N.a.v. dit artikel https://www.ad.nl/binnenland/politie-moet-filmende-omstanders-maximaal-bekeuren~aa8f214b/ vraag ik me al een paar dagen af... wat is de reden dat mensen dit doen? In het artikel verklaart een psycholoog dit gedrag. Maar ik zou het liever van die mensen zelf horen. He was trouwens een paar weken geleden ook al in het nieuws, toen iemand op een vol terras een zelfmoordpoging deed door zijn geen keel door te snijden. Toen gingen er ook mensen filmen en foto’s maken. Er komen natuurlijk heel veel verschillende mensen op dit forum. Dus nu ben ik eigenlijk nieuwsgierig... heb je wel eens zoiets meegemaakt waarbij je dus bent gaan filmen? En dan bedoel ik niet een ongeval waarbij je zelf betrokken was en dat je filmde voor bewijsmateriaal. Of dat je getuige was van een gevaarlijke of illegale actie die je hebt gefilmd om aan de politie door te geven. Wie heeft dus wel eens slachtoffers gefilmd na een ongeval, terwijl er al hulpdiensten ter plaatsen waren en filmen dus niet meer nodig was als bewijs? En wat is de reden dat je dat doet?
Ik lees mee. Ik ben ook heel benieuwd. In de reacties lees je altijd hoe walgelijk iedereen het vindt. Maar tóch gebeurt het altijd dat mensen staan te filmen. Wie en waarom??
Ik vraag mij dat al af bij een kijkersfile. Ik wil helemaal niet in de file staan en al helemaal niet om het verdriet van een ander te zien. Maar toch gebeurt het elke keer bij elk ongeluk. Ik probeer er tegenwoordig rekening mee te houden met de rijstrook die ik kies. Ooit een keer gehad dat het net weer wat reed en de auto voor mij opeens vol op de rem ging om nog even goed te kijken! Ontzettend schrikken!
Ik heb het nog nooit gedaan. Was afgelopen weekend wel ergens waar een ambulance aan kwam en toen rende het ambulancepersoneel een winkel in (ik stond buiten met de kinderen). Zoveel mensen stonden te kijken, jonste (bijna 10) wilde ook perse blijven kijken. Ik heb haar gevraagd hoe zij het zou vinden als ze iets had, dat er dan zoveel mensen omheen zouden staan. Zegt ze: 'niet leuk, maar ik wil wel blijven kijken.' Ben weggelopen met ze en heb het nog eens rustig uitgelegd waarom het niet nodig is om te gaan kijken, ook al doen anderen het wel. Mensen zijn blijkbaar zo nieuwsgierig dat ze al hun inlevingsvermogen kwijt raken, maar ik snap het echt niet. Vind het echt heel asociaal.
Ik kan me er ook niks bij voorstellen dat je gaat kijken/filmen. Ik loop/fiets/rijd altijd zo snel mogelijk door als ik zie dat er hulpverleners zijn of als er genoeg mensen zijn die eerste hulp aanbieden. Achteraf zoek ik nog wel eens op de regionale nieuwssite om te lezen of iets goed is afgelopen.
dat hier op de dijk 2 trauma heli's landen en ik wist dat het ongeluk 300 meter verder was en ze dat dus niet konden zien hebben ze wel van onder het talut naar de heli's mogen kijken. verder loop/rijden wij altijd door bij ambulance en politie dingen. Dat er een brand was op 10 km afstand zijn we wel even het hoogste punt hier een paar honderd meter vanaf wezen opzoeken om de enorme vlammen te zien ( was op een vuilstort waar het groenafval was gaan branden incl hooi ed) Maar dan gaan we niet filmen . een slachtoffer filmen snap ik al helemaal niets van
Het zou niet in mn hoofd komen om uit de auto te stappen en een reanimatie te gaan filmen. Maar heb echt wel eens een foto gemaakt van een huis dat in brand stond (was de overkant van de straat) of een trauma heli die ergens landde. Daar zie ik ook het probleem niet echt van. Voor de rest doe ik altijd mijn best er zo snel mogelijk voorbij te gaan. En niemand in de weg te lopen.
