Ik snap er soms niks meer van..... Vanavond liep ik te wandelen met baby en peuter. De peuter zat in de buggy, omdat ie een beetje moe was, de baby in de draagdoek. Op een gegeven moment komt een gezin ons tegemoet, met 2 jongetjes van een jaar of 4. Een van die jongetjes loopt langs, en geeft en passant mijn peuter een mep. Hij riep ook nog iets, maar dat verstond ik niet. En toen waren we elkaar alweer gepasseerd. Die ouders zeiden er niets van (hadden het ook niet gezien, want het kind liep achter hen aan) en ik was min of meer perplex. Gelukkig kon mijn zoontje er om lachen: "Doet ie slaan, hahaha, mag niet mama". Waarom zou zo'n kind dat nou doen? En hoe zouden jullie daarop reageren?
ik had er wellicht iets van gezegd tegen zijn ouders. Dit is toch niet normaal, ik denk dan direct aan dat zo'n kind strondverwend is.
ik zou hardop tegen dat kind zeggen "jij mag niet slaan van je mama, dat weet ik zeker" dan draaien die ouders zich vanzelf om, maar ik begrijp heel goed dat je dat niet gedaan hebt omdat je perplex was. waarom een kindje dat doet? toch vaak frustratie of uitproberen, kom je nooit achter omdat het je eigen kind niet is.
jeetje wat vervelend zeg, ik zou denk ik met stomheid verslagen zijn omdat het zo snel ging wat je zegt...zo niet dan zou ik er tegen het jongentje wat van zeggen, dat dat niet mag...!
Inderdaad een heel vreemd voorval! Ik zou ook compleet verstomd staan! Mymiracle zegt het wel goed... Denk dat het kind misschien niet echt stout wou doen, maar gewoon plots in z'n hoofd kreeg...
snap jullie ook wel heb zelf een zoon van 4 en maak hem altijd duidelijk dat slaan en schelden niet mag, ben hier best streng in soms loop ik in de winkel en dan ineens zeg ie iets tegen een ander kindje wat niet altijd lief is vaak kijken die ouders mij dan boos aan en zeg ook alrijd dat hij dat niet mag doen maar toch worden die ouders boos op mij en zeggen dat ik hem niet goed opgevoed heb omdat hij iets zeg ik vind ook niet leuk maar zo zijn kinderen wel en ouders kunnen daar niet altijd wat aan doen. vind wel dat je er als ouder zijnde zeker iets van moet zeggen, maar je kun het de ouder niet altijd kwalijk nemen, en kinderen ja kijk eens hoe dat gaat op school kinderen nemen alles over van andere kinderen snap best dat je niet leuk vind dat een kind jou kindje slaat of uitscheld, maar kan net zo goed jou kindje zijn die dat doet of misschien nog wel een keertje doet
Ik zou denk ik luid en duidelijk (met verontwaardigde toon) "heeeeeey" roepen. Dan draaien die ouders zich wel om en kun jij je verhaal doen. De mensen zijn zich van geen kwaad bewust, dus konden hun kind nu niet corrigeren, wat ze mss wel graag hadden gewild. En ze hadden een volgende keer kunnen voorkomen, omdat ze nu met de wetenschap hadden geleeft dat hun kind dat soort fratsen aan de hand haalt... Als Milan zoiets zou doen, zou ik dat zèker willen weten. Zoiets tollereer ik ècht niet, maar mijn ogen zitten niet in mijn achterhoofd en ik zie veel, maar niet àlles. En ik voed Milan echt wel netjes op, ben aardig streng, zeker op dat gebied. Maar hij blijft een kind van 4 jaar dat zijn grenzen nog moet leren kennen en soms onbezonnen dingen doet, soms ben je als ouder dan net te laat of doet hij dingen die je totaal niet verwacht had... Dus mocht je nog eens voor zo'n situatie komen te staan, toch maar aan de bel trekken. Niet meteen verwijtend, want de meeste ouders voelen zich hoogstwaarsschijnlijk hartstikke schuldig na zo'n insident, maar gewoon hun aandacht trekken en netjes je verhaal doen. Dan kunnen zij hun zoontje terechtwijzen..
