Bij mijn oudste dochter heb ik geen borstvoeding kunnen geven en dat heb ik altijd heel erg gevonden. bij elke verkoudheid of griep dacht ik: "gaf ik nu maar borstvoeding" en toen ze na zes maanden ook nog nauwelijks wat van de bijvoeding binnen kreeg had ik meteen zoeits: bij de volgende gaat dat anders. Toen werd ik weer zwanger en ben ik me heel goed gaan voorbereiden op de borstvoeding. informatieavonden, inlezen, forum dragen en voeden enz. En hoe meer ik las hoe overtuigder ik werd. De eerste paar maanden gingen niet van een leien dakje. Spruw, enorme kloven en overproductie. Maar we hebben doorgezet en nu geef ik al weer 14 maanden bv. Het volgende doel is twee jaar. (advies van WHO) Ik vind het heerlijk om te doen. De knusheid en intimiteit (ja ook om vier uur 's nachts ) en de enorm hechte band die ik met mijn dochter heb. Vorige week zijn ze allebei heel erg ziek geweest. Eerst buikgriep, daarna kreeg de oudste longontsteking en de jongste bronchitis. De oudste at en dronk helemaal niets en is daarvan zo verzwakt dat een kilo is afgevallen. De jongste heeft tijdens haar hele ziekte gewoon borstvoeding gedronken. Wat heerlijk en wat een geruststelling. Daarom dus.
Ik heb er nooit aan gedacht om kunstvoeding te geven, dus eigenlijk was er geen keuze. Ik kan Borstvoeding geven, dus ga ik het geven, was mijn gedachte. Ik had niet eens iets in huis voor als het misschien niet zou lukken, want dat was niet in me opgekomen. Het is ook gewoon goed gegaan, op een paar hele nare diepe kloven na. Dus ik heb eigenlijk niet gekozen voor borstvoeding, want ik heb er nooit over nagedacht dat er een keuze was. Voor mij was het gewoon: Borstvoeding! (daarnaast heb ik KM allergie en wilde ik proberen Luca zo lang mogelijk BV te geven. Leek me beter)
de eerste 3 hebben geen of weinig bv gehad.. jammer, maar de fles was ook prima.. bij nr 4 wilde ik het toch weer proberen.. nu gaat t beter (wel combi met kv).. mijn reden om t toch weer te proberen waren : *Ik wilde het toch een keer meemaken..(en je weet maar nooit, misschien zou t nu wel lukken) *Mex Griep.. ze werd precies in het heetst van de griep geboren.. wij een prik en zij t beste voor dr weerstand dat ik haar kon geven.. Na bijna 3 mnd groeide ze niet meer (en ze was al zo klein) van alleen bv en ik ben gaan bijvoeden.. bv liep hard terug en iedereen zei.. dan stop je toch.. ik kon t niet en ben weer extra gaan kolven.. ook snachts.. ik heb t toch iets kunnen opkrikken, maar niet genoeg om volledig weer op bv over te gaan.. kost teveel tijd met nog 3 kids, huishouden, werk, school en andere activiteiten..maar nu gaat t prima zo.. ze drinkt nog heerlijk bij mij en daarna een 60 tot 80 cc kv.. ik kolf op mijn werk.. t voelt goed zo, zij doet t goed zo en ik wil er niet aan om dit op te geven al vind de omgeving t maar raar dat ik eerst voed en dan een fles geef.. dan kan ik net zo goed alles in een fles doen.. ja dat kan ja.. maar elke slok die ze van mij krijgt is er 1.. zo lang dit wil blijf ik dit doen...ben al zoooo dankbaar dat ik dit heb mogen meemaken.. Anna is onze laatste (dat heb ik eerder gezegd..whaha) en ik kan niet meer overdoen, maar dit pakt niemand me af.. Ik kan dan weer niet zeggen dat ik met Anna meer een band heb dan met de anderen.. dus in dat opzicht voel ik dat dus niet.. maar tis wel heerlijk knus...
