Ik denk dat alle moeders wel weten dat schreeuwen tegen je kinderen niet goed is. Nooit niet. Maar we zijn ook allemaal mensen en niet perfect. Ik weet echt prima hoe het moet en hoort en ook ik val wel eens uit tegen de kinderen. Fantastisch als jij als moeder nooit je stem hoeft te verheffen of je geduld verliest of wat dan ook. Mijn kinderen zien dat ik boos kan zijn of verdrietig, maar ook dat ik fouten toe geef en sorry zeg
Nou ja zo fantastische ouder ben ik ook niet. Ik reageer op de OP waar ts zelf spreekt over licht ontvlambaar, snel omslaan en een kort lontje. Als je dan al een harde stem hebt, wordt/klinkt het voor de ander al snel schreeuwen. Want je toon veranderd nou eenmaal als je boos wordt. Ik probeer alleen aan te geven dat je, als je van jezelf weet dat je een harde stem hebt, er bij boos worden best rekening mee kan leren houden dat je op de ander schreeuwend over kan komen terwijl je zelf vindt dat je alleen je stem verheft. Vooral naar kinderen toe.
Vreselijk herkenbaar. Elke week bij het boodschappen doen bemoeien mensen zich met mijn kinderen. N zat pas in de boodschappenkar te huilen omdat ie geen boodschappen wilde doen maar gelijk naar de viskraam wilde.. vond een vrouw dat ik hem uit het boodschappenkarretje moest halen en moest laten lopen. Heb der verteld dat ik dat mooi niet ging doen, ik doe mijn boodschappen graag in 20 minuten en niet in 2 uur. En toen ik C een standje gaf kreeg ik te horen dat N dan ook een standje moest krijgen want die was ook vervelend. Ik word er schijt moe van.. En het zijn ook altijd oudere die dat doen.
Mijn man heeft ook een harde stem. En ook nog vrij zwaar. Als hij maar een beetje geïrriteerd is, kan dat echt al heel boos klinken. Onze ene zoon is daar niet van onder de indruk. De andere wel. Die heeft daar echt last van en voelt zich soms gewoon gekwetst. Ik spreek mijn man daar dan ook wel op aan. Hij moet daar gewoon op letten. Ik weet niet hoe het met jullie kind is. Maar ik vind in ons geval “ik heb nou eenmaal een harde stem” geen excuus om regelmatig een kind te laten schrikken of verdrietig te maken. Nu is het natuurlijk anders als je eigen partner er iets van zegt dan een vreemde. Wij waren er niet bij, dus kunnen niet oordelen. Aan de ene kant geef ik je gelijk: mensen hoeven zich niet zomaar met andermans opvoeding te bemoeien. Maar mijn ervaring is dat de meeste mensen dat ook echt niet doen. Dat deze meneer het in deze situatie wel deed, kan betekenen dat je toevallig een bemoeizuchtige meneer trof. Die bestaan. Het kan ook zijn dat je toch reageerde op een manier die te heftig is. Ik vind het in het belang van jouw kind om niet zomaar van het eerste uit te gaan, maar echt goed na te kijken naar je eigen gedrag en na te denken of er een kern van waarheid zit in wat die meneer zei. Als dat zo is, was de manier waarop het ging misschien vervelend, maar levert het uiteindelijk toch iets positiefs op voor jezelf en voor je kind. Je vergelijking met scheve rijtjes planten in de moestuin snap ik niet zo. Daar hoeft inderdaad niemand zich mee te bemoeien. Daar heeft niemand last van. Maar als je je kind (onbedoeld!) te hard aanpakt heeft daar wel iemand last van. En uiteindelijk is dat ook slecht voor de band tussen jouw en je kind, dat is voor jou ook niet fijn. Dus laat zeikers in de moestuin lekker zeiken, ene oor in andere oor uit. Maar hier zou ik toch nog eens goed over nadenken.
Vreselijk hè... laatst was mijn zoontje zo moe en was in de ah stond bij de kassa. Huilen tja moet toch afrekenen. Al die oude mensen; waarom huil jij? Je hoeft niet te huilen. Krijg ik een handje van je? Mijn zoontje is even stil. Kijkt naar mij en begint nog harder te huilen. Dan zie je ze afdruipen.
Maar als ze verder geen kritiek op jou hadden is dat toch geen bemoeien? Gewoon een beetje menselijke interactie...
Nee klopt maar hij huilde veel en ook in winkelcentrum zelf. Iedereen kijkt en is ook ‘normaal’. Maar ik voel me heel opgelaten. Wilde al zsm naar huis en mijn man was aan het dralen. Dus baalde al.
Maar in zo'n geval is het toch juist lief dat ze proberen om hem afteleiden? Beter dit dan dat ze staan te zuchten van ergenis, zodat jij je nog ongemakkelijker voelt denk ik maar zo...
