Waarom geef/gaf jij borstvoeding?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Hanneke, Mar 9, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

Aug 27, 2007
    2,961
    0
    36
    @hanneke, het kan erg zwaar zijn dus snap je twijfel wel enigzins!
    ik had voor mezelf een mijlpaal van 6 maanden gezet, ik voel me wel opgelucht dat die druk eraf is zeg maar haha

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou, ik heb ook wel eens gedacht: wat nou als ik KV was gaan geven... hadden we dan de KMA direct ontdekt, overgestapt op pepti en was ze dan gewoon al lang gaan doorslapen? En in dat riedeltje idd ook heeeeeel evntjes de gedachte: Bij een tweede toch KV?
    Maar nee hoor :) Gewoon al niet vanwege de gezondheidswinst bij allergie, maar ook gewoon omdat zelf voeden heel speciaal is! :)

En over andere kids voeden: heeeeeel soms heb ik die neiging wel eens gevoeld, als ik een ander kind zag huilen en huilen en moeders niet in de buurt was. Dat ik dan dacht: wat zou het nu simpel zijn om even aan te leggen.
    Maarja, buiten dat het not-done is, is het voor mezelf puntje bij paaltje toch ook niet helemaal OK. Maar in andere tijden waarin minder de nadruk was op dat jij als moeder zelf je kind voedt, zou dat ws ook weer anders zijn geweest...

3. Ireen

Ireen Fanatiek lid

Sep 8, 2008
    2,305
    1
    0
    Geweldig om te lezen dat jij die neiging ook hebt (andere kindjes voeden)! Ik zit soms ook te denken van hup, kind aan de borst, iedereen blij. Maar ja... ikzelf zou er absoluut geen problemen mee hebben om een ander kindje de borst te geven, maar zou er wél veel problemen mee hebben als een ander mijn kindje de borst zou geven.

Ik heb het vooral bij vrienden van ons, zij hebben net een kleintje en de mama is begonnen met bv maar geeft nu steeds kv (op een of andere manier wil ze de borst niet altijd geven, en nu zeurt ze dat ze te weinig melk heeft (ja DUH). Voorlichting helpt niet. Maar als ik dat meisje vast heb en ze huilt en begint bij me te zoeken, oh wat is de verleiding dan groot! Ook omdat ik zelf mijn kindje niet meer kan voeden en ik hield er zo van.
    Zou ook zo goed zijn voor mijn productie zo'n klein drinkmonstertje...

Maar goed grappig om te lezen dus dat meer mensen die neiging hebben.

En inderdaad, waarom zou je geen borstvoeding geven... maar ja daar ging het niet over:D

4. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

Sep 15, 2008
    2,803
    70
    48
    Female
    Ik vond het heel vanzelfsprekend dat je je kind borstvoeding zou geven. Ik kreeg tijdens mijn zwangerschap wel eens de vraag welke voeding ik zou geven en vond dat zo gek. Borstvoeding natuurlijk!
    Eigenlijk kwam ik er pas achter dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is toen ik de verhalen hier op het forum las en zag dat er veel meer mensen kv geven dan borstvoeding. Misschien ben ik wel heel erg naief :D.
    Het is wel jammer dat ik maar 5.5 maand heb gegeven. Vond het erg moeilijk om over te stappen naar een fles, is toch heel anders (maar leg dat maar eens uit ;)).

5. MG2009

MG2009 Niet meer actief

Waarom BV? Omdat het de beste voeding is, er allergieën in de familie voorkomen en omdat het ook gezondheidswinst voor de moeder oplevert. Ik wilde het iig geprobeerd hebben, ben naar 2 voorlichtingsochtenden van VBN geweest om me voor te bereiden en verder zag ik het wel. Het liep gelijk als een trein en ik voed nu nog steeds (2x per dag). Had ik echt nooooooooooooooooooit gedacht van te voren. Maar BV is duidelijk meer dan eten/drinken alleen, het is een emotioneel gebeuren, daar had ik nooit bij stil gestaan.

