Waarom gaat diëtist wel van eigen risico af en kraamzorg niet? (in theorie)

Discussie in 'De lounge' gestart door Child, 10 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ik ben bezig met zorgverzekering voor volgend jaar.
    Nu kun je je aanvullend laten verzekeren voor kraamzorg zodat je geen eigen bijdrage hoeft te betalen.
    Ik lees dat je kraamzorg niet van je eigen risico afgaat.

Maar zoals ik nu verzekerd ben, krijg ik bijv. ook 3 uur diëtist.
    Dit gaat wel van mijn eigen risico af, ook al ben ik hiervoor wel aanvullend verzekerd. (is mij dit jaar nog verteld door verzekeraar)

Nu vind ik op een site volgende info:
    Voor welke zorg geldt eigen risico niet?

Het eigen risico geldt alleen voor zorg uit de basisverzekering, maar niet voor:

Verzekerden jonger dan 18 jaar
    Kosten van de huisarts
    Kosten voor verloskundige zorg en kraamzorg
    Vergoedingen vanuit de aanvullende verzekering

Tandartskosten voor verzekerden jonger dan 18 jaar
    Hulpmiddelen in bruikleen van thuiszorg
    Nacontrole levende orgaandonor (nier- of levertransplantatie)
    Ketenzorg. Dit is zorg waarbij verschillende zorgaanbieders samenwerken (bijvoorbeeld bij diabetes behandelingen)
    Wijkverpleging (in 2015)

Waarom gaat diëtist (mijn aanvullende verzekering) wel van eigen risico af, en kraamzorg niet?
    Want zo heeft het toch geen nut om te verzekeren....

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    In wat je quote staat toch dat wat je aanvullend vergoed krijgt niet uit je eigen risico gaat?

3. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ja mijn quote is de theorie.
    Maar in praktijk: Ik ben aanvullend verzekerd en hierin staat dat ik recht heb op 3 uur diëtist. Maar toch gaan deze kosten WEL van mijn eigen risico af. (tenzij mijn eigen risico op is)
    Dat vind ik dus zo raar...

4. hippydepippy

hippydepippy Fanatiek lid

23 apr 2013
    2.331
    3
    38
    Achterhoek
    Als je aanvullend verzekerd bent voor de diëtist dan gaat het niet van je eigen risico af. Anders is een aanvullende verzekering inderdaad nutteloos. Diëtist gaat alleen van je eigen risico af als je alleen een basisverzekering hebt.

5. misa

misa Niet meer actief

Dat zou niet moeten. Eigen risico is alleen voor de basisverzekering. Kan het zijn dat het te maken heeft met een niet gecontracteerde dietist?

6. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.570
    113
    er is flink geschoven met de vergoeding van een dieetist.
    Eerst was hij helemaal uit de basiszorg en nu weer gedeeltelijk terug met drie uur.
    Die eerste drie uur gaan dus vanuit je basisverzekering en voor de overige uren die je evt. gebruikt gaan dan vanuit je aanvullende zorg.

Als je je eigen risico verder nog niet betaald hebt dan betaal je dus de eerste drie uur eigenlijk zelf.

7. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ja je hebt gelijk, die 3 uur zit in de basis.

Ik moest even flink lezen. Ik vind het enorm verwarrend, die eigen risico en eigen bijdrage.
    Ik had toevallig voor dit jaar mijn eigen risico al op dus zag geen rekening maar ja, volgend jaar gaat teller weer op 0.

Ik moet met zoveel dingen rekening houden volgend jaar: Kraamzorg, veel fysio, kans op zw. diabetes (vorige keer niet gehad maar wel veel overgewicht), aantal x bloedprikken op schildklier a 20 euro, etc.
    Brr wat een uitzoekwerk.

Duzzz als ik het goed begrijp: Als ik mij zo verzeker dat eigen bijdrage kraamzorg in aanvullende verzekering zit, gaat dit niet van mijn eigen risico af?

8. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.570
    113
    nee , ik was ook genoeg aanvullend verzekerd om de eigen bijdrage kraamzorg te laten betalen door mijn aanvullende verzekering.

9. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ok duidelijk. Dan ga ik nu verzekeraars vergelijken:)

Thanks iedereen!

10. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Klopt.

11. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Je moet ook vergelijken of het betalen van de extra premie wel opweegt tegen het uit eigen zak betalen. Ik heb bv mijn aanvullende tandartsverzering opgezegd omdat het goedkoper voor mij is om eens per jaar de tandarts + tandsteen zelf te betalen. Dan neem ik wel het risico erbij dat ik een keer iets duurs zelf moet betalen, zoals een kroon of zo.

12. Child

Child Fanatiek lid

6 sep 2011
    2.782
    216
    63
    Ja inderdaad.
    Ik heb meestal 2x controle met af en toe een vulling, maar in verleden wel veel gedonder gehad en nu al 2 kronen dus durf er niet zoveel risico uit te nemen.

Mijn twijfel nu is tussen Interpolis (huidig, 27x per jaar fysio, 100 euro vergoeding kraamzorg, geen diëtist, geen kraampakket = 120 euro per maand)

En bij VGZ (fysio 18x, wel een kraampakket (boeit niet zo, beval in ziekenhuis) volledig vergoeding kraamzorg, 250 euro diëtist) = tussen 110-120 euro (afhankelijk of je kiest tussen kado en korting, ik doe korting maar heb voorwaarden nog niet gelezen)

Maar zit momenteel elke 2 week bij fysio. Dus dan heb ik aan 18x niet genoeg. Dus ik ga eens even aan het rekenen haha.

Deel Deze Pagina