Hallo allemaal. Onze zoon is nu bijna een half jaar ( nog 2 weken) Ik probeer zo veel mogelijk mijn gevoel te volgen wat betreft zijn welbevinden maar soms heb ik toch advies / bevestiging nodig. Zoals nu ook. Onze zoon laat nu iedere fles 30 tot 50 cc voeding staan. Ik heb laatst eens met het Cb gebeld, maar daar heb ik eerlijk gezegd geen hoge pet van op. Ik denk dat hij toe is om naar 4 flessen te gaan. Hij krijgt al fruit en groente. Ik ben bang dat hij nu alles te dicht op elkaar krijgt waardoor hij dus geen echte honger meer heeft als hij de fles krijgt. Schema nu is: 6:30 fles 180+6 10:00 fles 180+6 12:00 fruit 14:00 fles 180+6 17:00 groente 18:30 fles 180+6 22:00 fles 180+6 Ik wil graag naar het volgende schema: 6:30 fles 180+6 ( of 210+7 ???) +/- 09:30 fruit +/- 12:00 fles +/- 16:00 fles 18:00 groente (Dan rond 19:00 naar bed) 22:00 fles Is het wat dit schema? Of zou het anders moeten? En dan heb ik nog wat los staande vragen: -Wat als hij van die 4 flessen dan voeding laat staan, krijgt hij dan niet te weinig binnen? -Moet hij tussendoor nog wat anders drinken aangeboden krijgen ( water) -Moet je rijstepap geven voor de nacht of in de ochtendfles of alleen naar behoefte? Hij slaapt namelijk ook door op gewone fles. -ik gebruik nog steeds speen 1 van Dr Browns, omdat hij altijd heel gulzig dronk. Dat gulzige drinken is nu niet meer, maar als ik speen nr 2 gebruik gaat het veel te snel. Hij drinkt zijn fles dan in 10 min lee, is niet verzadig en spuugt daarna terug. Hoe los ik dat op? Ik hoop dat dit alles is. Wat ik dus eigenlijk wil weten is, of het naar jullie idee ook tijd is voor 4 flessen. oja...en is het verstandig om dat gewoon resoluut van de één op andere dag te veranderen? Hij moet morgen naar het KDV, kan ik dat aan hun overlaten ( met de vrijheid om wat te schuiven met de tijden) Ik hoop op reactie want ik zit echt met het dilemma of ik morgen zou starten.
Je kunt nu wel overstappen op 4 flessen, want krijgt hij nu 5*200cc? en eet ie wel wat van zijn fruit en groente? (dus iets van 100gram per keer?). Dan is het wel te veel te kort op elkaar voeding, en snap ik dat ie melk laat staan. Je tweede schema klinkt goed. Je kunt gewoon starten en kijken hoe hij reageert. -Wat als hij van die 4 flessen dan voeding laat staan, krijgt hij dan niet te weinig binnen? Met 4 flessen bied je hem 800cc aan. Als hij 600cc opdrinkt is dat wel voldoende. Fruit en groente kun je meetellen voor de vocht. -Moet hij tussendoor nog wat anders drinken aangeboden krijgen ( water) Op deze leeftijd is het beter dat ie zijn melk drinkt. Dus als jij water of thee erbij aanbiedt gaat hij waarschijnlijk nog minder melk drinken. -Moet je rijstepap geven voor de nacht of in de ochtendfles of alleen naar behoefte? Hij slaapt namelijk ook door op gewone fles. Die rijstebloem MOET helemaal niet. Het wordt eigenlijk alleen gebruikt om de kindjes te laten doorslapen. Als je in de ochtend pap wilt gaan geven, kun je beter Bambix fijne granen (va 6mnd) geven, die zijn voedzaam en bevatten goede vezels. Rijstebloem is niks anders dan rijst. -ik gebruik nog steeds speen 1 van Dr Browns, omdat hij altijd heel gulzig dronk. Dat gulzige drinken is nu niet meer, maar als ik speen nr 2 gebruik gaat het veel te snel. Hij drinkt zijn fles dan in 10 min lee, is niet verzadig en spuugt daarna terug. Hoe los ik dat op? Maar gaat het nog goed met die nr1 speen? Want zolang hij geod drinkt daarmee en tevreden is, zou ik niks veranderen. Je moet echt niet naar die leeftijdsaanduidingen op spenen kijken, dat is alleen commercieel geneuzel. Mijn zoon en dochter zijn 15mnd en drinken nog steeds uit nr1 speen. Succes!!