Waarom praat iedereen dit goed? Dat de ouders er niets aan kunnen doen? Ik hoop dat ik me in jouw situatie zou kunnen inhouden. Volgens mij zou ik helemaal over de rooie gaan. . Je ziet het ook steeds vaker dat ouders niet goed op hun kinderen letten en dat kinderen steeds brutaler en agressiever worden. Ik woon in een vrij drukke stad en daar rennen kinderen ook over de straat zonder uit te kijken, pas op het laatste moment zien ze dan pas de buggy/kinderwagen. Pfff.. Pislink word ik dan..
Ik praat helemaal niks goed. Alleen heb ik al de ervaring met een 4 jarige, dat overigens een hartstikke lief mannetje is, maar ook fouten maakt. Net als jij en ik! En Milan loopt ook weleens achter mij ipv voor mij. Nooit van mijn leven verwacht ik dat hij zomaar een kindje in een buggy een mep zou geven, maar mss deze ouders ook niet??? Een kind van 4 moet nog erg veel leren, ook dat stiekem gedrag niet goed is. Want wss wist dit ventje wel dat slaan niet mag, maar stiekem als papa en mama het niet zien kan het mss toch wel? Geloof me, als mij dit zou overkomen zou ik ook pislink zijn, absoluut!! Maar je kan bij voorbaat niet zeggen dat dit kind geen opvoeding krijgt, omdat hij zoiets doet. Het is een KIND en kinderen doen soms hele gekke dingen, zelfs dingen waar je als ouder stijl van achterover slaat.. Geef die ouders dan een kans om die fout van dat kind goed te maken en trek je mond open. Pas als je hun reactie op dat moment ziet, kun je oordelen of ze wel of niet slechte ouders zijn. Niet omdat hun zoontje een stukje achter hun loopt....Nu heeft hij van dit voorval alleen maar geleerd dat hij ermee wegkomt en juist dat is niet goed. Daarom kan je het het kind niet eens kwalijk nemen, omdat de volwassene dìe het zag er niets van zei. Daarmee wil ik niet zeggen dat TS het niet goed heeft gedaan, ik kan me voorstellen dat ze aan de grond genageld stond, maar er nu maar meteen vanuit te gaan dat zo'n kind geen opvoeding krijgt vind ik wel erg makkelijk...
Natuurlijk roept jou antwoord reacties op, dat doet de mijne ook. Daar is dit ook een forum voor, toch? En ja, langs de (drukke) weg loopt Milan ook aan mijn hand of hij moet het koord dat ik aan de buggy heb hangen vasthouden. Maar als de situatie het toelaat, mag hij ook wel even op zijn eigen benen lopen. Denk bijvoorbeeld aan een rustige buurt met een brede stoep of een woonerf..En daar kun je ook weleens andere mensen tegen komen, maar dan nog pak ik hem niet meteen bij de hand. Ik attendeer hem wel altijd dat hij netjes aan de kant moet als er tegenliggers aankomen..Daarbij loopt hij meestal voor me, dus zie ik altijd wat hij doet, dat vind ik veiliger. Maar ik durf er mijn hand niet voor in het vuur te steken dat hij mss een keertje achter mij loopt.. Ik praat die mep echt niet goed hoor, geloof me..Maar stèl dat Milan dit ooit in zijn hoofd zou halen, dan hoop ik wel dat die moeder mij daarop aanspreekt, zodat ik Milan aan kan pakken. En dat ik niet achteraf te horen krijg dat ik mijn kind niet opvoed, terwijl ik met alles wat ik in me heb probeer er een lief sociaal kind van te maken
Nou, dan zijn we het gelukkig toch met elkaar eens! Waar het mij eigenlijk omgaat, is dat ik soms jonge kinderen zie, die al teveel verantwoordelijkheid krijgen. Soms zie ik echt jonge kinderen (misschien 5 - 6 jaar), die alleen naar school lopen. Nu wonen ze wel in de buurt van de school, maar ik moet er niet aan denken wat er zou kunnen gebeuren. Want geloof me, er lopen buiten meer gekken rond, dan dat er vast zitten! Misschien moet ik maar mijn eigen topic starten, met allerlei voorbeelden van wat me dwars zit..