Hier ben ik het ook helemaal mee eens! Vooral toen ik een huilbaby had, hoeveel adviezen ik toen heb gehad, vooral van oudere vrouwtjes; oh joh gewoon laten huilen/ach kijk ze heeft honger/bla bla bla. Maar ook eens opmerkingen gehad over bv mijn jongste in een winkelwagentje wat niet veilig was en waar iemand wel gelijk in had (kwam ik helaas pas achter toen ze eruit viel )
Verschrikkelijk heh? Hier hadden wij ook een huilbaby, ik zou zo een boek kunnen publiceren met nutteloze tips. Met stip op nummer 1 “ gewoon laten huilen, zo deden wij dat vroeger ook.” Of “ je moet je niet teveel willen aanpassen aan je kind straks word hij verwend.” Een baby van 2 maanden... Hoe kan je jongste kind daar uit zijn gevallen dan? Want mijn zoontje zit er ook gewoon in. Wel balen dat die gene dan gelijk had.
Ik probeer kinderen ook altijd op te vrolijken, of stil te krijgen in ieder geval . Niet voor mezelf, maar voor het kind en de ouder. Werkt meestal heel goed . En soms ook niet. Zou het best jammer vinden als mensen het niet kunnen waarderen.
Ze stond in het karretje... En kukelde zo over de rand. Schaamde me dood en ben me rot geschrokken. Ik was een beetje eigenwijs . Daarom luister ik nu wat eerder als mensen een tip geven. Zit vaak toch wel een kern van waarheid in. Behalve als het oude vrouwtjes zijn
Hij deed het misschien niet op een prettige manier, maar dat kon ik niet echt opmaken uit je openingspost. Mensen mogen ook gewoon normaal communiceren. Maar ik vind een harde stem bij kinderen wel vervelend, het komt al snel intimiderend over bij kinderen. Mijn man heeft het ook (hard en laag) en moet daar ook erg op letten. Vooral de jongste heeft er last van en wordt dan gewoon bang, dat is nergens voor nodig. Zelf moet ik ook opletten omdat ik wat minder goed hoor, alleen klink ik minder intimiderend dan mijn man.
Hier is maar een antwoord op. Nivea. Niet invullen voor een ander. En dat probeer ik steeds meer. Een moeder kan een rotdag hebben, kind een afwijking, noem het op. Wij moeten eens leren dat we niet altijd naar een ander kijken en oordelen.
Hij vond het blijkbaar een goed plan dat de mensheid na onze generatie per direct ophoudt met bestaan. Is op zich de beste oplossing voor de milieuproblemen
Ja misschien wel. Maar ik voelde me zo ongemakkelijk. Misschien ook echt onzekerheid bij mij hoor. Mijn dochter huilde non stop en had altijd het gevoel bij haar alsof ik alles fout deed en kwam nauwelijks buiten dus krijg gewoon zon gevoel dat ik faalde. Ligt denk echt aan mijn gevoel
Moeders die nooit hun stem zeggen te verheffen of schreeuwen liegen dat ze barsten. Het gebeurt ons allemaal wel eens door wat voor reden dan ook. Goed, nee maar we zijn mensen en onze kinderen kunnen om 1000 redenen ons bloed laten koken. Er zijn zoveel factoren die meespelen . Verder vind ik dat tegenwoordig niemand meer iets mag vinden of zeggen van een situatie. Alles is maar bemoeizucht oid. Sommige bedoelen het best goed. Nu ben ik door de jaren heen best mondiger geworden en bijdehand . Als iemand wel lullig doet over over bijvoorbeeld mijn jongste zijn gillen of kwijlen brand ik ook iemand af binnen 2 tellen, met een glimlach op m'n gezicht kan ik reuze gemeen zijn. Maar uitgaan van het goede en positieve in een situatie leeft toch een stuk prettiger
Zo kreeg ik laatst naar mijn hoofd geslingerd dat ik beter een telefoon kon nemen ipv een kind. Ik liep buiten met de kinderwagen en mijn zoontje was moe ik keek even op mijn telefoon hoe laat het was en zag een bericht dus dat gelezen. Kreeg ik dit naar mijn hoofd geslingerd van een oudere man in een auto. Daar heb ik best mee gezeten maar nu dus geen telefoon meer als ik buiten loop.
Wauw. Wat een eikel. En natuurlijk kan je op je telefoon kijken als je buiten loopt. Je gaat je toch niet aanpassen aan een willekeurige vent die alleen maar een snauw wil uitdelen naar onbekende mensen? Trek het je niet aan hoor. Hij is de situatie vast ook alweer vergeten, dus waarom zou jij daar aan blijven denken <3