Ik ga alleen antwoord geven over je vraag van speen. Zolang je kindje goed drinkt uit de 1 speen, dan kun je het gewoon bij de 1 speen houden. De leeftijden op de spenen zijn een indicatie. De flesvoeding blijft hetzelfde voor je kindje, dus dezelfde voeding gaat anders ineens door 2 gaatjes ipv 1.
Jewe, bedankt voor je reactie. @Adi, thanks daar kan ik wel wat mee. Ons zoontje eet idd een heel potje ( of vers) groente en fruit. Dus dan krijgt hij wel genoeg binnen. Ik ga het vandaag gewoon uitproberen. Hij kreeg nu idd 5 flessen van 200 en daar liet hij steeds van staan maar kwam dan toch nog aan minimaal 800 cc per dag. Maar als ik het goed begrijp ( wat ik lees hier op het forum) zal hij rond 6 maanden sowieso naar Nr 2 voeding gaan en dan mag hij zelfs niet meer dan 800 cc drinken, toch? Oke, dat van die pap houdt ik even in gedachten, maar voorlopig is het nog niet nodig denk ik. De speen gaat wel goed, maar hij doet nu gewoon lang over de fles omdat hij denk ik niet hongerig genoeg is. Hij drinkt eerst zeer goed de eerste 100 cc en dan gaat hij flauwekullen met de speen. Met moeite drinkt hij dan nog 50cc en dan is het echt over. Ik ga eens even uitproberen of hij nu met het nieuwe schema wel gewoon goed ermee drinkt. Het zal dan idd niet aan de speen liggen, maar gewoon aan het feit dat hij niet genoeg trek had in melk. Nogmaals dank voor je reactie, ik laat je van de week wel even weten hoe het nieuwe schema gaat.
zou je niet willen proberen je kleine wat eerder naar bed te doen? En is 06.30 ook echt HONGER? ons schema is was toen: 8uurfles180cc 10uurfruit 12uurfles180cc 15.30fles180cc 17.30groente 19.30fles180cc+4scheppen rijstebloem en slapen tot volgende ochtend
is dat zo vreemd? hier zijn ze om 06.30 al goed wakker en klaar om de dag te starten. Heel vaak hebben ze dan al ontbeten.
@ babebabe, nog eerder naar bed? Ik vind 19:00 toch netjes. En hij krijgt `s morgens zo vroeg de fles omdat we gan werken en hij om 07:15 naar het KDV gaat. Op de dagen dat ik vrij ben, laten we hem zelf melden wanneer hij honger heeft, maar ook dat is meestal om 7:00. daarna slaapt hij vaak nog verder tot 9:00-9:30. @Adi, wonderbaarlijk genoeg ging het nieuwe schema in één keer goed. Hij paste zich heel makkelijk aan. Sommige flessen drinkt hij nu dan ook weer heel gulzig op, andere laat hij soms weer beetjes staan. Ik vraag me nu alleen af of de tijden wel goed verdeeld zijn? `smorgens ligt het best wel ver uit elkaar en dan `s middags krijgt hij vrij snel de fles en zijn groente achter elkaar. Want, stel dat ik die laatste fles van 22:00 wil vervroegen, dan zal hij waarschijnlijk minder honger hebben als hij pas om 18:00 de fles heeft gehad. Moet die fles van 22:00 trouwens eerder? Ik geef hem nu vaker om 21:45 al.
Ik vind om 19 uur al naar bed best vroeg voor een kind dat nog zo jong is hoor! En half 7 in de ochtend is een heel normale tijd om te ontbijten, ook voor een baby. Fijn dat het meteen goed gaat trouwens!