Gewoon logisch; daar zijn die borsten voor! Ik zelf eet heel gezond en bewust en wil ook alleen de beste voeding voor mijn kind, dus was er slechts 1 mogelijkheid en dat was en is nog steeds borstvoeding! Na een moeilijke bevalling en het pas op gang komen van de bv na 1 week, heb ik geen moment gedacht om geen bv te gaan geven. Ik kende de cijfers van die 2% bij wie het niet lukte. Ik had de melk dus en nu was het nog een kwestie van goed aanleggen. En kijk; we zijn al 10,5 maand verder! Verder is het natuurlijk meer dan voeding; bv biedt genegenheid, troost, veiligheid etc. En het is handig; geen gedoe met flessen etc. Je hebt de melk altijd paraat en altijd op de juiste temperatuur.
Ik geef borstvoeding omdat het mij een hele gezonde, goede keuze leek voor mijn kindje in eerste instantie. Ik had me slecht voorbereid, maar blijkbaar was mijn wil om het vol te houden sterker dan de problemen die meespeelden. Daarbij ben ik in Duitsland bevallen en er was daar in het ZH erg goede begeleiding met het aanleggen en het oefenen. Een aparte kamer waarin ik in alle rust kon voeden en altijd iemand die me daar kon helpen met aanleggen of oefenen. Echt super super goed! Als het zou kunnen zou ik daar weer willen bevallen wat dat betreft! Het doorgaan tot een half jaar wilde ik wel, en is nu ook gelukt. Het was niet per sé dat ik dat moest van mezelf ofzo, maar het lukte en liep gewoon goed. Ik vond het ook praktisch! De keuze om nu langzaam af te bouwen is zowel praktisch (studie begint in juni en ik wil de tijd hebben om heel rustig te minderen) als emotioneel (ik voelde me erg opgejaagd door 6x per dag "nodig" te zijn). Ik geef nu 1 fles per dag en 5 keer BV.
Ik heb eigenmelk waarom dan melk kopen. Is natuurlijk en er zijn veel allergieen in de familie dus beste hypoallergene voeding. En niet als laatste heerlijk genieten van de kleintjes aan de borst een echt momentje voor mama en kind.
Voor mij was het tot ongeveer de helft van mijn zwangerschap niet logisch om borstvoeding te gaan geven, het leek me gewoon niks; kan het niet zo goed uitleggen. Totdat ik naar een borstvoedings voorlichtingavond ging, toen was ik om! Mijn man zei destijds "ga maar heen, je kan niet oordelen over iets waar je niets vanaf weet" en ben hem er heel dankbaar voor. Meteen vanaf de eerste keer aanleggen ging het super; geen pijn, tepelkloven o.i.d. al moest ik toen zoonlief een maand of twee was wel naar boven om te voeden, omdat meneer heel erg snel afgeleid was (en nog steeds is ). Helaas ben ik na een half jaar gestopt, omdat zoonlief in het ziekenhuis terecht kwam. Door de stres liep de produktie zo enorm terug dat ik heb besloten om helemaal te stoppen. Ik vond het super om te doen. Echt een moment van ons tweeen, heel intiem. Wat ik ook heel prettig vond is dat niemand anders (lees familie en schoonfamilie) kon zeuren of ze hem de fles mochten geven . Leuk topic!
Ik geef borstvoeding, omdat mijn dochter 6,5 week te vroeg is geboren en dat de enige manier voor mij was waarop ik haar nog een beetje kon helpen toen het heel slecht met haar ging.
Ik heb eigenlijk wel meerdere redenen; - Natuurlijk - Intiem (moeder-kind relatie) - Gezond - Makkelijk (dat heb ik toch wel als een groot voordeel gezien, waar je ook bent je hebt het altijd bij je, direct op temperatuur). - Gezellig - Op de een of andere manier was mijn (en die van mijn man) hele lichaam/geest tegen KV, het "klopt" of "hoort" gewoon niet in mijn gedachten.
Ik wil(de) het beste voor mijn kind. Het is toch moeder natuur? Ben zo blij dat ik het nog steeds geef en wil nog lang niet stoppen.