Ik begrijp niet waarom mensen het doen. Artikel was als ik me niet vergis naar aanleiding van het ongeluk op de a58 maar een tijdje geleden was het ook al in het nieuws geweest maar dan meer omdat er wel gefilmd werd maar geen hulp verleend door de omstanders. En ja als ik sirenes hoor of de trauma helikopter dan kijk ik wat voor melding het is. En als ik een ongeluk zie gebeuren probeer ik mijn auto ook aan de kant te zetten en te kijken of ik hulp kan bieden waar nodig. Zelfs met mijn handicap, ook al kan ik fysiek misschien niet alles zelf kan anderen wel zeggen wat ze kunnen of moeten doen tot de hulpdiensten er zijn.
Bizar he. Ik weet nf goed. Vlak na de MH17 ramp. Ik was zo geschokt erdoor en het hield me zo bezig dat ik continu opzoek was naar nieuws. Ik toetst in Google in MH17 overlevende oid en kwam op een nieuwssite, klikte deze aan en VOL een foto van een rij vliegtuigstoelen incl de slachtoffers er nog in, Ongesensureerd. Ik schrok zo ontzettend ervan dat ik in paniek op het pijltje naar beneden i.p.v. het kruisje om het weg te klikken, dat er wederom een foto naar voren kwam van een jongetje. Goddank had ik toen de knop te pakken, maar ik heb er 2 nachten niet van kunnen slapen en ik weet serieus nog precies hoe het eruit zag, dat beeld gaat never nooit niet meer weg. Echt vreselijk, wat bezielt mensen om dit op internet te gooien. Ik zal maar een familielid zijn en op zoek zijn naar informatie en dan tref je DAT... respectloos, echt.
hier zei mn dochtertje van 7 dat al uit zichzelf. "waarom gaan ze nou kijken mama? toch helemaal niet leuk om te zien en ook niet leuk voor die mensen die vast zitten in hun auto en eruit gehaald moeten worden met al die mensen die staan te kjken"? ik snap ook niet wat mensen bezield. ik heb ook wel eens gekeken toen ik met de hond langs een flinke aanrijding liep. maar dan kijk ik al lopend en ik ga niet stil staan om alles even op mn dooie gemakje te bekijken. maar je hebt ze erbij.... tijd terug was er hier een auto op een boom geklapt. hoop sirenes en ja hoor, de hele buurt loopt uit. ze komen er speciaal voor uit hun huis, van straten verderop. ze horen een ambulance, kjken op internet of er een melding staat en dan zien ze meteen naar welk adres ze moeten. ik snap het echt niet hoor. lijkt me gewoon verschrikkelijk om daar bij betrokken te zijn en de halve buurt staat je aan te gapen of erger, te filmen. zelf 2 jaar geleden een aanrijding gehad, vlakbij een winkelcentrum. een hoop mensen die dan op afstandje stonden te kijken terwijl ik jankend met trillende beentjes daar stond. echt, ik kon die gasten wel wat doen en heb ook uit emotie tegen een paar geroepen dat het ramptoeristen waren en ze op moesten flikkeren vindt het op zo'n moment dan ook jammer dat agenten ze niet weg kunnen sturen of bekeuring kunnen geven. en zoals bij dat ongeluk op die snelweg waar iedereen er omheen stond? opzouten en anders gewoon de brandslang/waterkanon erop zetten. of flinke boetes. niet alleen voor rijden met telefoon in je hand maar ook flinke boete gaan bedenken voor dat ramptoerisme.
Ik ben al vaker bij ongevallen hulp gaan bieden en heb het fenomeen van het filmen dus ook al vaker gezien. Ik denk dat mensen die betrokken raken bij zo'n gebeurtenis (al is het als toevallige passant) graag willen weten hoe iets afloopt, en daarom blijven kijken. En dat ze filmen/foto's maken om aan anderen te kunnen laten zien hoe heftig iets was in het kader van het "verwerkingsproces", 1 beeld zegt meer dan 1000 woorden. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik het goedkeur, maar als het om die reden gebeurt zou ik het nog kunnen begrijpen.