dat vind ik ook niet kunnen nee 5 jaar en dan alleen naar school en ik zou t ook niet goed praten maar het is wel zo dat niet altijd aan ouders ligt zou jij leuk vinden als je in winkel loopt en je zoon steekt hand uit komt tegen ander aan dat ze meteen zeggen dat je je kind niet goed opgevoed heb precies zoals ze al zeiden je zou op normale manier tegen ouders kunnen zeggen van he hij sloeg net en dat vind ik niet zo leuk en vergeet niet dat sommige kindjes niet eens snappen wat ze doen mijn zoontje beet bijvoorbeeld toen hij klein was, iedereen vond dat schandalig en was niet normaal zeiden ze, terwijl voor hem manier was van he ik vind jou lief nu hoor ik steeds vaker dat het gebeurt laatst is me zoontje zelf gebeten en ja natuurlijk is niet leuk, maar ik kan er niet boos om worden, damian kan t ook maar zo doen. kan er niet tegen als mensen doen alsof hun eigen kindje nooit iets doen (of gaat doen) ieder kindje doet weleens zoiets als je als ouder erom gaat lachen dat vind ik een slechte opvoeding maar anders niet hoor jullie moeten maar eens op mkd kijken hoevaak het gebeurt
Neem een voorbeeld aan het kindje in kwestie: mama hij slaat, dat mag niet! Die pikt het lekker luchtig op. Het gebeurt maar 1 keer - niet elke week ofzo. Als het jochie maar weet dat hij die knal niet verdient heeft.
Melloncollie helemaal mee eens waarom maken ouders zich zo druk? t kan ons allemaal overkomen, en dat heeft niet altijd te maken met opvoeding (sommigen kindjes wel hoor) maar kunnen kindjes ook niets aan doen
tja, was het nou mijn buurjongetje die Yelena wekelijks een mep verkocht, dan zou ik er ook iets van zeggen. tuurlijk word je als moeder woedend als iemand je kind ook maar aanraakt, ik denk dat dit een prima natuurlijk verschijnsel is maar je hoeft er niet altijd gehoor aan te geven. if you ask me!
Waarom ie t doet...geen flauw idee en t kind zelf ook niet. Wel vind ik het niet echt super van de ouders dat ze niet opletten wat hun kind doet. En dan in de zin, er kan ook met hun kind iets gebeuren....als ze al niet eens merken dat ie jou kind een tik geeft. Ik laat Eva voor me of naast me lopen. En tuurlijk doet mijn kind ook weleens waar ik t echt niet mee eens ben! Maar ze moet dan ook altijd gelijk sorry zeggen...vind ze niet leuk, maar jammer dan. bijv; ik haalde ze van de week op van t KDV. Die zit in een basisschool. Naast de ruimte van de concierges staan een plantenbak. Eva loop langs, grabbelt in de bak en gooit een handvol steentjes op de grond. Kan ik 2 dingen doen; doen of ik t niet zie en doorlopen of haar de consueqenties in laten zien. Ik kies dan voor het laatste...klop aan bij de concierges en zeg dat Eva iets moet vertellen. Dus Eva met een pruillip en tranen in de ogen, zachtjes zeggen tegen hun wat ze heeft gedaan. En sorry zeggen.... Misschien vinden jullie dat hard, ik niet, ze moet maar leren dat sommige dingen gewoon niet horen of kunnen.