Ik was in het begin van mijn zwangerschap nog niet zeker of ik wel bv wilde gaan geven. Maar omdat er veel allergiën in mijn mans familie voorkomen en ik toen ik de kleine voelde alleen maar het allerbeste wilde ben ik er toch mee begonnen. Het begin was 1 groot drama, kloven koven kloven Omdat opgeven niet in mijn woordenboek voorkomt en de kleine er zo heerlijk op groeide en ik in mijn omgeving hoorde van; 'Hou vol 't wordt echt beter' Heb ik volgehouden en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb. Heb uiteindelijk een dikke zeven maanden volledig gevoed. Het bood hem veel troost als er wat was, het was er altijd en ik wist zeker dat hij het allerbeste kreeg! Nu zwanger van de tweede en ik verheug me nu al op de voedingen, zo speciaal heb ik het gevonden. Hoop wel dat ik nu weet wat goed aanleggen is en dat 5/6 weken kloven me bespaart gaan blijven. Had ook geen curus gevolgd had ik misschien beter wel kunnen doen.
ik heb bv gegeven omdat ik vond dat dat de beste voeding was voor mijn kindje. ook met het oog op allergieen die bij ons in de familie voorkomen. ik ging er wel in, van ik ga mn best doen, lukt het niet dan lukt het niet. toen het zover was en het ging wat moeizaam (enorme kloven en een kliederboel elke keer) wilde ik absoluut niet stoppen, ik vond het desondanks een heerlijke tijd even met mn kindje... echt genieten! uiteindelijk heb ik 7,5 maand bv gegeven en daar ben ik trots op!
Gewoon, omdat het het beste is wat je je kleintje mee kunt geven. En het is zo puur natuur. Ik heb ook nooit over flesvoeding nagedacht, ook geen cursus oid gevolgd. En het loopt als een trein, meestal. Maar vooral ook het gezellige, het intieme contact tussen jou en je kindje, dan kan NIEMAND anders doen. Iedereen kan je kindje de fles geven, maar je legt je kind niet zomaar bij iemand anders aan de borst. Vroeger wel, maar dat was vroeger. Voor mij geen kv.
Mooie antwoorden meiden! Leuk vind ik om te lezen! Omdat je borsten daar niet voor zijn, omdat het teveel gedoe is, omdat je dan overal met de borsten bloot moet, omdat je kindje dan niet door slaapt, omdat je er altijd zelf voor je kindje moet zijn, omdat je er hangborsten van krijgt, omdat het zeer doet, uhm, wat kan ik nog meer bedenken ! Maar effe serieus, ja idd, waarom niet idd !
*Durf het haast niet toe te geven, maar tijdens de tweede zwangerschap heb ik er dus wel degelijk aan getwijfeld of ik wel weer borstvoeding wilde gaan geven* Erg he !
Ik heb het volledig van mijn kindje af laten hangen en het was genieten vanaf het eerste moment dat ze voldaan aan mijn borst in slaap viel. De intieme, emotionele band die je zo samen opbouwt is goud waard volgens mij.
Hier bv gegeven in eerste instantie ivm allergieen die ik en mijn kant van de familie hebben. Voordat ik zwanger werd heb ik eigenlijk altijd zoiets gehad van daar begin ik niet aan maar intussen meer in gaan verdiepen. Achteraf kan ik ook alleen maar zeggen dat het veel makkelijker (geen flessen klaarmaken en schoonmaken ed) is en het lekker intiem is. Alleen het kolven vond ik echt helemaal niks dus daarom ben ik daar na de 6e maand mee gestopt op het werk en sinds dien krijgt ze 1 a 2 keer kv op een dag. Als het kolven veel minder erg was dan was ik zeker nu nog daarmee bezig.
Ook ik ben in eerste instantie begonnen met BV, omdat er astma en diverse allergieën in de familie voorkomen. Om me goed voor te bereiden heb ik ook een cursus gevolgd. Vervolgens ben ik een echte borstvoedingsfanaat geworden!! Haha... Nooit gedacht dat ik zo fanatiek zou worden! Ondanks dat het niet altijd makkelijk was: 2/3 keer spruw, paar dagen borst weigeren en zéér temperamentvol drinkgedrag van Jara ben ik nog elke dag blij dat ik BV kan en mag geven. Ik vind het zo gezellig en knus! Het is (ondanks dat Jara in iets meer dan vijf minuten twee borsten leeg drinkt!) een echt rustmomentje voor ons samen. Heerlijk ook om haar na een dag kinderdagverblijf dat moment te kunnen bieden! Verder vind ik het gewoon erg makkelijk en natuurlijk goedkoop!