het beste willen voor onze kids. Ieder moet dat op zijn eigen manier kunnen doen en het is wel heel makkelijk om een mening te vormen over een ander. Wat je ook kiest of hoe je het ook doet of gaat doen er is altijd wel commentaar.
Je kan kolven als je kindje geen zuigkracht heeft natuurlijk. Maar lijkt me wel zwaar omdat je dan dubbel bezig bent met voeden qua tijd.
Jammer dat het zo lastig is iedereen in zn waarde te laten. het is denk ik de bedoeling dat je zegt wat jou keuze was en waarom, niet wat vind je van mijn keuze.. en indd, het is beter bv te geven vind nl, maar oh nee, niet langer dan een jaar hoor, das zo'n raar idee..pff.. En dat qua kracht hoeft niet altijd, ik had juist mazzel. mijn kindjes hoeften maar even kracht te zetten en dan kwam t er vanzelf uit ze verslikten zich juist vaak haha. Zo makkelijk kan t ook gaan, maar dat was alleen in t begin. Voeding van tegenwoordig is prima! fv en ook potjes voeding! natuurlijk worden kindjes er groot van en ook wel gezond Ik denk, wanneer je voor jezelf een goede keuze maakt. je happy bent, en DAT is belangrijk voor je kindje (s)!
Onderschat kolven niet. Hier mijn schema van de eerste week met mijn zoontje. Vb 12u aanleggen om hem te leren happen en zuigen en dit ong 20 minuten per borst. Daarna het flesje afgekolfde melk van de vorige keer geven, nog een halfuur bezig. Daarna afkolven voor de volgende voeding (weer ong 20 min per borst). We zijn ondertussen al 13u45, baby verzorgen en verluieren. We zijn 14u. Proberen slapen want om 15u moet je opnieuw beginnen. En dit dag en nacht. Niet verwonderlijk dat ik gestoord begon te doen na een week.
psies! dus wie wordt daar nou blij van! jij en je man en je zoontje iig niet! en ws iedereen die dicht in je buurt kwam ook niet haha! Dan is de keuze (ws ook niet makkelijk) toch snel gemaakt!!?!
Ik wilde heel graag borstvoeding geven, omdat dat het beste is. Ik heb een keizersnee gehad en de borstvoeding kwam pas op dag 6 goed op gang met behulp van heel veel kolven en heel veel aanleggen. Jammer genoeg moest Melle vanaf dag 2 al bijgevoed worden, omdat er gewoon heel weinig voeding uit mijn borsten kwam En hij bleef vrij lang afvallen, pas na 2 weken ging hij aankomen in gewicht. Vanaf dag 6 kreeg hij volledig borstvoeding, maar ik moest heel veel blijven kolven op een dag. Had soms maar een kwartiertje 'vrij' en dan wilde Melle weer aangelegd worden. Ja, dan was er ook vrij weinig voeding in mijn borsten aanwezig, zo snel alweer Heb het zo 6 weken volgehouden, ipv de 6 maanden die ik zo graag wilde. Maar wat een verademing toen ik die kolf in de kast kon laten, mijn kind een flesje gaf en hij vervolgens heerlijk tevreden was en goed ging groeien. Ik ben blij dat ik het geprobeerd heb, dat het toch zo'n 6 weken is gelukt, maar ik vind het jammer dat het hele borstvoeden meer een schaduw over mijn kraamtijd was, dan dat ik het mooi en intiem vond Ik had er ook nooit rekening mee gehouden dat het zo kon gaan. Wel dat hij niet goed zou kunnen aanhappen en daarom heb ik ook borstvoedingsvoorlichting gevolgd. Ik wist alles over aanleggen En dat was ook het probleem dus niet, Melle hapte volgens het boekje En toch staat de kolf nog in de kast en ben ik absoluut voornemens om het bij een tweede baby weer een kans te gaan geven
Ik heb bij mijn eerste 2 kids bewus voor de fles gekozen. Ik was de eerste keer 21, en hoorde van mensen om mij heen (moeder, tantes) negatieve verhalen over tepelkloven borstontstekingen etc. Dus lekker makkelijk de fles, geen gedoe met de borst. Maar.. toen ik zwanger werd van ons derde kindje (nieuwe relatie, dus eerste van mij en mijn man en inmiddels 34 toen ik zwanger was) zei ik bij de verloskundig automatisch dat ik de fles ging geven. Mijn man was degene die bij de intake zei, eh lieverd.. waarom denk je niet eens na over borstvoeding.. Dus dat ben ik gaan doen Gelezen op het internet, ervaringen enzo. En op een gegeven moment had ik zoiets van "bij mijn eerste 2 kids heb ik het niet eens geprobeerd, terwijl ik melk genoeg had, ik ga het gewoon proberen!" Toen onze kleine man in het ziekenhuis geboren werd, hebben we hem lekker rustig bij mij laten liggen, hij ging vanzelf opzoek naar de borst, wat is dat bijzonder!! (ik krijg aan de gedachten nu gewoon weer kippenvel) En de eerste weken, heel eerlijk.. het was best pittig! Ik had na een paar dagen de vellen aan mijn tepels hangen, bloeden, huilen met aanleggen (niet goed aangelegd achteraf gezien) en elke voeding duurde zo lang! maar het ging snel beter. Heb verschillende keren borstontsteking gehad, maar ik wilde toch steeds doorzetten omdat ik het zo bijzonder vond dat ons zoontje bij bij dronk. En ineens met een week of 8 ging het allemaal als vanzelf. Je kindje is dan wat sterker en drinkt sneller, de voedingen gingen makkelijk en vlot. Ik ben zo blij dat ik deze ervaring rijker ben. Onze man heeft een jaar lang mama's melk gedronken. En als ik op mijn 21ste had geweten wat ik nu weet, dan had ik de andere 2 kids ook de borst gegeven Ik moet er wel bij zeggen dat mijn lieve man me constant geholpen heeft. Hij legde snachts de kleine bij mij aan. Of als ik een dag een dip had met de melkproductie, nam hij een dag vrij zodat ik lekker in bed kon blijven om de kleine vaak aan te leggen, dat was wel echt fijn
vind ik ook! Ik ben heel nieuwsgierig wat Smile nog meer te melden had. Ik heb haar berichten niet kunnen lezen voordat ze ze weer verwijderd had, omdat ik zo druk was met bv geven..., haha!