Waarom doe ik dat???

Discussie in 'De lounge' gestart door Hope, 30 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hope

    Hope Fanatiek lid

    1 mrt 2006
    3.100
    0
    0
    Hey Meiden,

    soms vraag ik me weleens af waarom ik bepaalde dingen doe.
    Ik denk hier de laatste dagen vaak over na.
    Ik zal jullie een voorbeeld geven.
    Ik ben op mijn werk een persoon die geen 100% maar 200 % van zichzelf verwacht, ik voel me dan ook zeer verantwoordelijk. ( ik werk met oudere mensen)
    Dat wat ik van mezelf verwacht, verwacht ik meestal ook van mijn collega`s, wat natuurlijk niet kan.
    Van de week zag ik een collega iets doen wat naar mijn idee niet "goed" was. Dus wat doe ik,: ik zie iets, interpreteer iets, en gooi meteen eruit: waarom doe je dat?
    Collega was, terecht, geirriteerd over mijn reactie, want dat wat ik gezien had, had ik verkeerd geinterpreteerd, en had dus geen enkele reden om die collega erop aan te spreken.
    Dit gebeurd me de laatste tijd zo vaak. Dat ik mezelf afvraag, waarom doe ik dat?????????
    Ik merk wel, dat als ik zelf erg druk ben en het gevoel heb dat ik de grip over mijn eigen zaken kwijt raak, ik vaker over dingen van collega`s val.
    Ik vraag me nu echt af, wat ik kan doen omdat te veranderen.
    Ik wil niet dat mijn collega`s mij als b*tch zien.
    Ze weten wel hoe ik ben, maar dat is geen excuus om zo te doen.
    Hebben jullie misschien een goed advies voor mij, of herkent iemand dit?
    Ik bedacht me zelf al dat ik misschien vaker tot 10 moet tellen voordat ik iets zeg of verkeerde conclusies trek.
    Een heel lang verhaal, sorry, maar ik zou graag jullie advies of tips willen horen

    Groetjes Hope
     
  2. neeltje

    neeltje Fanatiek lid

    17 feb 2006
    3.289
    0
    0
    hoi Hope, ik stuur je even een PB'tje
     
  3. senna1979

    senna1979 Fanatiek lid

    3 feb 2006
    1.496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Als je werkt met oudere mensen dat is het belangrijk dat het werk goed gedaan wordt, dat lukt alleen maar als je kritisch kijkt naar je eigen handelen en naar het handelen van anderen.
    Wel is het belangrijk dat je feedback op de goede manier geeft, dat niet iemand zich gelijk aangevallen voelt, het handigst is dan om iemand ff apart te nemen (dat er verder niemand bij is).
    Ik denk dat je feedback moet blijven geven maar wel alleen als je precies weet hoe de situatie verlopen is.
    Ik wens je veel succes!!

    Veel liefs van Senna
     
  4. Deb

    Deb VIP lid

    19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    idd ik ben het met senna eens
    ik werk al 20 jaar in de verzorging en zie ook tot mijn spijt dat de zorg anders gedaan wordt dan in mijn begin jaren
    moeten we wel met de tijd meegaan en leren de verzorgende van nu weer anders dan dat ik het geleerd heb
    maar soms je kritiek uiten is niks mis mee
    maar idd dan wel op een gepaste manier (appart dus)
    en niet op een aanvallende manier maar meer een vragende van waarom doe je dat zo?
    en niet meteen met je eigen woord klaar staan laat het je collega eerst uitleggen waarom
    ik reageerde ook wel eens promt verloren hoor maar dat was dan ook wel terecht maar daar was alleen mijn collega bij in kwestie en niemand anders
    omdat ik op dat moment haar reactie en handelen onterecht vond en niet passend in de situatie van onze bewoner op dat moment
    later heb ik haar nog eens apart genomen en gevraagt waarom ze zo handelde en uitgelegt dat dit soort handelingen niet gepast waren dus ook niet konden
    maar in het vervolg kan je dus idd beter eerst wachten en daarna handelen dus geluid maken :)
    want zoals je ziet kan je er ook wel eens naast zitten

    veel succes met je werk
     

Deel Deze Pagina