@ TS: Ik lees dat het al goed verlopen is met je nieuwe schema. Fijn! Ik wilde nog aangeven dat je 2e schema er goed uitziet, dat je gewoon de nr. 1 speen kan gebruiken als hij daar goed uit drinkt (ik gebruik voor Ayla ook nog de s-speen van Difrax) en dat pap geen must is. Ayla krijgt het tegenwoordig als ontbijt, omdat het in mijn ogen een iets voedzamer begin van de dag is, maar zoals ik al zei, het is echt niet iets wat moet. Maar goed, die info heb je eigenlijk allemaal niet meer nodig, want het gaat al goed . Ayla's schema is overigens als volgt: 08.00 180+6 papfles 09.30/10.00 fruit 12.30 boterham + flesje (grootte is afhankelijk van hoeveel brood ze eet) 15.30/16.00 fles 180+6 18.00 groente 20.00 180+6 Je zou in de ochtend het fruit een uurtje eerder kunnen geven, zodat de rest van je schema ook een uurtje opschuift. Maar als jullie vinden/merken dat het zo goed gaat en je vindt het niet erg om om 22.00 uur nog een fles te geven, dan is het schema zo ook prima hoor.
4 flessen is niet te weinig! Ons dochtertje zat bij de 6 maanden op 3 flessen (maar wel ook met brood en groente en fruit erbij ) MOet je de kleine trouwens ook wakker maken voor de fles van 22.00 ? Anders zou je kunnen proberen om die fles weg te laten en dan b.v rond 19.30 de laatste fles te geven... Eventueel een pap fles (maar als je kindje het niet nodig heeft is het niet persé noodzakkelijk, hier in ieder geval nooit gedaan ) Eigenlijk moet je gewoon een beetje uitproberen over wat het beste past bij jou kleine! Ze mogen in principe dus op 4 flessen! En als je wilt kan je tussendoor water / thee / diksap geven...
@mermaid, Bedankt voor je tips /advies. Vanaf wanneer krijgt jou dochtertje al brood? en heb je het dan over een korts of echt een boterham? Lijkt me eng om dat op deze leeftijd al te proberen. Trouwens gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat leuk zo kort achter elkaar. @Kleintje, ik maak hem idd wakker voor de fles van 22:00. Eerlijk gezegd durf ik de fles niet te vervroegen, bang dat hij zich `s nachts opeens weer gaat melden, terwijl hij nu in principe doorslaapt. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Dank voor de felicitatie . Ik heb Ayla vorige week woensdag voor het eerst een broodkorst gegeven, toen was ze dus bijna 7 maanden. Ze vond het zo lekker dat ik zaterdag met een boterham ben begonnen. Ik zie dat jou zoontje nog wat jonger is, dus je kunt best nog even wachten met brood. Ik heb gewacht met brood totdat Ayla goed fruit, groente en aardappels at. Toen pas brood gaan introduceren.
Ons schema ziet er als volgt uit: 07.00 uur fles 210+7 10.00 uur fruit 11.00 uur fles 210+7 15.00 uur fles 210+7 18.00 uur groente 19.30 uur fles 180+6 met 3 scheppen rijstebloem Luca gaf op een gegeven moment zelf aan dat hij de fles van 22.00 uur niet meer wilde. Hij liet steeds meer staan, op een gegeven moment zelfs 150cc. De avond erna die fles niet meer aangeboden en doorgeslapen!
Onze meid ging toen ze een stuk kleiner was niet slapen voor 21.30 dan was het echt krijsen... Maar op een gegeven moment gaf ze aan dat ze toch eerder moe was en zo ging ik steeds wat naar voren met de fles... Nu is ze vaak om 19.00 - 19.30 al erg moe en dan geef ik haar een fles en slaapt ze de hele nacht... Al moet ik wel zeggen dat ik een heel makkelijk kind heb qua slapen en eten... Je moet het gewoon eens uitproberen misschien ? Misschien doet hij het dan in 1 x uit zichzelf...