Een (hopelijk) 2e krijgt ook zeker weer BV, alleen al omdat ik vind dat ik het niet kan maken om nr1 wel ruim een jaar te voeden en bij nr2 er niet eens mee te beginnen. Moet bekennen dat ik wel een beetje opzie tegen de eerste periode BV, lijkt me wel even heavy als er al een ouder aandachtvragend kindje rondloopt. Maar voor alles is een oplossing, dus komt tzt vast goed!

Ik vind dat iedereen zelf moet weten of ze BV of KV geeft, maar ik snap niet dat er vrouwen zijn die BV helemaal geen kans geven, pas als je het geprobeerd hebt weet je of het 'wat voor je is'.

6. soovi

soovi Fanatiek lid

Nov 1, 2007
    2,465
    582
    113
    Leek me gewoon het meest logisch.. mijn lichaam maakt melk aan en mijn kind kan dat drinken. Net zo logisch als dat hij in mijn buik gegroeid is. Ik vond het ook gewoon heel handig, hoefde nooit te denken heb ik wel genoeg melk bij me enzo.
    En daarnaast was het ook nog zo dat mijn ex-schoonmoeder graag heel veel dingen naar haar toe trok en ik het wel fijn vond dat ik haar door de borstvoeding daar minder kans toe gaf.
    En verder vond ik het ook gewoon heel erg leuk/mooi/bijzonder e.d. om borstvoeding te geven.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja die neiging herken ik. Nooit gedaan, nooit nodig geweest.
    Maar in een noodgeval zou ik er denk ik niet lang over twijfelen.

8. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Voornamelijk mijn borsten hadden de neiging om andere kindjes te voeden. Als ik een kindje in de buurt hoorde huilen voelde ik vaak de aanzet tot de toeschietreflex. Nu heb ik het ook nog wel eens maar minder dan voorheen. En in geval van nood zou ik inderdaad echt niet twijfelen.

9. 894hi

894hi Niet meer actief

uuh ik heb er niet eens bij stil gestaan om KV te geven... mijn gedachten waren voor mij.. nou 9 maanden zwanger.. en dan kan de borstvoeding er ook wel achteraan
    en ik moet zeggen ik vind het heerlijk om te geven!

10. Fruitmoes

Fruitmoes Bekend lid

Jun 22, 2009
    847
    1
    18
    Omdat astma voorkomt in de familie en ook gewoon omdat het er is, het is beschikbaar.
    Verder ging het bij mij eigenlijk reuze gemakkelijk, eerste paar dagen wel wat blaasjes en wat pijnlijk. Maar bepanthen gekregen van de kraamverzorgster en veel geoefend met aanleggen. Daar lag het namelijk aan, het lukte mij niet echt. En daarna werkte het als een tierelier. Dus had ook geen redenen om het niet te doen. Bovendien geniet mijn dochter ervan en ik geniet ervan om te zien hoe voldaan ze dan is, lekker bol buikje, kan het aan haar mondje zien, beetje dikke lippen, een soort zuigstreepje bij haar mondje en nog wat achtergebleven melk op haar lippen-mondje En ze is dan zo heerlijk rustig.

11. Noatje

Noatje Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    3,488
    0
    36
    N-BR
    Waarom niet kan ik beter vragen? Ik vond het eigenlijk heel logisch om borstvoeding te gaan geven ;)

12. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Bij mijn oudste zoon heb ik er eigenlijk niet zo over nagedacht, ik ben gewoon bv gaan geven omdat ik dit het meest logisch vond om mee te beginnen.

Nu weet ik inmiddels meer van bv af en is het echt een bewuste keuze om mijn zoon het allerbeste te geven.

13. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,857
    113
    Ten eerste gewoon omdat het mij het meest logische leek.
    Na zo'n VBN 'cursusje' zag ik er nog meer voordelen van in.
    Momenteel geef ik nog maar 1 voeding per dag, volgens mij heeft dat nog weinig nut op een paar antistoffen na, maar goed, dit doe ik voornamelijk nog voor de gezelligheid.

14. misstiana

misstiana Fanatiek lid

Mar 13, 2008
    1,565
    0
    0
    Voor een goede band met mijn kind. Mijn kidn verdiende dit!

en ht gaat al bijna 5 maanden goed!

Share This Page