Laatst vloog hier heel laag een trauma helicopter langs mijn huis, zo tussen ons huis en die van onze buren in over onze garages. Dat zag er echt awesome uit. Hij daalde de straat erachter. Er heen gaan vond ik niet nodig, maar ik ben toen hij weer opsteeg (dat hoorde ik aan het kabaal) naar zolder gerend om een foto te maken van die helicopter die ik ‘bijna kon aanraken’. Maar dat is eigenlijk iets anders dan wat jij bedoeld zeker Foto’s van gewonde mensen maken vind ik asociaal. Al heb ik laatst wel iemand zijn man gevraagd om eerst een foto van zijn vrouw haar gezicht te maken voordat ik haar wonden schoon maakte toen ik als toevallige BHV’er als eerst te plaatse was zodat ze dat bij haar aangifte kon doen (mevrouw was ernstig mishandeld). Maar die foto hoefde ik zelf niet en heb ook nooit eerder iemand gevraagd foto’s van een slachtoffer te maken
Dat de hele buurt uitloopt als de trauma landt vind ik niet raar, eerder heel normaal. Net als dat mensen gaan kijken als er een ambulance door de straat rijdt. Filmen van een trauma/ambu vind ik ook normaal, dit kan gewoon puur interesse in de hulpdiensten zijn. Maar wanneer er een persoon (hulpverlener/slachtoffer) in beeld komt ben je natuurlijk fout bezig. Nou kan dit perongeluk gebeuren en als mensen dit voor zichzelf houden prima, maar tegenwoordig staat alles zo snel online. Ik heb alleen geen idee hoe zoiets te stoppen is.
Ik ben in Zuid Frankrijk wel een keer uitgestapt toen er een berg in brand stond. Maar dat werd al geblust en gebeurde kilometers verderop. Het begon met een vonkje en binnen No time stond alles in de hens. Is wel 25 jaar geleden dus voor het tijdperk mobieltjes. En toen m’n pap overleed thuis stond er brandweer en politie in de straat en liep iedereen uit. Dat kan ik ook begrijpen. Er wilden ook veel mensen helpen. Maar als iemand daar had staan filmen had ik persoonlijk z’n mobiel kapot gemaakt denk ik. Hebben jullie die Duitse reclame hierover al gezien?
Ik kan me niet voorstellen dat je hier een eerlijk antwoord krijgt van iemand die wel eens gefilmd heeft tijdens/na een ongeval. ik weet namelijk leukere dingen om te doen op een zondagavond dan digitaal gelynched te worden
Dat mensen kijken kan ik wel begrijpen.. filmen daarin tegen? En dan vervolgens z'n arrogante houding.. nee ik had die telefoon kapot geslagen. Mja dat mag als agent weer niet
Ik wil echt niet kijken naar leed, doodeng en confronterend dat zoets ons allemaal, en mijzelf dus ook kan overkomen. Een flinke draai om de oren zal zulk misselijkmakend volk leren.
Ik heb ooit een brand gefilmd. Maar, niemand stond op beeld en er waren überhaupt geen slachtoffers. Een reanimatie filmen vind ik achterlijk en die houding is nog erger. Je zal maar op Facebook zien dat er een familie lid gereanimeerd wordt en jij weet dan nog van niks. Bedankt, trut.
Ik vind het vreselijk dat mensen kijken naar ongeval. Ik heb zelf, toen ik een kind was, een auto ongeluk gehad. Niet heel heftig, maar door de klap kon ik er niet uit. De weinige dingen die ik me kan herinneren is dat er veel mensen om de auto heen stonden, keken en wezen naar me en ik kon er niet uit! Uiteindelijk heeft de politie een raampje ingeslagen en mij eruit gehaald en naar een huisarts gebracht (die aan de weg zat waar het ongeluk gebeurt was). Bij mij viel de schade erg mee, 1 hechting in de wang en wat blauwe plekken. Maar dat de omstanders zo naar me keken is me nog het meest bijgebleven. Als ik zie dat er wat gebeurt is kijk ik snel of er hulp verleend wordt. Zo ja, dan rijd of loop ik er met een grote boog omheen
Ik zie hier best vaak de opmerking voorbij komen ‘dat mensen kijken kan ik begrijpen’, ik begrijp dat eigenlijk niet als je dicht genoeg bij iemand staat dat je dusdanig nieuwsgierig bent en er staat al ambulance/politie of de brandweer dan ga je op dat moment toch juist niet iemand lastig vallen? Dan ga je later langs met iets lekkers ofzo om je steun te betuigen. Ik zelf denk dat mensen graag de sensatie opzoeken, als ik zelf op de grond lig met fiets en al en wordt geholpen door de ambulance oid hoef ik geen groep (filmende) mensen om mij heen. Hoe het gaat?-niet goed als er een ambulance bij is, wat er is gebeurd?- een ongeluk. Dat eeuwige bemoeien en sensatie zoeken laat maar een foto van je kat zien op een verjaardag.